Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Kim Bredsgaard Lund, Mads Gudmand Hansen
|
Hold
|
2023 Hi/sh_b (sh_2b Hi, sh_3b Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie
Forløbet er en kort introduktion til historiefaget, herunder historisk metode og historiebrug.
Faglige mål:
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Industrialiseringen
Forløbet skal gøre eleverne i stand til at opfylde følgende faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krig og mellemkrigstid
Faglige mål:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Globalhistorie - ekspansion/tilbagetrækning
Globalisering, europæisk ekspansion, imperialisme og tilbagetrækning
Periode ca. 1400-1900 med en lille afstikker til i dag.
"Europa opdager verden"
Forløbet går helt tæt på europæernes møde med 'de andre' og udforsker, hvordan koloni- og imperiemagter har formet landskaber, mennesker og tankegange.
Med vold, magt og den industrielle revolution i ryggen nåede europæerne til fremmede breddegrader og skabte politiske og kulturelle systemer, der består den dag i dag i sprog, sport og splid. Men stormagterne så sig selv som andet end undertrykkere; de var velgørere, missionærer, handelsfolk og entreprenører.
Derfor undersøger forløbet også imperialistiske tankegange og diskuterer udvikling eller udnyttelse?
Efterhånden skrev europæerne sig selv ud af kolonieventyret, men imperiernes historie forbliver aktuel både i 'os' og 'de andre'...
"Entering Globalization"
Tilsidst vil forløbet diskutere hvad globalisering er - herunder globaliseringens drivkræfter samt konsekvenser.
Ifølge et af de faglige mål skal du kunne analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne. Samt demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling. Og analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling. Eller skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende .
Vi vil også arbejde kritisk med historiebrug og erindringshistorie samt formulere/formidle historiske problemstillinger.
Materiale:
Forløb historieportalen: https://historieportalen.systime.dk/?id=1200
Ibog: Verdenshistorie til HHX: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1324
Ibog: Worlds of now: Entering Globalization: https://won.systime.dk/?id=127
Dokumentar "Mændene der plyndrede Europa:
https://www.dr.dk/drtv/program/maendene-der-plyndrede-europa_64953
Afsnit af Exterminate All The Brutes (HBO)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forbrugerismens historie
Forløbet skal gøre eleverne i stand til at opfylde følgende faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk
materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til
elevernes egen tid
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt”
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- Historiebrug og –formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Køn og tal
Forløbet omhandler kvinders historie i d.19 og 20 århundrede. I den forbindelse skal vi beskæftige os med kvantitativ metode og statistik som kildemateriale.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA i det 21. århundrede
Omdrejningspunktet for forløbet var projektopgaven. Vi arbejder med temaerne køn, krig, globalisering, industrialisering og forbrug i en moderne amerikansk kontekst.
Forløbet skal gøre eleverne i stand til at opfylde følgende faglige mål:
At skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Globalisering
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329578",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329578",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329578"
}