Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT A
|
Lærer(e)
|
Maria Loman
|
Hold
|
2022 KIT/sh_r (sh_1r KIT, sh_2r KIT, sh_3r KIT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Modul 1. Cyberskills konkurrence
I dette lynforløb skal I planlægger en kampagne til at fremme cybersikkerhed.
Produkt: en video på maks. 5 minutter i mp4 format, hvor I på baggrund af teori og modeller uddyber jeres plan.
Den bedste video + kampagneide deltager i Cyberskills konkurrencen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Cybermission 1 kampagne
|
27-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Modul 2. Internet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Planche
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modul 3. App - brugerfladedesign
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
App video præsentation
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modul 4. hjemmeside / portfolio
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portfolio med overvejelser
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Modul 5. Dataindsamling
Dataindsamling øvelse
- Kvalitativ vs. kvantitativ metode
- Indsamling af data til Reklamespil forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Modul 6. Reklamespil
- Reklamespil (advergames) vs. reklamer i spil (advertising in games)
- Spillertyper
- Iterativ proces
- Introduktion til programmering
- Produktudvikling i AppLab / GameLab.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reklamespil + rapport
|
04-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Modul 7. Repetition
- Gestaltlove
- Usability
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af hjemmeside
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modul 8. kogebog
- Tekstopsætning i InDesign
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kogebog
|
03-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Studietur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modul 9. Networld
Dokumentar i tre dele
- Del 1: om netværksteori og ekkokamre
- Del 2: IT boblens brist, Big data, store "super nodes", der sætter dagsordenen, Big Brother
- Del 3: om fake news, hate speech, overvågning og cyberkrig
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Networld
|
01-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modul 10. Kampagne mod online desinfomation og had
Teori (3 lektioner):
- Sepstrups K-strategimodel
- Kommunikationsmodeller
- Intro til manus/storyboard og infographic
Cybermissionen - mission 4: had online og desinformation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kampagne
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modul 11. AI-genererede billeder
Eksperiment:
Vi undersøger, hvordan vi kan anvende AI-generede billeder i Kommunikation og IT, uden at det går ud over eksamensbetingelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AI genererede billeder
|
28-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 12. Reklamekampagne (årsprøveprojekt)
I får en case, der ligner eksamensopgaven.
Intro til:
- Sepstrups k-teori
- Berettermodel og 3-akter-modellen
- USP, ISP, ESP
- Manuskript, Storyboard, Moodboard
- Kameravinkler og -bevægelser
- Ophavsret/CC
Derudover:
- Dataindsamling og analyse af data
- Anvendelse af grafiske teorier, modeller mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgsmål
|
20-02-2024
|
Persona
|
05-03-2024
|
Manuskript + storyboard
|
19-03-2024
|
Årsprøveprojekt
|
27-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forberedelse til SO6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
SO6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Modul 13. Game design
Tværfagligt med Programmering. Hvordan laver man et godt spil, som passer til målgruppen?
Introduktion til leg- og spilteori:
- Definition af "Leg" (Johan Huizinga)
- Kendetegn af et spil (Jesper Juul, Greg Costikyan)
- Spillertyper (Richard Bartle, Kallio, Mäyrä og Kaipainen, Nick Yee
- LeBlancs taksonomi - hvad kan vi lide ved spil?
- Tips til godt game design (Lasse Pallesen)
Introduktion til;
- Flow (Csickzentmihalyi)
- Flow i spil (Chen)
- Metaforer (Lakoff og Johnson)
- Lyd i spil, og andre interaktive medier (Chion, Collins, Ekman)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spilanalyse
|
14-08-2024
|
Målgruppeundersøgelse
|
01-09-2024
|
Spil og rapport
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Modul 14. Argumentation og Kommunikation
Skriveøvelse som forberedelse til SOP. Skriv en diskussion om et af to emner (se opgavebeskrivelse).
(Gen)Introduktion til:
- Lasswell modellen
- Katz og Lazarsfelts two-step-flow model
- Netværksmodellen
- Shannon og Weavers transmissionsmodel
- Osgood og Schramms cirkulære model
- Toulmins argumentationsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gregersen. O. & Poulsen, I.W. (2019). Usability. I Christiansen & Rose, s. 69-108.pdf
-
Brugervenlighedstest - forløb
-
Tænke-højt-test - forløb
-
Se også "Lundholt, Hansen, 2021, s. 21-25, 33-35, 95-97" under Dokumenter
-
Kommunikationsmodeller Multimedier
-
Kommunikationsmodeller - se Lasswell, Shannon og Weaver, Katz og Lazarsfelt og Netværkskommunkationsmodellen
-
Toulmins argumentationsmodel
-
Toulmin (ekstra)
-
Diskussionsøvelse.docx
-
Weeds, H. (2016) Public service broadcasting in the digital world.pdf
-
Cha, J. (2013). Do Online Video Platforms Cannabalize Television.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brugertest
|
09-10-2024
|
Diskussionsopgave
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Modul 15. Diskursanlyse og logo design
Introduktion til:
- Varemærker, brandtyper, typer af logo
- Diskursanalyse: hvad er en diskurs?
- Metafunktioner: ideationel, tekstuel og interpersonel betydning
Genintroduktion til:
- Typografi: antikva, grotesk, display
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Logo, designproces, test og reflektion
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Modul 16. Branding / SoMe strategi
Branding
Pull - push
Owned, Paid, Shared media
Influencer marketing
(ISP, ESP, USP)
SoMe brandingstrategi
Designmanuel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsenderanalyse
|
24-11-2024
|
Video med salgspitch af brandings/ SoMe-strategi
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Modul 17. App design
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Papirprototype + strukturdiagram
|
19-01-2025
|
Digital prototype og powerpoint præsentation
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Modul 18. Eksamensprojekt
OBS afleveringsfrist i uge 17, ugen efter påskeferien
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgsmål til målgruppen
|
02-03-2025
|
Feedback 1. Forundersøgelse
|
13-03-2025
|
Feedback 2. Produktion og test
|
04-04-2025
|
Eksamensprojekt rapport og produkter
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Modul 19. Ønskeprojekt
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ønskeprojekt
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329622",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329622",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565329622"
}