Holdet 2022 SP/sh_g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Klausen
Hold 2022 SP/sh_g1 (sh_1g SP/1, sh_2g SP/1, sh_3g SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando begyndersystem
Titel 2 Caminando fortsat
Titel 3 Tema 1: Cuentos
Titel 4 SO4 - Kultur, kommunikation og markedsføring
Titel 5 Tema 2: Pandillas
Titel 6 Tema 3: Vuelta España
Titel 7 Tema 4: Narcotráfico en Colombia y México
Titel 8 Tema 5: El Día de los Muertos
Titel 9 Tema 6: El mercado laboral en España
Titel 10 Tema 7: Jóvenes españoles
Titel 11 Tema 3 (fortsat): Vuelta España del 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando begyndersystem

Formål: Eleverne præsenteres for basis ordforråd og temagloser, grammatik og viden om spansksprogede områder. Der arbejdes mundtligt og skriftligt. Eleverne arbejder individuelt, i par og i plenum.

Tider: præsens, nær fremtid og perfektum (verbalbøjning)
Anden grammatik: artikler, substantiver, adjektiver, verber, nægtelser, relevante pronominer, muy og mucho, etc.
Temagloser: números, familia, ropa, comida y bebida, el tiempo, nacionalidades, descripción de personas

Materialer:
Caminando (Systime)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Descripción de personas - træning 21-02-2023
Personbeskrivelse ud fra billeder 27-02-2023
Billedbeskrivelse 05-03-2023
Skriv en dialog (2c) 12-03-2023
Nær fremtid 19-03-2023
Podcast m. dialog 14-05-2023
Præsentation af regioner 27-05-2023
Ocho apellidos vascos plus grammatik 30-05-2023
Selfieopgave 02-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Caminando fortsat

Formål: Eleverne arbejder fortsat med basis ordforråd og temagloser, grammatik og viden om spansksprogede områder. Der arbejdes mundtligt og skriftligt. Fokus bl.a. på billedbeskrivelse og læsestrategier. Eleverne arbejder individuelt, i par og i plenum.

Tider: præsens, nær fremtid og perfektum (verbalbøjning)
Anden grammatik: artikler, substantiver, adjektiver, verber, nægtelser, relevante pronominer, muy og mucho, etc.
Temagloser: números, familia, ropa, comida y bebida, el tiempo, nacionalidades, descripción de personas

Materialer:
Caminando (Systime)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Verbaltiderne på spansk texto 5b 07-09-2023
Opgave 1 - Qué has hecho 08-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Tema 1: Cuentos

Formål: Eventyrsforløbet er på 2. år indledt med tekstforståelse og samtalefærdighed om eventyr, handlingsforløb og analyse. Det grammatiske fokus ligger på betydning og anvendelse af imperfektum og præteritum (datid). Eleverne har trænet deres genrebevidsthed og gengivet et eventyr af eget valg på spansk.

Kernestof (faglige mål):
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til eventyrgenren
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
– moderne skønlitterære tekster
– ekstern kommunikation
– fagets centrale hjælpemidler

Materialer:
El hombrecito Vestido de Gris, af Fernando Alonso (hovedværket)
Los tres cerditos
Caperucita Roja
Los tres osos
El laberinto del Fauno (película, Guillermo del Toro, 2015)

Evaluering: Genfortælling af eventyr på spansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 SO4 - Kultur, kommunikation og markedsføring

Formål:
Eleverne introduceres til handelskorrespondance i spanskfaget inden forløbets start, relevant for den afsluttende skriftlige eksamen efter 3.g.
Spansk indgår i SO4 sammen med Engelsk og International Økonomi. Eleverne er præsenteret for kulturforskelle, som de bør være særligt opmærksomme på både i personlig og professionel sammenhænge. De er trænet i handelskorrespondancens særlige stilleje på spansk samt faste vendinger og udtryk til formålet. Desuden skal de reflektere over det tværfaglige samarbejde med et samfundsøkonomisk profilfag.

Materialer:
Spansk virksomhedskommunikation - Systime

Evaluering: skriftlig stillet opgave med personlig feedback og gennemgang af alle breve i grupper. Messe, hvor alle grupper præsenterer deres bud på markedsføring af deres valgte produkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Tema 2: Pandillas

Formål:
Temaet giver en generel præsentation af emnet bander i Centralamerika (primært El Salvador, Honduras og Nicaragua) samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på datasøgning, lytteøvelse og tekstforståelse, samt skriftlig og mundtlig præsentation.
Emnet har særligt fokus på de økonomiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i de omtalte lande, og eleverne skal analysere sig frem til i hvilken grad disse forhold favoriserer bander som MS 13 og Barrio 18.

Indhold:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne tekster inden for såvel skønlitteratur som visuelle kilder
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Centralamerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler

Materialer:
- "En la pandillas somos familia" (Systime)
- "Dræb eller Dø" (Artikel dk Amnesty International)
- "Entra si quieres y sales si puedes" (Youtube)
- "Sin Nombre" (film)

Evaluering: En mundtlig præsentation i grupper med fokus på landeanalyse og på bandernes rolle i samfundet. Desuden opgaver i forbindelse med filmen "Sin nombre".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 El cuerpo 21-01-2024
Opgave 6 06-03-2024
Opgave 7 - Sprogdag 19-03-2024
Opgave 8 Pandillas 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Tema 3: Vuelta España

En kulturel og geografisk rundrejse i Spanien gennem regionerne med særligt fokus på optræning af ordforråd, lyttestrategier, læsestrategier og tekstforståelse igennem både mundtligt og skriftligt arbejde (fra tekst til tale og skrive). Mundtlige fremlæggelser er i fokus.  Tapas og samtaletræning på tværs af klasser.
Desuden danner forløbet basis for den spanske sprogdag d. 19/3.

Kernestof (faglige mål):
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til samtale og journalistik
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
– fagets centrale hjælpemidler

Materialer:
- "Ocho apellidos catalanes" (film - kulturforskelle indenfor Spaniens grænser)
- "30 curiosidades que quizás no sabías de España" (Youtube, 2018)
- "España" (Buena idea 1, p.20)
- "La vida española" (Vamos a los temas)
- Texto 5c Caminando (Systime)
- Spansk sprogdag d. 19/3

Evaluering: Individuelle mundtlige præsentationer af de 17 regioner i Spanien med fokus på regionale og nationale fester, gastronomi (mad og drikke) og kultur. Sprogdag d. 19/3.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 9 - La vida española 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 4: Narcotráfico en Colombia y México

Formål: Temaet giver en generel præsentation til emnet narkohandel fra Latinamerika til USA samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på analyse af tekster, artikler, dokumentarer og filmanalyse på baggrund af række forskellige materialer der belyser emnet. Emnet har særligt fokus på México og Colombia og USA's kamp for at holde narkohandlen og den illegale indvandring nede. Desuden belyses forholdene i både Mexico og i USA hvad angår selvtægtsgrupper på begge sider af grænsen. I Colombia er der desuden fokus på kønsroller, machismo og væbnede grupper.

Indhold/ Kernestof:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne artikler og sagprosa
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Amerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler


Materialer:
- "Narkokrigen i Syd- og Mellemamerika" (Faktalink, 2016)
- "El ‘Chapo Guzmán o Pablo Escobar, ¿quién hizo mayor fortuna?" (El Universo 2021)
- "El Chapo o Pablo Escobar: ¿qué narcotraficante hizo mayor
fortuna?" (El diario de la finanzas, 2020)
- "El cultivo de coca en Perú se desplaza a las fronteras con Brasil y Bolivia" (El País, 2018)
- "Por qué la estrategia antidroga de Bolivia es más exitosa que la de Colombia y Perú" (BBC Mundo, 2017)
- "Lo podrían detener mañana si quisieran: Anabel Hermández sobre el "Mayo" Zambada" (Infobae, 2020)
- "Así circula la droga entre el cartel de Sinaloa y el ELN" (Infobae, 2020)
- "Dos nuevas masacres enlutan Colombia" (El País, 2020)
- "Historia de una ‘narcoavioneta’ entre Cuernavaca y Venezuela" (El País, 2020)
- "El proceso de paz entre el Gobi erno de Gustavo Petro y el EL N enfrenta su mayor crisis" (El País, 2024)
- Foredrag med Mi cuerpo/Min krop v Salka Wollesen d. 16/8/24

Dokumentarer:
- "Tata" (DR - La viuda de Pablo Escobar, 1+2)
- "Dokumania: Narkokartellernes Land (Cartel Land)"; Matthew Heineman, 2015
- "Mordene på Mexicos strande" (DR Horisont 2018)
- "The legend of Shorty" (Youtube 2013)


Evaluering: Fremlæggelse i grupper af hele forløbet med udarbejdelse af PP til brug ved mundtlig eksamen. Individuel mundtlig prøveeksamen på 3-4-min plus 15 min. med temaet "Narcotráfico".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - Hijo de un narco 01-09-2024
Opgave 2 - La hoja de la coca 15-09-2024
Opgave 3 Irene Rubiera 13-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Tema 5: El Día de los Muertos

Formål: Eleverne genintroduces til "De dødes dag" i México, som en opfølgning på sprogdagen 2022, hvor temaet var netop "Día de muertos". Eleverne vil i den forbindelse træne relevant ordforråd samt opleve den mexicanske kultur. Der er fokus på mexicansk kultur og historie.
Eleverne vil arbejde med et kompendium om Día de Muertos og se filmen "Coco".

Materiale:
- Caminando (Tradiciones religiosas, Systime)
- Coco (Film, Disney-Pixars 2017)
- 5 facts om de dødes dag i México
- Altar para Día de Muertos
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering delprøve 1 Tequila 28-10-2024
Opgave 4 - La reina del tequila 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tema 6: El mercado laboral en España

Formålet er at introducere nogle vigtige spanske virksomheder for eleverne: SEAT, Inditex, Mercadona, Repsol Petroleo SA og Banco Santander eksempelvis.
Desuden er der fokus på det spanske arbejdsmarkeds opbygning i kontrast til det danske. For eksempel vil eleverne arbejde med den strukturelt høje arbejdsløshed, de lave lønninger, tidsbegrænsede kontrakter, erstatning ved afskedigelse af en fastansat medarbejder, m.m. Forløbet vil også bygge bro til det efterfølgende forløb om unge spaniere, hvor eleverne vil have deres specifikke fokus på denne aldersgruppe i Spanien.

Materialer:
"El mercado laboral" (PP-præsentation, lærerstyret)
"La crisis financiera" (PP-præsentation, lærerstyret)
"Markedsrapport Spanien" (Dansk erhverv)
”Trabajo en España: temporal, precario, escaso” (El Pais, 2020)
"Perdiendo el norte" (Film 2015, Spanien, temaer: Finanskrisen, migration, kulturchok, unge spaniere)

Evaluering: Mundtlige PP-præsentationer i grupper af udvalgte, spanske virksomheder. Skriftlige afleveringer relateret til emnet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 Día de Muertos 15-12-2024
Power Point Empresas 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tema 7: Jóvenes españoles

Formål: Emnet ligger i forlængelse af forløbet "El mercado laboral" og belyser mere konkret de unge spanieres aktuelle situation som følge af finanskrisen og Coronakrisen. Eleverne vil få mulighed for at sammenligne de kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske ligheder og modsætninger mellem Danmark og Spanien. Desuden belyser forløbet den aktuelle situation på det spanske arbejdsmarked, når det gælder unge spanieres muligheder for job og bolig og de arbejds- og samfundsmæssige forhold der påvirker de unges fremtidsplaner (tidsbegrænsede kontrakter, lave lønninger, etc.). Ydermere vil eleverne stifte bekendtskab med begreber som strukturel høj ungdomsarbejdsløshed og hjerneflugt af højtuddannede, unge spaniere.

Materiale:
- "Perdiendo el norte" (Film, Spanien, 2015. Temaer: Finanskrisen, migration, kulturchok, unge spaniere)
- "El buen patron" (Film, 2022)
- "Trabajo en España: temporal, precario, escaso" (El País, 2020)
- "Independizarse no significa ser independiente" (El País, 2017)
- "Spanske Teresa var endelig ved at få et job, da corona ramte. Men måske er der lys på vej for Sydeuropas ‘tabte generation’ "(DK artikel, Zetland, opgaverne er løst på spansk)
- "¿Qué pasa con el PARO en España? Libertad TV sale a la calle" (Youtube, nov. 2020)
- "La maldición de los jóvenes: Paro o precaridad" (El Pais, 2019)
- "La mayoría de jóvenes cree que la pandemia ha tenido gran impacto y que será positivo" (La Vanguardia, 2022)
- "“Borraría 2020”: Cinco jóvenes nos hablan sobre lo que supone  buscar trabajo en medio de la pandemia" (El País, 2020)


Evaluering: Eleverne evaluerer løbende gennem deres arbejde i grupper og matrixgrupper. De udarbejder skemaer med løsningsforslag til de læste artikler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6 - Café bueno 12-01-2025
50 ord om det spanske arbejdsmarked 15-01-2025
Opgave 7 - Delprøve 2 Café Bueno 26-01-2025
Opgave 8 - Vida Mierda delp. 1+2 23-02-2025
sh_3g SP/1 skr. prøve 28-02-2025
Opgave 9 - Talkual komplet opgave 09-03-2025
Opgave 10 - Sidste skr. opg. Argentinos 16-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tema 3 (fortsat): Vuelta España del 2

Formål:
Anden del af et forløb om spansk kultur og gastronomi. Eleverne har uddybet deres kendskab til spansk madkultur. Der er fokus på de forskellige måltider, traditionel og innovativ gastronomi. De er blevet introduceret til Lainboox, hvor unge iværksættere sælger typiske spanske produkter til udenlandsspaniere.

Kernestof og faglige mål:
̶ ̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶̶ ̶ moderne ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
̶ aktuelle forhold i Spanien
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Materialer:
- "Lainboox" (https://www.efe.com/efe/espana/efeemprende/lainboox-cajas-de-comida-espanola-para-curar-la-morrina/50000911-3822812)
- "Las comidas" (Tapas, kap. 5)
- "Typisk spansk mad, spanske retter" (Tío Spanish, YouTube 2018)
- "Las comidas en España" (Tu escuela de español, YouTube 2020)

Evaluering: Eleverne har i grupper udarbejdet en PP til repetition af emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer