Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Mathias Ruud Thomsen
|
Hold
|
2023 En/sh_r (sh_1r En, sh_2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Dystopia
Forløb om 'Dystopias', med fokus på og undersøgelse af hvad begrebet dækker, både helt formelt, men også i litteraturen. Hvad er dystopi og hvordan bruges det i engelsk litteratur og med hvilket formål? Forløbet bruger George Orwells "Animal Farm" som hovedværk, med en dertilhørende workbook der arbejdes med undervejs. Derudover læser vi forskellige dystopian short stories og ser slutteligt en film, for at skabe en dybdegående forståelse af dystopiske fortællinger og hvad de er for en størrelse.
Bog:
- Orwell, G. 'Animal Farm'. 1945.
Short stories
- Jackson, S. "The Lottery. 1948. https://widercontexts.systime.dk/?id=139
Film og short film
DiegOrlok, "The Lottery (1969)". Youtube. 11. Juli 2023. https://www.youtube.com/watch?v=ikaJ_sX1rIA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SCI FI
In this topic we will focus on the genre of science fiction and why it is relevant in society. The pupils will work on their analytical skills in context to literature and films. There will be a lot of discussions in class regarding moral and ethical dilemmas in relation to the subject of robots. In addition, a project will be done during the course where the pupils will work with their own potential inventions. Here they will use their acquired knowledge of scifi to act as a guide to create imagined futures and discuss how their inventions might impact the future.
Materiale:
Short stories:
Brian Aldiss: Super-Toys Last All Summer Long
Arthur C. Clarke: Before Eden
Ray Bradbury: Zero Hour
Ray Bradbury: The Veldt
When Science Fiction Becomes Science Fact(8:22 minutes).: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Ear4Prg9G8w
Why our world needs science fiction: Etienne Augé at TEDxErasmusUniversity: https://www.youtube.com/watch?v=FJkixvgJqsY (14:49 minutes)
Bladerunner (film, 1982)
District 9 (Film, 2009)
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ ordforråd og idiomer
standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Conspiracy Theory
The aim of this topic is to make the students reflect on the possible consequences when believing in conspiracy theories and to gain knowledge about what factors make people prone to believe in them and how do we avoid falling into the rabbit hole.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
Anvendt Materiale:
- The Cult of Conspiracy: Qanon. BBC Documentary. 2021. Lokaliseret på cmfu.
- 2. Conspiracy Theories https://thescienceof.systime.dk/?id=132
- 2.1 Buying into conspiracy theories can be exciting... (Donovan Schaefer) https://thescienceof.systime.dk/?id=152
- 2.2 Why Do We Fall For Conspiracy Theories? (Akash Peshin) https://thescienceof.systime.dk/?id=151
- 2.3 Your Brain on Conspiracy Theories (video) https://thescienceof.systime.dk/?id=150
- 2.4 The Eyes Have It (Philip K. Dick) https://thescienceof.systime.dk/?id=149
- 2.6 Why we are all attracted to conspiracy theories (video) https://thescienceof.systime.dk/?id=147
Grammatik:
- Genitiv
- Verber repetition https://gettingstarted.systime.dk/?id=136
- Verber udvidet tid https://gettingstarted.systime.dk/?id=175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 - The Presidential Election
The Presidential Election
The aim of this theme is to cover the run up of the up-and-coming American election on the 5th November 2024 contested by Donald John Trump (Republican Nominee) & Kamilla Devi Harris (Democratic Nominee).
-
Other than the two political parties and the candidates, our main focus will be on the American Political systems, exploring fundamental principles like check and balances, the political insitutions, the electoral system, the winner takes all principle and so forth.
Besides the presidential election, we will also work on grammar in preparation for the Written English Exam.
Key Terms:
- Checks and Balances
- The 3 political institutions - The president, Congress and Supreme Court.
- 4th Branch - The Media
- Lobbyism
- Federal vs. State Government
- The Democrat and Republican (the GOP) party
- Electoral College
- The Winner Takes All Principle
- Swing States
- Gerry Mandering
- Governmental Distrust
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Anvendt Materiale:
Holm, Mette, "Chapter 2: American Government" in Being American https://beingamerican.systime.dk/?id=131
Holm, Mette, "Chapter 2: Checks and Balances" in Being American. https://beingamerican.systime.dk/?id=146
Holm, Mette, Chapter 2: "Other Influences on the American Government " in Being American. https://beingamerican.systime.dk/?id=147
Wich, Genefke og Mikkelsen: "Chapter 1: How The System Works" in Election Year https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
Supreme Court of the United States: Current Members https://www.supremecourt.gov/about/biographies.aspx Lokaliseret d. 10-09-2024
BBC.com. "US election 2024: A really simple guide to the presidential vote" lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
BBC.com. Looker and Honderich, “The Many Identities of the First Woman Vice-President” (2024) Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/c2501n5rvvno
BBC.com “Where Kamala Harris Stands on 10 key issues, from tax to Israel” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/cx924r4d5yno
BBC.com. “Where Donald Trump Stands on 10 key issues, from tax to Israel” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/c2l1qd1nwnjo
BBC.com “Donald Trump’s life story: From Real Estate to Politics” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/world-us-canada-35318432
The Guardian. "Kamala Harris criticizes Trump’s ‘no regrets’ comment on overturning Roe" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/20/harris-rally-milwaukee-trump-abortion
CNN.com. "Interactive Election Map." Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://edition.cnn.com/election/2024/electoral-college-map?game-id=2024-PG-CNN-ratings&game-view=map
BBC.com. "US Presidential Election 2024 Results" Lokaliseret d. 12-11-2024 på https://www.bbc.com/news/election/2024/us/results
Ted-ED: "How is power divided in the United States Government" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
John Oliver Tonight: Gerry Mandering Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=A-4dIImaodQ
NRA, youtube: "Armed Texans Who Stopped Church Shooters EXPOSE Joe Biden's Gun Control Plan". Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=AoG3xvDhnoE
UK Parliament, youtube. "US Election - How do they work?" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY
VOX, youtube. "The Electoral College Explained" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
Rachel Lears: "Knock Down the House" 2019. Netflix.
Jamie Roberts: "Capitol-angrebet indefra: 4 timer der ændrede USA". 2021. Danmarks Radio.
Anvendt Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 - The British Empire
The aim of this theme is to give the pupils an insight into the rise and fall of the British Empire and the era of colonialism in the 20th century. We will also look at the consequences of the empire on today's world and its affect in the UK
We will work with the following material:
- The English and the World: A Rough Timeline https://angles.systime.dk/?id=133
- The 19th century: The second British Empire https://angles.systime.dk/?id=133
- An ABC for baby patriots
- Empire: How Britain Made the Modern World: Niall Ferguson https://angles.systime.dk/?id=160
- The White Man’s Burden: Kipling - https://widercontexts.systime.dk/?id=239
- The Gentlemen of the Jungle: Jomo Kenyatta https://angles.systime.dk/?id=158
- A Small Place - Jamaica Kincaid https://angles.systime.dk/?id=159
- Uncle Glyn - Jonathan Coe https://angles.systime.dk/?id=194
- BBC Empire (a documentary by Jeremy Paxman)
Episode 2 "Making Ourselves at Home" - MitCFU.dk
- "This Is England" (2006) Filmstriben
Faglige mål
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Omfang: 40 sider
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 - Horror
This topic will have two main aims:
- to show the students how they can use a specific analytical method to understand a given text within the genre of horror
- To illustrate how litterary works mirror the culture and society surrounding it.
Materiale:
Horror (Systime) af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen. Fokus på kapitlerne Horror:" A mirror of the human psyche" og "A Mirror of Society"
- Introduction
- Reading, writing and watching with Freud – Freudian psychology and horror fiction
- How and why horror stories work
- Stephen King: Why We Crave Horror Movies
- Stephen King: The Boogeyman
- Se7en (Film)
- How traditional human beings were scared
- How modern human beings were scared
- how postmodern human beings are scared
- B. Stoker: Dracula (1897)
- Dracula episode 1, Netflix (2020)
Faglige mål
Sprogfærdighed:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur:
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330580",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330580",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330580"
}