Holdet 2022 DA/sh_s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Pihl, Tone Stenulm-Goksøyr
Hold 2022 DA/sh_s (sh_1s DA, sh_2s DA, sh_3s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Perfekt - uperfekt
Titel 2 Sprogets magt
Titel 3 Minimalisme
Titel 4 Dokumentar- og kortfilm
Titel 5 Mennesker og teknologi
Titel 6 Eksistentialisme (SO4)
Titel 7 Natursyn
Titel 8 Køn og kvindesyn
Titel 9 Modernisme
Titel 10 Gys
Titel 11 Radiator
Titel 12 Litteraturhistorisk gennemgang

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Perfekt - uperfekt

VÆRK: De perfekte piger, DR (2018)
Eleverne arbejder med dokumentaren som værk, hvor de har fokus på analyse - herunder fakta- og fiktionskoder. Der arbejdes desuden med begreber fra Goffmans teori om frontstage og backstage. Der sammenlignes med andre typer af dokumentarer for at undersøge, hvilket fokus der er på identitet i forskellige miljøer samt hvordan produktionen af disse har forskellige tekniske greb at lege med.
Novelle, lyrik og debatindlæg vil også være en del af arbejdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprogets magt

Fokus i forløbet vil være på argumentation og retorik, hvor vi arbejder med at forstå sprogets struktur, og hvilken virkning de rette konstruktioner og valg kan have for både afsender og modtager.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kronik 19-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Minimalisme

VÆRK: Borgerligt Tusmørke af Simon Fruenlund
Vi arbejder med minimalisme som genre, hvor vi har fokus på genretræk, personkarakteristik, tomme pladser samt fortællerforhold.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minimalistisk portræt 19-03-2023
Værkanalyse Borgerligt Tusmørke 16-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentar- og kortfilm

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppefremlæggelse kortfilm 06-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mennesker og teknologi

Forløbet behandler menneskets forhold til maskiner gennem tiden. Fra teknologioptimisme omkring år 1900 til moderne sci-fi, hvor både frygt og begejstring hersker. Forløbet berører hen mod slutningen eksistentialisme, hvor vi arbejder med menneskets plads i verden.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Maskine+menneske 14-09-2023
Rejseberetning om teknologi 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksistentialisme (SO4)

Mennesket har altid været optaget af eksistentielle spørgsmål og grundvilkår. Men disse spørgsmål opnår altid en fornyet interesse, når mennesket står over for forandringer, kriser og krige. Dette forløb undersøger, hvordan tilgangen til eksistentialisme har været tematiseret i forskellige perioder gennem historien. Gennem litteratur og filosofi undersøger eleverne, hvordan og hvornår eksistentialisme opnår relevans i vores verden. Forløbet tager udgangspunkt i filosofien omkring og hos Kierkegaard i 1800-tallet, hvorefter vi beskæftiger os med Sartre og Camus samt tiden før, under og efter verdenskrigene. Afslutningsvis arbejdes der med aktuelle problemstillinger ift. eksistens, hvor sociologer såsom Reckwitz og Rosa inddrages som perspektiv.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litterære metoder 08-11-2023
Eksistens 19-11-2023
CIA 07-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Natursyn

Hvordan optræder naturen i litteraturen? Dette undersøger vi i forløbet, hvor eleverne møder en litteraturhistorisk gennemgang med fokus på forskellige typer af tekster - herunder folkeviser, lyrik, billeder, filmklip, noveller og uddrag af romaner. Forløbet er kronologisk opbygget, men der perspektiveres løbende til forskellige perioder på tværs af tid, hvorved eleverne oplever, at tanken om naturen i litteratur er allestedsværende, men har skiftende karakter over tid, selv om mennesket gen-bruger visse dele af natursynet igen og igen. Eleverne møder foruden danske tekster også materiale på svensk samt verdenslitteratur i oversættelse.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- svenske og norske tekster på originalsprog
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Elverhøj 26-01-2024
Natur/retur 24-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Køn og kvindesyn

VÆRK: Et Dukkehjem af Henrik Ibsen

Forløbet har fokus portrættering af kvinder i litteraturen og andre tekster set fra perspektivet af både mænd og kvinderne selv. Forløbet favner bredt, hvor vi både arbejder med drama, digte, manifester, taler, podcast og skønlitteratur.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Modernisme

VÆRK: BLOD

Forløbet giver kendskab til bl.a. filosofi, psykologi og verdenssyn, der har været med til at forme menneskets kunst og litteratur fra 1910’erne og frem til postmodernismen i dag. Der arbejdes med filosofiske tekster, ekspressionistisk værklæsning samt arbejde med definitionen af digte og indhold jf. tidligere tiders traditionsbundne form og indhold.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestoffet er:

- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- Tom Kristensen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- svenske og norske tekster på originalsprog
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BLOD 29-08-2024
Processen 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Gys

Forløbet giver et litteraturhistorisk indblik over, hvordan gysergenren har udviklet sig fra 1700-tallet og op til i dag. Der arbejdes med begreberne gys og splat samt forskellen herpå. Der vil være et stramt analytisk og fortolkningsmæssigt fokus funderet i psykoanalysen, hvor der vil blive diskuteret fordele og ulemper ved metoden.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestof:
Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De forsvundne ansigter 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Radiator

VÆRK: Radiator af Jan Sonnergaard

Eleverne læser værket med særlig fokus på tidsbilledet af københavnerliv i 1990'erne. Fokus vil ydermere være på fortællertype, sprog og personkarakteristik. Der arbejdes med at lave grundig og dybdegående analyse af de enkelte noveller.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestoffet er:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder mindst
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer