Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marianne Worck Nørgaard Kristiansen, Mathias Ruud Thomsen
|
Hold
|
2023 En/sh_x (sh_1x En, sh_2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dystopia
Forløb om 'Dystopias', med fokus på og undersøgelse af hvad begrebet dækker, både helt formelt, men også i litteraturen. Hvad er dystopi og hvordan bruges det i engelsk litteratur og med hvilket formål? Forløbet bruger George Orwells "Animal Farm" som hovedværk, med en dertilhørende workbook der arbejdes med undervejs. Derudover læser vi forskellige dystopian short stories og ser slutteligt en film, for at skabe en dybdegående forståelse af dystopiske fortællinger og hvad de er for en størrelse.
Bog:
- Orwell, G. 'Animal Farm'. 1945.
Short stories
- Jackson, S. "The Lottery. 1948. https://widercontexts.systime.dk/?id=139
Film og short film
DiegOrlok, "The Lottery (1969)". Youtube. 11. Juli 2023. https://www.youtube.com/watch?v=ikaJ_sX1rIA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SCI FI
In this topic we will focus on the genre of science fiction and why it is relevant in society. The pupils will work on their analytical skills in context to literature and films. There will be a lot of discussions in class regarding moral and ethical dilemmas in relation to the subject of robots. In addition, a project will be done during the course where the pupils will work with their own potential inventions. Here they will use their acquired knowledge of scifi to act as a guide to create imagined futures and discuss how their inventions might impact the future.
Materiale:
Short stories:
Brian Aldiss: Super-Toys Last All Summer Long, 1969
Arthur C. Clarke: Before Eden, 1961
Ray Bradbury: Zero Hour, 1947
When Science Fiction Becomes Science Fact(8:22 minutes).: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Ear4Prg9G8w
Why our world needs science fiction: Etienne Augé at TEDxErasmusUniversity: https://www.youtube.com/watch?v=FJkixvgJqsY (14:49 minutes)
Bladerunner (film, 1982)
District 9 (film, 2009)
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ ordforråd og idiomer
standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Psychopaths and Serial Killers
The aim of the topic is for the pupils to consider what evil is. How can it be defined? We will look into the concepts of nature vs nurture and what neuroscience can tell us about the brain.
Materiale:
Jeff Lindsay: "Darkly Dreaming Dexter", 2004 (Novel excerpt).
Charles Montalo: "Characteristics of the Psychopathic Personality"
Barbara Bradley Hagerty, NPR:
"A Neuroscientist Uncovers a Dark Secret", 2010 https://www.npr.org/2010/06/29/127888976/a-neuroscientist-uncovers-a-dark-secret
"Inside a Psychopath's Brain", 2010
https://www.npr.org/2010/06/29/127888976/a-neuroscientist-uncovers-a-dark-secret
"Can Your Genes Make You Murder?", 2010
https://www.npr.org/2010/07/01/128043329/can-your-genes-make-you-murder
Philosophy Weekend: The Four Types of evil: https://www.litkicks.com/FourTypesOfEvil
Are American serial killers a dying breed?: https://www.theguardian.com/us-news/2018/sep/15/are-american-serial-killers-a-dying-breed
Jim Fallon: Exploring the Mind of a Killer (TedTalk)
David Fincher "Seven" 1995 (film)
"Dexter", season 1, episode 1, 2006 (TV series)
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
-perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The U.S. Election
The aim of the topic is to give the students an insight into American politics. We will focus on the 2024 election.
Materiale:
Lise Wich, Lotte Genefke and Stine Nue Mikkelsen, "Election Year", Systime (chapters 1-8).
Trump v Harris: US debate in three minutes, YouTube
US woman died after abortion law delayed urgent medical care, France24, News Wires 17 September 2024:
https://www.france24.com/en/americas/20240917-us-woman-dies-after-abortion-law-delays-urgent-medical-care
Musk's $1m-a-day to swing states voters 'deeply concerning, BBC 21 October 2024':
https://www.bbc.com/news/articles/cg78ljxn8g7o
"4 hours at the Capitol", 2021 (documentary)
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
-perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
standardsprog og variation
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Space Race and Mars
The aim of the topic is for the students to reflect on the relevance of the space race then and now.
Systime:
Laustsen Urth, Merethe: Technology and Society, Now, Then, and Beyond, How Technology Shaped America:
"Off to the Moon"
John F. Kennedy’s Address at Rice University on the Space Effort (18:27)
The Global Race to Space: https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2018-08-27/60-years-after-nasa-a-global-space-race
The new ‘space race’: what are China’s ambitions and why is the US so concerned?: https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/05/the-new-space-race-what-are-chinas-ambitions-and-why-is-the-us-so-concerned
Interstellar (film, 2014)
David Bowie: Life on Mars (song, 1971.)
J. D. Ballard: Billenium (short story, 1962)
The English Handbook, Systime: Chapter: 6.1, 6.2, and 6.3
Faglige mål
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Omfang: 20 sider
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde
Oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The British Empire
The aim of this theme is to give the pupils an insight into the rise and fall of the British Empire. We will also look at the consequences of the empire on today's world.
We will work with the following material:
Systime: Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser: The English and the World - The British Empire, Nationalism and Multi-Ethnic Britain:
The English and the World: A Rough Timeline
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle
Systime: Technology and Society: The UK – Industry and Empire:
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden
BBC Empire: "Making Ourselves at Home", episode 2 (a documentary by Jeremy Paxman)
The 19th century: The second British Empire
Rise and Decline of the British Empire: Jeremy Paxman
Mary Francis Ames: An ABC for baby patriots, 1899
Faglige mål
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode ̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Omfang: 45 sider
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Elevpræsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
A Mental State of Mind
The aim of the topic is to show the students how many people and society perceive mental illnesses (focus on the UK and the US).
Sylvia Plath, Edge, 1963 (poem)
The Sopranos, (TV series), Season 1, episode 1.
David Bowie: All The Madmen (song lyrics)
Mark Haddon, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, 2003 (an excerpt of the novel)
One Flew Over THe Cuckoo's Nest (film), 1975
East-West Cultural Differences in Depression, 2017: https://www.psychologytoday.com/us/blog/talking-apes/201711/east-west-cultural-differences-in-depression
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
-perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
Omfang: 30 sider
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330582",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330582",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330582"
}