Holdet 2023 In/sh_c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e) Özkan Tasdemir
Hold 2023 In/sh_c (sh_2c In, sh_3c In)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen og introduktion til innovation
Titel 2 Forløb 1: Company Programme
Titel 3 Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Titel 4 At arbejde med innovation & innovationsprocessen
Titel 5 Innovationsstrategi
Titel 6 Forløb 2: Trends og innovation
Titel 7 Innovation i samfundet
Titel 8 Forløb 3: Nudging
Titel 9 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen og introduktion til innovation

Fokuspunkter:
• Invention, innovation og diffusion
• Innovationsstragten og pentathlon-modellen
• Innovationsformer, innovationshøjde og kreativ destruktion
• Innovation, iværksætteri, entreprenørskab og intraprenørskab
• Værdibegrebet
• Pain, job og value proposition
• Kunder og brugere

I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 1, 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Company Programme

Fokuspunkter:
• Idégenerering
• Job to be done, pain, value proposition og jury
• Selektering og prioritering
• Idétilpasning
• Samarbejde
• Forretningsplan
• Bussiness Model Canvas
• Pitch

I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 12, 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro til innovation og innovationsprocessen del 1

Fokuspunkter:
• Økonomisk bæredygtig, social bæredygtighed, miljømæssig bæredygtighed
• Cirkulær økonomi
• Den tredobbelte bundlinje
• Entreprenørskab og iværksætter
• Forskellige former for entreprenørskab
• Arketyper
• Innovationskompetence
• Entreprenørskab, virksomhed og netværk
• Intraprenørskab
• Samarbejde
• Team - og ledelsesroller
• Belbins teamroller
• Adizes ledelsesroller
• Pain
• Job to be done
• Value propositon
• Jury
• Kilder til innovation (Drucker og Sarasvathy)
• Perspektiver på idéudvikling
• Divergens og konvergens – harmonikamodellen
• Idéudviklingsmetoder
• Idevurdering
• De Bonos tænkehatte
• Megatrends, mikrotrends og modeluner

I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 3, 4, 5, 6, 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 At arbejde med innovation & innovationsprocessen

I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Innovationsstrategi

I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 11, 12, 13, 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 2: Trends og innovation

Forløbet har fokus på 2 faglige mål:

I skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
I skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
I skal undersøge og udforske aktuelle trends, som grundlag for innovative bud på konkrete produkter eller services. Forløbet er delt i to dele.

Den første del er en individuel opgave, hvor I hver især skal vælge at undersøge en trend, som I er optagede af. I skal undersøge den valgte trend ved hjælp af desk og field research. Det indebærer, at I søger artikler, på hjemmesider og lignende, men også at I selv skal lave små undersøgelser, der kan give jer mere viden om den trend I hver arbejder med.

Dette arbejde skal præsenteres på en poster, der præsenteres for klassen.

I anden del af forløbet skal I arbejde i små grupper på 2-3 personer om at udvikle innovationer, der afspejler en eller flere af de trends, I i gruppen har arbejdet med. Her skal I udarbejde konceptbeskrivelser og eller prototyper, der skal undervejs præsenteres for potentielle kunder. Projektet afsluttes med en endelig præsentation for en repræsentant fra en detailhandelskæde.

I skal undervejs og efterfølgende kunne reflektere over jeres valg af undersøgelsesmetoder og de konsekvenser det har for jeres forståelse af den konkrete trend.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer