Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/sh_d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Charlotte Preisel, Mads Gudmand Hansen, Natascha Drachmann
Hold
2022 DA/sh_d (
sh_1d DA
,
sh_2d DA
,
sh_3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Oldtids- og middelalderlitteratur
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Identitet
Titel 4
Modersnisme
Titel 5
Arbejde
Titel 6
Den rigtige mand i nyere tid
Titel 7
Dokumentarfilm
Titel 8
Skriftlighed
Titel 9
Litteraturhistorisk overblik
Titel 10
Den danske sangskat
Titel 11
Repetition
Titel 12
tom
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Oldtids- og middelalderlitteratur
Indhold
Kernestof:
Rather Homemade Productions: "Oldtiden - Hvad fanden skete der lige der"
Ravnkel Frøjgodes Saga.pdf
VÆRK 1: Ravnkel Frøjgodes Saga
Folkevise Hr. Ebbes døtre.pdf
Folkevise Ebbe Skammelsøn.pdf
Supplerende stof:
Om begrebet litteraturhistorie
Arbejdsspørgsmål til litteraturhistorien.docx
Folkeviserne
Ridderviser
Trylleviser
Elverskud
Folkeviser
Det gode afsnit.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Fokus på sagaens univers og folkevisernes funktion.
Lytte
Læse
Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Ich bin ein Berliner-talen
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
Taler - skriftlig opgave.docx
Supplerende stof:
4.9 Retorik
1. Indledning – Retorik er en måde at se verden på
Retoriske virkemidler
3.4 Argumentationsanalyse
4.10 Argumentation
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Fokus på retoriske virkemidler og argumentationsanalyse ud fra Toulmins model.
Læse
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Identitet
Fokuspunkter: Personkarakteristik og relationer mellem personer. Brug af Goffmans "stage"-teori.
VÆRK 2: SKAM (sæson 2), NORSK, 12.12. 2016, instruktør: Julie Andem.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Skam
SKAM Afsnit 2.docx
SKAM Afsnit 3.docx
SKAM Afsnit 9.docx
Supplerende stof:
Erving Goffman
Personkarakteristik
Konflikt
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Modersnisme
I dette forløb har vi fokus på modernisme (litteraturhistorie) og litterær analyse.
VÆRK 3: R. Broby-Johansen: BLOD (1922), samt forsvarstalen for samme (22.01.1923).
Indhold
Kernestof:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station
"Ondskab" er de svages undskyldning for verdens udfordringer
Fodboldspillere._Sofus_header..jpg
Tom Kristensen: Rio Janeiro
BLOD og forsvarstalen.pdf
Karen Blixen: Ringen
Supplerende stof:
https://litthist.systime.dk/?id=126
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
9. Billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=195&L=0
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Arbejde
I dette forløb har der været forskellige vinkler på "arbejde" , både et tidsperspektiv (før og nu) samt et mediemæssigt (tekst og billede).
Indhold
Kernestof:
Kaare Dybvad om at arbejde mindre: »Problemet er, at de her tanker er begyndt at dukke op på Christiansborg«
Sat ud, 1892 | SMK Open
Arbejderne vinder frem
Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset
Debat: Pelle Dragsted: ’Prol’ er ikke bare et sjovt synonym for kikset, det bunder i fordomme
Pelle Dragsted_ Prol.docx
Netto - Det er hårdt at tjene penge
Netto "Det er hårdt at tjene penge - Børnehave"
Netto;Det er hårdt at tjene penge - Telefonsælger
Hullet.pdf
Supplerende stof:
3.5 Det moderne gennembrud (1870-1890)
9. Billedanalyse
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
5.6 Reklamer
14. Medieanalyse af reklamefilm
Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den rigtige mand i nyere tid
I dette forløb skal vi undersøge, hvordan mænd fremstilles i litteraturen og i medierne fra slutningen af 1900-tallet og frem til i dag. Hvilke manderoller og mandsidealer møder vi? Hvordan skal man være, hvis man skal være ’en rigtig mand’? Og har mandeidealet ændret sig?
Vi dykker ned i både litterære tekster, faktatekster, musik, reklamer og TV-programmer og kigger nærmere på fremstillingen af ’den rigtige mand’. Undervejs i forløbet undersøger vi teksterne gennem forskellige litterære metoder. Vi har bl.a. lavet postkoloniale læsninger samt #meToo-læsninger.
Vi arbejder med følgende tekster og medier:
- Jan Sonnegaard: Polterabend (1997)
- Jørgen Leth: Kokkens datter (2005)
- J. Blendstrup: Gud taler ud (2004, VÆRK 4)
- Jonas Karlsson: En liten röd prydnadssak (2017, SVENSK)
- Artikel i Information: Fra ’den rigtige mand’ til ’den hele mand’ (2007)
- Udvalgt klip fra Bagedystens afsnit om ’Mandehørm’ (2016)
- Artikel fra Berlingske: Mandeforsker efter DR-fadæse: Bagedysten er ikke bare uskyldig spas (2016)
- Artikel fra
Reelligestilling.dk
: Selvfølgelig skulle Gunnar ud af Den Store Bagedyst (2016)
- Artikel fra DR: Vi fortryder ikke mandehørmstema (2016)
- Tobias Rahim: Når mænd græder (2022)
- Trailer til ’BS & Manddomsprøven’ (2016)
I forløbet skal I lave en skriftlig analyse- og fortolkningsopgave af værket ’Gud taler ud’. Vi afsætter tid i undervisningen til, at I kan begynde på jeres opgave.
Vi læser følgende afsnit i 'Dansk i tiden. Antologi.':
- Postkolonial læsning (1,2 sider)
Indhold
Kernestof:
Læs Leths korte novelle 'Kokkens Datter'
Sonnergaard_Polterabend.pdf
Værklæsning: Blendstrup_Gud taler ud (2005)
Blendstrup_Gud taler ud.pdf
Karlsson_Liten röd prydnadssak.pdf
Tekst: Tobias Rahim - Når mænd græder.pdf
Fra 'den rigtige mand' til 'den hele mand'
Skriftlig eksamen i dansk_HHX.pdf
Supplerende stof:
Mænd og manderoller_introduktion + Kokkens datter.pdf
Læs afsnittet om 'postkolonial læsning' i Dansk i tiden.
Dagens slides: Mænd og manderoller_afrunding Kokkens datter.pdf
Perspektiv 1: Gunnar
Perspektiv 2: DR
Perspektiv 3: Mandeforsker
Perspektiv 4: Reel ligestilling
Slides fra timen og arbejdsspørgsmål
Slides fra timen + arbejdsspørgsmål
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Omlagt skriftlighed
25-04-2024
Analyse, fortolkning og sammenligning
05-05-2024
Genaflevering
08-05-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentarfilm
Fokuspunkter: At eleven kan skelne mellem forskellige typer dokumentarer, analysere dem ved brug af bl.a. filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder.
Indhold
Kernestof:
Den autoritative dokumentar, Krudttønden
DRTV - Indefra med Anders Agger: Syg ungdom
Indefra med Anders Agger.docx
Mini-dokumentar.docx
Prøve-eksamensspørgsmål. medier, tvangstanker.docx
Ambassadøren
Supplerende stof:
Læs om dokumentargenren https://hbdansk.systime.dk/?id=224&L=0
Dokumentargenren, stikord.docx
Den dybdeborende dokumentar
Kendetegn ved den autoritative dokumentar
Dokumentarfilm
Fortælleformer
Den observerende dokumentar
Fortælleformer, fire former, dokumentar.docx
Den deltagende dokumentar
Den performative dokumentar
Orienter dig på 1.3 Eksamenssættet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Skriftlighed
Fokus er på skriftlighed som en proces, samt disciplinerne indledning og afslutning. Vi arbejder også med de syv snubletråde (Skriv dig frem, af R.N. Albinus m.fl., dlf, 2017).
Der er særligt fokus på genren essay.
Indhold
Kernestof:
Stileoplæg, essay OCR.pdf
Stileoplæg, essay, version 2 OCR.pdf
Folkeviseopgave 3d.docx
Folkeviser - opgave.docx
Karen Blixen: Ringen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Supplerende stof:
3.7.3 Opgavebesvarelse
Overgange mellem afsnit
Sammenhæng i opgaven
Skriveproces
Charlottes tanker om essayet OCR.pdf
Det gode afsnit.docx
Læs også om indledning og afslutning; det skal vi arbejde med i dag. Husk din fil med din stil (essayet).
Læs om essay og se, om du har ramt genren i din tekst. Du skal ikke ændre noget i din tekst NU, for Mads og jeg er ved at kommentere stilene. Essay | Skriv dig frem
De syv snubletråde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Litteraturhistorisk overblik
Fokus er at få et overblik over -ismerne gennem de sidste århundreder, fra oplysningstiden, over romantikken og romantismen op til naturalismen.
Det har primært været litterære analyser samt inddragelse af sproglige.
VÆRK 5: L. Holberg: Jeppe på Bjerget (1722).
Indhold
Kernestof:
Jeppe på Bjerget.pdf
I skal læse scene 1, 2 og 3 i Jeppe på Bjerget
Læs resten af 1. akt samt 2. akt.
3. akt
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act3"
Læs 4. og 5. akt.
Læs digtet: Morgen-Vandring, af A. Oehlenschläger
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Skyggen af H.C. Andersen (1847)
H. C. Andersen, Skyggen, 1847 OCR.pdf
Hjertet, der røbede (1843) | Litteraturportalen
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Jeppe på bjerget | DET KGL. TEATER
Nådsensbrød.docx
Primærtekst: "Naadsensbrød" | Danske forfattere
Bang, Herman: Franz Pander | Textanalyse
Supplerende stof:
Dramaet i oplysningstiden (1720-1800) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Oplysningen: fornuftens tidsalder | Brug litteraturhistorien
Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark | Brug litteraturhistorien
Analysemodel til Holbergs komedier | Brug litteraturhistorien
Opgaver: Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Skyggen, H C Andersen, 1847, arbejdsark OCR.pdf
Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Personer | Textanalyse
Spørgsmål til Hjertet, der røbede.docx
Galskab og fortælleteoriens begreb om upålidelighed | Galskab i litteraturen
Det uhyggelige eller det uhjemlige - Hjertet, der røbede.docx
Nådsensbrød - arbejdsark.docx
Franz Pander - opgaveark.docx
3.5.1 Naturalisme og realisme | Grundbog til dansk - på de gymnasiale uddannelser
Det moderne gennembrud og naturalisme - Franz Pander.docx
Bang, Herman: Franz Pander | Textanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den danske sangskat
Fokus er på lyrik og dermed også sproglig analyse, samt sprogets udvikling, hvor vi også har talt om ords denotative og konnotative betydning.
Indhold
Kernestof:
Blicher, St St, Trækfuglene, 1838 OCR.pdf
Grundtvig, N F S , Bryllupssalme, 1855, tekst og opgaver OCR.pdf
Sangen om Larsen
De tyske soldater, Tove Ditlevsen og Pede B.pdf
Benal – Nu Her
Supplerende stof:
Sangen om Larsen - arbejdsark.docx
Det gode afsnit, mm..docx
Skriv dig frem |
Sammenlignende analyse af de to digte:
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition
Der er fokus på nedslag i centrale dele af de læste tekster, samt repetition af analysemodeller og de tre værktøjskasser: sprog, litteratur og medie.
VÆRK 6: Kandis for livet, Jesper Dalgaard, 2021, 93 min.
Indhold
Kernestof:
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
Svend Brinkmann: Det er kun fantasiløse politikere, der vil have os til at arbejde mere - Altinget
DRTV - Skam
Erving Goffman | Samfundsfag C
Tekst 1, Polterabend, uddrag OCR.pdf
Hansen, Martin A.: Paradisæblerne (1953) | Litteraturens huse
DRTV - Kandis for livet
Kandis for livet | Biografversion - 2022 - DRTV - video Dailymotion
Edith Södergran, Dagen svalnar, 1916 OCR.pdf SVENSK
Supplerende stof:
Folkeviserne | Litteraturens veje
Mundtligt prøve-spørgsmål, Dansk A OCR.pdf
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Værklæsning. Kandis for livet. Personkarakteristik. Arbejdsark.docx
Præsentation af Kandis for livet OCR.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
tom
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329565", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329565", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329565" }