Holdet 2022 DA/sh_c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kamilla Folkenberg Hayward, Kåre Rønhede, Sira Vallentin Henriksen
Hold 2022 DA/sh_c (sh_1c DA, sh_2c DA, sh_3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medier, retorik og argumentation
Titel 2 Skriftlighedsforløb 1: Analyse & fortolkning
Titel 3 Værklæsning Eksil
Titel 4 Sælg rejsen
Titel 5 Fra middelalder til romantik
Titel 6 Storby og andre steder - DHO
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Mennesket i moderne tid - hvad er meningen?
Titel 9 Gys, det du frygter...
Titel 10 Skriftlighedsforløb - Styr på sprog og skrivning
Titel 11 Autofiktion og styr på skrivningen
Titel 12 Skriftlig eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medier, retorik og argumentation

Når vi har det sproglige perspektiv eller den sproglige tilgang for øje, er der fokus på sproget som et kunstnerisk virkemiddel, på vores daglige brug af sproget, når vi f.eks. argumenterer for en sag eller blot taler med hinanden ansigt til ansigt eller på de sociale medier, og der er endelig fokus på sproget som et system med bestemte strukturer og styret af bestemte regler, f.eks. grammatiske regler.
Litteratur - Håndbog til dansk:
4.9 Retorik
4.10 Argumentation
4.11 Diskursanalyse
Tekster:
Facebook DM i debat. 37.00 - 46:00. https://www.facebook.com/politiken/videos/484903635983949
Dronningens Nytårstale 2021
Debatten, DR TV. 30. januar 2020. "Slipper de rige for let?". fra 20. min til 32. min.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene 15-01-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighedsforløb 1: Analyse & fortolkning

Forløbsbeskrivelse:
I dette miniforløb indgår et skriftlighedsforløb. Vi stiller skarpt på, hvad der sker i mødet med fiktionstekster. Indledningsvis introduceres de hermeneutiske begreber: den hermeneutiske cirkel, forforståelse/forståelseshorisont og selvfortolkning.

I forløbet indgår en lytteøvelse, hvor novellen "Sår" læses højt med små "refleksionsstop", hvor vi forsøger at kortlægge elevernes tekstforståelse vha. undrespørgsmål til teksten.
I forlængelses heraf arbejdes der i grupper tekstnært, hvor eleverne trænes i at finde centrale citater, der underbygger deres tolkning.

Der indgår ligeledes skriveøvelser, hvor der trænes: tekstpræsentation, resumé og citatbrug.

Tekster:
- Naja Marie Aidt: ”Sår”, Bavian (2006), 15 ns. ¨

Teori:
- ”3.1. Introduktion” inkl. video: Vi fortolker hele tiden”, Metoder til dansk, Systime (1 ns.)
- ”1.2 Dansk er et hermeneutisk fag”, Håndbog til dansk, Systime (2,5 ns.)
- ”2.1. Kontrakter, koder og genrer”, Håndbog til dansk, Systime (NB. opgivet i forrige forløb: selviscenesættelse)
- ”3.6. Litterære genrer”: Novelle: afsnit: "Klassiske novelletræk" og "Moderne novelletræk" (1 ns.), Håndbog til dansk, Systime.

Supplerende:
Afsnit: ” Præsentation af tekst”; ”Resume af tekst”; ”Brug af citater” i: Skriveøvelser til dansk, Gyldendal (6,5 ns.)

Ca. omfang: 26 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse 1 i undervisningen 30-01-2023
Skriveøvelse 2 i undervisningen 20-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning Eksil

Forløbsbeskrivelse:
I dette romanforløb bygger vi videre på elevernes litterære analyse- og fortolkningskompetencer. Vi fokuserer bl.a. på paratekstens betydning og stifter bekendtskab med den biografiske metode. Gennem romanen Eksil dykker vi ned i temaer som: ungdom, identitet og kulturmøder.

I forløbet indgår forskellige skriftlige afleveringer.


Tekster:
- VÆRK: Jakob Ejersbo: Eksil (2009), Roman, (ca. 238 normalsider)
- Christian Holten Bonke: ”Ejersbo”, Dokumentar (2015), varighed 75 min.

Teori:
- ”Den biografiske metode” i kap. 3.7. Litterære metoder, Håndbog til dansk, Systime (1 ns.)
- ”Oversigt over fakta- og fiktionskoder i film og tv” i kap. 5.2. 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary, Håndbog til dansk, Systime (1 ns.)

Supplerende:
- “Book Trailer: Exile by Jakob Ejersbo”, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UNcTmXd2-WU
- ”Brudstykker af Ejersbo” Kap 1., Ud & Se, (2011) (7 ns).
- ”Brudstykker af Ejersbo ” Kap 2.: afsnittene: ”En egenrådig søn”; ”Et ordensmennesket”., Ud & Se, (2011) (3 ns.)
- Pernille Lisborg: “Anmeldelse: Eksil af Jakob Ejersbo” (6.4.2009), Litteratursiden.dk (1 ns.)
- ”Portræt – Jakob Ejersbo” i: Jakob Ejersbos Univers, Systime (1,3 ns.)
- Videoer: ”Det særlige: sprog og sociale situationer”; ”Om forfatterskabet”, i afsnit: Hans Lucht om Jakob Ejersbo, Jakob Ejersbos Univers, Systime

Ca. omfang: 260 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksil - Værklæsning del 1 & 2 26-03-2023
Eksil - Værklæsning del 3 15-05-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sælg rejsen

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet diskuterer vi indledningsvis, hvorfor mange mennesker rejser ud i verden? Herefter undersøger vi forskellige danske rejsevirksomheders kommercielle kommunikation, hvor vi bl.a. kigger på virale reklamekampagner fra Spies og Momondo samt forholder os til mulige shitstorms med SAS’ ”What is truly Scandinavian” som eksempel.
Det primære fokus i forløbet er analyse af reklamefilm. Vi arbejder særligt med, hvordan "ude" bliver skildret i forhold til "hjemme" i rejsereklamer. Til analyse af reklamefilm kommer vi omkring: AIDA-modellen, Maslows behovshierarki, Minerva-modellen, Laswells kommunikationsmodel samt filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. I forløbet indgår ligeledes en værkanalyse af SAS’ kampagne ”Så godt som hjemme”.
Eleverne vælger selv en aktuel reklamefilm til sammenligning af SAS-reklamen og fremlægger dette i en gruppefremlæggelse.

Afslutningsvis indgår en skriftlig aflevering, hvor temaet er "busrejsen":
- Midttrafik: "Buskunden" (Reklamefilm fra 2015)
- Din Offentlige Transport - DOT: "5c – lidt af byen" (Reklamefilm fra 2018)

Tekster:
- VÆRK: "SAS - Så godt som hjemme": Uffe Elleman (2008); Nikolaj Coster Waldau (2009); Tom Kristensen (2009), (Reklamefilm)
- SAS: “What is truly Scandinavian? Absolutely nothing”; ”What is truly Scandinavian?”; (2020), reklamefilm
- Spies Rejser: ”Nødhjælpsarbejde - Giv en hånd uden at røre en finger” (2016), trykt reklame
- Spies Rejser: ”Do it for Denmark” (2014), reklamefilm
- Momondo: “The DNA-journey” (2016), reklamefilm
- Reklamens historie i Danmark: https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/reklamens-historie-i-danmark
- TV!TV!TV: "TV-reklamer" (2012) afsnit 47, DR-program

Teori:
- ”5.6. Reklamer”, Håndbog til dansk, Systime (9 ns)

Supplerende:
- Spies Rejser: ”Feriestemning med TV-Rejs”, Reklamefilm, YouTube (19.2.2021)
- Spies Rejser: ”Find Your Wave”, Reklamefilm (2022)
- "Hvad skete der med den SAS-reklame? Kom med ud i internettets afkroge, hvor shitstorme bliver til", 13. februar 2020, artikel Zetland.dk
https://www.zetland.dk/historie/sOZW2A03-aejQ9Dar-9ea80
- "SAS fjernede reklamefilm - mistænker koordineret angreb", 12. feb.  2020, artikel nyhederTV2.dk
https://nyheder.tv2.dk/business/2020-02-12-sas-fjernede-reklamefilm-mistaenker-koordineret-angreb



Ca. omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP Analyse af SAS-reklamefilm 04-09-2023
Analyse af reklamefilm- Busrejsen 14-09-2023
Egen reklamefilm 05-10-2023
Essay om reklamers påvirkning 05-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra middelalder til romantik

Forløbet kigger på litteraturens lange linjer fra middelalder til romantik. Men vi beskæftiger os særligt med den litteraturhistoriske periode: romantikken med fokus herunder på nationalromantik. Vi drager her paralleller til samtiden, hvor vi bl.a. kigger på sammenhængen mellem fodbold og national identitet og sammenhold.

Tekster:
- Folkevise: Ebbe Skammelsøn
- Susanne Bier: "Brødre", filmuddrag
- Thomas Kingo: "Allerunderdanigste tanker og ønske til den stormægtigste og højborgerlige monarks, Kong Christian den femtes sundhed, efter et angreb af en feber" (1687) (Hyldestdigt til Kong Christian d. 5).
- L. Holberg: "Jeppe på bjerget" (1722), uddrag
- Kaspar Rostrup: Jeppe på Bjerget (1981), filmuddrag: 1 Akt scene 7 til og med 2. Akt scene 1; 3. Akt til og med 4 Akt scene 2.
- A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802); "Der er et yndigt land" (1819)
- Third Ear: "Guldhornene" (2009), Podcast
- N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
- "Du gamla, du fria"
- Volvo: "Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden" (2014), reklamefilm
- St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) VÆRK
- H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)

Teori:
• "Et hårdt liv på landet"; "Jeppe på bjerget gennem tiden" fra websiden rundtomholberg.dk link: https://rundtomholberg.dk/temaer/b%c3%b8nderne/#JeppeLandet
• Brug litteraturhistorien, Systime:
-  Afsnit: "Analysemodel til Holbergs komedier" i kap. "Oplysningstiden - nar og norm"

Der er desuden lavet en skriftlig aflevering omkring følgende tekster:
- Mads Langer: ”For Danmark – For Livet” (2021):
https://www.skivefolkeblad.dk/artikel/99817c00-f771-43b2-bb2c-d45a3e55dc0b/
- DBU: ”Hele Danmark udtager VM-truppen” (2022), reklamefilm
https://www.dbu.dk/nyheder/2022/november/hele-danmark-udtager-vm-truppen/


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantik, fædrelandssange og fodbold 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Storby og andre steder - DHO

I DHO-forløbet arbejder vi med "steder" i fiktionstekster, særligt i litteraturen. Hvilken betydning har det sted, man er opvokset? Vi beskæftiger os med storbymotivet, provinsmotiver samt forstaden og ghettoen som motiv. I forløbet genopfrisker vi den danskfaglige metode litterær analyse og fortolkning med særligt fokus på citatbrug og fortolkningshypoteser.

Vi har arbejdet med følgende tekster i undervisningen:
- "Fred til lands" (2019) TV-serie, episode 1
- Jan Sonnergaard: "Polterabend", Radiator (1997) Novelle
- Tove Ditlevsen: "Barndommens Gade" (digt, 1942)
- Anne Linnet - Barndommens Gade (musikvideo)
- Michael Strunge: ”NATMASKINEN” (1981)
- Dan Turèll: ”Gennem byen sidste gang” (1977)
- Leif Panduro: ”Uro i forstæderne” (1962), novelle

Sekundærlitteratur:
- Følgende afsnit i: "Dansk og historie. Provins og storby og derimellem", Systime:
-"Dansk, historie, steder – to fag, ét tema"; "Danskfagets steder"; "Provinsmotivet i litteraturen"; "Den gådefulde provins"; "Storbymotivet i litteratur"; "Storbyens forbrug og frihed"; "Forstaden og ghettoen"; Forstaden og ghettoen som motiv i litteraturen"; "Adgang til livet bag facaden".

Håndbog til dansk, Systime:
- "3.3 Fortæller", "3.3 Fortæller og synsvinkel"

Skriveøvelser i Dansk, Systime
- "Brug af citater"

I forløbet indgår ligeledes en skriftlig aflevering omkring et uddrag af Knud Romers roman "Den som blinker er bange for døden" (2006).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Provinsmotivet i litteraturen - DHO træning 11-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet fokuseres der på, hvad der karakteriserer den litterære periode Det moderne gennembrud. Hvilke temaer dominerede? Hvad blev der sat under debat? Herunder fokus de tre K’er: Klasse, Kirke og Køn og i forlængelse heraf sædelighedsfejden, hvor vi trækker paralleller til samtidens debat om kønsroller og femininisme. Vi stiller ligeledes spørgsmålet, hvordan fortælles der? Her med særligt fokus på stilarterne kritisk realisme og impressionisme.

Forløbet indledes med en sammenlignende billedanalyse af malerierne: Johan T. Lundbye: "Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde" (1846-47) og H.A. Brandekilde: "Udslidt" (1889) for at kortlægge elevernes forforståelse for forskellen på romantikken og det moderne gennembrud.
Dernæst diskuteres centrale citater fra Georg Brandes forelæsninger.

Tekster:
- Johan T. Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1846-47
- H.A. Brandekilde: Udslidt, 1889
- Henrik Pontoppidan: "Naadsens Brød" (1887); "Ørneflugt"
- Herman Bang: "Pernille" (1899)
- Herman Bang: "Branden", uddrag
- Amalie Skram: "Constance Ring kap 11 & 12" (1885), romanuddrag
- SKAM, Sæson 1 (2016), Tv-serie. Uddrag af klip fra 1. sæson med fokus på Vilde og hendes relation til William

I forløbet indgår ligeledes en skriftlig aflevering omkring et uddrag af Herman Bangs reportage: "Nogle Fattigbesøg før Jul" (1880).

Sekundærlitteratur
• Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Seerup Bertelsen, Systime 2014.
- i Kap. 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud: "Det moderne gennembruds samfund"; "Livssyn og syn på litteraturen"; "Skrivestil og sprog"

• Brug litteraturhistorien, Systime
- I kap. Det moderne gennembrud: ud med Gud
1871-1890" følgende afsnit: "Amalie Skram: ind med kvinderne"; "Mande- og kvinderoller til debat"

• Håndbog  til dansk - Litteratur, sprog, medier, Ole Schultz Larsen, Systime/Dansklærerforeningens Forlag 2015.
- "3.3. Fortæller"
- "3.4. Fremstillingsformer"
- "Fortællende nyhedsjournalistik" i kap. 5.1 Avisjournalistik

Supplerende:
Video: Rather Homemade: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der?
"1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik" (1:8), Tv-serie

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journalisten Herman Bang 28-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mennesket i moderne tid - hvad er meningen?

Forløbet handler om mennesket i moderne tid. Hvilke store spørgsmål fylder noget for det moderne menneske, og hvordan kommer det til udtryk i kunsten og litteraturen? Mere specifikt beskæftiger vi os med litteraturen i det 20. århundrede, hvor eleverne introduceres til de to overordnede litterære strømninger modernisme og realisme. Omdrejningspunktet for forløbet er, at udsætte eleverne for forskellige ”mærkelige” tekster, der udfordrer dem, og på den ene eller anden måde får dem til at stoppe op og undres og her reflektere over deres egen eksistens. I forløbet arbejdes der ligeledes med en del kanonforfattere. Vi lægger ud med århundredeskiftet og Johannes V. Jensen.

Faglige mål i fokus:
• demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur
• selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære teksterperspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske sammenhænge

Tekster:
- Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
- Martin A. Nexø: "Lønningsdag: En idyl" (1901)
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920); "Nat i Berlin" (1921)
- R. Broby-Johansen: BLOD, (1922), digtsamling, VÆRK  
- Karen Blixen: ”Livets Veje” (1937)
- Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
- Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
- Albert Camus: ”Sisyfos-myten” (1942)
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960): "Terminologi" (1960)
- Suspekt: "Proletar" (2007)

Teori:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
- Afsnit i: Kap. 7. 1890-2000: Modernisme og realisme" : ”Videointroduktion til modernisme og realisme"; "1900-tallets stilretninger”; "Tidlig modernisme (1890-1945); Johannes V. Jensen - Den litteraturhistoriske kontekst"; "Martin Andersen Nexø - Den litteraturhistoriske kontekst: socialrealisme"; "Futurisme og ekspressionisme i mellemkrigstiden (1918-1939)"; "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)"

Brug litteraturhistorien, Systime
- Afsnit: "Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution - ekspressionisme"; "Reaktioner i litteraturen: det kunstneriske oprør"; "Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme"; "1960'ernes velstand"; "Velstandens skyggesider i litteraturen";

Litteraturens veje, Systime
- Afsnit: "Et par vrede unge mænd: Bønnelycke og Broby-Johansen" i kap. 12 Mellemkrigstiden.

Supplerende tekster:
- ”Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen”, DR tv-serie (4:6)
- ”Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen”, DR tv-serie (6:6)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skønlitteratur og det moderne menneske 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Gys, det du frygter...

Forløbet fokuserer primært på gysergenren i spillefilm og tv-serier, hvor der indgår både danske og udenlandske eksempler herpå. Der arbejdes med elevernes filmanalytiske evner med særligt fokus på gysergenrens virkemidler og dramaturgi.
Metodisk snuser eleverne kort til psykoanalysen som analysemetode til gysergenren. Eleverne præsenteres ligeledes for en anden psykologisk fortolkningsramme end psykoanalyse: gysergenren i et evolutionspsykologisk perspektiv. Forløbet giver ligeledes eleverne en overordnet historisk forståelse for gysergenrens udvikling gennem tiden.

I forløbet arbejder vi med værket "Nattevagten" og eleverne ser også efterfølgeren "Dæmoner gå i arv". De laver herefter en skriftlig filmanmeldelse, hvor de skal forholde sig til forskelle og ligheder samt hvorvidt, de vurderer den som en succesfuld 2'er.
Eleverne arbejder ligeledes i grupper med en selvvalgt gyserfilm.

Tekster:
- VÆRK: Ole Bornedal: Nattevagten (1994), Spillefilm
- Ole Bornedal: Nattevagten 2 - Dæmoner går i arv (2023), spillefilm
- “Lights out” (2013), Kortfilm
- Benjamin Holmsteen: "Lille Lise" (2005), Kortfilm
- Jahfar Muataz: "Kaboos" (2020), Kortfilm
- "Days Gone By", The Walking Dead, 1. episode, 1. sæson (2010)
- "Du er ikke alene", Podcast, episode 7, med fokus på følgende historier:  "Hun forsvandt for øjnene af mig" (15:14-26:16); "Marens besøg" (35:48-40:50).
- Michael Jackson: "Thriller" (1982), musikvideo varighed: 13:42 min
https://youtu.be/sOnqjkJTMaA?si=xftAwQkGLRmh4U5q

Teori:
- Mathias Clasen: ”Mennesker på menuen” (5,5 ns.), i Monstre (2012)
- ”Indledning til Gys, Splat og Freud” (8 ns.)


Genrefilm og filmgenrer, Systime:
- ”Horrorfilmens struktur” (2,5); ”Horrorfilmens ikonografi” (2,5 ns.), ”Horrorfilmens undergenrer” (10 ns.)

Håndbog til dansk, Systime:
- "Analysevejledninger: ”12. Medieanalyse af spillefilm” (2 ns.);
- "Oversigt over film" afsnit: "Fremdrift og spænding" i "Filmens dramaturgi" (1 ns)

Supplerende:
- ”Forsker: Du lærer fire ting af gyserfilm”, Videoindslag, Nyhederne TV2.dk
- Troldspejlet special: Troldspejlet på zombiejagt, Sæson 2, episode 8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt november 2024 11-11-2024
Gyserfilmsanalyse 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlighedsforløb - Styr på sprog og skrivning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion og styr på skrivningen

Dette forløb består af to helt uafhængige forløb, som kører parallet: Autofiktion og Styr på skrivningen. I det førstnævnte forløb skal vi læse autofiktive tekster. Autofiktion er en betegnelse for skønlitterære tekster, hvor forfatteren inddrager elementer fra virkeligheden, f.eks sig selv og sin familie, og fiktionaliserer dem. På den måde leger forfatteren med forholdet mellem virkelighed og fiktion. Autofiktion er et nyere fænomen og en gennemgående tendens i den nyere litteratur.

Vi skal analysere og fortolke de autofiktivetekster nedenfor og perspektivere dem til samtidens autifiktive litteratur.


Autofiktive tekster:
- Glenn Bech: Provinsbøsser er Gud - sjette kapitel fra bogen: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022),  https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649

- Leonora Christina Skov: Den, der lever stille, et uddrag fra romanen, https://textur.systime.dk/?id=267

- Yahya Hassan: BARNDOM, fra digtsamlingen: YAHYA HASSAN (2013), https://danskitiden-antologi.systime.dk/?id=205

- Yahya Hassan: DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR, fra digtsamlingen: YAHYA HASSAN (2013), https://danskitiden-antologi.systime.dk/?id=206

- Thomas Lagermand Lundme: Stenbroer 2021 (uddrag) file:///Users/admin/Downloads/uddrag%20fra%20Stenbroer%20%20(7)%20(3).pdf


Sekundær litteratur:
- Autenticitetsmarkører - fakta- og fiktionskoder, fra https://www.gymdansk.dk/autenticitetsmarkoslashrer-fakta-og-fiktionskoder.html

- Autofiktion, https://textur.systime.dk/?id=266
Autenticitetsmarkører | Dansk i tiden. Grundbog



Parallet med autofiktionsforløbet kører vi forløbet: Styr på skrivningen, som er et praktisk skrivekursus, https://styrpaaskrivningen.systime.dk/?id=55
















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer