Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Steen Bosebjerg
|
Hold
|
2022 AF/sh_b (sh_1b AF, sh_2b AF, sh_3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Personal branding
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Markedsanalyse og metode #1
Hvad er viden?, kvalitative og kvantitative teknikker, rapporteringer, m.v.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dit personlige brand
|
04-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Markedsanalyse og metode #1
Hvad er viden?, kvalitative og kvantitative teknikker, rapporteringer, m.v.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Segmentering #2
Hvorfor segmentering? sociiodemografiske, livstil og psykologiske kriteriet, SMOK
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomheden - interne forhold #3
Virksomhedskarrakteristik, BMC, Værdikæden, Key success factors, m.v.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksterne situation - konkurrencesituationen #4
Omverdens model, 5F, Konkurrencesituationen, barrierer, behovsteori, m.v.
Kernestof:
Omverdensforhold nationalt og globalt
Omverdensmodellen
OT-opstilling
Mulighed- og trusselsmatrix (light)
PESTEL analyse
Branche og konkurrenceforhold
Markedskarakteristik
Konsument og producentmarkedet
Konkurrentidentifikation (konkurrencetragt)
Markedsandel og præferencer
Konkurrencemæssige positioner
Konkurrentanalyse
Branchekarakteristik + produkt – og geografisk afgrænsning
Brancheanalyse – Porters 5 forces + styrkevurdering
Købsadfærd B2B, B2C, C2B, C2C
B2C:
Behov – pain & gain
Købemotiver – Rationelle og emotionelle drivers
Købstyper og købsadfærdstyper
Køberoller
Beslutningsprocessen - Custormer Journey – OMD’s model
Andre Købsadfærdsbegreber (rådighedsbeløb, livscyklus/forbrugsvaner, pri-mær/sekundær/tertiær, referencegrupper, horisontal/vertikal opinionsleder)
B2B:
Virksomheders købsadfærd
Virksomheders købsbeslutningsproces – Buy Grid
Valgkriterier på de 3 markeder
Faktorer, der påvirker købsadfærden
Litteratur:
Systime, ”Marketing – en grundbog i afsætning” (Læreplan 2017), kap. 3, 4, 5, 6 og 7
Supplerende stof:
Købsadfærd på B2G markedet
Anthony Robins Behovsmodel
OMD’s Eco-system
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Købsadfærd og behovsteori #6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Marketingmix kapitel 14-22
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Custormer journey
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Strategi kapitel 8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
SO7 mini SOP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Branding og SOP forberedelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition og eksamenstræning
Vi opdeler klassen i to hold, hvor vi med udgangspunkt i eksamensopgaver repeterer 1. og 2. g's kernestorområder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
International Marketing
Kernestof:
Eksportmotiver
Eksportberedskab.
Internationaliseringsmodeller: Born global, Netværksmetoden og Uppsala.
Markedsudvælgelsesmetoder: Nærmarkeds-, tilfældigheds- og tragtmetode.
Information om Internationale markeder: Generelle og specifikke markeds-forhold Kulturelle forhold
Litteratur:
Systime, ”Marketing – en grundbog i afsætning” (Læreplan 2017), kap. 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Vækststrategier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Købsadfærd på producentmarked
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Branding og SOP forberedelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
SO7 mini SOP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
SOP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329553",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329553",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329553"
}