Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Helle Klausen
|
Hold
|
2022 SP/sh_g1 (sh_1g SP/1, sh_2g SP/1, sh_3g SP/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Caminando begyndersystem
Formål: Eleverne præsenteres for basis ordforråd og temagloser, grammatik og viden om spansksprogede områder. Der arbejdes mundtligt og skriftligt. Eleverne arbejder individuelt, i par og i plenum.
Tider: præsens, nær fremtid og perfektum (verbalbøjning)
Anden grammatik: artikler, substantiver, adjektiver, verber, nægtelser, relevante pronominer, muy og mucho, etc.
Temagloser: números, familia, ropa, comida y bebida, el tiempo, nacionalidades, descripción de personas
Materialer:
Caminando (Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hola y bienvenidos a clase de español con Helle! Prepara una presentación de tí mismo (forbered en præsentation af dig selv). Nombre, edad, lugar de residencia, etc. (Navn, alder, bopæl, etc.)
-
El tiempo
-
Gente y lugares
-
Spørgeord
-
1c: España
-
Ser (hitverbum) = at være
-
Medbring udleveret ark med brugen af ser og estar.
-
1c: Ejercicio 6
-
Ser og estar med adjektiver/tillægsord
-
Julekalender Spansk
-
Navidad en imágenes.docx
-
¡Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo!
-
Julebingo!!! Husk at få trænet numrene fra 1-90 til i dag.
-
Meses, días, estaciones
-
2b: En la cafetería
-
5. Tekst II "Una chica morena"
-
Descripción der personas, intro.pdf
-
Tøj på spansk
-
Los colores en español
-
La ropa
-
2c: Vamos de compras
-
Du skal ved fraværsregistreringen i dag beskrive dig selv: hårfarve, øjenfarve, høj/lav/middel, alder, hvor du bor, med hvem du bor, om du arbejder, hvad du kan lide og hvad du har på af tøj. Noter er IKKE tilladt.
-
6.9.1 Ir + a + infinitiv (nær fremtid)
-
Jer, der ikke var til stede i går, skal præsentere jer selv ved fraværsregistreringen i dag.
-
Quién es quién.pptx
-
Tøj og beklædningsdele
-
Præsentation af dig selv: Lad os se, hvor meget spansk du kan huske. Lav en præsentation af dig selv MUNDTLIGT. Sig så meget du kan, beskriv dig selv og din familie. Brug "ser", "estar", "tener", "llevar", "vivir", "trabajar", "gustar".
-
España: Comunidades autónomas
-
La vida española.pdf
-
Husk alle, at I skal være klar til at fremlægge jeres region. 🙂
-
Fotosafari med 1ab.docx
-
I er tilbage i klassen kl. 12.05.
-
Glosetræning el cuerpo humano.docx
-
Kroppen og bevægelser opgave.docx
-
Kroppen og bevægelse
-
Træn tallene fra 0-100, så vi kan spille Bingo!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Descripción de personas - træning
|
21-02-2023
|
Personbeskrivelse ud fra billeder
|
27-02-2023
|
Billedbeskrivelse
|
05-03-2023
|
Skriv en dialog (2c)
|
12-03-2023
|
Nær fremtid
|
19-03-2023
|
Podcast m. dialog
|
14-05-2023
|
Præsentation af regioner
|
27-05-2023
|
Ocho apellidos vascos plus grammatik
|
30-05-2023
|
Selfieopgave
|
02-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Caminando fortsat
Formål: Eleverne arbejder fortsat med basis ordforråd og temagloser, grammatik og viden om spansksprogede områder. Der arbejdes mundtligt og skriftligt. Fokus bl.a. på billedbeskrivelse og læsestrategier. Eleverne arbejder individuelt, i par og i plenum.
Tider: præsens, nær fremtid og perfektum (verbalbøjning)
Anden grammatik: artikler, substantiver, adjektiver, verber, nægtelser, relevante pronominer, muy og mucho, etc.
Temagloser: números, familia, ropa, comida y bebida, el tiempo, nacionalidades, descripción de personas
Materialer:
Caminando (Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Preparar una presentación de tu persona: Cómo te llamas, dónde vives, con quién vives, trabajas, qué te gusta. (I kan selv supplere med flere oplysninger).
-
5a: Así vivo yo
-
6.7 Perfektum (førnutid)
-
Perfektum
-
Omskriv til perfektum.docx
-
Ideer til billedbeskrivelse.docx
-
Billedbeskrivelse spansk
-
Afsnit
-
Fravær med samtale. Vær klar til at fortælle om dig selv på spansk. Tøj, familie, arbejde, bopæl, alder, udseende, etc.
-
5b: Viajando a Madrid
-
Spørgeordene på spansk
-
Øvelse med verbaltider til texto 5b i Caminando.docx
-
europa espana.html
-
5c: Madrid
-
10. Interrogative ord (spørgeord)
-
Fremlæggelser om studieturen er klar til i dag. Se præsentationen fra mandag med kravene til oplægget.
-
Vi gennemgår jeres budgetter for "viaje de fin de semana" fra i mandags. Lav jeres dialoger færdige, så I kan læse dem op.
-
Selvtest Unidad 5 (100 Point)
-
Los números en español
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verbaltiderne på spansk texto 5b
|
07-09-2023
|
Opgave 1 - Qué has hecho
|
08-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Tema 1: Cuentos
Formål: Eventyrsforløbet er på 2. år indledt med tekstforståelse og samtalefærdighed om eventyr, handlingsforløb og analyse. Det grammatiske fokus ligger på betydning og anvendelse af imperfektum og præteritum (datid). Eleverne har trænet deres genrebevidsthed og gengivet et eventyr af eget valg på spansk.
Kernestof (faglige mål):
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til eventyrgenren
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
– moderne skønlitterære tekster
– ekstern kommunikation
– fagets centrale hjælpemidler
Materialer:
El hombrecito Vestido de Gris, af Fernando Alonso (hovedværket)
Los tres cerditos
Caperucita Roja
Los tres osos
El laberinto del Fauno (película, Guillermo del Toro, 2015)
Evaluering: Genfortælling af eventyr på spansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
SO4 - Kultur, kommunikation og markedsføring
Formål:
Eleverne introduceres til handelskorrespondance i spanskfaget inden forløbets start, relevant for den afsluttende skriftlige eksamen efter 3.g.
Spansk indgår i SO4 sammen med Engelsk og International Økonomi. Eleverne er præsenteret for kulturforskelle, som de bør være særligt opmærksomme på både i personlig og professionel sammenhænge. De er trænet i handelskorrespondancens særlige stilleje på spansk samt faste vendinger og udtryk til formålet. Desuden skal de reflektere over det tværfaglige samarbejde med et samfundsøkonomisk profilfag.
Materialer:
Spansk virksomhedskommunikation - Systime
Evaluering: skriftlig stillet opgave med personlig feedback og gennemgang af alle breve i grupper. Messe, hvor alle grupper præsenterer deres bud på markedsføring af deres valgte produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Tema 2: Pandillas
Formål:
Temaet giver en generel præsentation af emnet bander i Centralamerika (primært El Salvador, Honduras og Nicaragua) samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på datasøgning, lytteøvelse og tekstforståelse, samt skriftlig og mundtlig præsentation.
Emnet har særligt fokus på de økonomiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i de omtalte lande, og eleverne skal analysere sig frem til i hvilken grad disse forhold favoriserer bander som MS 13 og Barrio 18.
Indhold:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne tekster inden for såvel skønlitteratur som visuelle kilder
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Centralamerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler
Materialer:
- "En la pandillas somos familia" (Systime)
- "Dræb eller Dø" (Artikel dk Amnesty International)
- "Entra si quieres y sales si puedes" (Youtube)
- "Sin Nombre" (film)
Evaluering: En mundtlig præsentation i grupper med fokus på landeanalyse og på bandernes rolle i samfundet. Desuden opgaver i forbindelse med filmen "Sin nombre".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 El cuerpo
|
21-01-2024
|
Opgave 6
|
06-03-2024
|
Opgave 7 - Sprogdag
|
19-03-2024
|
Opgave 8 Pandillas
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Tema 3: Vuelta España
En kulturel og geografisk rundrejse i Spanien gennem regionerne med særligt fokus på optræning af ordforråd, lyttestrategier, læsestrategier og tekstforståelse igennem både mundtligt og skriftligt arbejde (fra tekst til tale og skrive). Mundtlige fremlæggelser er i fokus. Tapas og samtaletræning på tværs af klasser.
Desuden danner forløbet basis for den spanske sprogdag d. 19/3.
Kernestof (faglige mål):
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til samtale og journalistik
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
– fagets centrale hjælpemidler
Materialer:
- "Ocho apellidos catalanes" (film - kulturforskelle indenfor Spaniens grænser)
- "30 curiosidades que quizás no sabías de España" (Youtube, 2018)
- "España" (Buena idea 1, p.20)
- "La vida española" (Vamos a los temas)
- Texto 5c Caminando (Systime)
- Spansk sprogdag d. 19/3
Evaluering: Individuelle mundtlige præsentationer af de 17 regioner i Spanien med fokus på regionale og nationale fester, gastronomi (mad og drikke) og kultur. Sprogdag d. 19/3.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 9 - La vida española
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 4: Narcotráfico en Colombia y México
Formål: Temaet giver en generel præsentation til emnet narkohandel fra Latinamerika til USA samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på analyse af tekster, artikler, dokumentarer og filmanalyse på baggrund af række forskellige materialer der belyser emnet. Emnet har særligt fokus på México og Colombia og USA's kamp for at holde narkohandlen og den illegale indvandring nede. Desuden belyses forholdene i både Mexico og i USA hvad angår selvtægtsgrupper på begge sider af grænsen. I Colombia er der desuden fokus på kønsroller, machismo og væbnede grupper.
Indhold/ Kernestof:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne artikler og sagprosa
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Amerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler
Materialer:
- "Narkokrigen i Syd- og Mellemamerika" (Faktalink, 2016)
- "El ‘Chapo Guzmán o Pablo Escobar, ¿quién hizo mayor fortuna?" (El Universo 2021)
- "El Chapo o Pablo Escobar: ¿qué narcotraficante hizo mayor
fortuna?" (El diario de la finanzas, 2020)
- "El cultivo de coca en Perú se desplaza a las fronteras con Brasil y Bolivia" (El País, 2018)
- "Por qué la estrategia antidroga de Bolivia es más exitosa que la de Colombia y Perú" (BBC Mundo, 2017)
- "Lo podrían detener mañana si quisieran: Anabel Hermández sobre el "Mayo" Zambada" (Infobae, 2020)
- "Así circula la droga entre el cartel de Sinaloa y el ELN" (Infobae, 2020)
- "Dos nuevas masacres enlutan Colombia" (El País, 2020)
- "Historia de una ‘narcoavioneta’ entre Cuernavaca y Venezuela" (El País, 2020)
- "El proceso de paz entre el Gobi erno de Gustavo Petro y el EL N enfrenta su mayor crisis" (El País, 2024)
- Foredrag med Mi cuerpo/Min krop v Salka Wollesen d. 16/8/24
Dokumentarer:
- "Tata" (DR - La viuda de Pablo Escobar, 1+2)
- "Dokumania: Narkokartellernes Land (Cartel Land)"; Matthew Heineman, 2015
- "Mordene på Mexicos strande" (DR Horisont 2018)
- "The legend of Shorty" (Youtube 2013)
Evaluering: Fremlæggelse i grupper af hele forløbet med udarbejdelse af PP til brug ved mundtlig eksamen. Individuel mundtlig prøveeksamen på 3-4-min plus 15 min. med temaet "Narcotráfico".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - Hijo de un narco
|
01-09-2024
|
Opgave 2 - La hoja de la coca
|
15-09-2024
|
Opgave 3 Irene Rubiera
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Tema 5: El Día de los Muertos
Formål: Eleverne genintroduces til "De dødes dag" i México, som en opfølgning på sprogdagen 2022, hvor temaet var netop "Día de muertos". Eleverne vil i den forbindelse træne relevant ordforråd samt opleve den mexicanske kultur. Der er fokus på mexicansk kultur og historie.
Eleverne vil arbejde med et kompendium om Día de Muertos og se filmen "Coco".
Materiale:
- Caminando (Tradiciones religiosas, Systime)
- Coco (Film, Disney-Pixars 2017)
- 5 facts om de dødes dag i México
- Altar para Día de Muertos
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering delprøve 1 Tequila
|
28-10-2024
|
Opgave 4 - La reina del tequila
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema 6: El mercado laboral en España
Formålet er at introducere nogle vigtige spanske virksomheder for eleverne: SEAT, Inditex, Mercadona, Repsol Petroleo SA og Banco Santander eksempelvis.
Desuden er der fokus på det spanske arbejdsmarkeds opbygning i kontrast til det danske. For eksempel vil eleverne arbejde med den strukturelt høje arbejdsløshed, de lave lønninger, tidsbegrænsede kontrakter, erstatning ved afskedigelse af en fastansat medarbejder, m.m. Forløbet vil også bygge bro til det efterfølgende forløb om unge spaniere, hvor eleverne vil have deres specifikke fokus på denne aldersgruppe i Spanien.
Materialer:
"El mercado laboral" (PP-præsentation, lærerstyret)
"La crisis financiera" (PP-præsentation, lærerstyret)
"Markedsrapport Spanien" (Dansk erhverv)
”Trabajo en España: temporal, precario, escaso” (El Pais, 2020)
"Perdiendo el norte" (Film 2015, Spanien, temaer: Finanskrisen, migration, kulturchok, unge spaniere)
Evaluering: Mundtlige PP-præsentationer i grupper af udvalgte, spanske virksomheder. Skriftlige afleveringer relateret til emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 Día de Muertos
|
15-12-2024
|
Power Point Empresas
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tema 7: Jóvenes españoles
Formål: Emnet ligger i forlængelse af forløbet "El mercado laboral" og belyser mere konkret de unge spanieres aktuelle situation som følge af finanskrisen og Coronakrisen. Eleverne vil få mulighed for at sammenligne de kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske ligheder og modsætninger mellem Danmark og Spanien. Desuden belyser forløbet den aktuelle situation på det spanske arbejdsmarked, når det gælder unge spanieres muligheder for job og bolig og de arbejds- og samfundsmæssige forhold der påvirker de unges fremtidsplaner (tidsbegrænsede kontrakter, lave lønninger, etc.). Ydermere vil eleverne stifte bekendtskab med begreber som strukturel høj ungdomsarbejdsløshed og hjerneflugt af højtuddannede, unge spaniere.
Materiale:
- "Perdiendo el norte" (Film, Spanien, 2015. Temaer: Finanskrisen, migration, kulturchok, unge spaniere)
- "El buen patron" (Film, 2022)
- "Trabajo en España: temporal, precario, escaso" (El País, 2020)
- "Independizarse no significa ser independiente" (El País, 2017)
- "Spanske Teresa var endelig ved at få et job, da corona ramte. Men måske er der lys på vej for Sydeuropas ‘tabte generation’ "(DK artikel, Zetland, opgaverne er løst på spansk)
- "¿Qué pasa con el PARO en España? Libertad TV sale a la calle" (Youtube, nov. 2020)
- "La maldición de los jóvenes: Paro o precaridad" (El Pais, 2019)
- "La mayoría de jóvenes cree que la pandemia ha tenido gran impacto y que será positivo" (La Vanguardia, 2022)
- "“Borraría 2020”: Cinco jóvenes nos hablan sobre lo que supone buscar trabajo en medio de la pandemia" (El País, 2020)
Evaluering: Eleverne evaluerer løbende gennem deres arbejde i grupper og matrixgrupper. De udarbejder skemaer med løsningsforslag til de læste artikler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6 - Café bueno
|
12-01-2025
|
50 ord om det spanske arbejdsmarked
|
15-01-2025
|
Opgave 7 - Delprøve 2 Café Bueno
|
26-01-2025
|
Opgave 8 - Vida Mierda delp. 1+2
|
23-02-2025
|
sh_3g SP/1 skr. prøve
|
28-02-2025
|
Opgave 9 - Talkual komplet opgave
|
09-03-2025
|
Opgave 10 - Sidste skr. opg. Argentinos
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tema 3 (fortsat): Vuelta España del 2
Formål:
Anden del af et forløb om spansk kultur og gastronomi. Eleverne har uddybet deres kendskab til spansk madkultur. Der er fokus på de forskellige måltider, traditionel og innovativ gastronomi. De er blevet introduceret til Lainboox, hvor unge iværksættere sælger typiske spanske produkter til udenlandsspaniere.
Kernestof og faglige mål:
̶ ̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶̶ ̶ moderne ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
̶ aktuelle forhold i Spanien
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Materialer:
- "Lainboox" (https://www.efe.com/efe/espana/efeemprende/lainboox-cajas-de-comida-espanola-para-curar-la-morrina/50000911-3822812)
- "Las comidas" (Tapas, kap. 5)
- "Typisk spansk mad, spanske retter" (Tío Spanish, YouTube 2018)
- "Las comidas en España" (Tu escuela de español, YouTube 2020)
Evaluering: Eleverne har i grupper udarbejdet en PP til repetition af emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329603",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329603",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329603"
}