Holdet 2023 Iø/sh_e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Anna Bolette Lind-Valdan, Benjamin Lillerøi Faurbye
Hold 2023 Iø/sh_e (sh_1e Iø, sh_2e Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opsamling på grundforløb
Titel 2 Globalisering
Titel 3 Protektionisme eller frihandel
Titel 4 Velfærdsstaten og den offentlige sektor
Titel 5 SO 2: Globalisering
Titel 6 Makro- og udviklingsøkonomisk landeanalyse
Titel 7 Velfærdsstaten, offentlige sektor, finanspolitik
Titel 8 Den finansielle sektor
Titel 9 SO4: Kultur, marked, kommunikation
Titel 10 Arbejdsmarkedet
Titel 11 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opsamling på grundforløb

Vi samler op på grundforløbet med udgangspunkt i kapitlerne 1 og 2 i IØ-B om den globale økonomi og den danske økonomi.

Metodisk fokus på kausaliteter og viden om samfunds- og økonomiske forhold.

Information om grundforløbet, der dækker over 9 moduler:
Vi starter 1.g International Økonomi B op med et grundforløb om Danmarks plads i verden.

Kernestof:
- Vækst og konjunkturer

Grundbog: Systime International Økonomi B.
Kapitel 1 og 2
Ca. 20,3 + 13,6 (= 33,9) sider.

Faglige begreber/indhold:
Den globale økonomi
Høj- og lavkonjunktur
De forskellige økonomiske kriser
Danmarks økonomi
De samfundsøkonomiske mål
Raworths doughnut-model

Faglige mål:
- Tankegangskompetencen: Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Globalisering

I dette længere forløb ser vi nærmere på globalisering som fænomen og dykker ned i Danmarks handel, konkurrencesituationen og konkurrenceevne, verdenshandelens udvikling og fordeling (også historisk), samt globalising af verdensøkonomien.

Kapitler i spil i dette forløb:
kap 18: Danmarks handel
kap 19: Konkurrence
kap 20: Verdenshandlens udvikling og fordeling
kap 21: Globalisering af verdensøkonomien (afsnit: 21.1, 21.2, 21.3)

Kernestof:
Bl.a.
- Den globale økonomi.
- Høj- og lavkonjunktur
- De forskellige økonomiske kriser
- Danmarks økonomi
- De samfundsøkonomiske mål
- Raworths doughnut-model

Faglige mål:
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Protektionisme eller frihandel

I dette forløb undersøger vi fordele og ulemper ved henholdsvis frihandel og protektionisme. Vi skal lære om teorier om handel, herunder de klassiske, liberale handelsteorier og nyere handelsteorier. Vi ser nærmere på frihandelsområder, EU og det indre marked samt internationale organisationer, herunder WTO.

kap 22: Teorier om handel
kap 23: Frihandel kontra protektionisme
kap 24: Internationale organisationer
Kap.25: Den Europæiske union (fokus: Det indre marked og landbrugspolitikken)

Bl.a.
- Fordele og ulemper ved henholdsvis frihandel og protektionisme.
- Teorier om handel, herunder klassiske liberale handelsteorier.
- Internationale organisationer, herunder WTO.
- Frihandelsområder
- EU og det indre marked

Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten og den offentlige sektor

Dette forløb omhandler den offentlige sektor, velfærd og finanspolitik.

Kapitler:
kap 7: Den offentlige sektor og velfærd

NB: De tre velfærdsmodeller ligger ikke som læsestof i B bogen men gennemgås med materiale fra A-bogen.

Kap. 8: Finanspolitik

Kernestof:
Bl.a.
- Den offentlige sektors opgaver, størrelse, indtægter og udgifter.
- Statsfinanserne.
- Den offentlige sektor og EU.
- Den skandinaviske, den centraleuropæiske og den liberale velfærdsmodel.
- Velfærdsstaten under pres.
- Typer af finanspolitik
- Det økonomiske kredsløb.
- De samfundsøkonomiske mål
Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer


Faglige mål:
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SO 2: Globalisering

Fokus:
Krigen i Europa og globalisering

Samarbejde mellem fagene international økonomi, matematik og samfundsfag.

kap 25: Globalisering af verdensøkonomien:
Afsnit 25.5, 25.6, 25.7, 25.8, 25.9 Og 25.10

Kernestof:
- Økonomisk globalisering, herunder årsager og konsekvenser.
- Globaliseringens forside og bagside.
- Globaliseringsafmatning - slowbalisation.
- VIGTIG: Rodriks trilemma.
- Matematiske beregninger

Faglige mål:
Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Tværfagligt projekt med fagene international økonomi, samfundsfag og matematik.

Beskrivelse:
Vi lever i en globaliseret verden – kultur, varer, penge og arbejdskraft udveksles mellem verdens lande og politiske beslutninger påvirker på tværs af landegrænser.

Økonomernes beregninger indikerer, at alle lande har profiteret positivt af den øgede globalisering, og at alle lande bliver stadigt rigere og rigere, – men har globaliseringen også en bagside?

Finanskrisen, eurokrisen, flygtningekrisen i 2015, Brexit, den globale opvarmning, flere lederes politiske fokus på protektionisme, coronakrisen og nu krigen i Ukraine viser forskellige resultater af globaliseringen. Er der lande der taber på denne globalisering, og er der lande, der nyder godt af globaliseringen?

I dette SO2-forløb med fagene International Økonomi, Samfundsfag og Matematik skal I forholde jer til konsekvenserne af globaliseringsprocessen. I skal lære om forskellige typer af globalisering, globaliseringsbølger, teoretiske modeller, at forholde jer kritisk til kilder og materialer samt anvende matematik som en del af jeres undersøgelse.

SO2 starter med en fælles Intro-dag, hvor I blandt andet skal se videoer, og høre om, hvordan man planlægger projektarbejde. Derefter er der 3 dage med skiftevis foredrag, klasseundervisning og selvstændigt arbejde. Der vil altid være lærere til stede, som underviser i fagene, og det er jeres eget ansvar at opsøge hjælp og vejledning, også fra de lærere I ikke kender i forvejen. Se i lectio, hvem der er til stede hvornår. På projektugens sidste dag skal alle grupper fremlægge for to lærere.

I skal arbejde i grupper med nedenstående problemformulering. Resultatet af jeres arbejde skal fremlægges i en mundtlig præsentation a ca. 10-12 minutter, hvor I bruger PowerPoint eller et andet præsentationsværktøj. I kan læse mere om præsentationen under fanen “bedømmelse”.

Problemformulering:
- Redegør for begrebet globalisering og Rodriks trilemma.
- Analysér økonomiske konsekvenser for minimum tre selvvalgte lande, der bliver sammenlignet på samme variabler (minimum 4 variabler). Specificér i analysen hvordan de valgte variabler er påvirket af globaliseringen.
- Diskutér med udgangspunkt i din analyse udfordringer og muligheder i kølvandet på krigen mellem Rusland og Ukraine. Inddrag Rodriks trilemma.

Eleverne skal herunder:
- Inddrage deskriptiv statistik i form af eksempelvis tabeller, figurer, indekstal, procenter og procentpoint samt regressionsanalyse; der skal udarbejdes både en lineær og eksponentiel analyse, der skal indeholde en vurdering af hvilken der er bedst. Regressionsanalysen skal danne baggrund for en fremskrivning.
- Underbyge resultater gennem jeres matematiske udregninger med viden og modeller fra jeres undervisningsmaterialer, avisartikler mv.

I løbet af SO2 bliver eleverne bedre til at:
- anvende matematik som analyseredskab i forhold til en problemstilling
- forstå teori omkring globalisering
- søge og anvende empiri, herunder tydelig kildehenvisning og litteraturliste.
- lave en mundtlig præsentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Makro- og udviklingsøkonomisk landeanalyse

Vi starter 2.g International Økonomi B op med emnet makro- og udviklingsøkonomisk landeanalyse. I forløbet indgår en makroøkonomisk landeanalyse af Italien, som I skal på studietur til. Dette projekt skal afleveres skriftligt, og dermed indgår der også skriftlighed i forløbet.

Kernestof:
- Makroøkonomiske nøgletal:
At kunne få et hurtigt overblik over et lands økonomi ved at læse forsyningsbalance samt nøgletal som BNP-vækst, arbejdsløshedsprocent, inflation, saldo på betalingsbalancens løbende poster, de offentlige finanser/den offentlige gæld, renteniveau og lønniveau på dansk og på engelsk.

- Kvalitative og kvantitative metoder:
Kvalitative metoder: Selvstændig indsamling af artikler og evne til at anvende artikler i en præsentation og analyse, samt forholde sig kritisk til disse input i den samfundsøkonomiske debat.
Kvantitative metoder: Selvstændig indsamling af data og brug af indeks, andele og vækstrater til præsentation og analyse.

Grundbog: Systime International Økonomi B.
Kapitel 17, 26, 27
Ca. 10,5 + 27,4 + 9,6 (= 47,5) sider.

Faglige begreber/indhold:
Makroøkonomiske nøgletal:
økonomisk vækst
arbejdsløshed
betalingsbalance
eksport
import
offentlige finanser
inflation
løn
rente
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
U-lande
I-lande
BNP som velstandsmål
Kritik af BNP
Erhvervsstruktur
Erhvervssektorer
Befolkningsforhold
Levestandard
HDI - Human Development Index
Økonomisk metode:
Indsamling af økonomisk information
Databearbejdning
Analyse af data
Tabeller og figurer
Fremstilling af data
Forklaringsmodeller
Komparativ, induktiv og deduktiv metode

Faglige mål:
- Tankegangskompetencen: Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Problembehandlingskompetencen: Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Modelleringskompetencen: Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velfærdsstaten, offentlige sektor, finanspolitik

I dette forløb arbejdes med en forståelse for statens finanser, den offentlig sektor, velfærdsmodeller og finanspolitik.

Indhold:

- Den offentlige sektors opgaver, størrelse, indtægter og udgifter.
- Velfærdsmodeller
- Statsfinanserne.
- Den offentlige sektor og EU.
- Den skandinaviske, den centraleuropæiske og den liberale
        velfærdsmodel.
- Velfærdsstaten under pres.
- Typer af finanspolitik
- Det økonomiske kredsløb.
- De samfundsøkonomiske mål
-       Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer


kap 7: Den offentlige sektor og velfærd - opsamling på forløb fra 1.g.

NB: De tre velfærdsmodeller ligger ikke som læsestof i B bogen men gennemgås med materiale fra A-bogen.

Kap. 8: Finanspolitik


Faglige mål:

Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den finansielle sektor

Indhold:

Bl.a.
- Betalingsbalance og kapitalbalance.
- Den finansielle sektor.
- Pengepolitiske instrumenter.
- Valuta og valutapolitik

kap 9: Betalingsbalance og kapitalbalance
kap 10: Valuta
kap 11: Den finansielle sektor
kap 12: Pengepolitik
Kap 13: Konkurrence forbedrende politik
Kap 16: Inflation

Faglige mål:

Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SO4: Kultur, marked, kommunikation

Tværfagligt projektforløb med fagene international økonomi, engelsk og tysk/spansk.

Beskrivelse:
Succesfuld markedsføring kræver sproglig og kulturel indsigt
Når man skal lave forretninger i andre lande, er det naturligvis vigtigt at vide en masse om markedsføring og økonomi. Men man kommer ikke langt, hvis ikke man også ved, hvordan man bruger sproget til at opnå det, man vil, eller har øje for, hvilke kulturelle forhold der betyder noget. Derfor er jeres tysk-, spansk-, engelsk-, IØ- og matematiklærere gået sammen om et forløb, hvor sprog, kultur og kommunikation er i centrum, og hvor I får mulighed for at markedsføre jer på et udenlandsk marked, hvor I på forhånd har lavet det nødvendige forhåndsstudie af de økonomiske nøgletal. Forløbet er SO4.

Markedsføring af en klimavenlig kampagne på udenlandske markeder
I skal forestille jer, at I repræsenterer et dansk initiativ hvor fokus er bæredygtighed, som overvejer at markedsføre jer på en række udenlandske markeder (Mexico/Tyskland samt Storbritannien). I laver en virksomhed, som enten kan være en produktvirksomhed eller en konsulentvirksomhed, hvis mål er at fremme indsamling og  genanvendelse af et bestemt materiale (det kan være plast, pap, dåser, glas og meget mere).

I skal undersøge og vurdere, hvorvidt det vil være relevant at udvide jeres virksomhed til det tyske eller mexicanske marked, og hvad det kræver af jeres kommunikation til målgrupperne. Det betyder konkret, at I selvstændigt skal udvælge, begrunde og analysere relevante makro- og udviklingsøkonomiske nøgletal for det mexicanske eller tyske marked samt redegøre for jeres metodiske overvejelser. I skal designe jeres eget logo og hjemmeside, som kan bruges internationalt, og I skal lave en kampagnefilm til jeres målgruppe på det britiske marked, hvor I præsenterer de tiltag, jeres virksomhed arbejder med for at fremme bæredygtighed. Jeres hjemmeside laves på linje med produktet i SO1.

Derudover skal I korrespondere med myndigheder og samarbejdspartnere i Mexico/Tyskland. I skal først og fremmest tage kontakt til henholdsvis Det Mexicanske Handelskammer eller Det Tyske Industri- og Handelskammer for at få nærmere oplysninger om bæredygtighed i Mexico eller Tyskland samt bede om et møde med handelskamrene, hvor I kan få rådgivning om at udvide jeres virksomhed til henholdsvis det mexicanske og det tyske marked. Endelig skal I henvende jer til Ecomondo México 2025 eller Internationale Fachmesse und Kongress i Düsseldorf, Tyskland, da I ønsker at deltage på deres messe om bæredygtighed og klimavenlige tiltag.

Som virksomhed har I allerede besluttet, at I vil udvide til det britiske marked. Derfor skal I lave en kampagnefilm til det britiske marked, som passer til den målgruppe, som I afgrænser jer til, og som præsenterer jeres klimavenlige tiltag. I tager kontakt til the British recycling companies INNOVENT for at præsentere jeres virksomhed og kampagnefilm.

I bør være opmærksomme på, at alt jeres kommunikation er målrettet og tilpasset kulturen i modtagerlandet.

Som kronen på værket skal I vise jeres produkter, hjemmeside og kampagnefilm på en messe i Nordsalene, og de grupper, der har lavet den bedste messestand og bedste kampagnefilm får præmier.

IØ-faglig problemformulering:
- Redegør for landets erhvervsstruktur, BNP pr. indbygger, samlet eksport, samt landets udledninger de seneste 20 år.
- Analyser landets eksport fordelt på kategorier og klima- og miljøbelastningen af den pågældende eksport.

IØ-fagligt indhold:
- Elevene skal lave en oversigt over udvalgte nøgletal og metoder i IØ, som skal godkendes af en IØ-lærer.
- Synopsis i IØ.
- Matematiske beregninger og regressionsanalyse.

De SO-faglige mål:
- kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
- perspektivere jeres eget produkt til kulturelle forhold
- søge, udvælge og behandle relevant faglig information
- forholde jer kritisk til faglig information og eget arbejde
- lave en velstruktureret mundtlig fremlæggelse
- reflektere over brug af metoder:

IØ-faglige mål:
-anvende viden om metoder og begreber til at kunne udvælge relevante nøgletal og argumentere for valgte nøgletal
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Arbejdsmarkedet

Indhold:

Bl.a.
- Det økonomiske kredsløb
- Forskellige metoder til måling af produktion
- Årets priser og faste priser
- Forsyningsbalancen
- Multiplikatorvirkning

Kap 3: Produktion og indkomst

Kap 6: Arbejdsmarkedet

Kap. 14: Strukturpolitik


Faglige mål:

Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.

I forløbet indgår et besøg på CEPOS og Voxmeter til oplæg om velfærdsstaten og arbejdsmarkedspolitik samt statistik og meningsmålinger i samarbejde med matematik.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensprojekt

I dette forløb skal I skrive eksamensprojekt i grupper med selvvalgte problemformuleringer indenfor emnet 'globalisering'. Der er sat 20 timer af på skolen til arbejde med eksamensprojektet og til at udarbejde en individuel synopsis. Jeg skal godkende jeres problemformuleringer inden I får lov til at arbejde videre med projektet. Jeg står desuden til rådighed for jer til vejledning i alle undervisningstimerne på skolen.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer