Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Anders Lauge Johannesen
Hold 2025 me/h (1h me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til filmiske virkemidler
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Social arv på dansk film og tv
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til filmiske virkemidler


Overordnet har vi brugt filmcentralen til - og i gennemgang af filmiske virkemidler.
1. Filmens opbygning, billedbeskæringer mm. ( indstilling, scener, sekvens) ( supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær og supernær)
2. Brug af kameraet ( håndholdt , stativ, tilt, pan)
3. Klipning i film ( 4 klippestile, k. klipning, minimal klipning, montage klipning og minimal klipning) 180 graders regel, kryd og parallel klipning)
4. Lydsiden i film ( synkron og asynkron) ( tale, musik, real lyd og effektlyd)
5. Dramaturgi ( berettermodellen, aktant modellen, fremdriftskomponenter, set up pay off) mm.

Desuden har jeg oprettet OneNote til alle på holdet og vi har arbejdet med OneNote i timerne.

Eleverne har lavet en plakatanalyse af deres favorit film som de evt. kan bruge til deres fremlæggelse I deres egen eksamensproduktion jævnfør medieplatform i bekendtgørelsen.  

Vi har lavet 2 praktiske øvelser efter hver teoretisk virkemiddel.
1 mobil øvelse til billedbeskæringer.
1 Ipad øvelse til dialog i film.

Set 2 hele film.
Drag me to hell og arbejdet med filmplakaten af filmen. Filmen Drag me to hell er desuden blevet brugt i arbejdet med dramaturgi hvor den er blevet brugt / illustreret til hvordan en aktant model bruges
9 april  er brugt i forbindelse med gennemgang af berettermodellen og aktant modellen og dramaturgiske redskaber ( set up - pay off) mm.

Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve så eleverne ved om de har styr på grundbegreberne eller ej.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotproduktion

Eleverne skal efter deres grundforløb i gang med deres 1 produktion - en pilotproduktion. De kan vælge mellem 3 forskellige manuskripter.
1. The Date ( en copy-cat) øvelse
2. Tasken
3. Brevet.
Der er afsat 3 moduler til præproduktionen, 3 moduler til produktionen og 3 moduler til postproduktionen.
1 modul er afsat til fremlæggelse og fremvisning af deres produktion og produktionsrapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Social arv på dansk film og tv

Holdets filmteoretiske forløb er Social arv på dansk film og tv.

Som overskriften antyder vil både fiktion og fakta indgå i forløbet.

Eleverne vil i alt se 3 større filmproduktioner som alle vil blive analyseret ud fra en tematiske analyse.
De fire filmproduktioner er:
Fiktion: Submarino og Bænken
Fakta: Min Barndom i Helvede

Analyseark, spørgsmål mm. kan ses under de enkelte lektioner.
Særlige fokuspunkter:
Dramaturgi, Aktantmodel, Berettermodel, Præmis. Social arv, kapitalformer mm. Hvad er dokumentarfilm, forskellige kilder og fortælleformer.

Forløbet bygger selvfølgelig ovenpå grundforløbet hvor alle elever er blevet introduceret til filmiske virkemidler mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer