Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Stine Dianna Thyrrestrup Threms
|
Hold
|
2022 EN/sh_c (sh_1c EN, sh_2c EN, sh_3c EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Topic 1 - SoMe (opgives til eksamen)
Eleverne er præsenteret for forskellige teksttyper og analysemetoder inden for emnet SoMe. Forløbet er fælles afslutning på SoMe i grundforløbet, hvor alle elever har læst sammen tekster, men selvfølgelig på forskellige måder. Formålet med forløbet er at udvide elevernes kendskab til SoMe og de problemstillinger som måtte opstå på SoMe. Emnet er et forløb alle elever kan relatere til, da de fleste unge i dag bruger SoMe i dagligdagen.
Materialer ("pensum"):
Footprints (Systime)
- Patrick Cederberg and Walter Woodman: NOAH
- Bill Ratner: "Cyber Manners", Parenting for the digital age (excerpt)
- Juan Enriquez: Your online life, permanent as a tattoo
The Price of Shame TED Talk by Monica Lewinsky (patient zero of cyber bullying)
- Leave no dark corner (ligger i Lectio i dokumenter)
- GDPR (Lectio)
- What is a cookie? (Lectio)
Evaluering: essay (intro til PEE)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Topic 2 - Christmas
Eleverne er præsenteret for centrale engelske juletekster og analyse.
Materialer:
- A Christmas Carol
- The Grinch
- Twas a Night before Christmas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Topic 3 - Across cultures (opgives til eksamen)
Formålet med forløbet er at arbejde med kultur i engelsktalende lande, så eleverne får en forståelse af, at engelsksproget kultur afhænger af lande og immigration m.m.
Materialer ("pensum"):
Engelsk til EUD/EUX (Systime)
- Shame, by Jasvinder Sanghera (https://engelskeud.systime.dk/?id=133)
- I Escaped a Forced Marriage - at 15 (https://engelskeud.systime.dk/?id=131)
- South Africa, From Apartheid to Modern Democracy (https://engelskeud.systime.dk/?id=139)
Slumdog Millionaire (2008), director Danny Boyle
Caste System in India
* Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=HyCQDIwHlXY
* Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=j1dbksj22Ds
Guest in class (PPT in Lectio)
Evaluering: løbende opgaver i klassen, ordforråd, grammatik, fiktionsanalyse, faglig argumentation (PEE) i mundtlig og skriftlig engelsk, Pecha Kucha præsentation med manuskript og fremlæggelse i par
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Topic 5 - India (opgives til eksamen)
Eleverne har set filmen Slumdog Millionaire. Vi har arbejdet med filmanalyse som metode i engelsk. Derudover har eleverne arbejdet med Caste System. Foredrag Akshita fra Indien.
Materialer ("pensum"):
The White Tiger (2008) by Aravind Adiga (værklæsning)
Presentation: Akshita from India (PPT)
The White Tiger (2021) by director Ramin Bahrani (Thriller/Drama)
Caste System in India
* Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=HyCQDIwHlXY
* Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=j1dbksj22Ds
Supplerende materialer:
Slumdog Millionaire (2008), director Danny Boyle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Topic 6 - Business (opgives til eksamen)
Forløb med fokus på engelsk erhvervsliv, særligt detailhandel og iværksætteri. Non-fiktionstekster og udvikling af erhvervsfagligt ordforråd.
Pensum:
Engelsk til EUD/EUX (Systime) (https://engelskeud.systime.dk/)
- 4.1 Lego unveils first ever minifigure in wheelchair*** (1.g)
- LEGO the story
SO4 (2.g)
Cultural Encounters (Systime)
- Hofstede
- The Iceberg Analogy
Writing Business Letters (dokument i Lectio samt klassegennemgang)
Into Business (Systime) (https://business.systime.dk/?id=1)
- Retailing (hele kapitlet)
1) Street food latest rage *
2) Outlets are the in thing **
3) Inside Westfield Stratford City: Europe's largest shopping centre ***
4) Arthur Potts Dawson launches The People's Supermarket **
5) Chinese tourists to embark on luxury shopping spree to celebrate new year **
- Entrepreneurs (hele kapitlet - https://business.systime.dk/?id=125)
Supplerende materialer:
The White Tiger (2008) by Aravind Adiga (focus on entrepreneurs)
Evaluering: Test Lego, SO4 virksomhed, Food Waste (argumentative essay), mock exam (Into Business 3.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Topic 7 - US (opgives til eksamen)
Eleverne præsenteres for samfund, politik, historie, racisme, m.m. Vi har arbejdet med Black America, Spanish America, Health, Education, etc.
Eleverne er præsenteret for forskelle og ligheder i amerikansk og dansk politik fx to-parti-systemet (the political spectrum), voters, presidential elections and the electoral college, federal government vs state government, the system of checks and balances.
Materialer (pensum):
Being American. Being American, Politics and Contemporary Society by Mette Holm (Systime)
- American Identity (Being an Immigrant, The Frontier Man, Having Rights)
- American Goverment (Checks and Balances, State Government vs. Federal Government)
- Presidential Elections (hele kapitlet)
- Welfare (children and elderly, Social Security, Charity and Volunteers)
- Spanish America (
- Black America (Demographics, Racial Inequality Today, The Current Battle for Equal Rights)
The George Floyd Case (aflevering)
Angles (Systime
- The Right and the Left in the USA (Republican and Democratic)
- Donald Trump: Inauguration Address (2017)
Star Spangled Banner
Zelenskyy vs. Trump (press conference 2025)
Supplerende materialer:
American History by David Nye (hele bogen fordelt i grupper med oplæg)
Evaluering:
- Elevfremlæggelse efter projektarbejde i historie og samfund
- Manuscript on iIlegal Immigration to the US
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Topic 8 - UK Brexit (opgives til eksamen)
Der er arbejdet med Brexit ud fra filmen Brexit - The Uncivil War set i et historisk perspektiv fra the British Empire and back. Hvilke konsekvenser har Brexit for UK?
Materialer:
Brexit - The Uncivil War (2019), director Toby Haynes
Britain's Road from Empire to Reluctant European - A Historical Perspective (ligger i Lectio)
David Crystal on English as a Global Language (lingua franca) (Worlds of English, Systime)
4.5 English as Lingua Franca (ELF) (The English Handbook, Systime)
Hiroshi Mikitani: Why More and More Japanese Companies Are Doing Business in English (2016) (CCC, Systime)
Evaluering:
Lingua Franca Mock Exam (English as Lingua Franca - ELF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Topic 11 - Songlyrics
Eleverne er præsenteret for lyrics og deres oprindelse i middelalderen og udvikling til nutidens populær musik. Der er arbejdet teoretisk med form og rhyme scheme, men ikke metre, selvom der er talt om rhythm i ord og rim. Der er arbejdet med genrerne pop (selvvalgt), jazz og rap.
Materialer:
New York, New York (1972) Liza Minelli performed by Frank Sinatra
Empire State of Mind by Jay-Z ft. Alicia Keys
Selvvalgt lyrics i forskellige genrer
Supplerende materialer:
YouTube (rhythm)
Evaluering: præsentation i grupper af selvvalgt lyrics, form, rhyme scheme, rhetorical devices, narratives, cinematic tecniques (music video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Topic 9 - Evil (opgives til eksamen)
Eleverne er præsenteret for genrens specifikke krav til teori med særligt fokus på mediefagets bidrag. Måske et kort perspektiv på engelsk litteraturhistorie (Folktales, Frankenstein (science), etc.). Derudover har eleverne arbejdet med forskellige genrer inden for emnet Evil. Eleverne kan forklare og kende forskel på horror og thriller.
Materialer:
Lullaby (1989) by The Cure (Song lyrics)
Alma (2009) (short film)
Killing a child at zoo (novel)
140 (podcast)
Se7en or The others
Dexter or The Walking Dead
True crime - ethics
Supplerende materialer:
Teori - Genrefilm og filmgenrer i dansk (genlæst i engelsk med "oversættelse" af relevante fagbegreber til analyse af horror og thriller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
3c ønsker at opgive:
Topic 5 - India
Topic 6 - Business
Topic 7 - US
Topic 8 - UK and Brexit
Topic 9 - Evil
3b ønsker at opgive:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329569",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329569",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329569"
}