Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Anna Bolette Lind-Valdan, Benjamin Lillerøi Faurbye, Martin Grøn Larsen
|
Hold
|
2022 IØ/sh_d (sh_1d IØ, sh_2d IØ, sh_3d IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Globaliseringsforløb
Vi fokuserer på globaliseringens årsager og konsekvenser. Vi inddrager kapitel 20 og 21 i IØB-bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fra velfærdsstat til konkurrencestat
Vi undersøger udviklingen fra velfærdsstat til konkurrencestat. Hvorfor har vi set denne udvikling? Og hvordan har udviklingen ændret synet på arbejde, uddannelse, ulighed osv.?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Centrale økonomiske politikker
Centrale økonomiske politikker (primært makro-fokus)
Fokus i dette forløb ligger på forståelse for centrale økonomiske politikker og anvendelsen af denne i
analyse af samfundsmæssige/politiske forhold i en økonomisk kontekst. Vi fokuserer først og fremmest på
finanspolitik og arbejder videre med betalings- og kapitalbalance samt valutaområdet. Hvem fører hvilke
former? Hvordan kan det gøres (hvilke typer) og med hvilke formål (hvilke påvirkninger ønskes)? Hvilke
fordele og ulemper kan der være? Og hvad med EU i sammenhæng politikker og mål? Spørgsmål som
disse har drevet forløbet.
Faglige mål i fokus:
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til
samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem
en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Produktion og indkomst
Produktion og indkomst plus forsyningsbalancen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Produktion og indkomst
Vi starter 3.g International Økonomi op med at genbesøge forsyningsbalancen, som vi arbejdede med i slutningen af 2.g.
Vi træner forklaring og fortolkning af forsyningsbalancen med henblik på den skriftlige eksamen.
Kernestof:
- Makroøkonomiske nøgletal
I arbejdet med makroøkonomiske nøgletal lærer eleverne at danne sig et hurtigt overblik over et lands økonomi ved at læse forsyningsbalance samt nøgletal som BNP-vækst, arbejdsløshedsprocent, inflation, saldo på betalingsbalancens løbende poster/kapitalbalancen, de offentlige finanser/den offentlige gæld, renteniveau og lønniveau på dansk og på engelsk.
Ud fra nøgletallene sættes eleverne i stand til at kunne se på forskellige samfundsøkonomiske mål og derved forstå, hvad der kendetegner en sund samfundsøkonomi, samt forstå de indbyrdes sammenhænge mellem målene og eventuelle indbyrdes konflikter.
Grundbog: Systime International Økonomi A.
Kapitel 3
Ca. 32,3 sider
Faglige begreber/indhold:
Forsyningsbalancen
Produktion og indkomst
Tilgang og anvendelse
BNP
Måleproblemer og BNP som velstandsmål
Forbrug (offentligt og privat)
Investeringer (offentligt og privat)
Import
Eksport
Nettoeksport
Produktionsværdi
Bruttoværditilvækst (BVT)
Årets priser og faste priser
Faglige mål:
- Tankegangskompetencen: Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Problembehandlingskompetencen: Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Modelleringskompetencen: Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektarbejde 1
|
06-09-2024
|
Synopsis 1
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Prisdannelse
Fokus i dette forløb er produktion og indkomst, prisdannelse og husholdningernes forbrug.
Kernestof:
- De grundlæggende forhold ved udbud og efterspørgsel
- Priselasticitet
- Betydningen af indgreb i prisdannelsen, herunder effekten
af minimalpriser, maksimalpriser og afgifter på prisdannelsen
- Prisdannelse på offentlige ydelser.
- Forbrug og opsparing
- Mv.
Kapitler:
Kap 4: Prisdannelse
Kap 5: Husholdninger og forbrug (herunder forbrugs- og opsparingskvoter)
Faglige mål:
Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
I dette forløb skal vi arbejde med udviklingsøkonomisk landeanalyse.
Kernestof:
- De klassiske udviklingsteorier og afhængighedsteorier
- De forskellige bistandsteorier
- Diverse udviklingsøkonomiske nøgletal
- Inddragelse af matematik
Kapitler:
kap 30: Udviklingsteorier
kap 31: Udviklingsbistand
Kap 32: Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Afsnit 5.4 Indkomstfordeling (Lorenz-kurven, Gini-koefficient + evt. elefantkurven)
Faglige mål:
Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økonomiske skoler og økonomisk teori
Vi skal i dette forløb arbejde med økonomiske teorier og økonomiske skoler.
Kernestof:
- Merkantilismen
- Den klassiske liberalisme
- Keynesianisme
- Monetarismen
- SE/SU modellen
- Mv.
Kapitler:
kap 19: Økonomiske skoler
Afsnit 20.1 Samlet udbud (SU) og samlet efterspørgsel (SE) - en grafisk model.
Faglige mål:
Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Makroøkonomisk landeanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329591",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329591",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329591"
}