Holdet 2023 En/sh_s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mathias Ruud Thomsen
Hold 2023 En/sh_s (sh_1s En, sh_2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Dystopia
Titel 2 Forløb#2 - SCI FI
Titel 3 Forløb#3 - Conspiracy Theory
Titel 4 Forløb#4 - The Presidential Election
Titel 5 Forløb#5 - The British Empire
Titel 6 Forløb#6 - Horror
Titel 7 Forløb#7 - Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Dystopia

Forløb om 'Dystopias', med fokus på og undersøgelse af hvad begrebet dækker, både helt formelt, men også i litteraturen. Hvad er dystopi og hvordan bruges det i engelsk litteratur og med hvilket formål? Forløbet bruger George Orwells "Animal Farm" som hovedværk, med en dertilhørende workbook der arbejdes med undervejs. Derudover læser vi forskellige dystopian short stories og ser slutteligt en film, for at skabe en dybdegående forståelse af dystopiske fortællinger og hvad de er for en størrelse.

Bog:
- Orwell, G. 'Animal Farm'. 1945.

Short stories
- Jackson, S. "The Lottery. 1948. https://widercontexts.systime.dk/?id=139


Film og short film

DiegOrlok, "The Lottery (1969)". Youtube. 11. Juli 2023. https://www.youtube.com/watch?v=ikaJ_sX1rIA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 - SCI FI

In this topic we will focus on the genre of science fiction and why it is relevant in society. The pupils will work on their analytical skills in context to literature and films. There will be a lot of discussions in class regarding moral and ethical dilemmas in relation to the subject of robots. In addition, a project will be done during the course where the pupils will work with their own potential inventions. Here they will use their acquired knowledge of scifi to act as a guide to create imagined futures and discuss how their inventions might impact the future.

Materiale:

Short stories:

Alan Bloch: Men Are Different
Brian Aldiss: Super-Toys Last All Summer Long
Arthur C. Clarke: Before Eden
Ray Bradbury: Zero Hour
Ray Bradbury - The Veldt

When Science Fiction Becomes Science Fact(8:22 minutes).: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Ear4Prg9G8w

Why our world needs science fiction: Etienne Augé at TEDxErasmusUniversity: https://www.youtube.com/watch?v=FJkixvgJqsY (14:49 minutes)

Bladerunner (film, 1982)
District 9 (Film, 2009)

Faglige mål:

Sprogfærdighed:

-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner

̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur:

̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:

̶ ordforråd og idiomer

standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog

̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere

̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Conspiracy Theory

The aim of this topic is to make the students reflect on the possible consequences when believing in conspiracy theories and to gain knowledge about what factors make people prone to believe in them and how do we avoid falling into the rabbit hole.

Faglige mål:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA


Anvendt Materiale:

- The Cult of Conspiracy: Qanon. BBC Documentary. 2021. Lokaliseret på cmfu.

- 2. Conspiracy Theories https://thescienceof.systime.dk/?id=132

- 2.1 Buying into conspiracy theories can be exciting... (Donovan Schaefer) https://thescienceof.systime.dk/?id=152

- 2.2 Why Do We Fall For Conspiracy Theories? (Akash Peshin) https://thescienceof.systime.dk/?id=151

- 2.3 Your Brain on Conspiracy Theories (video) https://thescienceof.systime.dk/?id=150

- 2.4 The Eyes Have It (Philip K. Dick) https://thescienceof.systime.dk/?id=149

- 2.6 Why we are all attracted to conspiracy theories (video) https://thescienceof.systime.dk/?id=147

Grammatik:
- Genitiv
- Verber repetition https://gettingstarted.systime.dk/?id=136
- Verber udvidet tid https://gettingstarted.systime.dk/?id=175
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 - The Presidential Election

The Presidential Election

The aim of this theme is to cover the run up of the up-and-coming American election on the 5th November 2024 contested by Donald John Trump (Republican Nominee) & Kamilla Devi Harris (Democratic Nominee).   
-
Other than the two political parties and the candidates, our main focus will be on the American Political systems, exploring fundamental principles like check and balances, the political insitutions,  the electoral system, the winner takes all principle and so forth.

Besides the presidential election, we will also work on grammar in preparation for the Written English Exam.
Key Terms:

- Checks and  Balances
- The 3 political institutions - The president, Congress and Supreme Court.
- Federal vs. State Government
- 4th Branch - The Media
- Lobbyism
- The Democrat and Republican (the GOP) party
- Electoral College
- The Winner Takes All Principle
- Swing States
- Gerry Mandering
- Governmental Distrust

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner


Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder


Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Anvendt Materiale:

Holm, Mette, "Chapter 2: American Government" in Being American https://beingamerican.systime.dk/?id=131

Holm, Mette, "Chapter 2: Checks and Balances" in Being American. https://beingamerican.systime.dk/?id=146

Holm, Mette, Chapter 2: "Other Influences on the American Government " in Being American. https://beingamerican.systime.dk/?id=147

Wich, Genefke og Mikkelsen: "Chapter 1: How The System Works" in Election Year https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221

Supreme Court of the United States: Current Members https://www.supremecourt.gov/about/biographies.aspx Lokaliseret d. 10-09-2024

BBC.com. "US election 2024: A really simple guide to the presidential vote" lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325

BBC.com. Looker and Honderich, “The Many Identities of the First Woman Vice-President” (2024) Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/c2501n5rvvno

BBC.com “Where Kamala Harris Stands on 10 key issues, from tax to Israel” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/cx924r4d5yno

BBC.com. “Where Donald Trump Stands on 10 key issues, from tax to Israel” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/articles/c2l1qd1nwnjo

BBC.com “Donald Trump’s life story: From Real Estate to Politics” Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.bbc.com/news/world-us-canada-35318432

The Guardian. "Kamala Harris criticizes Trump’s ‘no regrets’ comment on overturning Roe"  Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/20/harris-rally-milwaukee-trump-abortion

CNN.com. "Interactive Election Map." Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://edition.cnn.com/election/2024/electoral-college-map?game-id=2024-PG-CNN-ratings&game-view=map

BBC.com. "US Presidential Election 2024 Results" Lokaliseret d. 12-11-2024 på https://www.bbc.com/news/election/2024/us/results

Ted-ED: "How is power divided in the United States Government" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU

John Oliver Tonight: Gerry Mandering Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=A-4dIImaodQ

NRA, youtube: "Armed Texans Who Stopped Church Shooters EXPOSE Joe Biden's Gun Control Plan". Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=AoG3xvDhnoE

UK Parliament, youtube. "US Election - How do they work?" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY

VOX, youtube. "The Electoral College Explained" Lokaliseret d. 09-10-2024 på https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY

Rachel Lears: "Knock Down the House" 2019. Netflix.

Jamie Roberts: "Capitol-angrebet indefra: 4 timer der ændrede USA". 2021. Danmarks Radio.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - The British Empire

The aim of this theme is to give the pupils an insight into the rise and fall of the British Empire and the era of colonialism in the 20th century. We will also look at the consequences of the empire on today's world and its affect in the UK

We will work with the following material:

- The English and the World: A Rough Timeline https://angles.systime.dk/?id=133

- The 19th century: The second British Empire https://angles.systime.dk/?id=133

- An ABC for baby patriots  

- Empire: How Britain Made the Modern World: Niall Ferguson  https://angles.systime.dk/?id=160

- The White Man’s Burden: Kipling  - https://widercontexts.systime.dk/?id=239

- The Gentlemen of the Jungle: Jomo Kenyatta https://angles.systime.dk/?id=158

- A Small Place - Jamaica Kincaid https://angles.systime.dk/?id=159

- Uncle Glyn - Jonathan Coe https://angles.systime.dk/?id=194

- BBC Empire (a documentary by Jeremy Paxman)
Episode 2 "Making Ourselves at Home" - MitCFU.dk

- "This Is England" (2006) Filmstriben



Faglige mål

Sprogfærdighed:

̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner

̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur:

-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere

̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.


Omfang: 40 sider


Arbejdsformer

Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 - Horror

This topic will have two main aims:
-  to show the students how they can use a specific analytical method (Freud's concept of the uncanny and psychoanalysis) to understand a given text within the genre of horror
- To illustrate how litterary works mirror the culture and society surrounding it, examplified by the horror genre

Materiale:

Horror (Systime) af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen. Fokus på kapitlerne Horror:" A mirror of the human psyche" og "A Mirror of Society"

- Introduction

- Reading, writing and watching with Freud – Freudian psychology and horror fiction

- How and why horror stories work

- Stephen King: Why We Crave Horror Movies

- Stephen King: The Boogeyman

- Se7en (Film)


- How traditional human beings were scared

- How modern human beings were scared

- how postmodern human beings are scared

- B. Stoker: Dracula (1897)

- Dracula episode 1, Netflix (2020)


Faglige mål

Sprogfærdighed:

̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur:

-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere


Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 - Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer