Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 AF/sh_c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Jørgen Gregersen Nielsen, Kristina Rud
Hold
2022 AF/sh_c (
sh_1c AF
,
sh_2c AF
,
sh_3c AF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode GF
Titel 2
Interne forhold værdikæder
Titel 3
Eksterne forhold
Titel 4
Konkurrenceforhold
Titel 5
Brancheforhold
Titel 6
Købsadfærd på konsumentmarked
Titel 7
Købsadfærd på producentmarked
Titel 8
Forløb# Strategi
Titel 9
Marketingmix nationalt
Titel 10
Forløb# Segmentering, Målgruppevalg, Positionering
Titel 11
Forløb# Internationalisering
Titel 12
Forløb# Strategiske analyser
Titel 13
Forløb# Segmentering & Målgruppevalg i internation
Titel 14
Forløb# - Segmentering på Producentmarkedet
Titel 15
Forløb# Virksomhedens internationalle parametermix
Titel 16
Forløb# Eksamensforløb i Afsætning (Level A)
Titel 17
Repetition & Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode GF
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 1 - 1.5 markedsanalyse 1. Markedsanalyse (B)
Læs kapitel 1.6 og 1.7
Læs kapitel 1.6 og 1.7p
Læs kap 1.8, 1.9, 1.10 og 1.12
Lav tjek- og forståelsesopgaver til kapitel 1: Opsamling på kapitel 1
Lektie: tjek- og forståelsesopgaver til kapitel 1: Opsamling på kapitel 1
Læs kapitel 4, 5 og 6 i samfundsvidenskablig metode Titel
https://squiz.systime.dk/tinyurl/Ut-4e9c928e4b
Opsamling på Samfundsvidenskabelig metode
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Interne forhold værdikæder
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksterne forhold
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 2.5 værdikæder
Læs kapitel 2.6 SW-opstilling
Lav opgave 2.14 færdig og læs kapitel 3.2 3.2 Afsætningsfaglige genrer
Skriftlig aflevering i afsætning.pptx
Læs kapitel 3 og 3.1
Lektie: Opgave 3.2 og 3.3 og læs kapitel 3.2 OT-opstillling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Konkurrenceforhold
Indhold
Kernestof:
Lektie: Opgave 3.2 og 3.3 og læs kapitel 3.2 OT-opstillling
opg 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 og 3.8 og læs kap 3.3 Muligheds- og trusselsmatrix
Læs kapitel 3.4 PESTEL-analyse
The World FactbookTitel
Salget af premium-chokolade stortrives under pandemi
Passport_Stats_08-03-2023_0905_GMT.xls
https://ugeavisen.dk/lokalavisenassens/michael-droemmer-om-at-leve-af-floedeboller
Brug timerne på at lave tjek - og forståelsesopgaverne til kapitel 3 Opsamling på kapitel 3
Vi arbejder videre med kapitel 3
sQuiz: Siden er låst
Lektie: case 3.3 toms gruppen og læs kapitel 4 - 4.4 4. Konkurrenceforhold (B)
4.1 Markedskarakteristik
Lektie: Case 3.3 og kapitel 4 - 4.4
Læs kapitel 4.4 - 4.6 4.4 Markedsandel og præferencer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Brancheforhold
Indhold
Kernestof:
Lektie: Case 3.3 og kapitel 4 - 4.4
Læs kapitel 4.4 - 4.6 4.4 Markedsandel og præferencer
Vi arbejder med Case 4.4: Fastfood-markedet
Vi runder kapitel 4 af
sQuiz: Siden er låst
Læs kapitel 5. Brancheforhold (B)
Vi arbejder videre med kapitel 5 brancheanalyse
22-årig rejser 16 mio kr til ny digital fastfoodkæ (e8f87168).pdf
Arbejdsspørgsmål til interview med Michael Porter om Porters 5 Forces.docx
Genlæs kap 5.2 P5F
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Købsadfærd på konsumentmarked
Indhold
Kernestof:
Vi laver aflevering
world factbook
Brug timerne på at læse kapitel 6. Købsadfærd på konsumentmarkedet (B) - 6.3 og lav opgave 6.1 og 6.3
Lektie: kapitel 6 - 6.3 og opgave 6.1 og 6.3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Købsadfærd på producentmarked
Indhold
Kernestof:
opgave 6.9 og Læs kapitel 6.5 - 6.7
Lektie: tjek og forståelsesopgaver til kapitel 6 og Læs kapitel 7. Købsadfærd på producentmarkedet (B) - 7.3
Lektie: Opgave 7.2 og (gen)læs hele kapitel 7 7. Købsadfærd på producentmarkedet (B)
sQuiz: Siden er låst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb# Strategi
Opstart af klassen if at afstemme forventninger if faglige mål samt følge op på elevernes faglige anvendelse af kernestof fra 1G. Første del af forløbet er aftalt til at være en "catch up process", hvor vi kvikt følger op på det faglige stof fra 1G.
Forløb har endvidere til mål også at understøtte SO3 tværfagligt forløb imellem VØ & Afsætning samt opbygge kompetencer til de efterfølgende Erhvervscase forløb.
Forløbet består af følgende områder og kernestof;
- Idé (mission), vision, værdier og mål '
- Porters Generiske strategier
- Blue Ocean
- Digitale strategier
- Corporate Social Responsibility (CSR)
- Ansoffs vækststrategier (intensivering) samt
- Integrationsstrategier
- Strategiske alliancer
- Diversifikation
- SWOT samt TOWS
- Disruption
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
4-shitstorm-opgaver-til-Gorillae Juice.docx
Hver gruppe arbejder med jeres svar og løsningsforslag til de 4 opsatte udfordringer. Forvent ca. 10 min. præsentation pr gruppe. NB vi bruger lige de første max 10 min til at I finjusterer jeres svar på de 4 spg. Dernæst fremlægning.
I skal have gennemlæst vedlagte oversigt over kernestof if 1F. Er der områder hvor I føler vi skal fokusere, - så melder I tilbage på disse.
I arbejder selv, - jeg har en klasse fra Svebølle Skole. I skal læse vedlagte ppt's igennem, blive fortrolige med begreber, og være klar til at præsentere det faglige indhold onsdag fra tavlen.Vedrører Interne forhold + Eksterne forhold.
Vi tager en faglig opfølgning på de to kernestofområder - Interne forhold og Eksterne forhold. Se tirsdag for de udleverede materialer.
Vi rykker videre med at catche op på kernestoffet fra 1G. ALLE SKAL have gennemlæst de vedlagte ppt. I SKAL kunne denne begreber, modeller og teorier fra1G!
Hver gruppe fremlægger jeres skriftlige aflevering (SWOT-opsamling) af SU-RI. I får konstruktiv feedback fra andre grupper og JG.
Kære alle, I har gennemlæst denne ppt samt det vedlagte link til kapitlet. I har gennemlæst/skimmet hele kapitel - idet det er ren repetetion fra 1G. I skal kunne præsentere alle modeller og teorier fra tavlen.
Nyt kernestofområde. Det gennemlæses i denne time og I skal kunne fremlægge alle modeller og teorier på fredag....dette er ikke lektie til tirsdag - men til fredag! I læser og øver jer i sidste del af timen.
Forberedelse til fredag;
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering af skriftlig opgave om Ai
20-08-2023
SWOT opgaven
01-09-2023
Skriftlig opgave om "strategi" RAINS
13-10-2023
Skriftlig opgave i Strategi - Revideret!
26-10-2023
sh_2c AF skr. prøve (Årsprøven)
03-06-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 9
Marketingmix nationalt
Marketingmixet består af de fire parametre produkt, pris, place og promotion, der sammensættes således, at virksomheden rammer målgruppen bedst muligt. Dermed kan virksomheden nå sine mål.
Der er en tæt sammenhæng mellem produktets livscyklus, virksomhedens situation og marketingmixet, idet sammensætningen af de 4 P'er skifter fra fase til fase i produktets livscyklus. 3 ekstra Pèr ved en servicevirksomhed
Markedskortet er en værktøj til at diagnosticere produktets situation på markedet. Det viser produktets kendskabsgrad og en række andre nøgletal.
Push- og pullstrategierne er værktøjer, der bør inddrages i arbejdet med virksomhedens marketingmix.
Kapitler til kernsstof fra Systime; ap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22
Materiale: marketingbogen samt supplerende artikler og materialer.
Supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentarprogrammer, YouTube videoer m.m.. herunder deltagelse i webinar om Zalando retail
Undervisningsforløbet har hovedsageligt været afholdt virtuelt pga. covid-19
Indhold
Kernestof:
Hej alle, I skal have gennemlæst den opgave som er lagt op på Lectio, - og havde gjort jer overvejelser om grupper. NB vi gennemgår hver opgave sammen, og vi afstemmer taxanomi, faglige modeller og teori pr spørgsmål.
Sev 1 time for indhold
V arbejder videre med RAINS opgaven og koordinerer besvarelsen af denne skriftlige opgave sammen
I skal aflevere jeres opgave efter denne time.
Vi bruger denne dag til at "grovpudse" og "finpudse" 2C's skriftlige kompetencer i at besvare en afsætningsopgave. Når dagen er slut - skal alle aflevere. Ingen udskydelser eller undskyldninger.
Opgaven fra tirsdag skal I findpudse i denne time og aflevere umiddelbart efter på lectio. Jeg vil gerne coache og hjælpe dig med faglige spørgsmål mm til din besvarelse.
Vi arbejder i SO3 grupperne med at få besvaret den første skriftlige opgave. Vi afstemmer samlet i klassen indholdet, modeller og metoder.
Se 1 time
14. Marketingmix (B)
Vi arbejder med vedlagte opgave i SO3 grupperne.
Vi følger op på kapitel 14 (Marketingmix) - dels lige en anvendelse af det virtuelle markedskort (ref onsdag) samt en miniopgave om marketingmix.
Hej alle, I skal have sat jer ind i dette kernsstof. Der var alt for mange fraværende i sidste time. I må selv være ansvarlige for at have læst på på dette.
Marketingmix (kap 14) JGN.pptx
14.2 Markedskort opgave i grupper
hej alle, vi skal have fokus på Marketing-Mix. I skal have læst om "produkt" og have læst til afsnittet om "Branding"
hej alle, I har alle læst kapitlet om "Product" færdigt. .....Helt færdigt!!
Løs vedlagte opgave - I arbejder i grupper. Aflevering via Lectio senest søndag.
Efter aftale, arbejder I selv. Se vedlagte opgave. Aflever senest søndag.
hej alle, I skal præsentere jeres gruppesvar fra fredagens skriftlige opgave. Og vi gennemgår jeres svar mm.
Omfang
Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 10
Forløb# Segmentering, Målgruppevalg, Positionering
Markedssegmentering, segmenteringsprocessen, målgruppevalg, positionering m.m.
Kapitel 11: Segmentering, målgruppevalg og positionering
(Evt.) Afsnit 10.1 (Vækstrategier), 10.2 (Blue Ocean - strategi) og 10.3 (Porteføljeanalyse - og strategi) - KUN A - hold!
Repetition af centrale teorier/modeller iht. Erhvervscase-casen
(- ment som inspiration):
- Metode
- BMC
- Værdikæder (+ SW - opstilling)
- Omverdensmodel (+ OT - opstilling)
- PESTEL
- Konkurrencetragt
- Konkurrencemæssige positioner
- Porters Five Forces
- Købsadfærd på B2C + B2B
- Strategi (+ TOWS)
- Marketingmix
Indhold
Kernestof:
Fuck den her time er en "nyser"! Men den tager vi da bare sammen. I har gennemlæst denne ppt om "Product". Vi gennemgår alle de væsentlige modeller, begreber og teorier sammen, ...og så sidder det område lige i skabet!
I har gennemlæst denne ppt om "Product". I gennemgår alle de væsentlige modeller, begreber og teorier sammen, ...og så sidder det område lige i skabet! I skal kunne fremlægge indholdet i næste time for klassen og mig.
I har arbejdet med dels min PPT samt med "Product" fra Systime. Vi laver nogle fremlægninger af alt stoffet. I skal kunne fremlægge via PPT. I underviser den øvrige klasse, jeg fixer "hvem" er underviser, - og det bliver ikke mig. Vi ses VH JG
I har læst til afsnit om 2"E-handel".
I får lige denne time til at arbejde med SNT. Jeg er coach og sparrer med jer om at få udarbejdet relevante KSF, udfordringer. og vi laver en samlet SWOT for SNT
I skal have følgende klar op til denne time, - for det er en extra time som jeg giver jer!!
Hejsa, - velkommen tilbage. Vi øver os i at forstå, præsentere og udvise vores afsætningskompetencer i EC. I skal i hver gruppe præsentere jeres skriftlige synopsis overfor mig ved tavlen, og vi "laver en test-afprøvning" af denne. Så bliver den ende
Vi laver timen om - om har EC-case. I skal have gjort jer nogle seriøse tanker om en SWOT analyse for Fårup Sommerland. Vi laver en fælles for klassen. Alle grupper skal bidrage!!!
Hej 2C.... nu har jeg haft adskillige timer og giver jer extra hjælp if EC-casen. I møder ikke op fuldtalligt. Det er ikke en fair og ikke respektfuldt, når I får hjælp og extra muligheder? Så alle møder op tirsdag morgen - min klare forventning. Vi
Og I skal have styr på dette faglige område...servicevirksomhed. I skal have skimmet det, og i skal benytte denne faglige viden og metoder if. Faarup Sommerland
Kære alle,
I skal have læst og fortsået hele dette kapitel - I har haft det for tidligere!! Vigtigt if den kommende ec-case.
Kære alle i 2C, Hvis I møder op alle til denne morgentime, - så sparer vi og hjælper hinanden med PyreGym casen..... hvis der er få der møder op!! Så er der kedelig undervisning.
Vi gennemgår en eksamenopgave samt faglige krav - som ligner den form som I skal til årsprøve i. Så mød op og få gjort dig klar til årsårøven i Afsætning.
I skal have gennemlæst denne opgave, dvs bilag no.1. Forstå og overvej forslag til løsning af de 5 forskellige spørgsmål - dvs hvilke modeller og teori vil du benytte i dine svar til hvert enkelt spørgsmål.
Opgaven om Dagligvarebranchen - fortsat
Hej alle, I skal til skriftlig årsprøve i Afsætning. Vi følger op på det arbejde I har gjort på det sidste, og afstemmer lige fokus.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
IT
Lectio
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 11
Forløb# Internationalisering
Forløb opdeles i 2 step;
Step 1 - Skriftlig aflevering og skriftlige kompetencer.
Desuden en kort og intensiv fokus på "opfølgning og revidering" af skriftlig årprøve i afsætning fra juni 2024. Opfølgning på opfyldelsen af de faglige krav, samt karakterer (snit og spredning) og 1:1 samtaler på besvarelser.
Step 2 - Internationalisering.
Eksportmotiver, Interne vs. eksterne, Proaktive vs. reaktive
Eksportberedskab (interne 4 P'er),
Produkt, Produktion, Personale - herunder ledelsen, Penge - økonomien
Internationaliseringsmodeller, Uppsala-modellen, Born global virksomheder
Netværksmodellen
Markedsudvælgelse, Tilfældighedsmetoden, Nærmarkedsmetoden, Tragtmetoden
Information om internationale markeder
Generelle markedsforhold, Specifikke markedsforhold, Kulturelle forhold
Miljøafstand, Værdier, Normer
Grundlæggende antagelser
Hofstedes kulturdimensioner, Magtdistance, Individualisme vs. kollektivisme, Maskulinisme vs. feminisme, Usikkerhedsundvigelse, Langtidsorientering
Interkulturel kommunikation
Deal fokus, Relationship fokus
Lav kontekst, Høj kontekst
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
I skal gennemlæse hver af de 2 eksamensopgaver.
I skal have gennemlæst de opgaver fra tirsdag. Det er 2 opgaver, og jeres opgave er at få identificeret SKRIFTLIGT, hvor du synes opgaven har sine faglige styrker og hvor opgaven eventuelt har nogle faglige mangler. I skal præsentere jeres skriftlige
Udfyldt bedømmelsesskema for opgave 2.pdf
Hver elev skal præsentere ovefor mig hvor du vil løfte og forbedre din skriftlige årsopgave. Vi taler din opgave igennem ift min feedback og vi får lavet en "detaljeret køreplan" for din skriftlige besvarelse.
9. Internationalisering (A) - I har til afsnit om "Markedesudvælgelse"
●Forklar forskellen på en eksportvirksomhed og en international virksomhed. ●Hvilke beslutninger skal træffes i forbindelse med en virksomheds fx ARLAs start af eksport? ●Forklar, hvad der forstås ved en virksomheds eksportberedskab. ●Undersøgt kort
Vi arbejder videre med at få færdiggjort årsprøven besvarelsen. I får denne time med. Jeg yder coaching og support til jer.
I har læst indtil afsnittet om Markedsudvælgelse. I skal have dannet jer et godt overblik over "hvordan virksomheder kan benytte forskellige metoder til at blive internationale..."
I skal have gennemlæst denne ppt, og det har I vel gjort, idet emnet har været lektier til de sidste par lektioner!! Jeg deler jer op i små grupper, og I præsenterer PPT overfor klassen. I får vel 2-3 slides pr mini-gruppe.
Hej alle, I har læst vedlagte kapitler færdigt. Helt færdigt. Vi laver en mindre opgave omkring kulturdelen, - så I får en god viden om modellerne mm.
Kulturelle forhold AF (JGN) 3E.pptx
Emil + Nicklas præsenterer en aktuel, spændende eller faglig relevant afsætningsmæssig begivenhed. Måske nyt spændende produkt, ny lancering/promotion eller andet som vi i afsætning kan lære af. Ca 3-4 minutter og fra tavlen. Alle skal igennem denne
I arbejder i grupperne med kulturopgaven. Er du ikke i en gruppe, er det fordi du var væk tirsdag. Så finder du en gruppe, og du catcher up på pensum og opgaven.
Hver gruppe præsenterer jeres arbejde med kultur-opgaven. Alle skal præsentere og indgå i gruppens fremlægning...ligesom på Christiania !
Ugens aktuelle afsætningsindlæg; Jonathan, Jeppe, præsenterer en aktuel, spændende eller faglig relevant afsætningsmæssig begivenhed. Måske nyt spændende produkt, ny lancering/promotion eller andet som vi i afsætning kan lære af. Ca 3-4 minutter og f
Desuden har alle læst op i dette VIGTIGE kapitel. Her samler vi de vigtige modeller op!! Et Konge-kapitel. I har læst til afsnit om "Blue Ocean"
Vi arbejder med begreberne her. En mini-opgave.
Små fine arbejdsopgaver if strategi. I skal I grupper besvare vedlagte spørgsmål, - og præsentere svar sidst i timen.
I arbejder som aftalt med opgaven.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Input om din Årsprøve fra juni 2024
18-08-2024
Revideret årsprøve
25-08-2024
Opgave om kultur (gruppeopgaven)
05-09-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Forløb# Strategiske analyser
Løft af Afsætning til A-niveau for anvendelse for at skabe et samlet indblik og forståelse i alle strategi- og vækststrategier mm på en gang.
Organisk vækst, herunder Vækststrategier
Diversifikation, Koncentrisk diversifikation, Horisontal diversifikation, Konglomerat diversifikation
Vækst via integration, Horisontal integration, Vertikal integration
Strategisk alliance
Blue Ocean-strategi
Værdiinnovation
Strategisk lærred
Portefølgestrategi
Boston-modellen
Digitale forretningsmodeller
Value-modellen
Revenue-modellen
Købmænd, Mellemmænd, Bagmænd
Digital transformation
Bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Ugens aktuelle afsætningsindlæg; Asger & Melanie præsenterer en aktuel, spændende eller faglig relevant afsætningsmæssig begivenhed. Måske nyt spændende produkt, ny lancering/promotion eller andet som vi i afsætning kan lære af. Ca 3-4 minutter og fr
10.2 Blue Ocean-strategi
Vi arbejder i de små grupper med den skriftlige opgave.
Ugens aktuelle afsætningsindlæg; Jonathan & MagnusOtto præsenterer en aktuel, spændende eller faglig relevant afsætningsmæssig begivenhed. Måske nyt spændende produkt, ny lancering/promotion eller andet som vi i afsætning kan lære af. Ca 3-4 minutter
Ugens aktuelle afsætningsindlæg;
Præsentationer af det strategiske lærred. Hver gruppe fremlægger sin PPT for besvarelsen af opgaven om jeres specifikke branche. Fremlægning fra tavlen.
I læser op på dette nye og spændende faglige område - Porteføljeanalyser (Boston modellen), og I har læst til afsnittet om "Digitale forretningsmodeller"
Case 10.2: Falck
Vi arbejder med vedlagte opgave - I har 1 time og fremlægning i 2 time.
hej alle, - I skal gennemlæse denne tekst grundigt. Forstå den og dernæst forsøge at koble relevante faglige afsætningsmodeller, begreber og teorier til artiklen. Hvordan vil du benytte teksten og hvor if fx. en analyse og hvilke modeller, teorier, b
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Strategisk analyse
29-09-2024
Opgave om ARLA
20-12-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Lectio
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 13
Forløb# Segmentering & Målgruppevalg i internation
- SMP-processen i internationalt perspektiv
- Geografiske segmenteringsvariable
- Generelle karakteristika
- Specifikke karakteristika
- Kulturelle zoner
- Internationale livsstilsmodeller
RISC
Conzoom®
VALS
Indhold
Kernestof:
I har alle læst denne artikel om kæden MENU. I bruger 1 time til at identificere udvalgte områder i artiklen og hvor I med udgangspunkt i udvalgte afsætningsfaglige modeller kan redegøre, analysere, diskutere for udvalgte forhold. (opgaven minder om
I skal have gennemlæst dette kapitel til torsdag (finde det i bogen...link virker ikke). Det giver mest mening at I har skabt jer en samlet forståelse af de forskellige modeller mm. jeg gennemgår dem også overordnet og så tager vi en opgave hvor vi
Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
I skal gennemlæse og forstå proces, tidsplan og "hvad Mini-SOP går ud på". Vi starter forsigtigt op med dette SO forløb sammen.
Hejsa, I tager lige en "puster" efter Mini-SOP. Vi reflekterer over denne større opgave og vi taler om hvad vi har lært indtil nu, - og afstemmer lige forventniger til præsentationen/Mimi-eksamen der er om 2 uger.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
B2B Ole Lynggaard casen
17-12-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
Forløb# - Segmentering på Producentmarkedet
- Delmarkeder på producentmarkedet
- Det industrielle marked
- Mellemhandlermarkedet
- Det offentlige marked
- Segmenteringsvariable på producentmarkedet
- Geografiske og virksomhedsspecifikke variable
- Produktionsvariable
- Indkøbsvariable
- Industriel segmentering kan se efter
- Build-op tankegangen
- Break-down tankegangen
Dertil træning af skriftlige kompetencer i afsætning.
Fokus på forberedelse af SOP'er - hele klassen skriver i afsætning samt andet fag.
Indhold
Kernestof:
I læser vedlagte ppt igennem. Det er en generel præsentation fra LIDL, og I skal forsøge at forstå indholdet i denne. I skal, efter en kort gennemgang fra mig, analysere dels konkurrence- & vækstrategier, for "koncernen" og dernæst identificere krit
Hver gruppe skal præsentere sit arbejde med LIDL casen.
Vi gennemgår krav og forventninger til fremlægningen og afstemmer fælles forventninger
Vi gennemgår krav & forventinger til jeres Mini-SOP fremlæg inger. Alle skal til "mini-eksamen" i 30 min,.... hvad forventes, hvilken form, hvad betyder perspektivering? etc. Det får vi styr på sammen.
Hver elev skal have udarbejdet en ppt til Mini-SOP efter denne time. Vi har fastlagt en fælles "template" for indhold/agenda til fremlægningen. Den skal alle som minimum følge. Dernæst starter I med at planlægge jeres mundtlige Mini-SOP fremlægning i
I skal hver især præsentere mig for indholdet i jeres PPT, - vil gerne afstemme jeres faglige indhold, opbygning mm. og at I er kommet igang!!!
I læser de 2 vedlagte dokumenter igennem.fed ny case og måske inspiration til SOP?
hej alle, vi slutter året af med dette spændende og vigtige kapitel om segmentering på B2B.... anerledes end på B2C, og det skal vi have styr på. I har læst til og med kaoitel 13.2.
Case 12.1: Ole Lynggaard | Marketing – en grundbog i afsætning
hej alle, - I har læst kapitel helt færdigt og vi napper en lille fin opgave.
Vi arbejder med at få afsluttet ARLA opgaven helt. Jeg har lige en revideret tekst/teori med, ..og som jeg tænker kan være god inspiration til dels eksamen og til SOP (for nogle)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
IT
Lectio
Tekstbehandling
Regneark
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 15
Forløb# Virksomhedens internationalle parametermix
Ved markedsføring på internationale markeder skal virksomheden overveje hvilke tilpasninger i marketingmixet, der er nødvendige. I nogle tilfælde kan virksomheden anvende det samme marketingmix på alle sine markeder, mens andre virksomheder er til stede på markeder, der kræver meget høj grad af tilpasning til markedet.
I dette forløb belyses problemstillinger vedrørende det internationale marketingmix. Når virksomheden introducerer og markedsfører et nyt produkt eller service på et internationalt marked, har den to strategiske muligheder: den kan anvende et standardiseret marketingmix eller et tilpasset marketingmix, så det passer til det marked, som virksomheden entrerer.
Dette forløb ar fokus på den marketing plan, som en virksomhed udarbejder som resultat af det strategiske arbejde, som virksomheden har gennemført. Formålet med marketingplanen er at optimere virksomhedens samlede ressourcer.
Sideløbende gennemgåes en række faglige krav til SOP, herunder fokus på metoder i Afsætning. Desuden skriftlig træning op til Terminsprøven i Afsætning.
Indhold
Kernestof:
Godt Nytår til jer alle, - så rykker vi i den sidste og afgørende fase ..6. semester. Vi tager kvikt afsted, og I har gennemlæst dette kapitel fra start til slut. Skab et overblik over hvor at prisfastsættelsen adskiller sig internationalt versus nat
1.Forklar begrebet pris-/kvalitetsstrategi. 2.Hvad forstås ved priseskalering og hvad kan forårsage priseskalering? 3.Hvilke andre tiltag vil du anbefale en virksomhed, hvis produkter er markedsført ud fra en premiumstrategi, hvis virksomheden ønsker
Jeg tænker, at vi pga flere forhold, lige tager en snak under 4..24 øjne om SOP? I skal snart vælge fag, og SOP processen starter op. Lad os afstemme forventninger imellem os, - ref. vores tidligere snakke og Mini-SOP
Lektie; Produkt i internationalt perspektiv. I gennemlæser dette kapitel..det hele! I danner jer et overblik over hvilke forhold en virksomhed skal overveje if eksport til udlandet if til afsætning på hjemmemarkedet ...hvor kan de udenlandske marked
Vi laver nogle mindre opgaver, hvor vi tjekker op på om vi har fået styr på Produkt & Pris Internationalt....dvs at I har læst og forstået lektierne torsdag og fredag fra sidste uge!!
●Hvorfor det generelt er lettere at tilpasse produktniveauet det basale produkt end produktniveauet service og support til forskellige geografiske markeder? ●Jysk anvender navnet Dänishes Bettenlager i Tyskland og Østrig (tidligere…). I samtlige andr
Vi løser en større skriflig eksamensopgave, - sammen. Se vedlagte link. I SKAL have læst opgaven igennem til denne time. Vi afholder en række "stop & Go statusmøder" hvor vi laver opfølgning på de 5 spg, teori inddragelse/modeller mm. Tidspunkter aft
V har 2 punkter; I arbejder videre med den skriftlige opgave. Timen har 2 punkter; 1 kort status på hver elev. No. 2 debat om udfordringer if spg. 5. VÆR FORBEREDT!!
Vi arbejder med at få besvaret spg. 5 her.
Vi får styr på hvilke udfordringer Roc. står over, hvorfor de gør dette og hvilke strategiske tiltag/løsninger der kan iværksættes overfor disse udfordringer.
Hej med jer i 3C, jeg er meget skuffet og forundret over jer.
I får feedback fra Roc.-opgaven. Hvad har vi lært af denne og hvad skal vi bruge disse erfaringer til ift. skriftlige opgave & terminsprøven?
Vi taler om jeres platform og jeres forberedelser til næste uges prøve - den vigtige prøve!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig opgave
02-02-2025
sh_3c AF skr. termins prøve
24-02-2025
Skriftlig opgave - træning af skriftlig kompetence
09-03-2025
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 16
Forløb# Eksamensforløb i Afsætning (Level A)
Som grundlag for den mundtlige prøve arbejdes der med et forløb som skal dække kernestof-områderne bredt. Forløbet placeres typisk i den afsluttende del af undervisningen. Eleverne skal hertil udarbejde et kort sammenfattende skriftligt produkt for at fastholde fagligt fokus. Det skriftlige produkt som kan have mange former, men det er ikke hensigten, at der skal udarbejdes en omfattende rapport eller et andet omfattende skriftligt produkt.
Eksempler på skriftlige produkter kan fx være: en synopsis, et notat, en kommenteret forretningsmodel, en poster eller en præsentation. Skriftlige produkter kan evt. suppleres med fysiske bud på løsninger og brug af forskellige medier. Det væsentlige er, at eleverne kan perspektivere den trukne opgave til deres forløb. Det er derfor oplagt, at det skriftlige produkt giver eleverne mulighed for at inddrage forskellige kernestofområder til den mundtlige eksamen.
Under forløbet vil eleverne desuden blive trænet i en mundtlige eksamen til afsætning A, ved bla at lave tidligere mundtlige eksamensopgaver, og ved afholdelsen af disse forsøge at inddrage udvalgte udfordringer fra den valgte eksamenscase.
I tidsperioden afholdes dels Terminsprøve i Skriftlig Afsætning m.fl. i uge 9.
Desuden skriver eleverne SOP i ugerne 13 og 14.
Indhold
Kernestof:
hej alle, Vi har en gennemgang af terminsprøven med BangOlufsen. I får feedback på jeres besvarelser, og vi afholder 1:1 mini-møder. Hvert møde ca. 6-8 min. Møder du ikke op tirsdag = Ingen Feedback fra mig. I skal genaflevere torsdag mhp at løfte je
3c, som aftalt skal i alle arbejde med at revidere jeres terminsprøver. I har fået input & feedback og skal løfte jeres skriftlige besvarelser. Tal med hinanden og inspirer hinanden til at løfte jeres besvarelser. Aflever noget som I har gjort jer um
Feedback til elever der ikke "mødte op tirsdag..." og som havde en gyldig undskyldning. Desuden sparring med at hjælpe og løfte med jeres skriftlige opgave.
hejsa alle, Vis kal have styr på International promotion. I skal have gennemlæst dette kapitel, det er ikke langt. Vi tager en kort opfølgning på dette fagområde og tager en opgave.
International promotion...
De resterende får mulighed for feedback for revideret t-prøve. Og dernæst træner andre i en mundtlig eksamen.
lav følgende opgave - NU!
Vi starter op på eksamens projektet i afsætning. Så lidddddddddt vigtigt at møde op senest kl. 8.17. Jeg gennemgår dette sammen med jer.
Vi tager en kort status på jeres foreløbige arbejde med eksamensprojektet. Hvor langt er I kommet?
I får 1 time til at arbejde videre med SWOT. I time 2 skal I og vi i fællesskab identificere en række udvalgte faglige udfordringer som virksomheden står overfor. Opstil disse udfordringer, og prøv via modeller, teori og faglige begreber at løse diss
Vi vælger nogle fra klassen der har arbejdet med at identificere relevante udfordringer for vores ur-biks, og så taler vi om mulige løsninger, modeller, faglige begreber mm. Vi træner mundtlig eksamen.
Jeg tænker at vi tager; 1. time med eksamensprojektet. Vi ser på tidligere A3/kreative løsningsforslag. nr 2 vi taler om jeres SOP'er (den færdige version får I senere) - men med udgangspunkt i jeres version laver vi/I/fælles et "fagligt stillads" pr
I har læst vedlagte eksamensopgaver if Mundtlig Eksamen. Dem øver vi os på, træner i og I skal "til tavlen og til test-eksamen" sidst på dagen. Vi har 4 f... timer sammen!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensprojektet Afsætning 3G
13-05-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 17
Repetition & Eksamenstræning
Materiale: Marketingbogen/Systime samt andre faglige dokumenter
Supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentarprogrammer, YouTube videoer m.m..
Indhold
Kernestof:
Vi træner mundtlig eksamen. I skal have gennemlæst disse opgaver + forberedt jer på spg 3. - her skal I perspektivere til vores Eksamenscase med Mitur.dk. Torsdag skal jeres forberedelser præsenteres ifa en "prøve-eksamen"
Vi benytter casen fra tirsdag med Salling & Boss m.fl.. Og jeg vil gerne have så mange som muligt kommer til prøveeksamen - det er kun træning!!
Hej alle, sidste runde hvor vi træner mundtlige eksamensopgaver.
Vi gennemgår et eksempel på en mundtlig afsætningseksamen - ser en video om dette og reflekterer over hvad vi kan lære, og om der er noget, som vi skal fokusere på `
Vin taler om dels skriftlig eksamen, og gør os klar til denne, kort om SOP eksamen og vender det sidste if mundtlig eksamen
AØ skriftlig skabelon 2025- new (JGN) A.docx
Vi tjekker op på de sidste vigtige opgaver...eksamen. Vi har mindst 2 eksamener foran os. Den Skriftlige og den Mundtlige SOP. Det bruger vi tid på...I bestemmer. OG I SKAL AFLEVERE JERES SKRIFTLIGE LØSNINGSFORSLAG IF "DITUR.DK"
Vi træner SOP eksamen og gennemgår den sammen.
Læs og husk vedlagte;
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Del 1 af skiftlig opgave
16-01-2025
Prøven 3G
26-02-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329554", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329554", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329554" }