Holdet 2022 DA/sh_a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Helle Birch
Hold 2022 DA/sh_a (sh_1a DA, sh_2a DA, sh_3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tidens taler
Titel 2 Jacob Ejersbo
Titel 3 Journalistik og medier
Titel 4 I Gymnasiet
Titel 5 Journalistik og medier: del 2 --> studietur
Titel 6 I Gymnasiet, del 2
Titel 7 Litterær periode: Romantikken
Titel 8 optakt til DHO: Danmarks besættelse
Titel 9 I Gymnasiet, del 3 (Hovedværk: Equinox)
Titel 10 Karaktermord
Titel 11 Litterært forløb: Klasse
Titel 12 Sprog og skriftlighed
Titel 13 Hovedværk: Den Danske Borgerkrig
Titel 14 Grønland
Titel 15 Grønland, fortsat
Titel 16 Repetition, skriftlighed og prøveeksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tidens taler

Et forløb om taler, retorik og argumentation.
Få styr på fagbegreberne og lær, hvordan du holder en god tale. Det kan du få glæde af ved mange gange i løbet af hhx, f.eks når du laver fremlæggelser i klassen, eller, til eksamen,


Når eleverne har arbejdet med forløbet Tidens taler, kan de:
Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.
Analysere, fortolke og perspektivere danske og norske taler.
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
Vise genrekendskab og kendskab til talegenren i forskellige tider.
Producere egne taler og skrive andre analytiske og kreative opgaver.
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.


Med Tidens taler arbejdes der metodisk med taleanalyse af dansksprogede taler med inddragelse af norske taler på originalsproget. Kernestoffet behandles primært fra et sprogligt perspektiv, herunder sprog-stilistisk analyse, retorisk analyse og argumentationsanalyse. I forløbet undersøges taler fra forskellige tider: 1700-tallet, 1900-tallet og 2000-tallet. Derudover arbejdes der med kanonforfatteren Ludvig Holberg.

Tekster fra "Håndbog til dansk" (Systime, O.S. Larsen, 1.udg 2015):
4.9: retorik
4.10: Argumentation

Powerpoint (lærers egen)

Royal Blues, instrueret af Lotte Svendsen (filmklip: 38:35-43:38). Uddrag med Belinda Hansens tale. (https://danskitiden.systime.dk/?id=226&L=10#c804)
Tale vedarrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn d. 13. august 2019 af Mette Frederiksen
(uddrag, tale).
Tale på Rådhuspladsen i Oslo d. 25. juli 2011 ved mindeceremonien for ofrene for massakren på Utøya af Jens Stoltenberg (tale, norsk).
"Epistel 395" om censur af Ludvig Holberg (episteluddrag).
"Om end ikke ved tvang men ved kloge ord" af Ludvig Holberg (epistel). (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1006#c6397)

Metoder og begreber fra forløbet:
Toulmin's argumentationsanalyse
Fakta og fiktion
Retorik: etos, logos, patos mm
Sproglige og stilistiske virkemidler



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
dansk-swot 09-11-2022
Din egen tale 16-12-2022
FIlm af din tale 06-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jacob Ejersbo

I forløbet introduceres eleverne til Jacob Ejersbo's forfatterskab. Det primære faglige mål er analyse og fortolkning af fiktive tekster, samt perspektivering af disse. I forløbet arbejder vi med temaer som sprog, kultur og identitet.

Vi ser Nordkraft som spillefilm, og sammenligner fremstilling som tekst og som film.

Vi læser et uddrag af Karen Blixens "Mit Afrika" som en kontrast til Ejersbos fremstilling af Afrika, i "Eksil"


Møller, Kirsten og Vibeke Blaksteen: Jakob Ejersbos Univers (i-bog, Systime)
Uddrag fra:
Røgringe
Nordkraft, del 1
Nordkraft, del 3
Eksil

Introduktion:
Portræt, Videointroduktioner, temaer i forfatterskabet, Sprog og Identitet, Kultur og Identitet.

Hovedværk 1: Nordkraft (film fra 2005+uddrag fra roman)



Supplerende stof: uddrag fra Karen Blixen, Mit Afrika
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ejersbo 01-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling - analysefortolkningsopgave, med særlig fokus på den gode indledning.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - arbejde selvstændigt med metoder og faglige begreber til litteratur- og filmanalyse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Journalistik og medier

Vi arbejder med analyse af et udvalg af forskellige typer nyhedsjournalistik, primært i aviser/netaviser, men også, tv. Der arbejdes med sproglige, stilistiske og grafiske virkemidler. Nøglebegreber i øvrigt er nyhedsgenrer, viften af nyhedsmedier og stofområder, vinklinger, det journalistiske sprog samt fakta- og fiktionskoder. Eleverne arbejder også med at reflektere over egne daglige kilder til viden om verdens gang, her primært SoMe og andre digitale medier.

Desuden arbejdes med en historisk vinkel, da vi læser Herman Bangs' "Branden"

Håndbog til Dansk, kap 5.1: Avisjounalistik

Lærers egen PP om. nyhedskriterier m.m.

Avisartikler:
Ministerens fede USA-tur (Ekstra-Bladet, maj 2022)
Kofod bruger tre gange så mange penge på privatfly som forgænger

Herman Bang. Branden avisreportage, 1884)

Teori og metoder:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Vinkling
Stofområder
avisens genrer: Nyhedsjounalistik og meningsjournalistik
Avisens sprog
Layout
Fakta- og fiktionskoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 I Gymnasiet

Vi læser en række tekster fra forskellige genrer, som belyser det at være ung og gå i gymnasiet på forskellige måder og fra forskellige vinkler. Der læses lyrik, noveller, romanuddrag, samt medietekster (informations- og meningsjournalistik), samt podcast. I forbindelse med podcast fokuseres særligt på fakta/fiktion, samt podcasten som genre.

Ane Sofie V. Stokholm & Tony S. Andersen (2023): I gymnasiet, Dansklærerforeningens Forlag
Greb til læsningerne
Leth, Jørgen (2006): ‟Hvad er forbudt her?” i Det gør ikke noget, Gyldendal
Scherfig, Hans (1940): af Det forsømte forår, Gyldendal
Rifbjerg, Klaus (1958):  Den kroniske uskyld, Gyldendal (hovedværk)
Turèll, Dan (1980): ”Min skoletid” i Billeder fra 60'erne. 10 samtidshistorier af danske forfattere, Delta

Rifbjerg, Klaus (1958):  Den kroniske uskyld, Gyldendal (hovedværk 2)

Lindenburg, Tea (2021): Equinox 1985, podcastserie, dr (hovedværk 3)

Vestergaard Stockholm, Henrik, m.fl: De unge er blevet kanonføde i konkurrencestatens testregime (kommentar, Berlingske Tidende, aug 2023)
Ny virkelighed med chatGPT: Skal man omfavne eller begrænse (Nyhedsartikel, Nordvestnyt, 4. september 2023)

Håndbog til Dansk, Litteraturhistorie:
9. velfærdens verden
-Hvad er modernisme
Psykologisk realisme hos Rifbjerg og Panduro

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskrivningsøvelse: den Kroniske Uskyld, kap 1 28-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Journalistik og medier: del 2 --> studietur

I forbindelse med jeres studietur skal I skrive artikler. I vælger selv, om det skal være en nyhedsartikel, en reportage, eller en stykke meningsjournalistik, fx en klumme. Vi bruger ugens dansktimer på at gennemgå de forskellige genrer, danne grupper, og finde vinklinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 I Gymnasiet, del 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litterær periode: Romantikken

I forløbet læser vi centrale tekster fra romantikken, og sætter disse i en litteraturhistorisk kontekst. Vi sætter fokus på fædrelandssange fra perioden

Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
NFS Grundtvig: Langt højere bjerge (1820)
HC Andersen: Danmark -Mit Fædreland (1850)
St. St. Blicher: Sig Nærmer tiden (1837)

Edgar Allan Poe: Hjertet, der sladrede (novelle fra 1843, oversat til dansk)

Casper David Friedrich: Vandringsmanden over tågehavet (maleri, 1818)

PP: lærers egen

Håndbog til Dansk, Litteraturhistorie, (Systime 2022) kap 6  (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 optakt til DHO: Danmarks besættelse

I forløbet læses en række tekster af danske forfattere, skrevet under Danmarks besættelsen, 1940-45. Teksterne analyseres, og introducerer/genintroducerer dermed metoder til analyse af digte, romaner/noveller, spillefilm/tv-serie og sagprosatekster. Efterfølgende vælger eleverne en tværfaglig problemformulering til deres Dansk-Historieopgave.

Som hovedværk 4 er læst "Englene over København", og i den forbindelse har klassen arbejdet med genretræk ved YA (Young Adult)-fiktion.

Skyggen i dit øje (spillefilm, 2021, instr Ole Bornedal)
Kleinschmidt, Jonas: Englene over København (roman, Turbine, 2020)
Skæbne (digt, Morten Nielsen)
De mørke fugle fløj (digt, Otto Gelsted, 1940)
Martin A. Hansen Juli 44 (prosatekst)
De Voksnes rækker, afsnit af Matador

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 I Gymnasiet, del 3 (Hovedværk: Equinox)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Karaktermord

Forløbet ’Karaktermord’ undersøger de forskellige og vidtforgrenede repræsentationer karaktermord i litteratur, sprog og medier. Karaktermord er en markant tendens i samtidens kultur og kommunikation, hvor personlige angreb er særligt tydelige på sociale medier. Det er ofte politikere og berømtheder, der rammes af disse angreb, men almindelige mennesker kan også blive ofre for karaktermord, hvis de pludseligt optræder i et af tidens mange selvbiografiske værker. I dette forløb undersøger vi, hvordan karaktermord foregår og lægger op til etiske refleksioner om grænserne mellem fiktion og nonfiktion.

De fleste af fagets faglige mål bringes i spil i dette forløb, herunder indsigt i digitale mediers funktion og etiske problemstillinger, samt erhvervsrettet stof. I fobindelse med de to dokumentarfilm arbejdes med en erhvervsrettet/merkantil vinkling, idet der fokuseres på, hvordan virksomheder tackler offentlig kritik/shitstorme.

Klassen har læst og analyseret tekster, skrevet deres egen autofiktion, og reflekteret over temaet i et essay.

TEKSTER
(de fleste tekster er i "Karaktermord", Dansklærerforeningens forlag 2023)
Bang Hansen, Marianne (2016): “Jeg var gift med en forfatter. Det finnes ingen etikk som beskytter mitt privatliv”, Aftenposten 19.10.2016
Biller, Malin: Om nogen vrålar i skolen (uddrag fra grafisk roman, svensk, 2010)
Bonnén, Kaspar Kaum (2020): El Classico, fra bag om min far, Forlaget Vandkunsten
Jensen, Carsten Bo: ”Jeg har kendt Lars Løkke…”, facebook.com, 01.11.2022
Karker, Andreas & Thomas Nørmark Krog (2014): LLR, Berlingske Media Forlag.
Vanopslagh, Alex (2022): “Regeringen er skamløs”, Liberalalliance.dk
Romer, Knud (2006): Den, som blinker, er bange for døden (hovedværk 5)
Brian Mørk røg ud i sit livs shitstorm: Nu får han en undskyldning – og siger selv undskyld (BT, 27.05.2023)
Simon Spies og Morgenbolledamerne, afsnit 1,  (dokumentar, dr 2022)
De superriges brug af privatfly (dokumentar, dr, 2024, https://www.dr.dk/drtv/program/de-superriges-privatfly_479835) --> optakt til mini-SOP
Ebbe Skammelsøn (folkevise)

Kraglund, Rikke Andersen & Larsen, Jesper Thor (2023): Karaktermord, Dansklærerforeningens Forlag. (alle afsnit i kapitlet "Forløb")

Supplerende stof:
TV-reklamer (Spies)
Uddrag fra "Spies og Glistrup", samt "Kendte danskere"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mit liv som autofiktion 08-09-2024
Essay 03-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litterært forløb: Klasse

I forløbet læser vi udvalgte tekster af danske og nordiske forfattere, herunder 3 kanonforfattere. Fælles for teksterne er, at de kredser om temaer som "køn" og  "klasse".
Teksterne sætter i en litteraturhistorisk kontekst, med fokus på "det moderne gennembrud" og "nyeste tid"


Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Den Sidste Balkjole (1887)
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (En Idyl, 1900)
Johannes V Jensen: Bo´l (1910)
Morten Pape: Prolog (uddrag fra romanen Planen, 2015)
Olga Ravn: De Ansatte (uddrag, roman, 2018)
Tom Kristensen: Det Blomstrende Slagsmål (digt 1920, supplerende tekst, uden for tema)

powerpoint om Det Moderne Gennembrud (lærers egen)


Litteraturhistorien på langs og på tværs
6. Det Moderne Gennembrud --> https://litthist.systime.dk/?id=125
7. Folkelig realisme og Socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172

8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme --> https://litthist.systime.dk/?id=127
Tendenser
Temaer
Sammenfatning og perspektivering





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sprog og skriftlighed

Med udgangspunkt i elevernes egenproduktioner (danske stile, mini-SOP, DHO) arbejdes der fokuseret med sprog og fremstillingsformer.

Fokus på at styrke elevernes evne til at udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt, samt demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi

Udvalgte/målrettede øvelser fra:
Styr på Sproget, grammatiske øvelser (Systime)
Styr på Skrivningen, Sproglige øvelser (Systime)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Hovedværk: Den Danske Borgerkrig

Kasper Colling Nielsens roman "Den Danske Borgerkrig" (2013) læses som hovedværk
Supplerende tekst: Fodboldrevolutionen i Kina (novelle af Kasper Colling Nielsen, 2018)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Grønland

I forløbet arbejder vi med Grønland, med særlig fokus på danskernes syn på Grønland og grønlændere. Der arbejdes med satire som genre, og dens rolle i samfundsdebatten, samt med debatindlæg fra sociale medier om Eskimois-debatten.

Make Denmark safe again (Satireindslag fra 25. januar 2025, minuttal 10:03-13:03, Tæt på Sandheden

Corneliussen, Niviaq: Blomsterdalen (romanuddrag, 2020) --> Litteraturportalen
Leine, Kim: Profeterne i Evighedsfjorden (romanuddrag, 2012) --> Litteraturportalen

3 debatindlæg om Eskimois-debatten, alle fra: Litteraturportalen
Julie Berthelsen: Om Eskimo-ordet. Facebook-opslag d. 16/7-2020
Kristian Ditlev Jensen: Facebook-opslag d.15.07.20
Niklas Zenius Jespersen: Handler Grønlands problemer om navnet på en is? (2020)
Landic Project: Instagramopslag d. 18.7.2020

Supplerende stof:
Rigsfællesskabets historie (DR dokumentar, episode 1)
Postkolonial Litteratur og Kunst --> Litteraturportalen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Grønland, fortsat

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition, skriftlighed og prøveeksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer