Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kåre Rønhede, Tone Stenulm-Goksøyr
|
Hold
|
2022 DA/sh_e (sh_1e DA, sh_2e DA, sh_3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
VÆRK: Radiator
VÆRK: Radiator
Eleverne arbejder med Sonnergaards novellesamling Radiator, hvor fokus bl.a. er på analyse, fortolkning, genre, præsentation. De møder desuden andre typer af socialrealistiske fortællinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprogets magt
Fokus i forløbet vil være på argumentation og retorik, hvor vi arbejder med at forstå sprogets struktur, og hvilken virkning de rette konstruktioner og valg kan have for både afsender og modtager.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sproglig analyse
|
12-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar- og kortfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeprojekt kortfilm
|
11-05-2023
|
Analyse kortfilm
|
02-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gys
Forløbet giver et litteraturhistorisk indblik over, hvordan gysergenren har udviklet sig fra 1700-tallet og op til i dag. Der arbejdes med begreberne gys og splat samt forskellen herpå. Der vil være et stramt analytisk og fortolkningsmæssigt fokus funderet i psykoanalysen, hvor der vil blive diskuteret fordele og ulemper ved metoden. Der arbejdes med romanuddrag, eventyr, noveller og spillefilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De forsvundne ansigter
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Komedien
I dette forløb arbejder vi med oplysningstiden de mange forandringer der lagde grobunden for det moderne samfund. Holbergs stykke Jeppe på bjerget er omdrejningspunktet i forløbet, hvor der er gjort brug af en del materiale fra
Litteraturhistorien på langs og på tværs
4. 1720-1800: Oplysningstiden:
https://litthist.systime.dk/?id=123
VÆRK: Jeppe på bjerget
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jeppe på bjerget
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedsforløb
Skriftlighedsforløb med fokus på genreforståelse: forskellige opgavegenrer + indledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Modernisme (og realisme)
Det moderne menneske - hvad er meningen?
Modernismer (og realismer) i det 20-århundredes litteratur
Forløbet handler om modernisme og realisme som litterære strømninger i det 20 århundrede. Indledningsvis bliver de to ismer, sat op over for hinanden som modsætninger, hvorefter de i forløbet nuanceres, og eleverne bliver gjort bekendt med forskellige former for modernisme og realisme. Der vil dog lægges størst vægt på modernismen. Omdrejningspunktet for forløbet er at udsætte eleverne for forskellige ”mærkelige” tekster, der udfordrer dem og på den ene eller anden måde får dem til at stoppe op og undres. I forløbet lægges der særligt vægt på at skærpe elevernes analytiske sans: hvordan fortælles der?
Centrale begreber i forløbet:
• Symbolismen
Der vil i forløbet ligeledes arbejdes med kanonforfattere:
- Johannes V. Jensen
Litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime https://litthist.systime.dk/?id=126
7. 1890-2000: Modernisme og realisme.
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Jensen, Johannes V. Memphis Station (1906) Systime.
Johannes V: Jensen, Øgendal og de store forfattere. DR skole 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernisme (og realismer) i det 20-århundredes lit
Forløb påbegyndt skoleåret 2023-2024.
Det moderne menneske - hvad er meningen?
Modernisme (og realismer) i det 20-århundredes litteratur
Forløbet handler om modernisme og realisme som litterære strømninger i det 20 århundrede. Indledningsvis bliver de to ismer, sat op over for hinanden som modsætninger, hvorefter de i forløbet nuanceres, og eleverne bliver gjort bekendt med forskellige former for modernisme og realisme. Der vil dog lægges størst vægt på modernismen. Omdrejningspunktet for forløbet er at udsætte eleverne for forskellige ”mærkelige” tekster, der udfordrer dem og på den ene eller anden måde får dem til at stoppe op og undres. I forløbet lægges der særligt vægt på at skærpe elevernes analytiske sans: hvordan fortælles der?
Centrale begreber i forløbet:
• Ekspressionisme
• Socialrealisme
• Heretica-modernisme
• Eksistentialisme
• Konfrontationsmodernisme
• Nyrealisme
• Postmodernisme
Der vil i forløbet ligeledes arbejdes med en del kanonforfattere:
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Martin Andersen Nexø, "Lønningsdag - (En idyl)"
- Poul Henningsen, "Man binder os på mund og hånd".
- Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen".
- Karen Blixen: "Ringen".
- Peter Seeberg: "Patienten"
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset".
Sekundær litteratur.
Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
Kapitler:
Tidlig modernisme (1890-1945)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Vangtshardt, Tobias, Hvad er eksistentialisme? Kristelig Dagblad 29. januar 2020.
Sørensen, Jan, Metoder i dansk, systime:
4.3.6 Socialhistorisk analyse
Film: Danmark bliver moderne, Aarhus Universitet.
https://www.google.com/search?q=industrialiseringen+1900+tallet+film&sca_esv=31d17843e814bfb9&rlz=1C1GCEU_daDK1100DK1104&sxsrf=ADLYWILEHhwc0ALM-RHs4DeDUu9txu0N3g%3A1723616180116&ei=tEu8ZuzsBsG7i-gPqJ2YgA4&ved=0ahUKEwjslpTR6vOHAxXB3QIHHagOBuAQ4dUDCA8&uact=5&oq=industrialiseringen+1900+tallet+film&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiJGluZHVzdHJpYWxpc2VyaW5nZW4gMTkwMCB0YWxsZXQgZmlsbTIFECEYoAEyBRAhGJ8FSOwPUNgBWIoNcAF4AZABAJgBswGgAbwEqgEDMy4yuAEDyAEA-AEBmAIGoALsBMICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgWGB7CAggQABiABBiiBMICCBAAGKIEGIkFwgIHECEYoAEYCpgDAIgGAZAGCJIHAzMuM6AHnxQ&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:e3d1e7d0,vid:XsGaUQawddc,st:0
DR TV. Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighedsforløb
Skriftlighedsforløb med fokus på genreforståelse: forskellige opgavegenrer + indledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Værklæsning - 'Borgerligt tusmørke' af Simon Frueu
Vi har læst 'Borgerligt Tusmørke' af Simon Fruelund. Klassen har i grupper holdt fremlæggelser om forskelllige aspekter af romanen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet fokuseres der på, hvad der karakteriserer den litterære periode Det moderne gennembrud. Hvilke temaer dominerede? Hvad blev der sat under debat? Herunder fokus de tre K’er: Klasse, Kirke og Køn og i forlængelse heraf sædelighedsfejden, hvor vi trækker paralleller til samtidens debat om kønsroller og femininisme. Vi stiller ligeledes spørgsmålet, hvordan fortælles der? Her med særligt fokus på stilarterne kritisk realisme og impressionisme.
Forløbet indledes med en sammenlignende billedanalyse af malerierne: Johan T. Lundbye: "Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde" (1846-47) og H.A. Brandekilde: "Udslidt" (1889) for at kortlægge elevernes forforståelse for forskellen på romantikken og det moderne gennembrud.
Dernæst diskuteres centrale citater fra Georg Brandes forelæsninger.
Tekster:
- Johan T. Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1846-47
- H.A. Brandekilde: Udslidt, 1889
- J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (Uddrag)
- Henrik Pontoppidan: "Naadsens Brød" (1887); "Ørneflugt" "Et grundskud"
- Herman Bang: "Den sidste aften" (1899)
I forløbet indgår ligeledes en skriftlig aflevering omkring et uddrag af Herman Bangs reportage: "Nogle Fattigbesøg før Jul" (1880).
Sekundærlitteratur
• Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Seerup Bertelsen, Systime 2014.
- i Kap. 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud: "Det moderne gennembruds samfund"; "Livssyn og syn på litteraturen"; "Skrivestil og sprog"
• Brug litteraturhistorien, Systime
- I kap. Det moderne gennembrud: ud med Gud
1871-1890" følgende afsnit: "Amalie Skram: ind med kvinderne"; "Mande- og kvinderoller til debat"
• Håndbog til dansk - Litteratur, sprog, medier, Ole Schultz Larsen, Systime/Dansklærerforeningens Forlag 2015.
- "3.3. Fortæller"
- "3.4. Fremstillingsformer"
- "Fortællende nyhedsjournalistik" i kap. 5.1 Avisjournalistik
Supplerende:
Video: Rather Homemade: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der?
"1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik" (1:8), Tv-serie
Omfang ca. ???
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Litteraturhistorie 1800 - 1870
Dæmpet belysning, harmoni og to sjæles ordløse samklang er, hvad vi forbinder med ordet romantik. Romantikken lever i skumringen, når den daglige virkelighed fortoner sig, og en drømmeagtig skønhed indtræder. Samtidig opfatter vi en romantiker som en person, der ikke ser virkeligheden i øjnene og lever i sin egen verden. En romantiker er en drømmer eller en fantast. Begge betydninger indfanger grundtræk af den romantiske livsfilosofi.
Romantikken bliver til som en reaktion på 1700-tallets rationalisme, der var udadvendt og målrettet i sit forsøg på at ændre verden politisk. Romantikken er en bevægelse, der vender blikket indad, for der at finde det egentlige og dybe i tilværelsen. Romantikeren ønsker ikke at lave verden om, han vil undslippe dens trivialitet ved at anskue den poetisk. Med intuition og fantasi som afgørende dyder søger han at favne hele verden, gennemskue dens gådefulde væsen og finde frem til en universel mening med tilværelsen.
Litteratur:
Litteraturens veje:https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Schack von Staffeldt, Indvielsen
Adam Oehlenschläger, Der er et yndigt land
H.C. Andersen, I Danmark er jeg født.
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen
Emil Aarestrup, I en landsbykirke.
Litteraturhistorisk værk:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime
5. 1800-1870: Romantikken
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring
TV-serie DR. Afsnit 1, 2, 3 og 4
1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
repetition
I dette forløb repeterer vi de forløb I har været igennem. I har haft 3 lærere i dansk, så vi koncentrerer os især om de forløb I ikke har haft med mig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
VÆRK: Borgerligt tusmørke
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329566",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329566",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329566"
}