Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 In/sh_b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Özkan Tasdemir
Hold
2023 In/sh_b (
sh_2b In
,
sh_3b In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Titel 2
Grundbegreber
Titel 3
Forløb 1: Company Programme
Titel 4
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Titel 5
At arbejde med innovation & Innovationsprocessen
Titel 6
Innovationsstrategi
Titel 7
Forløb 2: Trends og innovation
Titel 8
Innovation i samfundet
Titel 9
Forløb 3: Nudging
Titel 10
Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Fokuspunkter:
• Invention, innovation og diffusion
• Innovationsstragten og pentathlon-modellen
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 1
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
Vi fortsætter fra, hvor vi slap i går med en række kreative øvelser.
Lektion 1 - Velkommen til Innovation B (2.C, 2B, 2.E) - uge 40.pptx
Lektion 2 - En kreativ udfordring - uge 40.pptx
Vi samler kort op på øvelsen fra sidste gang. Derefter skal vi se 2 korte YouTube videoer, der forklarer innovation.
Lektion 2 - Intro til innovation - uge 40.pptx
I bedes læse hele kap. 1. Introduktion til innovation.
Lektien er den samme som sidst. Hele kap. 1.
Lektion 3 - Introduktion til innovation (kap. 1) - uge 41.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundbegreber
Fokuspunkter:
• Innovationsformer, innovationshøjde og kreativ destruktion
• Innovation, iværksætteri, entreprenørskab og intraprenørskab
• Værdibegrebet
• Pain, job og value proposition
• Kunder og brugere
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 2
Indhold
Kernestof:
I bedes læse følgende afsnit fra kap. 2 Grundbegreber:
Lektion 4 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 43.pptx
Læs følgende artikel: 7 Industries Apple's iPhone Has Totally Destroyed or Disrupted
I bedes læse resten af kapitlet, som er følgende afsnit:
Lektion 5 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 44.pptx
I bedes (gen)læse sidste afsnit fra kap. 2:
Lektion 6 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 44.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 1: Company Programme
Fokuspunkter:
• Idégenerering
• Job to be done, pain, value proposition og jury
• Selektering og prioritering
• Idétilpasning
• Samarbejde
• Forretningsplan
• Bussiness Model Canvas
• Pitch
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 12, 14
Indhold
Kernestof:
I dette modul, laver vi en samlet recap på alle innovationsfaglige begreber og modeller, I er blevet præsenteret for hidtil.
Tjek-og forståelsesopgaver til kapitel 1 & 2.docx
I dag tager vi det første skridt mod Company Programme - innovationsmessen. I vil blive introduceret til det.
Link til Padlet: Idegenerering
Lektion 7 - Intro til Company Programme (CP) - uge 45.pptx
Lektion 7 - Idégenerering (CP) - uge 45.pptx
Vi fortsætter med idegenerering. Nærmere info følger.
Link til Padlet: Idegenerering 2.B
Vi fortsætter med idescreening/tilpasning. Nærmere info følger...
Vi fortsætter med at idegenerere. I skal så småt nærmere jeres "endelige" idé(er).
I fortsætter med at idegenerere. I skal så småt finde frem til den/de idéer I ser et potentiale i. Brug Google til at hurtig søge om ideerne findes. Næste uge begynder vi på lidt mere avancerede søgninger for at sikre os, at I ikke finder på idéer de
Jeg skal tale med alle grupper dels for at få en kort status på processen og dels for at lægge en plan for det videre arbejde. Forbered jer på følgende punkter:
I fortsætter med at idegenerere og undersøge idéer.
Links til inspiration:
De af jer, der skal undersøge om jeres idé eksisterer, kast lige et blik på dette link og følg de råd og links på denne side. Så kan I være sikre på, at I har gjort alt for at afsøge markedet.
I bliver præsenteret for forretningsplan - en MEGET vigtig plan, der skal dokumentere alt jeres arbejde frem til messen. Kig vedhæftede dokumenter i gennem.
Lektion 8 - Forretningsplan (indhold og opbygning) - uge 48.pptx
I fortsætter med idegenerering og begynder så småt på jeres forretningsplan. Det forudsætter naturligvis, at I har en idé.
Jeg er desværre ikke tilstede, hvorfor I skal arbejde selv i dag. I fortsætter med at idégenerere og arbejde på jeres forretningsplan.
I fortsætter med forretningsplanen. Jeg følger samtidig op på statussamtalerne for 14 dage siden.
Godt nytår og glædelig 2024! Lad det blive året, hvor vi nailer entreprenørskabsmessen! I skal fortsætte med jeres forretningsplan. Tænk gerne over et virksomhedsnavn og evt. en logo der symbolisere jeres virksomhed. Særligt virksomhedsnavn er vigtig
Alle grupper skal oprettes og tilmeldes i Company Programme. Nærmere info følger...
Efter jeres ønske og aftale med jer, må I gerne arbejde selv i disse moduler, nu når I alligevel bare skal arbejde videre på jeres aflevering af forretningsplan. Mappen er oprettet og heri fremgår, hvilke punkter I skal aflevere.
I bedes læse afsnit 3 - 3.3 fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed.
Lektion 9 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 4.pptx
I får feedback på jeres delaflevering. Derudover bedes I læse resten af kap. 3, dvs. følgende afsnit:
I får et kort oplæg omkring markedsanalyse, som er en vigtig del af jeres forretningsplan og vil samtidig også give jeres pitch et løft.
Markedsanalyse - uge 5.pptx
Strategi og marketingmix - uge 5.pptx
Jeg håber I har nydt de sidste 14 dage med slotsuge og vinterferie, og har fået tanket masser af ny energi. I får et kort oplæg om budgetter, som også er et vigtigt kriterie i jeres forretningsplan.
Lektion 11 - Budgetter - uge 8.pptx
Jeg holder et fælles oplæg om pitch i nordsalen. Derefter får I tid både i dag og i morgen til at forberede jeres pitch præsentation. Vedhæftet bedømmelseskriterier for lukket dommerinterview, forretningsplan og scenepræsentation. I bedes alle sammen
Lukket dommerinterview.pdf
Hermed tidsplan for pitch i 4. modul dvs. med start kl. 12.05:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Fokuspunkter:
• Økonomisk bæredygtig, social bæredygtighed, miljømæssig bæredygtighed
• Cirkulær økonomi
• Den tredobbelte bundlinje
• Entreprenørskab og iværksætter
• Forskellige former for entreprenørskab
• Arketyper
• Innovationskompetence
• Entreprenørskab, virksomhed og netværk
• Intraprenørskab
• Samarbejde
• Team - og ledelsesroller
• Belbins teamroller
• Adizes ledelsesroller
• Pain
• Job to be done
• Value propositon
• Jury
• Kilder til innovation (Drucker og Sarasvathy)
• Perspektiver på idéudvikling
• Divergens og konvergens – harmonikamodellen
• Idéudviklingsmetoder
• Idevurdering
• De Bonos tænkehatte
• Megatrends, mikrotrends og modeluner
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 3, 4, 5, 6, 7
Indhold
Kernestof:
Tak for sidst! Vi bruger dette modul på kort at evaluerer messen i fredags og på at evaluerer det samlede forløb.
Vi repeterer kort dele af kap. 3. I bedes (gen)læse følgende afsnit:
I bedes læse resten af kapitel 3, dvs. følgende afsnit:
I bedes (gen)læse resten af kapitel 3, dvs. følgende afsnit:
Svensk butikscenter sælger udelukkende grønt og genbrug
Lektion 13 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 16.pptx
Vi starter med at snakke om eksamensgrupper iht. årsprøven.
Lektion 14 - Entreprenørskab (kap. 4) 2.B - uge 19.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kap. 4:
Lektion 15 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 19.pptx
Vi skal snakke om årsprøven. I bedes læse følgende vigtige afsnit i bogen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
At arbejde med innovation & Innovationsprocessen
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
I bedes læse hele kapitel 4 Entreprenørskab. Særligt afsnit 4.4 - 4.6 skal læses intensivt.
Lektion 1 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 33.pptx
Vi samler op og afslutter kap. 4. I bedes derfor (gen)læse hele kapitlet, hvis I endnu ikke har gjort det.
Gæt arketypen...
Lektion 2 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 33.pptx
Vi starter op på nyt kernestofsområde, kapitel 5 Samarbejde. I bedes derfor læse følgende afsnit:
Link til test: Kort Big Five-test
I bedes læse resten af kap. 5, dvs. afsnit 5.4 - 5.6.
Opgave 1: Hvilken teamrolle tilhører denne person?
Opgave 2: Hvilken ledelsesrolle er der tale om?
Opgave 3: Assertiv, Aggressiv, Submissiv
Lektion 3 - Samarbejde (kap. 5) - uge 34.pptx
Vi gennemgår opgaverne fra i går. Derudover bedes I læse hele kapitel 6 Jobs, pain, value proposition og jury.
Lektion 4 - Jobs, pain, value proposition og jury (kap. 6) - uge 34.pptx
Vi starter op på et nyt og MEGET vigtigt kernestofsområde. I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 7 Udvikling og vurdering af ideer:
Det største siden mikrobølgeovnen
Lektion 5 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 35.pptx
I bedes læse resten af kapitel 7.
Lektion 6 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 35.pptx
I bedes læse følgende afsnit:
Vi fortsætter med ideudviklings - og vurderingsmetoder. Lektien er det samme som i går.
Lektion 7 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 36.pptx
I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Lektion 8 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 36.pptx
Lektion 9 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 36.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kap. 8 Brugerdreven innovation:
Lektion 10 - Brugerdreven innovation (kap. 8) - uge 37.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaverne fra sidste gang. Derefter fortsætter vi med opgaveløsning.
Opgave 8.4: Lego Ideas (fortsættelse af opgave 8.2)
I bedes læse resten af kapitel 8, dvs. følgende afsnit:
Lektion 11 - Brugerdreven innovation (kap. 8) - uge 39.pptx
Opgave: Brugerrejser om valg af gymnasium
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 9 Procesmodeller i innovation:
Opgave 9.5: Stage Gate-modellen
Lektion 12 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 39.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra sidste gang. Derudover bedes I læse følgende afsnit fra kap. 9:
Lektion 13 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 40.pptx
Vi starter med at gennemgå opgave 9.9: Subreader og effectuation, som I fik tid til at løse sidste gang. Derudover bedes I læse resten af kap. 9, dvs. følgende afsnit:
• Netflix arbejder med design thinking
Læs Soundboks
Lektien er det samme som i går. I bedes (gen)læse resten af kap. 9, dvs. følgende afsnit:
Lektion 14 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 40.pptx
Med afsæt i de videoer vi har sæt, vælg mellem Rolls - Royce og Aston Martin og foretag følgende:
Vi bruger disse moduler på at samle op og afslutte kapitel 9. (Gen)læs gerne hele kapitlet.
Gruppe 1: Uber
Lektion 15 - Procesmodeller (kap. 9) - uge 41.pptx
image.png
I skal fremlægge i dette modul. Rækkefølgen ser således ud:
Vi bruger dette modul på at samle op og afslutte kap. 9. I bedes (gen)læse/skimme hele kapitlet.
Tjek - og forståelsesspørgsmål:
I bliver præsenteret for Diffusion, hvorfor I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 10:
Placer de forskellige produkter på PLC-kurven. For hvert produkt skal I begrunde, hvorfor I mener, at produktet er i den givne fase.
Opgave 10.6: Selvkørende biler
I får de første 10 min. til at færdiggøre opgave 10.6: Selvkørende biler, som vi gennemgår i plenum. Derudover bedes I læse resten af kapitel 10:
I bedes læse resten af kapitel 10, dvs. afsnit 10.3 - 10.5.
Opgave 1:
Opgave 2:
Vi gennemgår opgave 1 og 2 fra i mandags.
I får dette modul til mini-SOP som kompensation for mit fravær det meste af dagen i går.
I bedes læse resten af kap. 10, dvs. afsnit 10.4 - 10.5 - særligt afsnit 10.4 bør læses intensivt, da den er meget mini-SOP/SOP relevant.
Lektion 18 - Diffusion (kap. 10) (3.B) - uge 45.pptx
Vi samler op og afslutter kapitel 10.
Opgave 10.16: Diffusion af Snapchat
Vi stopper lige lidt op og laver en repetition af gennemgået kernestof, fagbegreber og modeller. Nærmere info følger..
Lektion 19 - 365 dage til succes (afsnit 1) - uge 46.pptx
Omfang
Estimeret: 53,00 moduler
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Innovationsstrategi
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 11, 12, 13, 14
Indhold
Kernestof:
I bedes gå ind og besvare ovenstående spørgeskema (linket er i noten). Jeg kommer ca. kl. 10.45.
Vi starter op på kapitel 11 At arbejde med strategi. Formålet er at træne lidt grundbegreber og strategier i afsætning, som vi også anvender i innovation. I bedes læse afsnit 11.0 - 11.4.
I bedes læse resten/hele kapitel 11. Vi gennemgår og afslutter dette kapitel i dag, da vi har 4 timer sammen.
365 dage til succes, afsnit 2
Lektion 21 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
Lektion 22 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 47.pptx
I bedes læse følgende afsnit intensivt:
Lektion 23 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
I bedes læse følgende afsnit intensivt
Lektion 24 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
Vi tager hul på kapitel 13 Go-to-market strategier. I bedes læse hele kapitlet. Der er ikke så meget 😉
Lektion 25 - Go - to - market strategier (kap. 13) - uge 49.pptx
Vi samler op og afslutter kapitel 13. Derudover skal vi have repeteret nogle kernestofsområder.
Lektion 26 - 365 dage til succes - uge 50.pptx
I skal se et afsnit af Løvens Hule og besvare en række arbejdsspørgsmål. Det hele står i den vedhæftede præsentation. Der er oprettet en afleveringsmappe, der lukker kl. 13.30
Lektion 27 - Løvens Hule (REP. af kap. 11 og 13) - uge 51.pptx
I skal se et afsnit af den dybe tallerken og besvare en række arbejdsspørgsmål. Formålet er repetition af vigtig kernestof. Det hele fremgår i den vedhæftede præsentation.
Lektion 28 - Den dybe tallerken (REP.) (afsnit 3) - uge 51.pptx
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 2: Trends og innovation
Forløbet har fokus på 2 faglige mål:
I skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
I skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
I skal undersøge og udforske aktuelle trends, som grundlag for innovative bud på konkrete produkter eller services. Forløbet er delt i to dele.
Den første del er en individuel opgave, hvor I hver især skal vælge at undersøge en trend, som I er optagede af. I skal undersøge den valgte trend ved hjælp af desk og field research. Det indebærer, at I søger artikler, på hjemmesider og lignende, men også at I selv skal lave små undersøgelser, der kan give jer mere viden om den trend I hver arbejder med.
Dette arbejde skal præsenteres på en poster, der præsenteres for klassen.
I anden del af forløbet skal I arbejde i små grupper på 2-3 personer om at udvikle innovationer, der afspejler en eller flere af de trends, I i gruppen har arbejdet med. Her skal I udarbejde konceptbeskrivelser og eller prototyper, der skal undervejs præsenteres for potentielle kunder. Projektet afsluttes med en endelig præsentation for en repræsentant fra en detailhandelskæde.
I skal undervejs og efterfølgende kunne reflektere over jeres valg af undersøgelsesmetoder og de konsekvenser det har for jeres forståelse af den konkrete trend.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på et forløb (forløb 2) om trends og innovation. I bedes læse følgende afsnit: Forløb 7: Trends og innovation (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Gruppe 1: Emil, Emil, Rasmus, Sander
Links til Poster:
I skal have færdiggjort del 1 i disse moduler.
I skal præsentere jeres Poster. Derefter får I en kort intro til del 2 i forløbet. Fremlæggelsesplan følger...
I dette modul holder jeg en kort præsentation om Innovation i SOP - sammenhæng. I får rig mulighed for at høre og spørge ind til, hvordan og hvilke fag Inno kan anvendes.
I dette modul skal I arbejde videre på del 2.
I skal præsentere del 2. Fremlæggelsesplan følger...
Gruppe 2: Mads, Tobias, Bager
Eftersom vi har afsluttet forløbet og I så småt er på vej ind i Slotsugen og efterfølgende vinterferie, så får I disse timer til at tænke SOP. Herunder emne, undring, faglige metoder m.m.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Innovation i samfundet
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 15, 16
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på kapitel 15 Innovation i samfundet.
Lektion 29 - Innovation i samfundet (kap. 15) - uge 10.pptx
Læs hele kapitel 15, som I blev præsenteret for i går. Vi fortsætter med opgaven fra i går.
Lektion 30 - Innovation i samfundet (kap. 15) - uge 10.pptx
Vi samler op og afslutter kapitel 15.
Lektion 31 - Løvens Hule - uge 11.pptx
Faglig læsning i timen: Læs hele kapitel 16 Innovation i tiden (der er ikke meget).
Vi bruger disser moduler på at planlægge, i fællesskab, hvad vores næste og sidste forløb skal omhandle.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 3: Nudging
Indhold
Kernestof:
I bliver præsenteret for det nye og sidste forløb om Nudging.
I skal sammensætte en gruppe på maks 4 personer, som I skal arbejde sammen med under hele forløbet!
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg er til bootcamp på Lucerna. I skal bruge dette modul på at idegenerere på løsninger til jeres pain. I skal ikke finde de(n) endelige idé(er) endnu, men blot arbejde divergent. Holder et oplæg i morgen som for
Jeg holder et kort oplæg om det videre forløb. Derefter skal I idegenerere på løsninger. Nærmere info følger...
Lektion 33 - Forløb 3 - At arbejde med Nudging - uge 17.pptx
I fortsætter idegenerering. I skal gerne have fundet den/de endelige idé(er) I vil arbejde videre med i denne time.
Så er det i denne uge at I skal lave jeres eksperiment. Nærmere info følger...
I fortsætter med jeres eksperiment.
Plan følger...
Vi skal tale om eksamen, herunder form, indhold og eksempler på eksamensopgave.
Eksamen i innovation B.pptx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Innovation B - Vigtige fagbegreber, modeller og metoder.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330094", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330094", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330094" }