Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2019/20
Institution Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2017 SRP/b (2b SRP, 3b SRP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SRO: America and Cuba
Titel 2 Flerfagligt forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SRO: America and Cuba

Problemstilling: Hvordan har forholdet mellem USA og Cuba ændret sig siden “El Período Especial”?


Materiale i Engelsk:

- Cuban Refugees Adapt to Life in U.S., Volsky, The New York Times, 1985, https://www.nytimes.com/1985/09/29/us/cuban-refugees-adapt-to-life-in-us.html, article

- Excerpts of News Conference on Cuban Refugees, President Bill Clinton, August 19, 1994, https://www.c-span.org/video/?59689-1/news-conference-cuban-refugees, conference

- Statement by the President on Cuba Policy Changes, 2014, The White House,  https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2014/12/17/statement-president-cuba-policy-changes, speech

- Found In Cuba: The American Dream (And Nightmare), Kramer, Huffington Post, 2017, https://www.huffingtonpost.com/entry/found-in-cuba-the-american-dream-and-nightmare_us_58ed15eee4b0c89f91221383?guccounter=1, article

- Thousands of Cuban exiles are exploring an unusual option: Returning to Cuba to live, Moreno, Brandenton, 2018, https://www.bradenton.com/news/nation-world/world/article204765139.html, article


Problemformulering 1
- Redegør for årsagerne til flugt fra Cuba til USA under “El Período Especial”.

- Med udgangspunkt i to selvvagte cases fra dokumentaren “Balseros”, analyser hvordan USA bliver portrætteret som modtagerland og sammenlign med hvordan Obama taler om forholdet mellem de to lande, samt de cubanske flygtninges muligheder i USA.

- Diskuter hvilke fordele og ulemper Obamas tiltag har haft for de cubanske flygtninge.


Problemformulering 2
- Redegør for forholdet mellem USA og Cuba fra 1959 til i dag med særligt fokus på “El Período Especial”.

- På baggrund af to selvvalgte cases fra dokumentaren “Balseros” ønskes en analyse af årsagerne til at den amerikanske drøm ikke lykkes for dem. Inddrag både økonomiske og kulturelle faktorer. Sammenlign med repræsentationen af den amerikanske drøm i artiklen “Found In Cuba: The American Dream (And Nightmare)”.

- Diskuter hvad der kræves for at integration af cubanske flygtninge vellykkes i USA og hvilken rolle forholdet mellem de to landet spiller.


Læringsmål for fagene, skriftlig fremstilling og mundtlig fremstilling findes på SRO-sitet.
Derudover:
- Du kan udvælge og strukturere relevant viden om Cuba og USA's forhold og anvende den i opgaveformuleringen.
- Du kan anvende retorisk analyse af enten en artikle eller en tale til besvarelse af din opgaveformulering.
- Du kan anvendedokumentaranalyse til besvarelse af din opgaveformulering.

I engelsk, omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Flerfagligt forløb

I dette forløb skal i arbejde med fagene EN, SP, Re, DA og HI.

Problemstillinger (PS)
1: Hvorfor begår nogle mennesker terror? Re/EN/HI
2: Hvorfor anvender nogle film religion og religiøsitet? Re/EN
3: Hvordan fremstilles terror i spanske og danske nyhedsmedier? SP/DA (EN)

Grupper
1: Sascha, Ankie, Fatima (PS1) - HI/Re
2: Emilie, Mathilde B, Maddie (PS1) - Re/HI
3: Mounir, Frederikke, Mads (PS1) - Re/EN
4: Malou, Vang (PS2) - Re/EN
5: Manu, Sarah, Thor (PS3) - DA/SP
6: Cecilie, Caroline, Annika, Celina (PS3) - DA/SP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer