Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Programmering B
|
Lærer(e)
|
Erik Lund
|
Hold
|
2023 Pro/sh_2r (sh_2r Pro, sh_3r Pro)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til programmering
Grundlæggende programmeringsbegreber
Grundlæggende terminologi
• Syntaks
• Datatype
• Scope
• Reserverede ord
• Konventioner (CamelCase)
• Biblioteker
Didaktiske principper
• Use-Modify-Create
• Worked examples
• Stepwise Improvement: Konkretisering – Udvidelse – Omstrukturering
Programmeringssprog: javascript
Værktøjer: Visual Studio, ChatGPT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Projekt 1: Programmering på websider
Programmering på websider – javascript, p5.js, DOM
• Programmeringsstrukturer, videregående:
objekter, klasser, biblioteker, callback-funktioner
• Formularer, brugerdata, cookies
• Brugerens synsvinkel, brugerens behov:
Use Cases, Usability, interaktionsdesign
GitHub – versionsstyring og samarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
CSS opgave 1
|
10-10-2023
|
Projekt 1: Programmering til websider
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Projekt 2: Lille Browserspil
Målet er at lave et lille browserbaseret spil, med brug af javascript og p5-biblioteket
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 2: Lille browserspil
|
24-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Projekt 3: Årsprøveprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Årsprøveprojekt - projektbeskrivelse
|
27-02-2024
|
Årsprøve projekt
|
11-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Computerens indre
Det helt grundlæggende, inderst inde i processoren
• Gates – AND, XOR, NAND etc.
• Registre, instruktioner, CISC og RISC
• Fetch-decode-execute cyklussen, Pipelines
• Storage, RAM og Cache
• ASCII-tegnsættet
• Seriel og parallel datatransmission, Bus
• Little Endian vs. Big Endian
• von Neumann-arkitekturen, Turing-maskinen
• Compiling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Python opstart
Introduktion til Python
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
2D-spil med Python og Pygame
Tværfagligt projekt med KommIT A
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spil og Rapport - ProgB
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Python til databehandling og API'er
Python datastrukturer - fordele, ulemper og karakteristika ved de forskellige typer
Sammenligning med javascript
Web-API'er, konvertering mellem dataformater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Avancerede konstruktioner
Rekursion
Lambda-funktioner (Anonyme funktioner)
Decorator Pattern
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 21012025
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt. Gruppeprojekt, men individuelle synopser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt - projektbeskrivelse
|
03-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
CISC og RISC
Computerens indre - arkitekturen på grænsen mellem software og hardware
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
UML klassediagrammer
Klassediagrammer efter UML-standarden, som dokumentation og som udivklingsværktøj
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
UML-diagram
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330099",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330099",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330099"
}