Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Hi/sh_a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Christian Næsby Larsen
Hold
2023 Hi/sh_a (
sh_2a Hi
,
sh_3a Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Europa opdager verden
Titel 2
Danmarks historie 1849-1914
Titel 3
Danmarks besættelse
Titel 4
1. Verdenskrig
Titel 5
Den amerikanske drøm
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Det Tredje Rige
Titel 8
Projektforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Europa opdager verden
Indhold
Kernestof:
Verdenshistorie til hhx (iBog)
Thomas Ohrt: De store opdagelser. Systime 2001, s. 13.
Vores verdenshistorie (iBog)
Flemming Kiilsgaard Madsen & Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne. Gyldendal 2004, s. 67.
Christen Schmidt: Columbus var en skidt knægt. Politiken 25.11.2006.
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund (2. udg.). Systime 2008, s. 167-168 & 191-193.
Opdaget? (iBog)
Flemming Kiilsgaard Madsen & Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne. Gyldendal 2004, s. 41.
Video: Globalisering. Afsnit 3: Sådan blev Vesten rig. (DR2 2007)
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om grundtræk ved den europæiske ekspansion fra omkring år 1500 til ca. 1750, 2) får viden om kulturmøder, samfundsformer, menneskerettigheder og samhandel, 3) reflekterer over mennesket som historieskabt og historieskabende, 4) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Danmarks historie 1849-1914
Indhold
Kernestof:
Vores danmarkshistorie (iBog)
Video: Trailer til Ole Bornedals "1864" (2014)
Grundbog til Danmarkshistorien (iBog)
To avisartikler om Jyderup-slaget i 1883.
Harry Haue (mfl.): Det moderne Danmark 1840-1992. Munksgaard 1994, s. 41-46.
Historieportalen (iBog)
Vores verdenshistorie (iBog)
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om og overblik over grundtræk ved Danmarks historie ca. 1849-1914, 2) analyserer samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmark ca. 1849-1914, 3) får viden om sammenhænge mellem den danske, europæiske og globale udvikling, 4) erhverver færdigheder i at arbejde metodisk-kritisk med forskelligartet historisk materiale, 5) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Danmarks besættelse
Indhold
Kernestof:
Grundbog til Danmarkshistorien (iBog)
Peter Frederiksen: Danmark - besat og befriet. Systime 2000, s. 22-26.
Jørgen Barfod & Edele Kruchow: Danmark under 2.verdenskrig. Bd. 1. 3. udg. Gyldendal 1974, s. 43-44.
Ernst Mentze (redaktion og tekst): 5 Aar. Besættelsen i Billeder. Berlingske Forlag 1945, nr. 7-12, 27-29 og 39.
Dilemmaspillet 9. april
Peter Frederiksen: Danmark - besat og befriet. Systime 2000, s. 26-32.
Peter Frederiksen: Danmark - besat og befriet. Systime 2000, s. 58.
Peter Frederiksen: Danmark - besat og befriet. Systime 2000, s. 104-105.
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.
Vores verdenshistorie (iBog)
Video: Kampen om historien: Var Scavenius landsforræder? (DR2 2019)
Dagens tegning: Deja-vu. politiken.dk 25.12.2023.
Martin Cleemann Rasmussen (mfl.): Danmarkshistorie. Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof 2014, s. 70-75.
Niels Wium Olesen: Sabotage, 1940-1945.
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime 2006, s. 213-215.
Video: En stikkerlikvidering
Video: Grundregler for sabotører under Anden Verdenskrig
Video: Sabotagen mod Globus, juni 1944
Historieportalen (iBog)
Sebastian Abrahamsen: Besættelsen er vores primære historiske reference. information.dk 9.04.2015.
Jakob Sørensen: Modstandsbevægelsen. Systime 2019, s. 179-184.
Video: Uddrag af: Det gælder din frihed (1946)
Jens Dresling: Jubel, skud, glæde og mere jubel. politiken.dk 4.05.2015.
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, eleverne: 1) får viden om og overblik over Danmarks besættelse med fokus på 9. april 1940, samarbejdspolitikken 1940-43, sabotage og stikkerlikvideringer, befrielsen, besættelsen i eftertidens lys, 2) analyserer eksempler på samspillet mellem og holdninger til forskellige aktører/begivenheder under Danmarks besættelse, 3) får viden om historiebrug og historieformidling, 4) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 5) arbejder tværfagligt med danskfaget med henblik på DHO-opgaven.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
1. Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Historieportalen (iBog)
Michael Klos: Den 1. verdenskrig - Europas historie 1870-1930. Systime 2004, s. 30.
Johan Bender & Hans-Kurt Gade: Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918. Munksgaard 1985, s. 104.
Krigens historie (iBog)
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime 2001, s. 122-125 & 152-154.
Af: Erich Maria Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (1928)
Amerikansk hverveplakat fra 1917
Niels Gullberg-Hansen (red. mfl.): Verdens Historie 2. Fra 1750 til 1945. Gjellerup & Gad 1989, s. 172-175.
Vores verdenshistorie (iBog)
Michael Klos: Den 1. verdenskrig - Europas historie 1870-1930. Systime 2004, s. 177-180.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om og overblik over 1. Verdenskrig, 2) analyserer samspillet mellem politiske, miltære og samfundsmæssige forhold i 1. Verdenskrig, herunder bl.a. baggrunden for krigen, 3) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 4) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
Den amerikanske drøm
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914 - i dansk perspektiv (iBog)
Vores verdenshistorie (iBog)
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime 2001, s. 68-70.
Kort: USA - ekspansionen mod vest
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime 2001, s. 70-74.
USA. Historie og identitet (iBog)
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (iBog)
Af: Hans Scherfig: Indtryk fra New York (1930)
Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede? (iBog)
Af: Martin Luther King Jr.: I Have a Dream (1963)
USA. Historie, samfund, religion (iBog)
Oversigt: USA - historie og selvforståelse
Kalinka Aaman Agger: Kamala Harris fremlægger ny politik: Det klareste brud med Biden. berlingske.dk 5. september.
Jacob Fuglsang: Da 14-årig dræbte fire på Apalachee High School, blev skoleskyderi et valgkampstema i USA. politiken.dk 5. september 2024.
Jacob Fuglsang: Trump og Harris vil begge gøre drikkepenge skattefrie – økonomer advarer mod konsekvenserne. politiken.dk 4. september 2024.
Marcus Rubin: Harris knuste Trump. Og få minutter efter debatten blev hendes sejr yderligere cementeret. politiken.dk 11. september 2024.
Jacob Heinel Jensen: Vild debat er som en bombe i valgkampen: Det var en nedsmeltning for åben skærm. berlingske.dk 11. september 2024.
Jesper Thobo-Carlsen & Sara Vorre Rothstein: Her er Harris' og Trumps veje til Det Hvide Hus. politiken.dk 6. september 2024.
Poul Høi: Kamala Harris bruger et trick, som driver Trump-kampagen til vanvid. Her er det. berlingske.dk 22. september 2024.
Kampagnevideo: Not Again. Harris-Waltz (2024)
Jørn Bredal: Republikanerne er klippefaste i troen på, at de repræsenterer nationen. Det samme er demokraterne. Det er det, der er den store tragedie. politiken.dk 19. oktober 2024.
Jakob Slyngborg Trolle: Da Trump gik til angreb, kunne Zelenskyj ikke bide sig selv i læben mere. dr.dk 20.02.2025.
Tim Tørnqvist: Eksperter advarer: Kampen om Grønland fylder mindre forud for kongens besøg, men tag ikke fejl. dr.dk 28.04.2025.
Mikkel Secher: Seks grafer viser, hvorfor Trump efter 100 dage ved magten har et stort problem. nyheder.tv2.dk 29.04.2025.
Michael Jarlner: USA's præsident underskrev selv den amerikanske drøms dødsattest. Politiken 20.04.2025.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) opnår viden om nedslag i USA’s historie 1776-2024, herunder: 1776 og grundlæggelsen af USA, Grænselandet (The Frontier), Den amerikanske borgerkrig, New Deal, Borgerrettighedskampen, 2) arbejder med både politisk/økonomisk historie og mentalitetshistorie, 3) arbejder med eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik, 4) arbejder med det amerikanske præsidentvalg 2024, herunder med fokus på partier, politik, kandidater og valgsystem, 5) arbejder med kildemateriale på engelsk, 6) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 6
Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
Ideologiernes kamp (iBog)
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (iBog)
Video: Duck and cover (1951)
Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-1995. Systime 1995, s. 25-26.
Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-1995. Systime 1995, s. 65-66.
Vores verdenshistorie (iBog)
Vores danmarkshistorie (iBog)
Verdenshistorie til hhx (iBog)
Danmark i Europa (iBog)
Verdenshistorisk overblik (iBog)
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om og overblik over grundtræk ved den kolde krig, 2) analyserer eksempler på samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i den kolde krig, 3) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 4) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 7
Det Tredje Rige
Indhold
Kernestof:
Ideologiernes kamp (iBog)
Historieportalen (iBog)
Vores verdenshistorie (iBog)
Peter Frederiksen (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime 2001, s. 239-240.
Peter Frederiksen: Det tredie Rige - fælleskab og forbrydelse (2. udg.). Systime 2001, s. 45-53.
Verdenshistorie til hhx (iBog)
Peter Frederiksen: Det tredie Rige - fælleskab og forbrydelse (2. udg.). Systime 2001, s. 55-57.
Peter Frederiksen: Det tredie Rige - fælleskab og forbrydelse (2. udg.). Systime 2001, s. 57-63.
Anden Verdenskrig (iBog)
Johan Bender & Hans-Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig. Munksgaard 1984, s. 87 & 102.
https://folkedrab.dk
Nathalie Ostrynski: Jeg er tredje generation efter holocaust – og jeg frygter hver dag, at vi glemmer historien. politiken.dk 5.05.2024.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) ervherver viden om og overblik over Tyskland og nazismen 1918-1945, 2) analyserer samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland 1918-1945, 3) undersøger en måde at forme og styre et samfund på og konsekvenserne heraf for individets vilkår, 4) får viden om nazisternes jødeforfølgelse, 5) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 6) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 8
Projektforløb
Projektopgaven er udarbejdet i et af de følgende forløb:
• Europa opdager verden
• Danmarks historie 1849-1914
• Danmarks besættelse
• 1. Verdenskrig
• Den amerikanske drøm
• Den kolde krig
• Det Tredje Rige
Indhold
Kernestof:
Flemming Kiilsgaard Madsen & Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne. Gyldendal 2004, s. 77-79. (Værktøjskasse)
Kildeanalyse og centrale begreber 3a 2025
Fokus 1 (iBog)
Vores verdenshistorie (iBog)
På sporet af historien (iBog)
Vores danmarkshistorie (iBog)
Danmark i 1800-tallet (iBog)
Fra fortid til historie (iBog)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Formålet med forløbet er: 1) at eleverne formulerer og formidler historiefaglige problemstillinger skriftligt, 2) at eleverne demonstrerer evne til faglig fordybelse igennem det skriftlige arbejde, 3) at opgaven, fordi den har fokus på at formulere og besvare historiefaglige problemstillinger, fungerer som en slags generalprøve på eksamen i historie, 4) at eleverne skal demonstrere faglig selvstændighed i arbejdet med at søge, udvælge og bearbejde forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329577", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329577", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329577" }