Holdet 2022 SP/sh_g3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution NEG
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Brian Malmberg
Hold 2022 SP/sh_g3 (sh_1g SP/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Caminando - Argentina - La España moderna
Titel 2 La España moderna

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Caminando - Argentina - La España moderna

Eleverne har i grundforløbet arbejdet las regiones de España" i form af sprogdage og har i grupper fremlagt om enkelte regioner på spansk/dansk med fokus for den enkeltes regions historie og kultur. Dertil sprogdag med kulturelt foredrag og interaktive aktiviteter af  

https://www.speriences.com/culture


Bercerra Bascuñan, S., Højgaard, J.: Viva la Vida, Lindhardt og Ringhof(2017)
s. 12-16 (Spanien)


El apoyo a la independencia tiene raíces económicas y de origen social:
https://politica.elpais.com/politica/2017/09/28/ratio/1506601198_808440.html - iv har kigget på statistik fra teksten.

4 grunde til at Catalonien drømmer om selvstændighed:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/4-grunde-til-catalonien-droemmer-om-selvstaendighed#!/

Veros Kamp mod Spanien. (Horisont 2019)
Spaniens tabte generation (Horisont (2011) - brugt som baggrundsteskt.

Kloch, K.,  Tønner, M.: España en la calle, Gyldendal, 2019
I byen på spansk, s. 6-12
Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til politisk jordskælv - baggrundstekst.
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=131
- hertil oplæg om samme af lærer.

Perdiendo el Norte (2015) Film


Argentina:

Fpodbold er Gud

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La entrevista 27-11-2022
En la cafetería scene. 01-12-2022
Mis planes del 2023 - Mis propósitos del año 15-01-2023
Diálogo - Caminando 2c - Vamos de compras 13-03-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La España moderna

Eleverne har fået en introduktion til regionerne i Spanien og har er blevet introduceret til den spanske historie og livet under Franco. Der har været fokus på udvalgte regioners situation i dag og eleverne har ydermere arbejdet med filmen El laberinto del fauno.


Bercerra Bascuñan, S., Højgaard, J.: Viva la Vida, Lindhardt og Ringhof(2017)
s. 12-16 (Spanien)


El apoyo a la independencia tiene raíces económicas y de origen social:
https://politica.elpais.com/politica/2017/09/28/ratio/1506601198_808440.html - iv har kigget på statistik fra teksten.

4 grunde til at Catalonien drømmer om selvstændighed:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/4-grunde-til-catalonien-droemmer-om-selvstaendighed#!/

Veros Kamp mod Spanien. (Horisont 2019)
Spaniens tabte generation (Horisont (2011) - brugt som baggrundsteskt.

Kloch, K.,  Tønner, M.: España en la calle, Gyldendal, 2019
I byen på spansk, s. 6-12
Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til politisk jordskælv - baggrundstekst.
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=131
- hertil oplæg om samme af lærer.

Perdiendo el Norte (2015) Film




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Yo y mi familia 23-04-2023
billedbeskrivelse 21-05-2023
Presentación de El laberinto del fauno. 28-05-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer