Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Flemming van Hauen, Jørgen Gregersen Nielsen, Morten Smærup Bell Bisgaard
|
Hold
|
2023 Iø/sh_c (sh_1c Iø, sh_2c Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb# Grundforløb & Intro til Int. Økonomi
Grundforløbet: Danmarks plads i verden
Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed, samt Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem.
kap 1: Den globale økonomi
Kap 2: Danmarks økonomi
kap 18: Danmarks handel
kap 19: Konkurrenceevne
F.eks.
- Den globale økonomi.
- Danmarksøkonomi
- De samfundsøkonomiske mål
- Danmarks økonomi før og nu
- Danmarks handel fordelt på lande og produkter.
- Konkurrenceevne (pris og strukturel) herunder Porters diamant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb# Globalisering
Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed.
Kap 19: Konkurrenceevne
Kap 20: Verdenshandlens udvikling og fordeling
Kap 21: Globalisering af verdensøkonomien:
(Afsnit 21.1, 21.2, 21.3 og 21.4)
F.eks.;
- Konkurrenceevne (pris og strukturel konkurrenceevne) herunder Porters diamant.
- Verdenshandelens udvikling og fordeling på produkter og lande, herunder den nye internationale arbejdsdeling og de nye økonomiske magtcentre.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Her er nyhederne - video
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Forløb# Protektionisme eller frihandel
Protektionisme eller frihandel
(PBL: Verdenshandlen nu)
(Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed)
kap 22: Teorier om handel
kap 23: Frihandel kontra protektionisme
kap 24: Internationale organisationer
Kap.25: Afsnit 25.4: Landbrugspolitikken i EU
F.eks.
- Fordele og ulemper ved henholdsvis frihandel og protektionisme.
- EU´s landbrugspolitik.
- Teorier om handel, herunder klassiske liberale handelsteorier.
- Internationale organisationer, herunder WTO.
- Frihandelsområder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 24.2 + Repetitionsopgave til kap.24
|
14-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb# Velfærdsstaten & Den Offentlige Sektor
Kernestof: Økonomisk politik; vækst, ubalance, afvejninger og effekter samt Velfærdsmodeller
kap 7: Den offentlige sektor
kap 8: Velfærdsstaten
F.eks.
- Den offentlige sektors opgaver, størrelse, indtægter og udgifter.
- Statsfinanserne.
- Den offentlige sektor og EU.
- Den skandinaviske, den centraleuropæiske og den liberale
velfærdsmodel.
- Velfærdsstaten under pres
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb# PBL forløb (SO2)
SO2 forløbet Globalisering med fagene International Økonomi, Samfundsfag og Matematik.
(Kernestof: Globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed)
Kap 25: Globalisering af verdensøkonomien.
A niveau:
- Makroøkonomiske nøgletal, herunder BNP, arbejdsløshed mv.
- Rodriks trilemma
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Makroøkonomisk landeanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroøkonomisk landeanalyse
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Miljøpolitik - optakt til SO4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Miljøpolitik (SO4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SO4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb# Den Finansielle Sektor
TEMA: Den finansielle sektor
kap 9: Betalingsbalance og kapitalbalance
kap 10: Valuta
kap 11: Den finansielle sektor
kap 12: Pengepolitik
Kap 13: Konkurrenceforbedrende politik
Kap 16: Inflation
Bl.a.
- Betalingsbalance og kapitalbalance.
- Den finansielle sektor.
- Pengepolitiske instrumenter.
- Valuta og valutapolitik
Mål;
Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hejsa, 2C, I skal have mig som underviser i perioden. Vi kører videre hvor I slap før jul, og vi følger undervisningsplanen. I har læst hele afsnittet, det er fint at læse dette faglige emne samlet. Jeg gennemgår det med jer, og vi skal efterfølgende
-
2C, vi laver en status på IØ. Hvad har I lært, hvad mangler I at forstår bedre og hvor skal vi sætte ind i den sidste tid frem til maj 2025? Hvordan får vi løftet jeres samlede karakterniveau op, hvad vil du selv gøre og hvor kan jeg støtte jer? Det
-
læs og forstå vedlagte kapitler om at skrive i IØ;
-
Hejsa, vi følger op fra torsdag. I skal have forberedt svar på vedlagte spg. - tjek lige vedlagte ppt.
-
Læs den vedlagte opgave på Lectio
-
Hver gruppe præsenterer deres video mm if Valuta.
-
Hver gruppe præsenterer jeres Valuta video mm.
-
Vi gennemgår det spændende faglige område "Pengepolitik". I har læst indtil afsnit 12.4, og I skal have skabt jer en forståelse for begrebet Pengepolitik, instrumenterne og hvilke typer af pengepolitik vi anvender i Danmark.
-
Hvilken pengepolitik (stram/lempelig) skal der føres, når Nationalbanken ønsker at;
-
Pengepolitik.pptx
-
Vi færdiggør emnet "Pengepolitik" - I har læst retsen af kapitlet. Vi slutter af med en mindre opgave
-
Opgave handler om Nationalbankens indlånsrente, dvs. renten til bla. de øvrige banker. Forestil dig, at Nationalbanken forhøjer indlånsrenten fra et meget lavt niveau:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig IØ - Makroøkonomisk analyse
|
19-01-2025
|
IØ opgave Valuta
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Arbejdsmarkedet
Bl.a.
- Det økonomiske kredsløb
- Forskellige metoder til måling af produktion
- Årets priser og faste priser
- Forsyningsbalancen
- Multiplikatorvirkning
- Karakteristika ved arbejdsmarkedet og arbejdskraften i Danmark.
- Løndannelsen.
- Arbejdsløshed, herunder årsager til arbejdsløshed.
- Arbejdsmarkedet i internationalt perspektiv.
- Arbejdsmarkedspolitik
- Erhvervspolitik
Mål;
Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kap. 6: Arbejdsmarkedet
Kapitel 14: Strukturpolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb# Eksamensprojekt i IØ B. (PBL)
Før eksamensprojektet skal eleverne udarbejde et antal undersøgelser og/eller problemorienterede projekter.
I slutningen af undervisningsperioden udmelder skolen klassens eksamenstema. Temaet skal muliggøre en bred inddragelse af kernestof og supplerende stof. Herefter udarbejder eleven i slutningen af undervisningsforløbet, individuelt eller i gruppe, et problemorienteret eksamensprojekt bestående af en undersøgelse på basis af en selvvalgt problemstilling indenfor temaet. af den samlede undervisningstid bruges på eksamensprojektet.
Med henblik på den mundtlige prøve udarbejder eleven individuelt på baggrund af eksamensprojektet en synopsis, som indeholder problemformuleringen, et kort resumé, konklusioner og tilhørende refleksioner på maksimalt tre sider, og bilag på højst 10 sider. Synopsen fungerer som eksaminationsgrundlag ved prøven.
Eksamenstema sommer 2024/25 IØ B:
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed.
Overvejelser om forskellige grader af økonomisk integration og virkningen på velstand og velfærd, nationalt og globalt. Konkurrenceevne. Udvikling i og forklaringer på den globale handel. Globaliseringens årsager, vindere og tabere.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hver gruppe skal op til timen fremsende jeres foreløbige skriftlige arbejde. Hvor langt er I kommet i bevarelse af jeres eksamensprojekt. I har sent dette (word dokument) på lectio til mig umiddelbart før timen starter. Herefter gennemgår vi jeres fo
-
Hver gruppe skal arbejde med IØ eksamensprojektet, og I arbejder alene i denne time. Vi arbejder videre i de næste 2 moduler mandag med dette projekt. I skal kunne fremlægge jeres foreløbige analyser, brug af teori, modeller + begreber overfor mig.
-
Hver gruppe skal arbejde med IØ eksamensprojektet. Vi arbejder videre i de 2 moduler mandag med dette projekt. I skal kunne fremlægge jeres foreløbige analyser, brug af teori, modeller + begreber overfor mig.
-
Hver gruppe skal, efter de 3 timer tirsdag, have udarbejdet en 80% færdig synopsis, og denne skal følge de faglige krav ift opsætning, indhold mm - som fremgår af dels mine dokumenter fra lectio (IØ B eksamensprojektet 2025) og/eller vedlagte dokumen
-
I skal dels arbejde individuelt med at finpudse og dels færdiggøre jeres gruppe-synopsis. Aflevering af gruppe synopsis søndag den 3. maj, - og herefter aflevering af "individuel synopsis" senere!
-
I skal kunne aflevere jeres næsten færdige IØ synopsis...den individuelle synopsis.
-
Vi laver de sidste rettelser til den individelle synopsis.
-
I arbejder selv med jeres iø eksamensopgave, - jeg har so2 fremlægninger.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-Opgave om EU land
|
04-03-2025
|
Eksamensprojektet i IØ B
|
28-03-2025
|
Foreløbigt IØ Eksamensprojekt
|
07-04-2025
|
Eksamensprojektet i 2C IØB
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330609",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330609",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330609"
}