Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Flemming van Hauen
|
Hold
|
2024 IØ/3a (sh_3a IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Produktion og indkomst
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsyningsbalance analyse
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftelighedstræning
VI arbejder med skriftelighedstræning. Fokus er forsyningsbalancen og notatteknik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave "Indien"
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Prisdannelse inkl prisdannelse på arbejdsmarkedet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Bæredygtighed - intro til Mini-SOP inkl. metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Løndannelse på arbejdsmarkedet.
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Økonomiske skoler og økonomiske modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 15.5 Nyeste data fra forbrugerprisind.
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Udviklingsteori, Udviklingsbistand samt afslutningsvis en Udviklingsøkonomisk Analyse
Formål:
At opnå en dybdegående forståelse af udviklingsteorier, udviklingsstrategier, udviklingsbistand og deres rolle i økonomisk udvikling. Eleverne skal desuden forberedes på at lave en udviklingsøkonomisk landeanalyse baseret på teori og empiri.
Kernestof:
1. Udviklingsteori (Kapitel 30):
Fattigdomscirklen: Strukturer og udfordringer i fattige økonomier.
Moderniseringsteorier: Rostows faseteori og dens kritik.
Afhængighedsteorier: Samir Amins center-periferi-model og dens kritik.
Nye udviklingsteorier: Acemoglu og Robinsons "Why Nations Fail" med fokus på betydningen af økonomiske og politiske institutioner.
2. Udviklingsstrategier (Kapitel 30):
Afkobling fra verdensmarkedet.
Importsubstitution.
Neoliberal eksportorientering.
Statsinterventionistisk eksportorientering.
3. Udviklingsbistand (Kapitel 31):
Motiver for udviklingsbistand: Humanitære, politiske og økonomiske.
Bistandsstrategier: Basic Needs, Good Governance, neoliberale strategier, industripolitik og Development State.
Argumenter for og imod bistandshjælp.
4. Udviklingsøkonomisk landeanalyse (Kapitel 32):
Analyse af udviklingslande ud fra teori og empiriske data.
Anvendelse af udviklingsteorier og bistandsstrategier til vurdering af økonomisk udvikling.
Læringsmål:
1. Eleverne kan forklare og kritisk analysere fattigdomscirklen, moderniseringsteorier og afhængighedsteorier.
2. Eleverne kan diskutere forskellige udviklingsstrategier og deres anvendelighed.
3. Eleverne kan redegøre for motiver og strategier for udviklingsbistand samt argumentere for og imod bistand.
4. Eleverne kan forberede og gennemføre en udviklingsøkonomisk landeanalyse baseret på teorier og data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udviklingsøkonomiske landeanalyse
|
25-01-2025
|
Notat udviklingsbistand
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt inkl synopsis
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
23-03-2025
|
Synopsis - eksamensprojekt
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse/repetition af elevalgt pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noteopgave
|
29-04-2025
|
Afsluttende eksamensforberedelses note
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330093",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330093",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330093"
}