Holdet 2022 DA/sh_e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kåre Rønhede, Tone Stenulm-Goksøyr
Hold 2022 DA/sh_e (sh_1e DA, sh_2e DA, sh_3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 VÆRK: Radiator
Titel 2 Sprogets magt
Titel 3 Dokumentar- og kortfilm
Titel 4 Gys
Titel 5 Komedien
Titel 6 Danmarks besættelse og krigstema  (SO5)
Titel 7 Skriftlighedsforløb
Titel 8 Modernisme (og realisme)
Titel 9 Modernisme (og realismer) i det 20-århundredes lit
Titel 10 Skriftlighedsforløb
Titel 11 Værklæsning - 'Borgerligt tusmørke' af Simon Frueu
Titel 12 Danmark og danskere i en globaliseret verden
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Litteraturhistorie 1800 - 1870
Titel 15 repetition
Titel 16 VÆRK: Borgerligt tusmørke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 VÆRK: Radiator

VÆRK: Radiator
Eleverne arbejder med Sonnergaards novellesamling Radiator, hvor fokus bl.a. er på analyse, fortolkning, genre, præsentation. De møder desuden andre typer af socialrealistiske fortællinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprogets magt

Fokus i forløbet vil være på argumentation og retorik, hvor vi arbejder med at forstå sprogets struktur, og hvilken virkning de rette konstruktioner og valg kan have for både afsender og modtager.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproglig analyse 12-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar- og kortfilm

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppeprojekt kortfilm 11-05-2023
Analyse kortfilm 02-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gys

Forløbet giver et litteraturhistorisk indblik over, hvordan gysergenren har udviklet sig fra 1700-tallet og op til i dag. Der arbejdes med begreberne gys og splat samt forskellen herpå. Der vil være et stramt analytisk og fortolkningsmæssigt fokus funderet i psykoanalysen, hvor der vil blive diskuteret fordele og ulemper ved metoden. Der arbejdes med romanuddrag, eventyr, noveller og spillefilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De forsvundne ansigter 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Komedien

I dette forløb arbejder vi med oplysningstiden de mange forandringer der lagde grobunden for det moderne samfund. Holbergs stykke Jeppe på bjerget er omdrejningspunktet i forløbet, hvor der er gjort brug af en del materiale fra
Litteraturhistorien på langs og på tværs
4. 1720-1800: Oplysningstiden:
https://litthist.systime.dk/?id=123

VÆRK: Jeppe på bjerget
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeppe på bjerget 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlighedsforløb

Skriftlighedsforløb med fokus på genreforståelse: forskellige opgavegenrer + indledning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Modernisme (og realisme)

Det moderne menneske - hvad er meningen?
Modernismer (og realismer) i det 20-århundredes litteratur

Forløbet handler om modernisme og realisme som litterære strømninger i det 20 århundrede. Indledningsvis bliver de to ismer, sat op over for hinanden som modsætninger, hvorefter de i forløbet nuanceres, og eleverne bliver gjort bekendt med forskellige former for modernisme og realisme. Der vil dog lægges størst vægt på modernismen. Omdrejningspunktet for forløbet er at udsætte eleverne for forskellige ”mærkelige” tekster, der udfordrer dem og på den ene eller anden måde får dem til at stoppe op og undres. I forløbet lægges der særligt vægt på at skærpe elevernes analytiske sans: hvordan fortælles der?

Centrale begreber i forløbet:
• Symbolismen

Der vil i forløbet ligeledes arbejdes med kanonforfattere:
- Johannes V. Jensen

Litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime https://litthist.systime.dk/?id=126
7. 1890-2000: Modernisme og realisme.
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Jensen, Johannes V. Memphis Station (1906) Systime.
Johannes V: Jensen, Øgendal og de store forfattere. DR skole 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Modernisme (og realismer) i det 20-århundredes lit

Forløb påbegyndt skoleåret 2023-2024.
Det moderne menneske - hvad er meningen?
Modernisme (og realismer) i det 20-århundredes litteratur

Forløbet handler om modernisme og realisme som litterære strømninger i det 20 århundrede. Indledningsvis bliver de to ismer, sat op over for hinanden som modsætninger, hvorefter de i forløbet nuanceres, og eleverne bliver gjort bekendt med forskellige former for modernisme og realisme. Der vil dog lægges størst vægt på modernismen. Omdrejningspunktet for forløbet er at udsætte eleverne for forskellige ”mærkelige” tekster, der udfordrer dem og på den ene eller anden måde får dem til at stoppe op og undres. I forløbet lægges der særligt vægt på at skærpe elevernes analytiske sans: hvordan fortælles der?

Centrale begreber i forløbet:
• Ekspressionisme
• Socialrealisme


• Heretica-modernisme
• Eksistentialisme
• Konfrontationsmodernisme
• Nyrealisme
• Postmodernisme

Der vil i forløbet ligeledes arbejdes med en del kanonforfattere:
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
- Martin Andersen Nexø, "Lønningsdag - (En idyl)"
- Poul Henningsen, "Man binder os på mund og hånd".
- Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen".
- Karen Blixen: "Ringen".
- Peter Seeberg: "Patienten"
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset".

Sekundær litteratur.
Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
Kapitler:
Tidlig modernisme (1890-1945)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Vangtshardt, Tobias, Hvad er eksistentialisme? Kristelig Dagblad 29. januar 2020.
Sørensen, Jan, Metoder i dansk, systime:
4.3.6 Socialhistorisk analyse
Film: Danmark bliver moderne, Aarhus Universitet.
https://www.google.com/search?q=industrialiseringen+1900+tallet+film&sca_esv=31d17843e814bfb9&rlz=1C1GCEU_daDK1100DK1104&sxsrf=ADLYWILEHhwc0ALM-RHs4DeDUu9txu0N3g%3A1723616180116&ei=tEu8ZuzsBsG7i-gPqJ2YgA4&ved=0ahUKEwjslpTR6vOHAxXB3QIHHagOBuAQ4dUDCA8&uact=5&oq=industrialiseringen+1900+tallet+film&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiJGluZHVzdHJpYWxpc2VyaW5nZW4gMTkwMCB0YWxsZXQgZmlsbTIFECEYoAEyBRAhGJ8FSOwPUNgBWIoNcAF4AZABAJgBswGgAbwEqgEDMy4yuAEDyAEA-AEBmAIGoALsBMICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgWGB7CAggQABiABBiiBMICCBAAGKIEGIkFwgIHECEYoAEYCpgDAIgGAZAGCJIHAzMuM6AHnxQ&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:e3d1e7d0,vid:XsGaUQawddc,st:0

DR TV. Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Danmark og danskere i en globaliseret verden

Danmark og danskere i en globaliseret verden
Baggrundsmateriale, Systime: 'Når sproget spiller' (udvalgte afsnit):

Lyrik-delen består af ældre og yngre tekster, der gennem tiden har beskrevet danskere og vores forhold til verden omkring os. Det har givet os en særlig forståelse af vores rolle i verden. Hvordan passer denne forståelse med verdenens forståelse af os?

Folkevise. Ebbe Skammelsøn.
Adam Oehlenschläger: 'Der er et yndigt land'
H. C. Andersen: 'I Danmark er jeg født'
Shubidua: 'Danmark'
Natasja: 'I Danmark er jeg født'
Kai Hoffmann: 'Den danske sang er en ung blond pige'
- Denmark on the Prairie' https://www.youtube.com/watch?v=Xo3mGCZdvB0
- Danmark på prærien. 2013. DR TV.
Den særlige danske nationale identitet
22. marts 2013 Jon Faber, Information

Kestler, Amalie, Politiken 26/12 2015, 'Danmark set med verdens øjne øjne', https://politiken.dk/debat/klummer/amaliekestler/art5604375/Danmark-set-med-verdens-%C3%B8jne?srsltid=AfmBOoqiSmm4DYQi_iXeoj-OEu6TVVd04GhxA3YxD8mwBxK4CblQ_Ywk
- Debatten - https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvor-gaar-graensen_172631. min. 15:26 - 24:00.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet fokuseres der på, hvad der karakteriserer den litterære periode Det moderne gennembrud. Hvilke temaer dominerede? Hvad blev der sat under debat? Herunder fokus de tre K’er: Klasse, Kirke og Køn og i forlængelse heraf sædelighedsfejden, hvor vi trækker paralleller til samtidens debat om kønsroller og femininisme. Vi stiller ligeledes spørgsmålet, hvordan fortælles der? Her med særligt fokus på stilarterne kritisk realisme og impressionisme.

Forløbet indledes med en sammenlignende billedanalyse af malerierne: Johan T. Lundbye: "Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde" (1846-47) og H.A. Brandekilde: "Udslidt" (1889) for at kortlægge elevernes forforståelse for forskellen på romantikken og det moderne gennembrud.
Dernæst diskuteres centrale citater fra Georg Brandes forelæsninger.

Tekster:
- Johan T. Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1846-47
- H.A. Brandekilde: Udslidt, 1889
- J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (Uddrag)
- Henrik Pontoppidan: "Naadsens Brød" (1887); "Ørneflugt" "Et grundskud"
- Herman Bang: "Den sidste aften" (1899)


I forløbet indgår ligeledes en skriftlig aflevering omkring et uddrag af Herman Bangs reportage: "Nogle Fattigbesøg før Jul" (1880).

Sekundærlitteratur
• Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Seerup Bertelsen, Systime 2014.
- i Kap. 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud: "Det moderne gennembruds samfund"; "Livssyn og syn på litteraturen"; "Skrivestil og sprog"

• Brug litteraturhistorien, Systime
- I kap. Det moderne gennembrud: ud med Gud
1871-1890" følgende afsnit: "Amalie Skram: ind med kvinderne"; "Mande- og kvinderoller til debat"

• Håndbog  til dansk - Litteratur, sprog, medier, Ole Schultz Larsen, Systime/Dansklærerforeningens Forlag 2015.
- "3.3. Fortæller"
- "3.4. Fremstillingsformer"
- "Fortællende nyhedsjournalistik" i kap. 5.1 Avisjournalistik

Supplerende:
Video: Rather Homemade: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der?
"1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik" (1:8), Tv-serie

Omfang ca. ???
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteraturhistorie 1800 - 1870

Dæmpet belysning, harmoni og to sjæ­les ordløse samklang er, hvad vi forbinder med ordet romantik. Romantikken lever i skumringen, når den daglige virkelighed fortoner sig, og en drømmeagtig skønhed indtræ­der. Samtidig opfatter vi en romantiker som en person, der ikke ser virkeligheden i øjnene og lever i sin egen verden. En romantiker er en drømmer eller en fantast. Begge betydninger indfanger grundtræk af den romantiske livsfilosofi.

Romantikken bliver til som en reaktion på 1700-tallets rationalisme, der var udadvendt og målrettet i sit forsøg på at ændre verden politisk. Romantikken er en bevæ­gelse, der vender blikket indad, for der at finde det egentlige og dybe i tilvæ­relsen. Romantikeren ønsker ikke at lave verden om, han vil undslippe dens trivialitet ved at anskue den poetisk. Med intuition og fantasi som afgø­rende dyder sø­ger han at favne hele verden, gennemskue dens gå­defulde væ­sen og finde frem til en universel mening med tilvæ­relsen.


Litteratur:
Litteraturens veje:https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
Schack von Staffeldt, Indvielsen
Adam Oehlenschläger, Der er et yndigt land
H.C. Andersen, I Danmark er jeg født.
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen
Emil Aarestrup, I en landsbykirke.

Litteraturhistorisk værk:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime
5. 1800-1870: Romantikken
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring

TV-serie DR.  Afsnit 1, 2, 3 og 4
1800 tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 repetition

I dette forløb repeterer vi de forløb I har været igennem. I har haft 3 lærere i dansk, så vi koncentrerer os især om de forløb I ikke har haft med mig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 VÆRK: Borgerligt tusmørke

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer