Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Pernille Kaltoft
|
Hold
|
2023 Ma/sh_r (sh_1r Ma, sh_2r Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri
Klassen er undervist i:
- ensvinklede trekanter og beregninger i sådanne
- cosinus og sinus i enhedscirklen
- tangens i enhedscirklen og udledt ved hjælp af ensvinklede trekanter
- grundrelationen og udledningen heraf
- de tre formler med henholdsvis cosinus, sinus og tangens vedrørende relationer i den retvinklede trekant og udledningen heraf ved hjælp af ensvinklede trekanter
- sinusrelationerne og udledningen heraf
- areal af vilkårlig trekant på baggrund af sinusrelationerne
- cosinusrelationerne og udledningen heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 1: Projektopgave i trigonometri
|
29-11-2023
|
Afl. 1.a: Genaflevering af trigonometri
|
06-12-2023
|
Afl. 1b: Gen-genaflevering af trigonometri
|
11-12-2023
|
Afl. 2: Noter til mundtlige fremlæggelser
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier
Andengradspolynomiet, udseende af graf og sammenhæng med koefficienterne a og c.
Andengradsligningen, løsningsformler, bevis.
Polynomier, lille induktivt forløb med leg med polynomier af forskellig grad oprettet i Geogebra med skydere for koefficienter.
Opstilling af funktionsudtryk for polynomier ud fra kendte punkter (antal punkter plus ét i forhold til polynomiets grad)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 3: Polynomier
|
24-01-2024
|
Afl. 3a: genaflevering af "Polynomier"
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forskellige funktioner
Reciprokfunktionen
Potensfunktioner (lige og ulige, ikke-heltallig eksponent)
Potensvækst
Eksponentialfunktionen
Eksponentiel vækst, fordoblingskonstant
En smule om logaritmefunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 4: Projekt kondensator
|
21-02-2024
|
Afl. 4a: Genaflevering af "Kondensator"
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mest eksponentielle udviklinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer 1
Klassen er introduceret til begrebet vektorer, herunder: sum af vektorer, differens, vektor ganget med en konstant, polære opskrivning, rektangulære koordinater, regneregler for sum, differens og gange med konstant, enhedsvektor og stedvektor.
Der er arbejdet med:
- tværvektor, normalvektor og retningsvektor og disses sammenhæng med forskellige måder at udtrykke den rette linje,
- skalarprodukt og vinkel mellem vektorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 6: Mindstekravsopgaver, vektorer og andet
|
27-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer 2
I forløbet er eleverne introduceret til:
Determinant og areal af parallelogram
Brug af distanceformlen
Cirklens ligning
Projektet "Huset og grunden" er udført.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Overblik:
Intro til differentialregningen:
funktionstilvækst, sekanthældning, tangenthældning
om kontinuitet
om grænseværdibegrebet
tre trins reglen
beviser for differentialkoefficient for lineær funktion, andengradspolynomium, kvadratrodsfunkion
regneregler for differentialkoefficient
bevis for differentiation af potensfunktioner
bevis for differentiation af eksponentialfunktioner
begyndende arbejde med optimering som konkret anvendelse af differentialregning
Traditionel undervisningsform: klasseundervisning og opgaveregning.
Gruppearbejde om de første beviser (simple funktioner, se forløb 1 herunder). Fokus på elementær forståelse af differentialkvotienter som tangenthældninger. Gentagen tilbage-kobling til tre-trins-reglen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 1: Differentialregning, mindstekravsopgaver
|
21-08-2024
|
Afl 2: Optimeringsopgaver
|
11-09-2024
|
Afl. 3: Projekt optimering
|
29-09-2024
|
Afl 4: Forbered mundtlige fremlæggelser
|
30-09-2024
|
Afl. 5: Genaflevering af projekt optimering
|
08-10-2024
|
Afl. 6: Endelig aflevering af projekt optimering
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Deskriptiv statistik/dataanalyse
Følgende er gennemgået:
ikke grupperede observationer
diverse mange deskriptorer
grupperede observationer
diverse mange deskriptorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 7: MAT A skriftlige opgaver
|
07-11-2024
|
Afl 7a: Genaflevering
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Følgende er gennemgået:
Begrebet stamfunktion, de uendelige antal løsninger
Integrationsprøve
Ubestemt integral
Regneregler ubestemt integral
Sammenhæng mellem arealfunktion og stamfunktion
Bestemt integral
Bestemte integraler og sammenhæng med arealer, positiv/negativ værdi
Arealet mellem to funktioner
Regneregler bestemte integraler
Gruppearbejde med mundtlige fremlæggelser af projekt Susanne og beviser knyttet til integralregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 8: Matematikprojekt Susanne
|
26-11-2024
|
Afl. 9: MAT A skriftlige opgaver
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Statistik light - SO5
SO5: samarbejde mellem fysik, kemi og matematik.
I matematik lærte eleverne om t-test, som herefter anvendes på forsøgsdata i kemi og fysik. I relation til matematik var det alt sammen supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 10: Kartoffelopgave
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Blandet repetition
især differentialregning og integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensprojekt mat B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Rekursive ligninger - for mat A-elever
Elever der har valgt mat A arbejder forberedelsessættet 2016 igennem mens mat B-eleverne laver eksamensprojekt til mat B.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Mundtlige eksamens træning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330635",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330635",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330635"
}