Holdet 2022 AF/sh_c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Jørgen Gregersen Nielsen, Kristina Rud
Hold 2022 AF/sh_c (sh_1c AF, sh_2c AF, sh_3c AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode  GF
Titel 2 Interne forhold værdikæder
Titel 3 Eksterne forhold
Titel 4 Konkurrenceforhold
Titel 5 Brancheforhold
Titel 6 Købsadfærd på konsumentmarked
Titel 7 Købsadfærd på producentmarked
Titel 8 Forløb# Strategi
Titel 9 Marketingmix nationalt
Titel 10 Forløb# Segmentering, Målgruppevalg, Positionering
Titel 11 Forløb# Internationalisering
Titel 12 Forløb# Strategiske analyser
Titel 13 Forløb# Segmentering & Målgruppevalg i internation
Titel 14 Forløb# - Segmentering på Producentmarkedet
Titel 15 Forløb# Virksomhedens internationalle parametermix
Titel 16 Forløb# Eksamensforløb i Afsætning  (Level A)
Titel 17 Repetition & Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Interne forhold værdikæder

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb# Strategi

Opstart af klassen if at afstemme forventninger if faglige mål samt følge op på elevernes faglige anvendelse af kernestof fra 1G. Første del af forløbet er aftalt til at være en "catch up process", hvor vi kvikt følger op på det faglige stof fra 1G.

Forløb har endvidere til mål også at understøtte SO3 tværfagligt forløb imellem VØ & Afsætning samt opbygge kompetencer til de efterfølgende Erhvervscase forløb.

Forløbet består af følgende områder og kernestof;
- Idé (mission), vision, værdier og mål '
- Porters Generiske strategier
- Blue Ocean
- Digitale strategier
- Corporate Social Responsibility (CSR)
- Ansoffs vækststrategier (intensivering) samt
- Integrationsstrategier
- Strategiske alliancer
- Diversifikation
- SWOT samt TOWS
- Disruption
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af skriftlig opgave om Ai 20-08-2023
SWOT opgaven 01-09-2023
Skriftlig opgave om "strategi" RAINS 13-10-2023
Skriftlig opgave i Strategi - Revideret! 26-10-2023
sh_2c AF skr. prøve (Årsprøven) 03-06-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 9 Marketingmix nationalt

Marketingmixet består af de fire parametre produkt, pris, place og promotion, der sammensættes således, at virksomheden rammer målgruppen bedst muligt. Dermed kan virksomheden nå sine mål.

Der er en tæt sammenhæng mellem produktets livscyklus, virksomhedens situation og marketingmixet, idet sammensætningen af de 4 P'er skifter fra fase til fase i produktets livscyklus. 3 ekstra Pèr ved en servicevirksomhed

Markedskortet er en værktøj til at diagnosticere produktets situation på markedet. Det viser produktets kendskabsgrad og en række andre nøgletal.

Push- og pullstrategierne er værktøjer, der bør inddrages i arbejdet med virksomhedens marketingmix.


Kapitler til kernsstof fra Systime; ap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22
Materiale: marketingbogen samt supplerende artikler og materialer.

Supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentarprogrammer, YouTube videoer m.m.. herunder deltagelse i webinar om Zalando retail

Undervisningsforløbet har hovedsageligt været afholdt virtuelt pga. covid-19
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 10 Forløb# Segmentering, Målgruppevalg, Positionering

Markedssegmentering, segmenteringsprocessen, målgruppevalg, positionering m.m.
Kapitel 11: Segmentering, målgruppevalg og positionering

(Evt.) Afsnit 10.1 (Vækstrategier), 10.2 (Blue Ocean - strategi) og 10.3 (Porteføljeanalyse - og strategi) - KUN A - hold!  

Repetition af centrale teorier/modeller iht. Erhvervscase-casen
(- ment som inspiration):
- Metode
- BMC
- Værdikæder (+ SW - opstilling)
- Omverdensmodel (+ OT - opstilling)
- PESTEL
- Konkurrencetragt
- Konkurrencemæssige positioner
- Porters Five Forces
- Købsadfærd på B2C + B2B
- Strategi (+ TOWS)
- Marketingmix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Forløb# Internationalisering

Forløb opdeles i 2 step;

Step 1 - Skriftlig aflevering og skriftlige kompetencer.
Desuden en kort og intensiv  fokus på "opfølgning og revidering" af skriftlig årprøve i afsætning fra juni 2024. Opfølgning på opfyldelsen af de faglige krav, samt karakterer (snit og spredning) og 1:1 samtaler på besvarelser.

Step 2 - Internationalisering.
Eksportmotiver, Interne vs. eksterne, Proaktive vs. reaktive
Eksportberedskab (interne 4 P'er),
Produkt, Produktion, Personale - herunder ledelsen, Penge - økonomien
Internationaliseringsmodeller, Uppsala-modellen, Born global virksomheder
Netværksmodellen
Markedsudvælgelse, Tilfældighedsmetoden, Nærmarkedsmetoden, Tragtmetoden
Information om internationale markeder

Generelle markedsforhold, Specifikke markedsforhold, Kulturelle forhold

Miljøafstand, Værdier, Normer
Grundlæggende antagelser
Hofstedes kulturdimensioner, Magtdistance, Individualisme vs. kollektivisme, Maskulinisme vs. feminisme, Usikkerhedsundvigelse, Langtidsorientering
Interkulturel kommunikation

Deal fokus, Relationship fokus
Lav kontekst, Høj kontekst

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Input om din Årsprøve fra juni 2024 18-08-2024
Revideret årsprøve 25-08-2024
Opgave om kultur (gruppeopgaven) 05-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Forløb# Strategiske analyser


Løft af Afsætning til A-niveau for anvendelse for at skabe et samlet indblik og forståelse i alle strategi- og vækststrategier mm på en gang.

Organisk vækst, herunder Vækststrategier
Diversifikation, Koncentrisk diversifikation, Horisontal diversifikation, Konglomerat diversifikation
Vækst via integration, Horisontal integration, Vertikal integration
Strategisk alliance
Blue Ocean-strategi

Værdiinnovation
Strategisk lærred
Portefølgestrategi

Boston-modellen
Digitale forretningsmodeller

Value-modellen
Revenue-modellen
Købmænd, Mellemmænd, Bagmænd
Digital transformation
Bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strategisk analyse 29-09-2024
Opgave om ARLA 20-12-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Forløb# Segmentering & Målgruppevalg i internation


- SMP-processen i internationalt perspektiv
- Geografiske segmenteringsvariable

- Generelle karakteristika
- Specifikke karakteristika
- Kulturelle zoner

- Internationale livsstilsmodeller

RISC
Conzoom®
VALS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
B2B Ole Lynggaard casen 17-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Forløb# - Segmentering på Producentmarkedet

- Delmarkeder på producentmarkedet

- Det industrielle marked
- Mellemhandlermarkedet
- Det offentlige marked
- Segmenteringsvariable på producentmarkedet

- Geografiske og virksomhedsspecifikke variable
- Produktionsvariable
- Indkøbsvariable
- Industriel segmentering kan se efter

- Build-op tankegangen
- Break-down tankegangen

Dertil træning af skriftlige kompetencer i afsætning.
Fokus på forberedelse af SOP'er - hele klassen skriver i afsætning samt andet fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Forløb# Virksomhedens internationalle parametermix

Ved markedsføring på internationale markeder skal virksomheden overveje hvilke tilpasninger i marketingmixet, der er nødvendige. I nogle tilfælde kan virksomheden anvende det samme marketingmix på alle sine markeder, mens andre virksomheder er til stede på markeder, der kræver meget høj grad af tilpasning til markedet.

I dette forløb belyses problemstillinger vedrørende det internationale marketingmix. Når virksomheden introducerer og markedsfører et nyt produkt eller service på et internationalt marked, har den to strategiske muligheder: den kan anvende et standardiseret marketingmix eller et tilpasset marketingmix, så det passer til det marked, som virksomheden entrerer.

Dette forløb ar fokus på den marketing plan, som en virksomhed udarbejder som resultat af det strategiske arbejde, som virksomheden har gennemført. Formålet med marketingplanen er at optimere virksomhedens samlede ressourcer.

Sideløbende gennemgåes en række faglige krav til SOP, herunder fokus på metoder i Afsætning. Desuden skriftlig træning op til Terminsprøven i Afsætning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig opgave 02-02-2025
sh_3c AF skr. termins prøve 24-02-2025
Skriftlig opgave - træning af skriftlig kompetence 09-03-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 16 Forløb# Eksamensforløb i Afsætning (Level A)

Som grundlag for den mundtlige prøve arbejdes der med et forløb som skal dække kernestof-områderne bredt. Forløbet placeres typisk i den afsluttende del af undervisningen. Eleverne skal hertil udarbejde et kort sammenfattende skriftligt produkt for at fastholde fagligt fokus. Det skriftlige produkt som kan have mange former, men det er ikke hensigten, at der skal udarbejdes en omfattende rapport eller et andet omfattende skriftligt produkt.
Eksempler på skriftlige produkter kan fx være: en synopsis, et notat, en kommenteret forretningsmodel, en poster eller en præsentation. Skriftlige produkter kan evt. suppleres med fysiske bud på løsninger og brug af forskellige medier. Det væsentlige er, at eleverne kan perspektivere den trukne opgave til deres forløb. Det er derfor oplagt, at det skriftlige produkt giver eleverne mulighed for at inddrage forskellige kernestofområder til den mundtlige eksamen.

Under forløbet vil eleverne desuden blive trænet i en mundtlige eksamen til afsætning A, ved bla at lave tidligere mundtlige eksamensopgaver, og ved afholdelsen af disse forsøge at inddrage udvalgte udfordringer fra den valgte eksamenscase.

I tidsperioden afholdes dels Terminsprøve i Skriftlig Afsætning m.fl. i uge 9.
Desuden skriver eleverne SOP i ugerne 13 og 14.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojektet Afsætning 3G 13-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Repetition & Eksamenstræning


Materiale: Marketingbogen/Systime samt andre faglige dokumenter

Supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentarprogrammer, YouTube videoer m.m..
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Del 1 af skiftlig opgave 16-01-2025
Prøven 3G 26-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer