Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Kåre Rønhede, Tone Stenulm-Goksøyr
|
Hold
|
2023 Ih/sh_s (sh_2s Ih, sh_3s Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Idéhistorie - metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Verdensanskuelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krig (SO4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Medicinhistorie
I dette forløb skal vi se hvordan idéer om sygdom og sundhed har haft betydning for vores forståelse af verden omkring os, vores samfund og mennesket selv. Igennem historien vi har haft skiftende opfattelser af, hvad der forårsager sygdomme, og hvordan de kureres. Disse tanker og idéer har påvirket den måde, vi tænker om biologi, fysik, religion og menneskets psyke, men også områder som arbejde, velfærd og risikovurderinger. En helt central pointe er at uanset hvornår, hvor eller hvordan idéer om sygdomme er opstået, så har de altid været meningsfulde for dem, som levede med dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
(Af)Kolonisering af verden
I dette forløb undersøger vi, hvordan verden blev opdaget og kolonisering - og hvordan vi arbejder med afkolonisering i dag. Teknologi, idéer og begivenheder har alle spillet en rolle inden for opdagelsen af verden og vores opfattelse af globalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Begrebernes verden
I dette forløb dykker vi ned i forskellige begreber, der er med til at gøre os i stand til at "tale om" noget. Vi bevæger os derfor ind på både ontologi og videnskabsteori, når vi arbejder med begreber i humaniora, hvor der desuden sker en krydsning hen over vores evne til at forklare naturvidenskabelige fænomener.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Natur og menneske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt IH
I dette forløb bruger vi undervisningen på at arbejde på jeres eksamensprojekt til idéhistorie. Projektet er obligatorisk, og det må laves individuelt eller i grupper på 2-3 personer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt IH
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330594",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330594",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330594"
}