Holdet 2023 Iø/sh_c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Flemming van Hauen, Jørgen Gregersen Nielsen, Morten Smærup Bell Bisgaard
Hold 2023 Iø/sh_c (sh_1c Iø, sh_2c Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb# Grundforløb & Intro til Int. Økonomi
Titel 2 Forløb# Globalisering
Titel 3 Forløb# Protektionisme eller frihandel
Titel 4 Forløb# Velfærdsstaten & Den Offentlige Sektor
Titel 5 Forløb# PBL forløb (SO2)
Titel 6 Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 7 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Titel 8 Miljøpolitik - optakt til SO4
Titel 9 Miljøpolitik (SO4)
Titel 10 SO4
Titel 11 Forløb# Den Finansielle Sektor
Titel 12 Arbejdsmarkedet
Titel 13 Forløb# Eksamensprojekt i IØ B. (PBL)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb# Grundforløb & Intro til Int. Økonomi

Grundforløbet: Danmarks plads i verden

Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed, samt Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem.

kap 1: Den globale økonomi
Kap 2: Danmarks økonomi
kap 18: Danmarks handel
kap 19: Konkurrenceevne

F.eks.
- Den globale økonomi.
- Danmarksøkonomi
- De samfundsøkonomiske mål
- Danmarks økonomi før og nu
- Danmarks handel fordelt på lande og produkter.
- Konkurrenceevne (pris og strukturel) herunder Porters diamant.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb# Globalisering

Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed.

Kap 19: Konkurrenceevne
Kap 20: Verdenshandlens udvikling og fordeling
Kap 21: Globalisering af verdensøkonomien:
(Afsnit 21.1, 21.2, 21.3 og 21.4)

F.eks.;
- Konkurrenceevne (pris og strukturel konkurrenceevne) herunder Porters diamant.
- Verdenshandelens udvikling og fordeling på produkter og lande, herunder den nye internationale arbejdsdeling og      de nye økonomiske magtcentre.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Her er nyhederne - video 29-01-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb# Protektionisme eller frihandel

Protektionisme eller frihandel
(PBL: Verdenshandlen nu)

(Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed)

kap 22: Teorier om handel
kap 23: Frihandel kontra protektionisme
kap 24: Internationale organisationer
Kap.25: Afsnit 25.4: Landbrugspolitikken i EU

F.eks.
- Fordele og ulemper ved henholdsvis frihandel og protektionisme.
- EU´s landbrugspolitik.
- Teorier om handel, herunder klassiske liberale handelsteorier.
- Internationale organisationer, herunder WTO.
- Frihandelsområder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 24.2 + Repetitionsopgave til kap.24 14-03-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb# Velfærdsstaten & Den Offentlige Sektor

Kernestof: Økonomisk politik; vækst, ubalance, afvejninger og effekter samt Velfærdsmodeller

kap 7: Den offentlige sektor
kap 8: Velfærdsstaten

F.eks.
- Den offentlige sektors opgaver, størrelse, indtægter og udgifter.
- Statsfinanserne.
- Den offentlige sektor og EU.
- Den skandinaviske, den centraleuropæiske og den liberale
        velfærdsmodel.
- Velfærdsstaten under pres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb# PBL forløb (SO2)

SO2 forløbet Globalisering med fagene International Økonomi, Samfundsfag og Matematik.  

(Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed)

Kap 25: Globalisering af verdensøkonomien.
A niveau:
- Makroøkonomiske nøgletal, herunder BNP, arbejdsløshed mv.
-       Rodriks trilemma
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Miljøpolitik - optakt til SO4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 SO4

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 11 Forløb# Den Finansielle Sektor

TEMA: Den finansielle sektor

kap 9: Betalingsbalance og kapitalbalance
kap 10: Valuta
kap 11: Den finansielle sektor
kap 12: Pengepolitik
Kap 13: Konkurrenceforbedrende politik
Kap 16: Inflation

Bl.a.
- Betalingsbalance og kapitalbalance.
- Den finansielle sektor.
- Pengepolitiske instrumenter.
- Valuta og valutapolitik

Mål;

Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig IØ - Makroøkonomisk analyse 19-01-2025
IØ opgave Valuta 31-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Arbejdsmarkedet

Bl.a.
- Det økonomiske kredsløb
- Forskellige metoder til måling af produktion
- Årets priser og faste priser
- Forsyningsbalancen
- Multiplikatorvirkning
- Karakteristika ved arbejdsmarkedet og arbejdskraften i Danmark.
- Løndannelsen.
- Arbejdsløshed, herunder årsager til arbejdsløshed.
- Arbejdsmarkedet i internationalt perspektiv.
- Arbejdsmarkedspolitik
- Erhvervspolitik

Mål;

Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kap. 6: Arbejdsmarkedet
Kapitel 14: Strukturpolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb# Eksamensprojekt i IØ B. (PBL)


Før eksamensprojektet skal eleverne udarbejde et antal undersøgelser og/eller problemorienterede projekter.
I slutningen af undervisningsperioden udmelder skolen klassens eksamenstema. Temaet skal muliggøre en bred inddragelse af kernestof og supplerende stof. Herefter udarbejder eleven i slutningen af undervisningsforløbet, individuelt eller i gruppe, et problemorienteret eksamensprojekt bestående af en undersøgelse på basis af en selvvalgt problemstilling indenfor temaet. af den samlede undervisningstid bruges på eksamensprojektet.
Med henblik på den mundtlige prøve udarbejder eleven individuelt på baggrund af eksamensprojektet en synopsis, som indeholder problemformuleringen, et kort resumé, konklusioner og tilhørende refleksioner på maksimalt tre sider, og bilag på højst 10 sider. Synopsen fungerer som eksaminationsgrundlag ved prøven.

Eksamenstema sommer 2024/25 IØ B:
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed.

Overvejelser om forskellige grader af økonomisk integration og virkningen på velstand og velfærd, nationalt og globalt. Konkurrenceevne. Udvikling i og forklaringer på den globale handel. Globaliseringens årsager, vindere og tabere.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-Opgave om EU land 04-03-2025
Eksamensprojektet i IØ B 28-03-2025
Foreløbigt IØ Eksamensprojekt 07-04-2025
Eksamensprojektet i 2C IØB 04-05-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning