Holdet 1h id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cecilia Kirk, Jon Tybirk
Hold 2025 id/h (1h id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Aerobic & step-aerobic
Titel 4 Basketball
Titel 5 Badminton
Titel 6 Opvarmning
Titel 7 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Ultimate - idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.

Formålet med ultimate-forløbet er en indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal kaste- og gribeteknikker læres, udvikles og finjusteres. Overblik, præcision og spilbarhed er nøglepunkter i ultimate. Der arbejdes videre med angreb, forsvar, cuts, løbemønstre og spilforståelse. Evalueringen tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og naturligvis evnen til at kunne deltage i det færdige spil.    

(Fokus på) Værdier og regler
1. Indgående kendskab til "spirit of the game", fairplay og reglerne

(Fokus på) Tekniske færdigheder
2. Sikkerhed i at kaste baghåndskast/gribe over kort afstand (5-10 m). Kunne lægge et mellemlangt kast til et dybdeløb med en vis sikkerhed/præcision (10-20 m). Kunne kaste en lang aflevering (20-40m), dog med væsentligt større usikkerhed (formel).   
3. Forhåndskast & hammerkast med en vis sikkerhed/præcision over kortere afstand. Kunne lægge et mellemlangt eller langt kast til et dybdeløb, dog med væsentligt større usikkerhed (formel)

(Fokus på) Taktiske færdigheder (kobling til ultimate- og boldbasisteori!)
4. Angreb: Kunne pivotere og kunne lægge en aflevering med en vis sikkerhed/præcision, når man har opdækning på (opdækningsøvelse). Gøre sig spilbar, løbe (temposkift) fri af sin markering og beherske "cuts" under afleveringer. Time sit løb. (funktionel - relationel færdighed).
5. Forsvar/defence: Kunne løbe, dække og følge sin mand effektivt og reglementeret (funktionel - relationel færdighed).  
6. Det færdige spil. Demonstrere god spilforståelse. Effektivitet. Kunne spille med og fremvise stacking på et et meget elementært niveau, f.eks. efter udkast og ved disc-overtagelse.

(I nogen grad) Det fysiske
7. Fysisk: Kondition, retningsskift, hurtighed og balance.

Under den praktiske del er der anvendt en del små tekster og videoklip, hvilket bidrager til det læste stof.

Kernestof:  Ultimate- og boldspilsteori (+ fairplay)

Idræt C - praksis og teori, Ultimate, s.43-49
Regler Ultimate-kompendium, s. 5-8
Nyt kompendium, Spirit of the game + Stak en angrebstaktik s. 48-51

Omfang ca. 12 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Crossfit

Crossfit forløb

Hensigten med forløbet er, at eleverne får et indgående kendskab til crossfit som træningsform, og gennem crossfit-træning forbedrer og udvikler teknik/koordination i forhold idealøvelser samt træne muskeludholdenhed og kondition gennem WODs. Træne målrettet mod dels at forbedre sin præstation i en Bip test med fokus på kondition. Det er målet, at eleverne gennemfører planlagt, velstruktureret og målrettet fysisk træning.

WOD bestående af 8 crossfit-øvelser og 5x løb mellem hver øvelse. Der er fokus på korrekt teknik og derudover de kg man løfter. 15-20 gentagelser og muskeludholdenhed.

Thruster
Dumbell power schnatces
Wall Ball
Sjipning
Atomic sit-ups
Push ups
Lunges
Burpees

KERNESTOF: Idrætsfysiologi og træningslære (+ målsætningsteori)
  
Idræt C - praksis og teori, Målsætning fremmer motivation, s.145-146.
Idræt C - praksis og teori, Aerob træning, s.178-182
Idræt C - praksis og teori, Styrketræning, s. 183-190

Supplerende:
Videoer og slides med crossfit teknik og sjipning
Hvad er et godt kondital (https://www.motion-online.dk/hvad-er-konditallet/)
https://www.motion-online.dk/hvad-er-konditallet/

Omfang: 12 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Aerobic & step-aerobic

Hovedområde: Musik og bevægelse
Antal moduler: 6


I forløbet aerobic og stepaerobic skal eleverne lære basistrin, indlære koreografier og selv udarbejde koreografier inden for både aerobic og stepaerobic. Der har i forløbet været et særligt fokus på peer-feedback, da eleverne blev sat sammen i faste grupper lavet på baggrund af deres kunnen/erfaring inden for hovedområdet "Musik og bevægelse". Det er holdets første forløb med fokus på musik og taktforståelse, hvorfor der i forløbet også blev lavet simple øvelser med fokus på at kunne bevæge sig til musik.


Forløbet var opbygget på følgende måde:
Lektion 1: Musikforståelse & introduktion til stepaerobic
Lektion 2: Basistrin i stepaerobic + Indlæring af CK-koreografi
Lektion 3: Indlæring af CK-koreografi + Introduktion til aerobic
Lektion 4: Sammensætte egen stepaerobic-koreografi + Fremvisning
Lektion 5: Videre arbejde med aerobic (Basistrin + CK-koreografier)
Lektion 6: Aerobic (Egne koreografier)

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner”

•”opnå kropsbevidsthed”

•”indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer”.

Læringsmål i forløbet:
- At kunne udføre basistrin i både aerobic og stepaerobic
- At kunne være kreativ og lave egne koreografier
- At kunne fastholde et flow
- At udvise en rytmisk forståelse dvs. bevæge sig i takt til musikken
- At være i stand til at kunne arbejde kontinuerligt i en længere periode
- At kunne Koordinere arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- At bruge den korrekte teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene mm.)

Basistrin i stepaerobic: V-trin, A-trin, Basis, Basis over the top, L-trin, spark/slå, krydsstep, knæ, triple knee, flyv, lunge, curl, pausestep, grapewine.

Basistrin i aerobic: Gå, V-trin, A-trin, mambo, grapewine, turn, krydsstep, steptouch, double steptouch, lunge, chasse, curl, knæ, diverse hop fx sprællemænd.



Kernestof:
Motivation, s. 138-141 (pdf-fil) I: B-for bedre-idræt
Labans bevægelseslære, s. 15-19 I: Idræt C - praksis og teori

Omfang: Ca. 8 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball


TEORI Kernestof

Basket- og boldspilteori (udleveret lærekonstrueret word-fil) (4ns.)
Basketregler 3 v 3 basket (word-fil) (1ns.)  
B-for bedre idræt, s. 142-146

Supplerende
Diverse videokilp af skudteknik og lay-up

OMFANG: 9 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Badminton

PRAKTISK
Badmintonforløb

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter

De faglige mål:
Tekniske-taktiske færdigheder, hvad eleverne bliver undervist i og skal kunne:

1. (Fokus på) De rigtige greb - at holde rigtigt på ketsjeren!
2. (I nogen grad) Netdrop, kort serv og boldkontrol på det korte netspil
3. (Fokus på) Fodarbejde på banen, træde frem på højre ben ved for- og baghåndsslagene, retur til spilcentrum, siden til ved clear.
4. (Fokus på) Lang serv (svingsløjfe, ketsjerhastighed, højde/dybde på slaget)
5..(Fokus på) Clear-slaget. God beherskelse af clear-slaget i grovform, greb-siden til-svingsløjfe med fart i ketsjerhovedet (pronation)-gennemsving. Højde/dybde på slaget.
6. (I nogen grad) Drop, smash, opsamlinger (variationsmuligheder og angreb/defensiv i spillet)
7.(Fokus på) Kampspil og spilforståelse

Der vil også som altid indgå en vis evaluering af elevens fysiske niveau: balance, hurtighed og kondition.

TEORI Kernestof
Idræt C praksis og teori, Badminton, s. 79-86.
Idræt C praksis og teori, Anaerob træning, s. 175-177
Idræt C praksis og teori, Aerob træning, s.178-182

Supplerende:
Diverse små tekster og video-klip

OMFANG: 14 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opvarmning

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forberedelse til eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer