Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Anders Lauge Johannesen, Jon Tybirk, Lars Skadhauge-Jensen
|
|
Hold
|
2025 id/g56 (g56 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate – Ansvarlighed, fairplay og fordybelse
FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbets overordnede mål er:
• At udvikle elevernes praktiske spilforståelse og teknisk-taktiske færdigheder i ultimate
• At udvikle elevernes forståelse af idrætsfaget med et fagligt indhold, fysisk aktivitet og samarbejde
• At eleverne erhverver sig viden/erfaringer om boldbasis (boldspil på tværs-elementer) i forhold til en teori/praksis-kobling og endvidere refleksion over praksis.
Evalueringsmål:
PRAKTIK
Ultimate - idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.
Formålet med ultimate-forløbet er en indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal kaste- og gribeteknikker læres, udvikles og finjusteres. Overblik, præcision og spilbarhed er nøglepunkter i ultimate. Der arbejdes videre med angreb, forsvar, cuts, løbemønstre og spilforståelse. Evalueringen tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og naturligvis evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
(Fokus på) Værdier og regler
1. Indgående kendskab til "spirit of the game", fairplay og reglerne
(Fokus på) Tekniske færdigheder
2. Sikkerhed i at kaste baghåndskast/gribe over kort afstand (5-10 m). Kunne lægge et mellemlangt kast til et dybdeløb med en vis sikkerhed/præcision (10-20 m). Kunne kaste en lang aflevering (20-40m), dog med væsentligt større usikkerhed (formel).
3. Forhåndskast & hammerkast med en vis sikkerhed/præcision over kortere afstand. Kunne lægge et mellemlangt eller langt kast til et dybdeløb, dog med væsentligt større usikkerhed (formel)
(Fokus på) Taktiske færdigheder (kobling til ultimate- og boldbasisteori!)
4. Angreb: Kunne pivotere og kunne lægge en aflevering med en vis sikkerhed/præcision, når man har opdækning på (opdækningsøvelse). Gøre sig spilbar, løbe (temposkift) fri af sin markering og beherske "cuts" under afleveringer. Time sit løb. (funktionel - relationel færdighed).
5. Forsvar/defence: Kunne løbe, dække og følge sin mand effektivt og reglementeret (funktionel - relationel færdighed).
6. Det færdige spil. Demonstrere god spilforståelse. Effektivitet. Kunne spille med og fremvise stacking på et et meget elementært niveau, f.eks. efter udkast og ved disc-overtagelse.
(I nogen grad) Det fysiske
7. Fysisk: Kondition, retningsskift, hurtighed og balance.
TEORI:
Hvad er boldbasis? Hvilke elementer indgår på tværs af boldspil? Hvordan med regler, fairplay og etik? Spillet, regler & fairplay. Spilbarhed (cuts), kommunikation, bredde-dybde, angreb-forsvar, markering etc.
FAGLIGE MÅL: (fra bekendtgørelsen)
Elevere skal:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
KERNESTOF: (fra bekendtgørelsen)
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
KERNESTOF: Boldbasis og ultimate teori
Ultimate-kompendiet, Intro, s.5-8 + Kaste-& gribeteknik, s. 10-13 (8 s)
Boldspilsteori (Lærerkonstruereret materiale) (5 s.)
Videoer med kasteteknikker
(14 s.)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71742283380",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71742283380",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71742283380"
}