Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2017/18 - 2018/19
Institution Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Lise K. Ranvig-Christensen
Hold 2017 FR/afs FRb (1afs FRb, 2afs FRb, 2afs FRb (puljetid))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Carte Blanche Det mest fundamentale
Titel 2 Forløb#2 Les Banlieues
Titel 3 Forløb#3 L'intouchables
Titel 4 Forløb#4 Noël
Titel 5 Forløb#5 Rendez-Vous à Nice
Titel 6 Forløb#8 La Grande Guerre
Titel 7 Forløb#  La grande guerre
Titel 8 Forløb #6 Rendez-vous à Nice fortsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Carte Blanche Det mest fundamentale

Med undgangpunkt i bogen "Carte Blanche" tager eleverne afsæt i starte et nyt fremmedsprog, hvor der er fokus på de basale færdigheder, så som at præsentere sig selv, tal, årstider, almen grundlæggende grammatik og sætningskonstruktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Noël

Vi arbejder med fransk jul

Vi har fokus på juletraditoner i det franske og især julegloser ved hjælp af franske salmer, sange, juletekster og online steder. Vi arbejder med mundtligt at kunne bruge gloserne aktivt og skriftligt at kunne konstruere sætninger, hvor gloserne bliver brugt korrekt (fx. ved brev til julemanden).

Hovedtekster:
Il est ne le divin enfant
entre le boeuf et 'aine gris
douce nuie, sainte nuit
le sapin
le père noël

bi tekster:
lettre au pére noël
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Rendez-Vous à Nice

Rendez-Vous à Nice er en serie baseret på 10 afsnit, som tager udgangspunkt i problematikker som unge i Nice området bøvler med. Der trænes at lytte, forstå og selv skabe et naturligt og enkelt fransk. Der er fokus på almindeligt talt fransk, sproghandliger, dagligdags emner; præsentation, fortælle om planer, argumentere for holdninger og meget mere.

Hovedtekst: Mette Bering og Mimi Sørensen: Rendez-Vous à Nice, Gyldendal 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb# La grande guerre

La grande guerre er et forløb om 1. verdenskrig i Frankrig med fokus på krigens konsekvenser og på bearbejdelser af traumer i forbindelse hermed. Med udgangspunkt i et bredere historisk overblik fokuseres der på centrale uddrag fra romanen: Un long dimanche de fiancailles og på filmens tilsvarende passager. Via hovedpersonens eksempel får eleverne således indblik i krigens konsekvenser på det menneskelige og psykologiske plan.

Kernestof:
Sébastien Japrisot: Un long dimanche de fiancailles, folio 1991 (uddrag)
Film: Un long dimanche de fiancailles (Jean-Pierre Jeunet 2004)

Supplerende:
Undervisningsmateriale om La Grande Guerre på franskportal.dk
Dossier paedagogique (uddrag): http://centenaire.org/sites/default/files/references-files/09-30a_fichesdossier-grandeguerre1.pdf



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb #6 Rendez-vous à Nice fortsat

Med dette emne skal eleverne fortsat udvide og aktivere ordforråd omkring genkendelige temaer som familie, opvækst og løsrivelse. Eleverne læser dele af manuskriptet til filmen La famille Bélier af Eric Lartigau fra 2014 og ser filmen. Manuskriptet er fra forlaget Passion 2017. De arbejder løbende med det tilhørende øvehæfte samt med interaktive øvelser fra forlagets hjemmeside: http://www.forlagetpassion.dk/la-famille-belier/la-famille-belier-bonusmateriale/

Supplerende materiale: lyricstraining: 'je vole'
Grammatik: adjektiver, nægtelser, adverbier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer