Slotshaven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Slotshaven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 In/sh_e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Özkan Tasdemir
Hold
2023 In/sh_e (
sh_2e In
,
sh_3e In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Titel 2
Forløb 1: Company Programme
Titel 3
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Titel 4
At arbejde med innovation & Innovationsprocessen
Titel 5
Innovationsstrategi
Titel 6
Forløb 2: Trends og innovation
Titel 7
Innovation i samfundet
Titel 8
Forløb 3: Nudging
Titel 9
Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkommen og introduktion til innovation
Fokuspunkter:
• Invention, innovation og diffusion
• Innovationsstragten og pentathlon-modellen
• Innovationsformer, innovationshøjde og kreativ destruktion
• Innovation, iværksætteri, entreprenørskab og intraprenørskab
• Værdibegrebet
• Pain, job og value proposition
• Kunder og brugere
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 1, 2
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
Lektion 1 - Velkommen til Innovation B (2.C, 2B, 2.E) - uge 40.pptx
Vi skal se 2 korte YouTube videoer, der forklarer innovation. Herefter skal I forholde jer til det. Nærmere info følger...
Lektion 2 - Intro til innovation - uge 40.pptx
I bedes læse hele kap. 1. Introduktion til innovation.
Lektien er den samme som sidst. Hele kap. 1.
Lektion 3 - Introduktion til innovation (kap. 1) 2.E - uge 41.pptx
Vi catcher lige op på modulet fra før efterårsferien. Derefter afslutter vi kap. 1 med en række mindre øvelser. Hvis I endnu ikke har fået læst kap. 1, bedes I få det gjort.
Lektion 4 - Introduktion til innovation (kap. 1) - uge 43.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kap. 2 Grundbegreber:
Lektion 5 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 43.pptx
Læs følgende artikel: 7 Industries Apple's iPhone Has Totally Destroyed or Disrupted
I bedes læse resten af kapitlet, som er følgende afsnit:
Lektion 6 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 44.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 1: Company Programme
Fokuspunkter:
• Idégenerering
• Job to be done, pain, value proposition og jury
• Selektering og prioritering
• Idétilpasning
• Samarbejde
• Forretningsplan
• Bussiness Model Canvas
• Pitch
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 12, 14
Indhold
Kernestof:
I bedes læse sidste afsnit i kap. 2:
Lektion 7 - Grundbegreber (kap. 2) - uge 45.pptx
I dag tager vi det første skridt mod Company Programme - innovationsmessen. I vil blive introduceret til det.
Link til Padlet: Idegenerering 2.E
Vi fortsætter med idegenerering. Nærmere info følger.
Lektion 8 - Idégenerering (CP) - uge 45.pptx
Vi fortsætter med idescreening/tilpasning. Nærmere info følger...
Jeg skal tale med alle grupper dels for at få en kort status på processen og dels for at lægge en plan for det videre arbejde. Jeg når nok ikke alle grupper i dag, så nogle grupper får jeg først talt med i morgen. Forbered jer på følgende punkter:
Jeg skal have talt med de sidste grupper. Ellers fortsætter I med at idegenerere. Gerne mere koncentreret og intensivt nu.
Links til inspiration:
De af jer, der skal undersøge om jeres idé eksisterer, kast lige et blik på dette link og følg de råd og links på denne side. Så kan I være sikre på, at I har gjort alt for at afsøge markedet.
I bliver præsenteret for forretningsplan - en MEGET vigtig plan, der skal dokumentere alt jeres arbejde frem til messen. Kig vedhæftede dokumenter i gennem.
Lektion 9 - Forretningsplan (indhold og opbygning) - uge 49.pptx
Jeg er desværre ikke tilstede, hvorfor I skal arbejde selv i dag. I fortsætter med at idégenerere og arbejde på jeres forretningsplan.
I fortsætter med forretningsplanen. Jeg følger samtidig op på statussamtalerne for 14 dage siden.
Godt nytår og glædelig 2024! Lad det blive året, hvor vi nailer entreprenørskabsmessen! I skal fortsætte med jeres forretningsplan. Tænk gerne over et virksomhedsnavn og evt. en logo der symbolisere jeres virksomhed. Særligt virksomhedsnavn er vigtig
Links til inspiration.docx
Alle grupper skal oprettes og tilmeldes i Company Programme. Nærmere info følger...
I bedes læse afsnit 3 - 3.3 fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed.
Lektion 10 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 4.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven om Grameen Bank (se seneste ppt). Derudover bedes I læse følgende afsnit:
I bedes læse resten af kap. 3, dvs. afsnit 3.5 Den tredobbelte bundlinje. Det vil også være en god idé at (gen)skimme de øvrige afsnit.
I får et kort oplæg omkring markedsanalyse og strategi, som er en vigtig del af jeres forretningsplan og vil samtidig også give jeres pitch et løft.
Markedsanalyse - uge 5.pptx
Strategi og marketingmix - uge 5.pptx
Jeg håber I har nydt de sidste 14 dage med slotsuge og vinterferie, og har fået tanket masser af ny energi. I får et kort oplæg om budgetter, som også er et vigtigt kriterie i jeres forretningsplan.
Lektion 12 - Budgetter - uge 8.pptx
Jeg holder et fælles oplæg om pitch i nordsalen. Derefter får I tid både i dag og i morgen til at forberede jeres pitch præsentation. Vedhæftet bedømmelseskriterier for lukket dommerinterview, forretningsplan og scenepræsentation. I bedes alle sammen
Lukket dommerinterview.pdf
Hermed tidsplan for pitch i 4. modul dvs. med start kl. 12.05:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Intro til innovation og innovationsprocessen del 1
Fokuspunkter:
• Økonomisk bæredygtig, social bæredygtighed, miljømæssig bæredygtighed
• Cirkulær økonomi
• Den tredobbelte bundlinje
• Entreprenørskab og iværksætter
• Forskellige former for entreprenørskab
• Arketyper
• Innovationskompetence
• Entreprenørskab, virksomhed og netværk
• Intraprenørskab
• Samarbejde
• Team - og ledelsesroller
• Belbins teamroller
• Adizes ledelsesroller
• Pain
• Job to be done
• Value propositon
• Jury
• Kilder til innovation (Drucker og Sarasvathy)
• Perspektiver på idéudvikling
• Divergens og konvergens – harmonikamodellen
• Idéudviklingsmetoder
• Idevurdering
• De Bonos tænkehatte
• Megatrends, mikrotrends og modeluner
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 3, 4, 5, 6, 7
Indhold
Kernestof:
Brug timen på at nærstudere pointskemaet, jeg tidligere har sendt ud til jer. Den evaluerer vi kort næste gang vi ses. Resten af tiden bruger I på at indhente nogle af jeres afleveringer i andre fag.
Tak for sidst! Vi bruger dette modul på kort at evaluerer messen i fredags og på at evaluerer det samlede forløb.
Besvares under elevfeedback:
Vi repeterer kort dele af kap. 3. I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Lektion 13 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 14.pptx
Vi starter med en lille repetitionsøvelse. Derudover bedes I læse følgende afsnit fra kapitel 3 Tre former for bæredygtighed:
I bedes (gen)læse resten af kapitel 3, dvs. følgende afsnit:
Lektien er det samme:
Opgave 1.10: Innovationstragten og pentathlonmodellen
Vi skal se et afsnit fra Løvens Hule, som vi vil bruge til at repetere central teori.
Lektion 14 - Løvens Hule (repetition) - uge 18.pptx
Vi skal snakke om årsprøven. I bedes læse følgende vigtige afsnit i bogen:
Vi skal se på nogle eksempler på eksamensopgaver og tale om disse.
Årsprøve i innovation 2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
At arbejde med innovation & Innovationsprocessen
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
I bedes læse hele kapitel 3 Tre former for bæredygtighed. Særligt nedenstående afsnit skal læses intensivt:
Svensk butikscenter sælger udelukkende grønt og genbrug
Lektion 1 - Tre former for bæredygtighed (kap. 3) - uge 33.pptx
Vi starter op på nyt kernestofsområde, kapitel 5 Samarbejde. I bedes læse hele kapitlet.
Hvilken teamrolle tilhører denne person?
Vi fortsætter med kapitel 5, så lektien er det samme som sidste gang - hele kapitlet.
Opgave 1: Hvilken ledelsesrolle er der tale om?
Opgave 2: Assertiv, Aggressiv, Submissiv
Lektion 2 - Samarbejde (kap. 5) - uge 34.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 4 Entreprenørskab:
Lektion 3 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 35.pptx
I skal lave opgaven fra i går færdig. Jeg udvælger grupper, der skal præsentere. Derudover bedes I læse resten af kapitel 4:
Lektion 4 - Entreprenørskab (kap. 4) - uge 35.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaverne fra sidste gang, som I fik tid til at løse (se seneste ppt). Herefter samler vi op og afslutter kapitlet.
Opgave 1: Iværksætter eller entreprenør?
Afsnit
I bedes læse hele kapitel 6 Jobs, pain, value proposition og jury.
Lektion 5 - Jobs, pain, value proposition og jury (kap. 6) - uge 36.pptx
Vi starter op på et nyt og MEGET vigtigt kernestofsområde. I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 7 Udvikling og vurdering af ideer:
Vi arbejder fortsat med kilder til innovation, hvorfor I bedes læse følgende afsnit intensivt:
Det største siden mikrobølgeovnen
Lektion 6 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 36.pptx
I bedes læse følgende afsnit:
Lektion 7 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) 3.E - uge 37.pptx
Lektion 8 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 37.pptx
I bedes læse resten af kap. 7. Følgende afsnit:
Lektion 9 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 39.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 8 Brugerdreven innovation:
Lektion 10 - Brugerdreven innovation (kap. 8) - uge 39.pptx
Jeg har overset et meget vigtigt afsnit fra kap. 7, hvorfor vi lige bruger dagens moduler på dette. I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Lektion 11 - Udvikling og vurdering af idéer (kap. 7) - uge 40.pptx
I bedes læse resten af kap. 8.
Lektion 12 - Brugerdreven innovation (kap. 8) - uge 40.pptx
I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 9 Procesmodeller i innovation:
I bedes (gen)læse følgende afsnit:
Case: Udvikling af et nyt bæredygtigt produkt
Lektion 13 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 41.pptx
Vi lægger ud med en præsentation af gårsdagens case. Derefter skal vi arbejde med effectuation tilgangen. I bedes læse følgende afsnit:
Lektion 14 - Procesmodeller i innovation (kap. 9) - uge 41.pptx
I bedes læse resten af kapitel 9. Følgende afsnit:
REP. spørgsmål:
• Netflix arbejder med design thinking
Lektion 15 - Procesmodeller (kap. 9) - uge 43.pptx
Vi bruger disse moduler på at samle op og afslutte kapitel 9. Så, hvis nogle endnu ikke har læst kapitlet, vil det være fornuftigt at få det læst ;)
Lektion 16 - 365 dage til succes (afsnit 1) - uge 44.pptx
Vi prøver igen.
image.png
Gruppe 1: Ferrore Rocher
Lektion 17 - Procesmodeller (kap. 9) - uge 44.pptx
I skal præsentere jeres gruppeopgave i disse timer. Hvis der bliver tid tilovers, får I det til mini-SOP.
I bliver præsenteret for Diffusion, hvorfor I bedes læse følgende afsnit fra kapitel 10:
Lektion 18 - Diffusion (kap. 10) - uge 45.pptx
Vi samler kort op fra sidste gang. Derudover bedes I læse følgende afsnit:
Lektion 19 - Diffusion (kap. 10) - uge 46.pptx
Vi gennemgår opgaven fra i går (se seneste ppt.). Derudover bedes I læse resten af kap. 10, dvs. afsnit 10.4 - 10.5 - særligt afsnit 10.4 bør læses intensivt, da den er meget SOP relevant.
I bedes læse resten af kap. 10, dvs. afsnit 10.4 - 10.5 - særligt afsnit 10.4 bør læses intensivt, da den er meget SOP relevant.
Lektion 20 - Diffusion (kap. 10) - uge 46.pptx
Omfang
Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Innovationsstrategi
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 11, 12, 13, 14
Indhold
Kernestof:
I bedes læse afsnit 11.0 - 11.4 i kapitel 11 At arbejde med strategi.
Lektion 21 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 48.pptx
Vi starter med at gennemgå opgaven fra i går. Derudover bedes I læse afsnit 11.5 - 11.7.
Vi starter med at gennemgå opgaven fra sidste gang. Derudover bedes I læse afsnit 11.5 - 11.7.
I bedes læse resten af kapitel 11, dvs. afsnit 11.7 - 11.8.
Lektion 22 - At arbejde med strategi (kap. 11) - uge 49.pptx
Vi tager hul på kapitel 13 og afslutter det inden vi går på julieferie. Følg nedenstående dagsorden:
Lektion 23 - Go - to - market strategier (kap. 13) - uge 51.pptx
I skal se et afsnit af Løvens Hule og besvar en række arbejdsspørgsmål. Det hele står i den vedhæftede præsentation. Der er oprettet en afleveringsmappe, der lukker kl. 16.
Lektion 24 - Løvens Hule - uge 51.pptx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 2: Trends og innovation
Forløbet har fokus på 2 faglige mål:
I skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
I skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
I skal undersøge og udforske aktuelle trends, som grundlag for innovative bud på konkrete produkter eller services. Forløbet er delt i to dele.
Den første del er en individuel opgave, hvor I hver især skal vælge at undersøge en trend, som I er optagede af. I skal undersøge den valgte trend ved hjælp af desk og field research. Det indebærer, at I søger artikler, på hjemmesider og lignende, men også at I selv skal lave små undersøgelser, der kan give jer mere viden om den trend I hver arbejder med.
Dette arbejde skal præsenteres på en poster, der præsenteres for klassen.
I anden del af forløbet skal I arbejde i små grupper på 2-3 personer om at udvikle innovationer, der afspejler en eller flere af de trends, I i gruppen har arbejdet med. Her skal I udarbejde konceptbeskrivelser og eller prototyper, der skal undervejs præsenteres for potentielle kunder. Projektet afsluttes med en endelig præsentation for en repræsentant fra en detailhandelskæde.
I skal undervejs og efterfølgende kunne reflektere over jeres valg af undersøgelsesmetoder og de konsekvenser det har for jeres forståelse af den konkrete trend.
Indhold
Kernestof:
Godt nytår - jeg håber I er kommet fantastisk ind i det nye år og må den bringe lykke med sig. Vi bruger dette modul på en kort præsentation af og Q&A i kapitel 13. Derfor bedes I (gen)læse/skimme kap. 13 Go - to - market strategier.
Lektion 25 - Go - to - market strategier (kap. 13) - uge 2.pptx
Vi starter op på et forløb (forløb 2) om trends og innovation. I bedes læse følgende afsnit: Forløb 7: Trends og innovation (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Gruppe 1: Silja, Amalie, Mathilde
I fortsætter med del 1 i forløb 2 Trends og innovation,
I arbejder videre på del 1 og færdiggøre jeres Poster, som skal fremlægges i morgen.
I skal præsentere jeres Poster. Derefter får I en kort intro til del 2 i forløbet. Fremlæggelsesplan følger...
I dette modul holder jeg en kort præsentation om Innovation i SOP - sammenhæng. I får rig mulighed for at høre og spørge ind til, hvordan og hvilke fag Inno kan anvendes.
SOP - Innovation med forskellige fagkombinationer.pptx
I arbejder videre på del 2 i dette modul.
Det er de sidste to timer I får til at færdiggøre jeres præsentation af del 2. I skal fremlægge i morgen.
I skal præsentere del 2. Fremlæggelsesplan følger...
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Innovation i samfundet
I-bog (Systime):
Innovationsgrundbogen C-B af Kristian Philipsen, Pia Petersen og Claus Holst Christiansen
Anvendt kapitel: 15, 16
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på kapitel 15 Innovation i samfundet. Jeg har dog SOP vejledning. Derfor skal I gøre følgende:
Læs hele kapitel 15.
Lektion 26 - Innovation i samfundet (kap. 15) - uge 11.pptx
Vi afslutter kapitel 15. Lektien er den samme som sidste gang. Læs hele kapitel 15.
Lektion 27 - Innovation i samfundet (kap. 15) - uge 11.pptx
Faglig læsning i timen: Læs hele kapitel 16 Innovation i tiden (der er ikke meget).
Vi samler kort op på de seneste to kapitler med en øvelse. Kap. 15 & 16.
Lektion 28 - Løvens Hule - uge 12.pptx
Vi bruger dette modul på at planlægge, i fællesskab, hvad vores næste og sidste forløb skal omhandle.
Vi bruger timen på en lille catch up. Nærmere info følger...
Vi skal se følgende: DRTV - Løvens hule - velkommen til virkeligheden: Selvfølgelig begår de fejl
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 3: Nudging
Indhold
Kernestof:
I bliver præsenteret for det nye og sidste forløb om Nudging.
Lektion 29 - Forløb 3 - Nudging - Intro - uge 13.pptx
I skal arbejde selv i disse moduler, da jeg er til fys. I fortsætter med at finde en pain, I kan løse med nudging. Det skal dokumenteres med billeder, som skal afleveres senest i aften. Mappen er oprettet.
I skal bruge dette modul på at brainstorme mulige løsninger til jeres fundne pains.
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg er til bootcamp på Lucerna. I skal bruge dette modul på at idegenerere på løsninger til jeres pain. I skal ikke finde de(n) endelige idé(er) endnu, men blot arbejde divergent. Holder et oplæg næste gang som f
Jeg holder et kort oplæg om det videre forløb. Derefter skal I idegenerere på løsninger. Nærmere info følger...
I fortsætter idegenerering. I skal gerne have fundet den/de endelige idé(er) I vil arbejde videre med i denne time.
Lektion 30 - Forløb 3 - At arbejde med Nudging - uge 17.pptx
Så er det i denne uge at I skal lave jeres eksperiment. Nærmere info følger...
Forløbsplan - Forløb 3 Nudging.docx
Fremlæggelsesplan følger...
Læs følgende: Eksamen B | Innovationsgrundbogen C-B
Eksamen i innovation B.pptx
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Innovation B - Vigtige fagbegreber, modeller og metoder.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330096", "T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330096", "H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330096" }