Holdet 2022 DA/sh_d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Preisel, Mads Gudmand Hansen, Natascha Drachmann
Hold 2022 DA/sh_d (sh_1d DA, sh_2d DA, sh_3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oldtids- og middelalderlitteratur
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Identitet
Titel 4 Modersnisme
Titel 5 Arbejde
Titel 6 Den rigtige mand i nyere tid
Titel 7 Dokumentarfilm
Titel 8 Skriftlighed
Titel 9 Litteraturhistorisk overblik
Titel 10 Den danske sangskat
Titel 11 Repetition
Titel 12 tom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Retorik og argumentation

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på retoriske virkemidler og argumentationsanalyse ud fra Toulmins model.
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitet

Fokuspunkter: Personkarakteristik og relationer mellem personer. Brug af Goffmans "stage"-teori.
VÆRK 2: SKAM (sæson 2), NORSK, 12.12. 2016, instruktør: Julie Andem.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Modersnisme

I dette forløb har vi fokus på modernisme (litteraturhistorie) og litterær analyse.
VÆRK 3: R. Broby-Johansen: BLOD (1922), samt forsvarstalen for samme (22.01.1923).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den rigtige mand i nyere tid

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan mænd fremstilles i litteraturen og i medierne fra slutningen af 1900-tallet og frem til i dag. Hvilke manderoller og mandsidealer møder vi? Hvordan skal man være, hvis man skal være ’en rigtig mand’? Og har mandeidealet ændret sig?
Vi dykker ned i både litterære tekster, faktatekster, musik, reklamer og TV-programmer og kigger nærmere på fremstillingen af ’den rigtige mand’. Undervejs i forløbet undersøger vi teksterne gennem forskellige litterære metoder. Vi har bl.a. lavet postkoloniale læsninger samt #meToo-læsninger.

Vi arbejder med følgende tekster og medier:
- Jan Sonnegaard: Polterabend (1997)
- Jørgen Leth: Kokkens datter (2005)
- J. Blendstrup: Gud taler ud (2004, VÆRK 4)
- Jonas Karlsson: En liten röd prydnadssak (2017, SVENSK)
- Artikel i Information:  Fra ’den rigtige mand’ til ’den hele mand’ (2007)
- Udvalgt klip fra Bagedystens afsnit om ’Mandehørm’ (2016)
- Artikel fra Berlingske: Mandeforsker efter DR-fadæse: Bagedysten er ikke bare uskyldig spas (2016)
- Artikel fra Reelligestilling.dk: Selvfølgelig skulle Gunnar ud af Den Store Bagedyst (2016)
- Artikel fra DR: Vi fortryder ikke mandehørmstema (2016)
- Tobias Rahim: Når mænd græder (2022)
- Trailer til ’BS & Manddomsprøven’ (2016)

I forløbet skal I lave en skriftlig analyse- og fortolkningsopgave af værket ’Gud taler ud’. Vi afsætter tid i undervisningen til, at I kan begynde på jeres opgave.

Vi læser følgende afsnit i 'Dansk i tiden. Antologi.':
- Postkolonial læsning (1,2 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omlagt skriftlighed 25-04-2024
Analyse, fortolkning og sammenligning 05-05-2024
Genaflevering 08-05-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteraturhistorisk overblik

Fokus er at få et overblik over -ismerne gennem de sidste århundreder, fra oplysningstiden, over romantikken og romantismen op til naturalismen.
Det har primært været litterære analyser samt inddragelse af sproglige.
VÆRK 5: L. Holberg: Jeppe på Bjerget (1722).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den danske sangskat

Fokus er på lyrik og dermed også sproglig analyse, samt sprogets udvikling, hvor vi også har talt om ords denotative og konnotative betydning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 tom

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer