Titel
9
|
SO4: Kultur, marked, kommunikation
Tværfagligt projektforløb med fagene international økonomi, engelsk og tysk/spansk.
Beskrivelse:
Succesfuld markedsføring kræver sproglig og kulturel indsigt
Når man skal lave forretninger i andre lande, er det naturligvis vigtigt at vide en masse om markedsføring og økonomi. Men man kommer ikke langt, hvis ikke man også ved, hvordan man bruger sproget til at opnå det, man vil, eller har øje for, hvilke kulturelle forhold der betyder noget. Derfor er jeres tysk-, spansk-, engelsk-, IØ- og matematiklærere gået sammen om et forløb, hvor sprog, kultur og kommunikation er i centrum, og hvor I får mulighed for at markedsføre jer på et udenlandsk marked, hvor I på forhånd har lavet det nødvendige forhåndsstudie af de økonomiske nøgletal. Forløbet er SO4.
Markedsføring af en klimavenlig kampagne på udenlandske markeder
I skal forestille jer, at I repræsenterer et dansk initiativ hvor fokus er bæredygtighed, som overvejer at markedsføre jer på en række udenlandske markeder (Mexico/Tyskland samt Storbritannien). I laver en virksomhed, som enten kan være en produktvirksomhed eller en konsulentvirksomhed, hvis mål er at fremme indsamling og genanvendelse af et bestemt materiale (det kan være plast, pap, dåser, glas og meget mere).
I skal undersøge og vurdere, hvorvidt det vil være relevant at udvide jeres virksomhed til det tyske eller mexicanske marked, og hvad det kræver af jeres kommunikation til målgrupperne. Det betyder konkret, at I selvstændigt skal udvælge, begrunde og analysere relevante makro- og udviklingsøkonomiske nøgletal for det mexicanske eller tyske marked samt redegøre for jeres metodiske overvejelser. I skal designe jeres eget logo og hjemmeside, som kan bruges internationalt, og I skal lave en kampagnefilm til jeres målgruppe på det britiske marked, hvor I præsenterer de tiltag, jeres virksomhed arbejder med for at fremme bæredygtighed. Jeres hjemmeside laves på linje med produktet i SO1.
Derudover skal I korrespondere med myndigheder og samarbejdspartnere i Mexico/Tyskland. I skal først og fremmest tage kontakt til henholdsvis Det Mexicanske Handelskammer eller Det Tyske Industri- og Handelskammer for at få nærmere oplysninger om bæredygtighed i Mexico eller Tyskland samt bede om et møde med handelskamrene, hvor I kan få rådgivning om at udvide jeres virksomhed til henholdsvis det mexicanske og det tyske marked. Endelig skal I henvende jer til Ecomondo México 2025 eller Internationale Fachmesse und Kongress i Düsseldorf, Tyskland, da I ønsker at deltage på deres messe om bæredygtighed og klimavenlige tiltag.
Som virksomhed har I allerede besluttet, at I vil udvide til det britiske marked. Derfor skal I lave en kampagnefilm til det britiske marked, som passer til den målgruppe, som I afgrænser jer til, og som præsenterer jeres klimavenlige tiltag. I tager kontakt til the British recycling companies INNOVENT for at præsentere jeres virksomhed og kampagnefilm.
I bør være opmærksomme på, at alt jeres kommunikation er målrettet og tilpasset kulturen i modtagerlandet.
Som kronen på værket skal I vise jeres produkter, hjemmeside og kampagnefilm på en messe i Nordsalene, og de grupper, der har lavet den bedste messestand og bedste kampagnefilm får præmier.
IØ-faglig problemformulering:
- Redegør for landets erhvervsstruktur, BNP pr. indbygger, samlet eksport, samt landets udledninger de seneste 20 år.
- Analyser landets eksport fordelt på kategorier og klima- og miljøbelastningen af den pågældende eksport.
IØ-fagligt indhold:
- Elevene skal lave en oversigt over udvalgte nøgletal og metoder i IØ, som skal godkendes af en IØ-lærer.
- Synopsis i IØ.
- Matematiske beregninger og regressionsanalyse.
De SO-faglige mål:
- kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
- perspektivere jeres eget produkt til kulturelle forhold
- søge, udvælge og behandle relevant faglig information
- forholde jer kritisk til faglig information og eget arbejde
- lave en velstruktureret mundtlig fremlæggelse
- reflektere over brug af metoder:
IØ-faglige mål:
-anvende viden om metoder og begreber til at kunne udvælge relevante nøgletal og argumentere for valgte nøgletal
|