Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Anders Lauge Johannesen
|
|
Hold
|
2025 me/h (1h me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til filmiske virkemidler
Overordnet har vi brugt filmcentralen til - og i gennemgang af filmiske virkemidler.
1. Filmens opbygning, billedbeskæringer mm. ( indstilling, scener, sekvens) ( supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær og supernær)
2. Brug af kameraet ( håndholdt , stativ, tilt, pan)
3. Klipning i film ( 4 klippestile, k. klipning, minimal klipning, montage klipning og minimal klipning) 180 graders regel, kryd og parallel klipning)
4. Lydsiden i film ( synkron og asynkron) ( tale, musik, real lyd og effektlyd)
5. Dramaturgi ( berettermodellen, aktant modellen, fremdriftskomponenter, set up pay off) mm.
Desuden har jeg oprettet OneNote til alle på holdet og vi har arbejdet med OneNote i timerne.
Eleverne har lavet en plakatanalyse af deres favorit film som de evt. kan bruge til deres fremlæggelse I deres egen eksamensproduktion jævnfør medieplatform i bekendtgørelsen.
Vi har lavet 2 praktiske øvelser efter hver teoretisk virkemiddel.
1 mobil øvelse til billedbeskæringer.
1 Ipad øvelse til dialog i film.
Set 2 hele film.
Drag me to hell og arbejdet med filmplakaten af filmen. Filmen Drag me to hell er desuden blevet brugt i arbejdet med dramaturgi hvor den er blevet brugt / illustreret til hvordan en aktant model bruges
9 april er brugt i forbindelse med gennemgang af berettermodellen og aktant modellen og dramaturgiske redskaber ( set up - pay off) mm.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve så eleverne ved om de har styr på grundbegreberne eller ej.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Eleverne skal efter deres grundforløb i gang med deres 1 produktion - en pilotproduktion. De kan vælge mellem 3 forskellige manuskripter.
1. The Date ( en copy-cat) øvelse
2. Tasken
3. Brevet.
Der er afsat 3 moduler til præproduktionen, 3 moduler til produktionen og 3 moduler til postproduktionen.
1 modul er afsat til fremlæggelse og fremvisning af deres produktion og produktionsrapport.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Social arv på dansk film og tv
Holdets filmteoretiske forløb er Social arv på dansk film og tv.
Som overskriften antyder vil både fiktion og fakta indgå i forløbet.
Eleverne vil i alt se 3 større filmproduktioner som alle vil blive analyseret ud fra en tematiske analyse.
De fire filmproduktioner er:
Fiktion: Submarino og Bænken
Fakta: Min Barndom i Helvede
Analyseark, spørgsmål mm. kan ses under de enkelte lektioner.
Særlige fokuspunkter:
Dramaturgi, Aktantmodel, Berettermodel, Præmis. Social arv, kapitalformer mm. Hvad er dokumentarfilm, forskellige kilder og fortælleformer.
Forløbet bygger selvfølgelig ovenpå grundforløbet hvor alle elever er blevet introduceret til filmiske virkemidler mm.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766910035",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766910035",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766910035"
}