Holdet 2023 Hi/sh_e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Christian Næsby Larsen
Hold 2023 Hi/sh_e (sh_2e Hi, sh_3e Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Europa opdager verden
Titel 2 Danmarks historie 1849-1914
Titel 3 Danmarks besættelse
Titel 4 Det Tredje Rige
Titel 5 Den amerikanske drøm
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Krigen i Ukraine
Titel 8 Projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Europa opdager verden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om grundtræk ved den europæiske ekspansion fra omkring år 1500 til ca. 1750, 2) får viden om kulturmøder, samfundsformer, menneskerettigheder og samhandel, 3) reflekterer over mennesket som historieskabt og historieskabende, 4) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Danmarks historie 1849-1914

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om og overblik over grundtræk ved Danmarks historie ca. 1849-1914, 2) analyserer samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmark ca. 1849-1914, 3) får viden om sammenhænge mellem den danske, europæiske og globale udvikling, 4) erhverver færdigheder i at arbejde metodisk-kritisk med forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Danmarks besættelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, eleverne: 1) får viden om og overblik over Danmarks besættelse med fokus på 9. april 1940, samarbejdspolitikken 1940-43 og på sabotage og stikkerlikvideringer, 2) analyserer eksempler på samspillet mellem og holdninger til forskellige aktører/begivenheder under Danmarks besættelse, 3) får viden om historiebrug og historieformidling, 4) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 5) arbejder tværfagligt med danskfaget med henblik på DHO-opgaven.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Det Tredje Rige

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) ervherver viden om og overblik over Tyskland og nazismen 1918-1945, 2) analyserer samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland 1918-1945, 3) undersøger en måde at forme og styre et samfund på og konsekvenserne heraf for individets vilkår, 4) får viden om nazisternes jødeforfølgelse, 5) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Den amerikanske drøm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) opnår viden om nedslag i USA’s historie 1776-2024, herunder: 1776 og grundlæggelsen af USA, Grænselandet (The Frontier), Den amerikanske borgerkrig, New Deal, Borgerrettighedskampen, 2) arbejder med både politisk/økonomisk historie og mentalitetshistorie, 3) arbejder med eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik, 4) arbejder med det amerikanske præsidentvalg 2024, herunder med fokus på partier, politik, kandidater og valgsystem, 5) arbejder med kildemateriale på engelsk, 6) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Den kolde krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om og overblik over grundtræk ved den kolde krig, 2) analyserer eksempler på samspil mellem politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold i den kolde krig, 3) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 4) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Krigen i Ukraine

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er, at eleverne: 1) får viden om teorier om den nye verdensorden efter den kolde krig mht. sammenhængen mellem den nationale, europæiske og globale udvikling (Fukuyama & Huntington), 2) får viden om og overblik over grundtræk ved baggrunden for krigen i Ukraine, 3) analyserer eksempler på politiske taler om krigsudbruddet, 4) analyserer og vurderer eksempler på krigsreportager fra Ukraine-krigen, 5) erhverver færdigheder i metodisk-kritisk analyse af forskelligartet historisk materiale, 6) formulerer historiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Projektforløb

Projektopgaven er udarbejdet i et af de følgende forløb:
• Europa opdager verden
• Danmarks historie 1849-1914
• Danmarks besættelse
• Det Tredje Rige
• Den amerikanske drøm
• Den kolde krig
• Krigen i Ukraine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formålet med forløbet er: 1) at eleverne formulerer og formidler historiefaglige problemstillinger skriftligt, 2) at eleverne demonstrerer evne til faglig fordybelse igennem det skriftlige arbejde, 3) at opgaven, fordi den har fokus på at formulere og besvare historiefaglige problemstillinger, fungerer som en slags generalprøve på eksamen i historie, 4) at eleverne skal demonstrere faglig selvstændighed i arbejdet med at søge, udvælge og bearbejde forskelligartet historisk materiale.
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde