Holdet 2022 DA/sh_b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Pihl
Hold 2022 DA/sh_b (sh_1b DA, sh_2b DA, sh_3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamer
Titel 2 Fiktionsserier
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Fiktionslitteratur
Titel 5 Dokumentarfilm
Titel 6 Essayet
Titel 7 Litteraturhistorie
Titel 8 Første Verdenskrig og Mellemkrigstiden (SO5)
Titel 9 Fiktionslitteratur: islandsk, norsk, svensk
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Nyhedsformidling
Titel 12 Fiktionsfilm
Titel 13 Mini-SOP
Titel 14 Litteraturhistorie (fortsat)
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamer

OVERORDNET BESKRIVELSE

Dette forløb om reklamer (med hovedvægt på reklamefilm) introducerer til et bredt udvalg af analysebegreber, ligesom der også er vægt på at udvikle fornemmelsen for en reklames gennemslagskraft og for forskellige målgrupper.

Forløbet kulminerer med en skriftlig opgave.

Op mod årsprøven i 2.g tages emnet op igen.

-------------------------------------------------------------

GENNEMGÅET MATERIALE

Dokumentet ”Analysepunkter til reklamefilm” v/mapi (mappen ”Reklamer”)

Dokumentet "Analysepunkter til trykte reklamer" v/mapi (mappen "Reklamer")

Analyse og vurdering af diverse (delvis selvvalgte) papirreklamer og reklamefilm

”Generationer” (2017, reklamefilm for VW): https://cases.eucnvs.dk/hhx/dansk-a/2018-maj/

Hjemmeopgave i analyse og vurdering af reklamefilm fra enten Naturli’, McDonald’s, Netto eller Helsingør Kommune (se afleveringsmappe 15.1.2023)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fiktionsserier

OVERORDNET BESKRIVELSE

Forløbet behandler et bredt udvalg af begreber og vinklinger, der er relevante for analyse og fortolkning af fiktionsserier inden for forskellige genrer, som vi også ser eksempler på. Blandt de væsentligste fokuspunkter kan nævnes introsekvensen og dramaturgien.

---------------------------------------------------------------

GENNEMGÅET MATERIALE

Teori:

Dokumentet ”Til analyse og fortolkning af fiktionsserier” v/mapi (mappen ”Fiktionsserier”)
Dokumentet ”Lidt om komedieserier” (mappen ”Fiktionsserier”). Taget fra Henrik G. Poulsen: ”Tv-serierDK” (2013), s. 118-121.

Afsnit af disse serier:
”Ørnen” (DR, sæson 1, afsnit 1, 2004)
”Klovn” (2005)

Introsekvenser fra afsnit af disse serier:
”Borgen” (DR, afsnit 1, sæson 1, 2010)
”Edderkoppen” (afsnit 1, 2000)
”Krøniken” (afsnit 1, 2004)
”Nikolaj og Julie” (afsnit 1, 2002)

Større hjemmeopgave (12.1.2025): Mulighed for analyse og fortolkning af første afsnit (”Min vikar er tidsrejsende”) af tv-julekalenderen ”Tidsrejsen” (sæson 2; DR, 2024, instr.: Poul Berg):
https://www.dr.dk/drtv/se/tidsrejsen_-min-vikar-er-tidsrejsende_491502
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

OVERORDNET BESKRIVELSE

Inden for retorik arbejder vi med specifikt billedsprog, sproglige figurer samt de tre appelformer - men ellers med i bred forstand at styrke sprogfornemmelsen til at analysere, hvad en afsender af en skriftlig sagprosatekst har gjort i sit forsøg på at gøre denne mere overbevisende, troværdig, underholdende, velformuleret og/eller forståelig.
Inden for argumentation beskæftiger vi os med
Toulmins argumentationsmodel og med forskellige argumenttyper.

Teorien bruges på analyse og stadig mere nuanceret og modtagerbevidst vurdering af diverse taler, jf. hjemmeopgaven, som dette forløb kulminerer med.
-----------------------------------------------------------
MATERIALE

Argumentationsmodellen i udvidet version: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614

Ordvalgsargumenter: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c629

Diverse dokumenter v/mapi fra Lectio-mappen ”Argumentation og retorik”:
- Billedsprog
- Sproglige figurer
- Stikord til appelformerne

Vurdering af autentisk besvarelse af opgave i analyse og vurdering af dimissionstale (se dokumenterne ”Studentertale” og ”Besvarelse af opgave” i mappen ”Argumentation og retorik”)

Hjemmeopgave i analyse af retorik og argumentation i tale af enten Marie Høgh (mod planerne om afskaffelse af Store Bededag 5.2.2023) eller Jino Victoria Doabi (på Kvindernes Internationale Kampdag 8.3.2023). Begge ses i afleveringsmappe 2.4.2023.

Mulighed for besvarelse af hjemmeopgave om analyse og vurdering af Mette Frederiksens tale (15.1.2024) i anledning af Frederik d. 10.s overtagelse af tronen (se afleveringsmappe 28.4.2024)

Hjemmeopgave i analyse, vurdering og diskussion af en af disse tekster (se afleveringsmappe 4.5.2025):
- debatartikel af Christian Groes (Politiken, 12. april 2025): ”Lad nu være med at gå i moralsk panik. TikTok-videoer gør ikke vores sønner til misogyne voldspersoner”
- uddrag af Rie Thomsen: ”Karriere” (bog fra 2022)


Arbejde med essaygenren, der leder op til en eksamensnær hjemmeopgave om enten ”fiktionsserier” eller ”lykke” (se afleveringsmappe 5.11.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fiktionslitteratur

I forløbet får eleverne en generel introduktion til en række begreber inden for analyse og fortolkning af fiktionslitteratur,

---------------------------------------------------

GENNEMGÅET MATERIALE

Teori:
”Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa”: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Dokumentet ”Om rim” (i mappen ”Litterær analyse”)
Dokumentet ”Den upålidelige fortæller” (i mappen ”Litterær analyse”)
Dokumentet ”Litterære metoder i dansk” (mappen ”Metoder”)


Diverse tekster:
Sidsel Falsig Pedersen: ”Heavy Metal” (2005, novelle - i mappen ”Litterær analyse”)
H.C. Andersen: ”Noget” (1858, fortælling - i mappen ”Litterær analyse”)
Vurdering af en konstrueret analyse og fortolkning af ”Noget” (dokument i mappen ”Litterær analyse”)

Johannes V. Jensen: ”Sommersolhvervssang” (digt, 1936)

Udelukkende til øvelse af rim (fordelt på forskellige grupper):
B.S. Ingemann: ”I Østen stiger Solen op” (1837, morgensang):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/i-oesten-stiger-solen-op/
Jakob Knudsen: ”Se, nu stiger Solen” (1891, morgensang):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/s/se-nu-stiger-solen/
N.F.S. Grundtvig: ”Jeg kender et Land” (1824, salme):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/jeg-kender-et-land/
N.F.S. Grundtvig: ”Hvad Solskin er for det sorte muld” (1856, sang):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/hvad-solskin-er-for-det-sorte-muld/
Adam Oehlenschläger: ”Underlige aftenlufte” (1805, digt):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/t-u/underlige-aftenlufte/
St. St. Blicher: ”Det er hvidt herude” (1838, digt):
https://www.hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/det-er-hvidt-herude/


Til analyse af temaet ”dyrkelse af Danmark” (fordelt på forskellige grupper):
1. Johannes Helms: ”Jeg elsker de grønne lunde” (1873):
https://ugle.dk/jeg_elsker_de_groenne_lunde.html
2. Chr. Richardt: Venner, ser på Danmarks kort (1889):
https://ugle.dk/venner_ser_paa_danmarks_kort_2.html
3. Jeppe Aakjær: Se dig ud en sommerdag (1904):
https://ugle.dk/se_dig_ud_en_sommerdag.html
4. H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2093#c7251

Hjemmeopgave (opgavemappe 5.6.2023) i analyse og fortolkning af Finn Søeborg: ”Ventesal for ikke-rygere” (1966, novelle)

Mulighed for besvarelse af hjemmeopgave (se afleveringsmappe 28.4.2024) om analyse og fortolkning af uddrag af Lars Husum: ”Jeg er en hær” (2006, roman).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentarfilm

OVERORDNET BESKRIVELSE

I arbejdet med dokumentarfilmens teori fokuseres på de forskellige dokumentarfilmtyper, på autenticitetsmarkører samt på fakta- og (især) fiktionskoder.
Vi ser klip fra dokumentarer, der tilhører forskellige typer (også med et sideblik på de beslægtede genrer inden for reality-tv).
Behandlingen af dokumentargenren kulminerer med en hjemmeopgave i analyse og vurdering af (et uddrag af) en dokumentarfilm. Som forberedelse til denne opgave er der set på en autentisk besvarelse af en tilsvarende opgave.
--------------------------------------------------------
GENNEMGÅET MATERIALE

Teori om dokumentarfilm:
Dokumentarfilm og mockumentary: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Medieanalyse af dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Særligt om reality-tv:
Reality-tv: https://hbdansk.systime.dk/?id=226 (uddrag)

Forskellige tv-dokumentarer:
Afsnit af ”Dømt til behandling” (uddrag af 1. afsnit, DR, instr.: Lars Engels)
Afsnit af ”På ubestemt tid” (uddrag, DR, set på CFU)
Afsnit af serien ”Operation X”: ”Smarte forretninger blandt venner” (2013; TV2, set på CFU)
Afsnit af Operation X: ”De falske åndemagere” (2008; TV 2, set på CFU)
Meget kort uddrag af ”Historien om Danmark” (2017, 3. afsnit, DR)
”Vrede piger” (2019, 1. afsnit, set på DR)
Vurdering af autentisk analyse og vurdering af afsnit af ”Vrede Piger” (dokumentet ”Autentisk besvarelse” i mappen ”Dokumentarfilm”)
”Løvens Hule - velkommen til virkeligheden” (DR, uddrag af afsnit 2)

Hjemmeopgave (1.10.23): analyse og vurdering af en af disse dokumentarer:

Afsnit 1 af dokumentarserien ”Fri mig fra min far” (DR, 2019): https://www.dr.dk/drtv/se/fri-mig-fra-min-far_133411
Afsnit 1 af dokumentaren ”Selskabssvindlerne” (2018), som i sig selv er en del af DR’s reportageserie ”Afsløret”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Essayet

Der er først og fremmest tale om opøvelse i så vidt muligt at kunne mestre essayet som genre, sådan som den indgår i danskfaglig sammenhæng i gymnasiet.
Der tages i høj grad udgangspunkt i analyse og vurdering af autentiske essaybesvarelser.
Blandt de væsentlige parametre for "et godt essay" er:
- velovervejet komposition og rød tråd
- personligt udtryk
- anvendelse af egne erfaringer og oplevelser
- sproglig selvstændighed, kreativitet og originalitet.
- åben, afbalanceret og undrende tilgang
- god og nuanceret argumentation
- originalt indhold
- afvekslende blanding af på den ene side generelle overvejelser, på den anden side konkrete detaljer og eksemplificeringer.
- hensigtsmæssig inddragelse af andre tekster

Forløbet leder op til en eksamensnær hjemmeopgave.

Som noget sekundært ses også på essayet uden for gymnasieskolen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litteraturhistorie

Der arbejdes med fiktionslitteratur - og herunder med kanonforfattere fra forskellige historiske perioder.

Som en integreret del af dette følges op på kendskabet fra 1.g til litterær analyse, ligesom der arbejdes med litterære metoder.

--------------------------------------------------------------------

MATERIALE
(Hvor intet andet er nævnt, ses materialet i Lectio-mappen ”Litteraturhistorie")

Dokumentet ”Om at tænke litteraturhistorisk” v/mapi


FOLKEVISER

Dokumentet ”Om folkeviser (ballader)” v/mapi
”Torbens datter”: (dokumentet ”To folkeviser”)
”Hr. Bøsmer i Elverhjem” (dokumentet ”To folkeviser”)


BAROKKEN

Dokumentet ”Lidt om kristendommen” v/mapi
Videointroduktion om barokken: https://litthist.systime.dk/?id=122
Barokkens samfund: https://litthist.systime.dk/?id=145
Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=147
Thomas Kingo: "Hver sin Skæbne" (salme, 1681):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2654
Thomas Kingo: ”Om Jesu Sveed i Urtegaarden” (strofe 13 af salmen ”Over Kedron Jesus træder”)
Malerier med vanitasmotiver af Cornelis Gijsbrechts (1600-tallet)
Michael van Havens maleri af Christian d. 5.s salving (1671): https://litthist.systime.dk/?id=319


OPLYSNINGSTIDEN

Videointroduktion om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
Tekst af Holberg om kvinders rettigheder (1739)
Rejseromanen: https://litthist.systime.dk/?id=184#c623
Ludvig Holberg: ”Niels Klim” (uddrag af roman, 1741 - om bl.a. landet Mardak)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Første Verdenskrig og Mellemkrigstiden (SO5)

I dette litteraturhistoriske forløb er der lagt vægt på at opøve tilgange, der lægger op til en optimal besvarelse af dansk-historie-opgaven

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

TEKSTER OG LITTERATURHISTORISK BAGGRUND

Emil Bønnelycke: ”Aarhundredet” (1918, prosalyrik):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2035#c6976
Hans Scherfig: ”Det forsømte forår” (uddrag af roman fra 1940; ses i mappen ”Første Verdenskrig og mellemkrigstiden”)
Uddrag af filmen "Det forsømte forår" (1993), brugt til remedieringsanalyse (instr.: Peter Schrøder)
Harald Herdal: ”Man skal jo leve” (uddrag af roman fra 1934, ses i mappen ”Første Verdenskrig og mellemkrigstiden”)
Eksempler på danske forfatteres (Johs. V. Jensen, Georg Brandes, Johannes Jørgensen, Helge Rode) holdninger til Første Verdenskrig (ses i forløbsmappen)
Lidt om socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172#c475
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" (1915):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2047#c7016
Om Første Verdenskrig og ekspressionismen:
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461; https://litthist.systime.dk/?id=171#c462 (altså afsnittet ”Ekspressionistisk stil” indtil maleriet af Nolde)
Tom Kristensen: ”Fribytter” (1920, digt): https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2034
Kulturradikalisme: https://litthist.systime.dk/?id=172#c480
Holdningstekst af nazisten Cay Lembcke
Nils Nilsson: ”Nekrolog over Anton Sand” (1944, novelle; ses i mappen ”Første Verdenskrig og mellemkrigstiden”)

Hjemmeopgave (4.2.2024):
Analyse, fortolkning og litteraturhistorisk perspektivering af A.C. Meyers novelle ”Da solen kom” (1913). Som optakt læste vi en autentisk opgavebesvarelse (se lektion 16.1.2024) med analyse, fortolkning og perspektivering af den franske forfatter Émile Zola: ”Germinal” (1885, uddrag af roman)


Tekster specifikt brugt til DHO-rapporterne; den enkelte tekst er ikke læst af alle):
- Erich Erichsen: ”Den tavse dansker” (uddrag af roman fra 1916; ses i SO5-afleveringsmappen 3.3.2024)
- Afsnit 9 af dokumentarserien ”Historien om Danmark” (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fiktionslitteratur: islandsk, norsk, svensk


Sagaer
Ukendt: Gunlaug Ormstunges Saga: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2154#c7562
Sagaen som genre: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=535
Sagatiden: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=536

Norske og svenske tekster:
Lars Saabye Christensen: ”Gugg” (1992 - mappen ”Norsk og svensk”)
Ulf Lundell: Öppna Landskap (1982) - og sammenlignet med Jan Toftlund (sunget af Erik Grip): ”Åbent Landskab” (den svenske original ses i mappen ”Norsk og svensk”)
Richard Dybeck: ”Du gamla, du fria” (1844, sang).
(Med udgangspunkt i https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_national_anthems kiggede vi på nationalsange rundtomkring i verden)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

OVERORDNET BESKRIVELSE

Der arbejdes primært med fiktionslitteratur fra romantikken og med litteraturhistoriske fremstillinger af perioden, herunder med kanonforfatterne Adam Oehlenschläger, N.F.S Grundtvig og St. St. Blicher.
Følgende strømninger bliver behandlet (inkl.: med mindst ét teksteksempel):
. nationalromantik
- universalromantik
- nyplatonisme
- biedermeier
- poetisk realisme
- romantisme
Som en integreret del af dette følges op på kendskabet fra tidligere til litterær analyse samt litterære metoder.

----------------------------------------------
LÆST MATERIALE

Om romantikken som litteraturhistorisk periode:

Oversigt v/mapi i mappen ”Romantikken”
Generelt om romantikken i denne videointroduktion: https://litthist.systime.dk/?id=124  
Om nyplatonisme og universalromantik i dokumentet på opgave 16.8.2024
Nationalromantikken i Danmark (kursorisk): https://litthist.systime.dk/?id=162
Dannelsestanken i prosaen: https://litthist.systime.dk/?id=163
Biedermeier og poetisk realisme: https://litthist.systime.dk/?id=164
Romantisme (kun indledningen): https://litthist.systime.dk/?id=165
Perspektivering til i dag: https://litthist.systime.dk/?id=168

-----------------------------------------------------

Tekster fra romantikken:

1. Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (digt fra 1804; nyplatonisme):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2664

2. Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (digt fra 1805; universalromantik):
Se Lectio-mappen ”Romantikken”

3. Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (digt fra 1819; nationalromantik):
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/der-er-et-yndigt-land-af-adam-oehlenschlaeger-1819

4. N.F.S. Grundtvig: ”Langt høiere Bjerge” (digt fra 1820; nationalromantik):
https://grundtvig.systime.dk/?id=199

5. Thomasine Gyllembourg: ”Ægtestand” (uddrag af roman fra 1835, poetisk realisme):
Se afleveringsmappe 23. august

6. Emil Aarestrup: ”Enthusiasme” (digt fra 1835, romantisme):
https://kalliope.org/da/text/aarestrup1825-37a12

7. Albert Küchler: ”Oberst Paulsens familie” (maleri fra 1838, biedermeier):
https://kataloget.thorvaldsensmuseum.dk/B245

8. St.St. Blicher: ”Guillaume de Martonnière” (uddrag af brevnovelle fra 1844; romantisme):
Se i Lectio-mappen ”Romantikken”

9. Mathilde Fibiger: ”Clara Raphael. Tolv breve” (uddrag af brevroman, 1850, indeholder samfundskritik): https://litthist.systime.dk/?id=334#c1915

10. H.C. Andersen: ”Under piletræet” (fortælling (novelle) fra 1853)
Se hjemmeopgaven til 29.9., hvor fortællingen skulle analyseres, fortolkes og perspektiveres

11. Bjørnstjerne Bjørnson: ”Ja, vi elsker dette landet” (digt/sang fra 1864, nationalromantik på norsk)
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/ja-vi-elsker-dette-landet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyplatonisme og universalromantik 16-08-2024
Ægtestand 23-08-2024
Ny opgave 17-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyhedsformidling

GENEREL BESKRIVELSE

Vi arbejder med analyse af et udvalg af forskellige typer nyhedsjournalistik, både i (net)aviser, tv og sociale medier. Der arbejdes med sproglige, stilistiske og grafiske virkemidler. Nøglebegreber i øvrigt er nyhedsgenrer, viften af nyhedsmedier og nyhedsudsendelser, stofområder, vinklinger, det journalistiske sprog samt fakta- og fiktionskoder.

Ud over analyse beskæftiger vi os med, hvordan man udfører en så nuanceret og begrundet vurdering som muligt af gennemslagskraften over for bestemte grupper.

Eleverne arbejder også med at reflektere over egne daglige kilder til viden om verdens gang.

Så vidt muligt inddrages også historiske perspektiver.

Forløbet kulminerer med en hjemmeopgave.

-------------------------------------------------------------------------
Teori:

Medieanalyse af nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=217

Dokumentet "Stikord til analyse af tv-nyhedsudsendelse" v/mapi (i Lectio-mappen "Medier")


Materiale:

Tv-nyhedsudsendelse på DR, efteråret 2024

Gammel eksamensopgave: Ekstra Bladets dækning (forside og dobbeltside) af kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens USA-besøg maj 2022

Hjemmeopgave i analyse og vurdering af Ekstra Bladets (forside og dobbeltside) dækning af ændringen i ministrenes lønforhold 13.9.2024 (se afleveringsmappe 3.11.2024)

Nyhedssatire: Afsnit af "Tæt på sandheden" (25.1.2025): https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-make-denmark-safe-again_500886
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fiktionsfilm

I forløbet arbejdes der med analyse og fortolkning af såvel spillefilm som kortfilm/novellefilm i flere genrer
-----------------------------------------------------------------------
MATERIALE

Teori:

Vejledning til analyse af fiktionsfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Om forskellige genrefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=232#c818
Om Raskins parametre: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=170#c328

Fiktionsfilm:

Kortfilmen ”Kein Problem” (2017; instr.: Magnus Millang)
Kortfilmen ”Sabbat” (2019; instr.: Holger Karberg)
”Pelle Erobreren” (1987; instr.: Bille August)
Læst som eksempel på remediering: To uddrag af første bind af Martin Andersen Nexøs roman ”Pelle Erobreren” (1906)

Større hjemmeopgave (12.1.2025): Mulighed for analyse og fortolkning af kortfilmen ”Vilde sind” (2021; instr.: Hannah Elbke):
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/vilde-sind/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Mini-SOP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteraturhistorie (fortsat)

DET MODERNE GENNEMBRUD

Introduktionsvideo til perioden: https://litthist.systime.dk/?id=125
Især om det naturalistiske menneskesyn: https://litthist.systime.dk/?id=139
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke (uddrag):
https://litthist.systime.dk/?id=142
Oversigt v/mapi over samfundsgrupperne på det moderne gennembruds tid
Om Amalie Skram: https://litthist.systime.dk/?id=142#c294
Uddrag af Amalie Skram: ”Constance Ring” (roman, 1885):
https://bl.systime.dk/?id=189#c449
Illa Christensen: ”Kvinden” (fortælling, 1884): https://krydsfelt.systime.dk/?id=390
Henrik Pontoppidan: ”Vandreren. En Epilog” (novelle, 1887): https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/vandreren.html
Noget om impressionismen v/mapi
Et dansk ikke-impressionistisk maleri: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS446 - sammenlignet med et dansk impressionistisk: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS3333
Diverse udenlandske impressionistiske malerier: Claude Monet: “Le Gare Saint Lazare”; Camille Pissarro: “Le Boulevard Montmartre”; Childe Hassam: "Avenue in the Rain"
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887): https://vedvejen.systime.dk/?id=392
Henrik Ibsen: ”Gengangere” (drama, 1881)
Tv-teater-version af ”Gengangere” fra år 2000 (m/Ghita Nørby, Jørgen Reenberg mfl.)

EFTER ANDEN VERDENSKRIG

Om Heretica: https://litthist.systime.dk/?id=173#c483  (indtil digtet "Kristus i kornet")
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953, novelle):
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2017
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962, novelle):  https://litthist.systime.dk/?id=269#c1239
Karen Blixen: "Ringen" (1958, novelle): https://kb.systime.dk/?id=137
Om den psykologiske læsemåde: https://kb.systime.dk/?id=136
Om 60'er-modernisme: https://litthist.systime.dk/?id=174
Klaus Rifbjerg: "Terminologi"
Benny Andersen: "På høje tid" (1964): https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2010#c6896


TENDENSER FRA DE SIDSTE 20 ÅR (under udarbejdelse)

Simon Fruelund: "Borgerligt Tusmørke" (roman, 2006)
Forskellige dagbladsanmeldelser af "Borgerligt Tusmørke"
Maja Lee Langvad: "Find Holger Danske" (digte/hybridværk, 2006)
Temaer i de sidste (ca.) 20 års litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=295 (kursorisk)
Om autofiktion: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=243 (indledningen)
Morten Pape: ”Planen” (2015, romanuddrag - mappen ”Litteraturhistorie”)
Hassan Preisler: ”Brun Mands Byrde” (2013, romanuddrag - mappen ”Litteraturhistorie”)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer