Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 In/sh_c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Özkan Tasdemir
Hold
2023 In/sh_c (
sh_2c In
,
sh_3c In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Titel 2
Forløb 1: Company Programme
Titel 3
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Titel 4
At arbejde med innovation & innovationsprocessen
Titel 5
Innovationsstrategi
Titel 6
Forløb 2: Trends og innovation
Titel 7
Innovation i samfundet
Titel 8
Forløb 3: Nudging
Titel 9
Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Fokuspunkter:
• Invention, innovation og diffusion
• Innovationsstragten og pentathlon-modellen
• Innovationsformer, innovationshøjde og kreativ destruktion
• Innovation, iværksætteri, entreprenørskab og intraprenørskab
• Værdibegrebet
• Pain, job og value proposition
• Kunder og brugere
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 1, 2
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
Innovation under coronakrisen: Fra whisky til håndsprit - fra bleer til ansigtsmasker • POV
Lektion 1 - Velkommen til Innovation B (2.C) - uge 40.pptx
I vil blive udfordret med en kreativ opgave. Dernæst skal vi se et par korte videoer, der præsenterer begrebet innovation.
Lektion 2 - En kreativ udfordring - uge 40.pptx
Lektion 2 - Intro til innovation - uge 40.pptx
I bedes læse hele kap. 1. Introduktion til innovation.
Lektien er den samme som sidst. Hele kap. 1.
Lektion 3 - Introduktion til innovation (kap. 1) - uge 43.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kap. 2 Grundbegreber:
I bedes (gen)læse følgende afsnit fra kap. 2 Grundbegreber:
Lektion 4 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 44.pptx
I bedes læse følgende afsnit:
I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Lektion 5 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 44.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 1: Company Programme
Fokuspunkter:
• Idégenerering
• Job to be done, pain, value proposition og jury
• Selektering og prioritering
• Idétilpasning
• Samarbejde
• Forretningsplan
• Bussiness Model Canvas
• Pitch
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 12, 14
Indhold
Kernestof:
I bedes læse sidste afsnit i kap. 2:
Kære alle,
Afsnit
I dag tager vi det første skridt mod Company Programme - innovationsmessen. I vil blive introduceret til det.
Vi skal idegenerere i dette modul. Vigtigt, at I møder ind til tiden (som altid) ;)
Link til Padlet: Idegenerering 2.C
Sæt jer sammen i små grupper mellem 3-5 personer og gør følgende:
Jeg skal tale med alle grupper dels for at få en kort status på processen og dels for at lægge en plan for det videre arbejde. Forbered jer på følgende punkter:
Links til inspiration:
De af jer, der skal undersøge om jeres idé eksisterer, kast lige et blik på dette link og følg de råd og links på denne side. Så kan I være sikre på, at I har gjort alt for at afsøge markedet.
I bliver præsenteret for forretningsplan - en MEGET vigtig plan, der skal dokumentere alt jeres arbejde frem til messen. Kig vedhæftede dokumenter i gennem.
Lektion 7 - Forretningsplan (indhold og opbygning) - uge 48.pptx
I fortsætter med idegenerering og begynder så småt på jeres forretningsplan. Det forudsætter naturligvis, at I har en idé.
Jeg er desværre ikke tilstede, hvorfor I skal arbejde selv i dag. I fortsætter med at idégenerere og arbejde på jeres forretningsplan.
I fortsætter med forretningsplanen. Jeg følger samtidig op på statussamtalerne for 14 dage siden.
Godt nytår og glædelig 2024! Lad det blive året, hvor vi nailer entreprenørskabsmessen! I skal fortsætte med jeres forretningsplan. Tænk gerne over et virksomhedsnavn og evt. en logo der symbolisere jeres virksomhed. Særligt virksomhedsnavn er vigtig
Alle grupper skal oprettes og tilmeldes i Company Programme. Nærmere info følger...
I bedes læse afsnit 3 - 3.3 fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed.
Lektion 8 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 4.pptx
I bedes læse resten af kap. 3, dvs. følgende afsnit:
I disse moduler, får I et kort oplæg omkring markedsanalyse, som er en vigtig del af jeres forretningsplan og vil samtidig også give jeres pitch et løft.
Markedsanalyse - uge 5.pptx
Strategi og marketingmix - uge 5.pptx
Jeg håber I har nydt de sidste 14 dage med slotsuge og vinterferie, og har fået tanket masser af ny energi. I får et kort oplæg om budgetter, som også er et vigtigt kriterie i jeres forretningsplan.
Lektion 10 - Budgetter - uge 8.pptx
Jeg holder et fælles oplæg om pitch i nordsalen. Derefter får I tid både i dag og i morgen til at forberede jeres pitch præsentation. Vedhæftet bedømmelseskriterier for lukket dommerinterview, forretningsplan og scenepræsentation. I bedes alle sammen
Lukket dommerinterview.pdf
Hermed tidsplan for pitch i 4. modul dvs. med start kl. 12.05:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Fokuspunkter:
• Økonomisk bæredygtig, social bæredygtighed, miljømæssig bæredygtighed
• Cirkulær økonomi
• Den tredobbelte bundlinje
• Entreprenørskab og iværksætter
• Forskellige former for entreprenørskab
• Arketyper
• Innovationskompetence
• Entreprenørskab, virksomhed og netværk
• Intraprenørskab
• Samarbejde
• Team - og ledelsesroller
• Belbins teamroller
• Adizes ledelsesroller
• Pain
• Job to be done
• Value propositon
• Jury
• Kilder til innovation (Drucker og Sarasvathy)
• Perspektiver på idéudvikling
• Divergens og konvergens – harmonikamodellen
• Idéudviklingsmetoder
• Idevurdering
• De Bonos tænkehatte
• Megatrends, mikrotrends og modeluner
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 3, 4, 5, 6, 7
Indhold
Kernestof:
Tak for sidst! Vi bruger dette modul på kort at evaluerer messen i fredags og på at evaluerer det samlede forløb.
Pointskema - regionsmesterskab 2024- googlesheets.xlsx
Vi starter med en lille repetitionsøvelse. Derudover bedes I læse følgende afsnit fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed:
I bedes (gen)læse følgende afsnit fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed:
Svensk butikscenter sælger udelukkende grønt og genbrug
Lektion 11 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 14.pptx
Vi afslutter kap. 3 med en række øvelser. Hvis I endnu ikke har læst kapitlet bedes I få det gjort ASAP!
Vi skal se et afsnit fra Løvens Hule, som vi vil bruge til at repetere central teori.
Lektion 12 - Løvens Hule (repetition) - uge 18.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 4 Entreprenørskab:
Lektion 13 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 18.pptx
Vi skal bruge lidt tid på at tale eksamensgrupper.
Vi skal snakke om årsprøven. I bedes læse følgende vigtige afsnit i bogen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
At arbejde med innovation & innovationsprocessen
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
I bedes læse hele kapitel 4 Entreprenørskab. Særligt afsnit 4.4 - 4.6 skal læses intensivt.
Lektion 1 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 33.pptx
I bedes læse hele kapitel 5 Samarbejde.
Kort Big Five-test
Lektion 2 - Samarbejde (kap. 5) - uge 33.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra i går om Belbins teamroller. Derudover bedes I læse hele kapitel 6 Jobs, pain, value proposition og jury.
Lektion 3 - Jobs, pain, value proposition og jury (kap. 6) - uge 34.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven om den dybe tallerken fra i går. Derefter samler vi op og afslutter kap. 6.
Vi starter med at gennemgå opgaven om den dybe tallerken fra sidste gang. Derefter samler vi op og afslutter kap. 6.
Vi starter op på et nyt og MEGET vigtigt kernestofsområde. I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 7 Udvikling og vurdering af ideer:
Det største siden mikrobølgeovnen
Lektion 4 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 35.pptx
I bedes læse resten af kapitel 7.
Opgave 7.2 Virksomheden Pond og kilder til innovation (i bogen)
Vi bruger dette modul på at samle om på opgaverne fra sidste gang, som nogle af jer fik løst (se længere nede). Jeg udvælger grupper der skal fremlægge/gennemgå de forskellige opgaver.
Opgaverne fra sidste gang:
I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Lektion 5 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 36.pptx
Vi fortsætter med ideudviklings - og vurderingsmetoder. Lektien er det samme som i går.
Vi fortsætter med ideudviklings - og vurderingsmetoder. I bedes læse følgende intensivt:
Lektion 7 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 37.pptx
Vi samler lige kort op på idevurderingsmetoderne, som vi snakkede om sidste gang. Derfor er lektien det samme: 7.5 Ideudviklingsmetoder.
I bedes læse resten af kap. 7, dvs. afsnit 7.7 - 7.8.
Opgave 7.12: Megatrends, mikrotrends og modeluner
Lektion 8 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 39.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 8 Brugerdreven innovation:
Tjek - og forståelsesopgaver:
Lektion 9 - Brugerdreven innovation (kap. 8) (3.C) - uge 39.pptx
I bedes læse resten af kap. 8.
Lektion 10 - Brugerdreven innovation (kap. 8) - uge 40.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra i går. Derudover bedes I læse følgende afsnit fra kapitel 9 Procesmodeller i innovation:
Løs opgave 9.5: Stage Gate-modellen
Lektion 11 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 40.pptx
Vi gennemgår opgaven fra i går, som vi bruger som en opsamling på Causation tilgangen. I bedes (gen)læse følgende afsnit: 9.2 Innovationsprocesser baseret på causation (+ underafsnit)
Digital fingerring kan snart måle danskernes sundhed.pdf
Diskuter, hvordan den digitale fingering kan beskrives ud fra en causation tilgang og herunder hvilken model, der vil kunne beskrive innovationsprocessen.
I bedes læse følgende afsnit:
I bedes læse resten af kapitel 9. Følgende afsnit:
Lektion 12 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 41.pptx
I bedes (gen)læse resten af kapitel 9. Følgende afsnit:
Netflix arbejder med design thinking
Artikel om Soundboks
Lektion 13 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 41.pptx
Vi bruger dette modul på at samle op og afslutte kap. 9. I bedes (gen)læse/skimme hele kapitlet.
image.png
Gruppe 1: Uber
Lektion 14 - Procesmodeller (kap. 9) - uge 43.pptx
I får disse timer til at færdiggøre opgaven I fik i går (se seneste ppt.).
Jeg har desværre barn syg, hvorfor I skal arbejde selv. Brug tiden på at færdiggøre/finpudse jeres præsentationer. Når I er færdige, bedes I læse hele kapitel 10 Diffusion. Det er et MEGET vigtigt kernestofsområde og MEGET eksamensrelevant.
I skal fremlægge i dette modul.
I bliver præsenteret for Diffusion, hvorfor I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 10:
Lektion 15 - Diffusion (kap. 10) - uge 44.pptx
I får dette modul til mini-SOP.
I bedes læse resten af kapitel 10, dvs. afsnit 10.3 - 10.5.
Læs afsnit 10.3 og foretag følgende:
Lektion 16 - Diffusion (kap. 10) - uge 45.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra i går. Derudover er lektien den samme. I bedes læse resten af kapitel 10, dvs. afsnit 10.3 - 10.5.
Gruppe 4: Innovatører og tidlige tilsuttere Gruppe 2: Sene flertal og efternølere Gruppe 3: Efternølere og innovatører Gruppe 1: Sene flertal og efternølere
I bedes læse resten af kap. 10, dvs. afsnit 10.4 - 10.5 - særligt afsnit 10.4 bør læses intensivt, da den er meget SOP relevant.
Lektion 17 - Diffusion (kap. 10) - uge 46.pptx
Jeg har ændret i planen. Jeg har oprettet en afleveringsmappe, som I skal aflevere opgave 10.17: Segways i. Brug den tid I har inden fjollebilledet til at færdiggøre opgaven. Men det virkede til, at I allerede var færdige med opgaven lige efter I fik
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Innovationsstrategi
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 11, 12, 13, 14
Indhold
Kernestof:
Vi stopper lige lidt op og laver en repetition af gennemgået kernestof, fagbegreber og modeller. Nærmere info følger..
Den dybe tallerken, afsnit 2:
I bedes læse afsnit 11.0 - 11.4 i kapitel 11 At arbejde med strategi.
Lektion 18 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra i går. Derudover bedes I læse afsnit 11.5 - 11.7.
Lektion 19 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
I bedes (gen)læse afsnit 11.5 - 11.7.
I bedes læse resten af kapitel 11, dvs. afsnit 11.5 - 11.8.
Lektion 20 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 49.pptx
Vi tager hul på kapitel 13 Go-to-market strategier. I bedes læse hele kapitlet. Der er ikke så meget 😉
Lektion 21 - Go - to - market strategier (kap. 13) - uge 49.pptx
Brug timen på at forberede jeres mini-SOP præsentation til næste uge.
Vi samler op og afslutter kapitel 13. Derudover skal vi have repeteret nogle kernestofsområder.
Lektion 22 - Løvens Hule - uge 50.pptx
Jeg mindes, at jeg havde lovet jer at give lidt tid planlægning af vogntur m.v. Den får I nu. Brug dette modul på at afstemme og aftale de sidste detaljer ifm. ruter, besøg m.v. I havde oprettet en ruteplan, find den frem. Brug nu tiden fornuftigt, s
I skal se et afsnit af Løvens Hule og besvare en række arbejdsspørgsmål. Det hele står i den vedhæftede præsentation. Der er oprettet en afleveringsmappe, der lukker kl. 11.00
Lektion 23 - Løvens Hule (REP. af kap. 11 og 13) - uge 51.pptx
I skal se et afsnit af den dybe tallerken og besvare en række arbejdsspørgsmål. Formålet er repetition af vigtig kernestof. Det hele fremgår i den vedhæftede præsentation.
Lektion 24 - Den dybe tallerken (REP.) (afsnit 3) - uge 51.pptx
Jeg regner stærkt med at kunne være der fysisk i dag. Vi bruger modulet på lidt julehygge og afslutning på året. Så der vil være lidt faglighed på programmet med måske lidt konkurrence😜
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 2: Trends og innovation
Forløbet har fokus på 2 faglige mål:
I skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
I skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
I skal undersøge og udforske aktuelle trends, som grundlag for innovative bud på konkrete produkter eller services. Forløbet er delt i to dele.
Den første del er en individuel opgave, hvor I hver især skal vælge at undersøge en trend, som I er optagede af. I skal undersøge den valgte trend ved hjælp af desk og field research. Det indebærer, at I søger artikler, på hjemmesider og lignende, men også at I selv skal lave små undersøgelser, der kan give jer mere viden om den trend I hver arbejder med.
Dette arbejde skal præsenteres på en poster, der præsenteres for klassen.
I anden del af forløbet skal I arbejde i små grupper på 2-3 personer om at udvikle innovationer, der afspejler en eller flere af de trends, I i gruppen har arbejdet med. Her skal I udarbejde konceptbeskrivelser og eller prototyper, der skal undervejs præsenteres for potentielle kunder. Projektet afsluttes med en endelig præsentation for en repræsentant fra en detailhandelskæde.
I skal undervejs og efterfølgende kunne reflektere over jeres valg af undersøgelsesmetoder og de konsekvenser det har for jeres forståelse af den konkrete trend.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på et forløb (forløb 2) om trends og innovation. I bedes læse følgende afsnit: Forløb 7: Trends og innovation (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Gruppe 1
I arbejder videre på del 1.
Vi får det første modul til at færdiggøre jeres poster, som I skal præsentere i næste modul.
I skal præsentere jeres Poster i dette modul. Fremlæggelsesplan følger...
I arbejder videre på del 2, som I blev introduceret til i går.
I dette modul holder jeg en kort præsentation om Innovation i SOP - sammenhæng. I får rig mulighed for at høre og spørge ind til, hvordan og hvilke fag Inno kan anvendes.
SOP - Innovation med forskellige fagkombinationer.pptx
Det er de sidste to timer I får til at færdiggøre jeres præsentation af del 2. I skal fremlægge i morgen.
I skal præsentere del 2. Fremlæggelsesplan følger...
Eftersom vi har afsluttet forløbet og I så småt er på vej ind i Slotsugen og efterfølgende vinterferie, så får I dette modul til at tænke SOP. Herunder emne, undring, faglige metoder m.m.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Innovation i samfundet
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 15, 16
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på kapitel 15 Innovation i samfundet. Jeg har dog SOP vejledning. Derfor skal I gøre følgende:
Læs hele kapitel 15.
Lektion 25 - Innovation i samfundet (kap. 15) - uge 10.pptx
Vi samler op på kapitel 15. Lektien er den samme som sidste gang. Læs hele kapitel 15.
Lektion 26 - Innovation i samfundet (kap. 15) (3.C) - uge 11.pptx
Vi afslutter kapitel15.
Opgave 15.13: Hvad arbejder Innovationsfonden med?
Vi samler kort op på de seneste to kapitler med en øvelse. Kap. 15 & 16.
Lektion 27 - Løvens Hule - uge 12.pptx
Vi bruger disser moduler på at planlægge, i fællesskab, hvad vores næste og sidste forløb skal omhandle.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 3: Nudging
Indhold
Kernestof:
I bliver præsenteret for det nye og sidste forløb om Nudging.
Lektion 28 - Forløb 3 - Nudging - Intro - uge 13.pptx
I fortsætter med at finde en pain, I kan løse med nudging. Det skal dokumenteres med billeder, som skal afleveres senest i aften. Mappen er oprettet.
Jeg holder et kort oplæg om det videre forløb. Derefter skal I idegenerere på løsninger. Nærmere info følger...
Lektion 29 - Forløb 3 - At arbejde med Nudging - uge 17.pptx
I fortsætter idegenerering. I skal gerne have fundet den/de endelige idé(er) I vil arbejde videre med i denne time.
Følg nedenstående forløbsplan. I skal lave en præsentation i næste uge, hvor I besvarer alle tre steps. Jeg skal nok løbe den igennem næste gang, men I er allerede i gang med de første steps, så I kan sagtens starte på en besvarelse.
Plan følger...
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om eksamen, herunder form, indhold og eksempler på eksamensopgave.
Eksamen i innovation B.pptx
Innovation B - Vigtige fagbegreber, modeller og metoder.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330095", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330095", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330095" }