Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Pernille Kaltoft
|
Hold
|
2023 Ti/sh_s (sh_1s Ti, sh_2s Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grill/fuglehus
PRODUKTUDVIKLING & VÆRKSTEDSARBEJDE
Projekt om produktudviklingens faser og introduktion til træ- og metalværkstederne.
Formål:
I PU er I allerede blevet præsenteret for de seks faser, som et teknologiprojekt består af:
Problemidentifikation - Problemanalyse – Produktprincip – Produktudformning – Produktionsforberedelse – Realisering
I PU-forløbet arbejdede I med de ”grå faser”. I dette forløb starter vi med Produktprincip og arbejder derefter med de resterende faser:
Produktudformning – Produktionsforberedelse – Realisering
I introduceres desuden til værkstederne træ og metal. Lærerne til træ og metal kommer fra teknisk skole, de er faglærere for henholdsvis tømrerne og smedene. Smedeværkstedet befinder sig på teknisk skole.
I dette projekt får I præsenteret ét produkt i træ eller ét i metal, som I skal designe og produktudvikle gennem faserne produktprincip, produkt-udformning, produktionsforberedelse og realisering. Realiseringen foregår i værkstederne. I skal skrive rapport over jeres produktudviklingsforløb.
Indhold
Den ene del af eleverne arbejder med at produktudvikle et fuglehus, som skal fremstilles i træværkstedet. Den anden del af eleverne arbejder med at produktudvikle en grill, som efterfølgende skal fremstilles i metalværkstedet.
Efter jul bytter vi sådan, at alle har prøvet begge værksteder.
Tidsplan
Uge 46
Tir Gruppekontrakt og produktprincip: Produktkrav, idéer (skitsér dem i hånden) og kravmatrix
Oplæg for alle klasser i Nordsalen kl. 9.15
Ons Produktprincip
Uge 47
Tir Produktprincip
Ons Produktudformning: Skitser (håndtegning), tegninger (teknisk tegning i hånden), tegninger i Fusion og materialelister.
Hjælp til Fusion af David
Uge 48
Tir Færdiggøre Produktudformning og opstart af Produktionsforberedelse: Flowdiagram, viden-teknik-organisation-produkt
Hjælp til Fusion af David
Besøg af EUD-lærere: tegningsgennemgang
Ons Produktionsforberedelse fortsat. (Teknik og organisation)
Paragraf 17 kursus i metalværksted for udvalgte.
Aflevering af tegninger og materialelister (2 elevtimer)
Uge 49
Tir Realisering: Værksted & Produktionsforberedelse (Viden)
Uge 50
Tir Realisering: Værksted & Rapportskrivning
Uge 51
Tir Rapportaflevering (5 elevtimer)
Ons Bytte rapporter og forberede nyt værksted
Juleferie
Uge 1
Tir Værksted. Alle grupper kommer i værksted (træ eller metal), hvor en anden gruppes projekt udføres. Træ bytter med metal og omvendt. Hjemmehold arbejder med miljøvurdering.
Uge 2
Tir Værksted. Hjemmehold arbejder med miljøvurdering.
Uge 3
Tir Sammenligning af produkter og evaluering af forløbet.
Materialer til værkstedsprojekt
Der er følgende størrelser af materialer til rådighed:
Grill
• 2 mm plade
• 6 mm rundjern
• 8 x 8 mm kvadratiske stænger
• Ingen af dem er rustfri
Fuglehus
• 15 mm vandfast krydsfiner
• 9 mm vandfast krydsfiner
• 37 x 73 mm taglægter
• 45 x 45 mm lægter
• 19 x 100 mm brædder (uhøvlede)
• Taglægter og brædder kan høvles ned til en mindre tykkelse og bredde
• Det er muligt at skære skrå vinkler med det værktøj der er til rådighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppekontrakt
|
14-11-2023
|
Gruppekontrakt
|
14-11-2023
|
Gruppekontrakt
|
14-11-2023
|
Motiveret ansøgning til paragraf 17_Smedværksted
|
24-11-2023
|
Tegninger
|
28-11-2023
|
Tegninger
|
28-11-2023
|
Tegninger
|
28-11-2023
|
Grill/fuglehus rapport
|
13-12-2023
|
Grill/fuglehus rapport
|
19-12-2023
|
Grill/fuglehus rapport
|
19-12-2023
|
Genaflevering af Grill/fuglehus rapport
|
19-12-2023
|
Endelig grill/fuglehus rapport
|
19-12-2023
|
Nye tegninger
|
20-12-2023
|
Endelig grill/fuglehus rapport
|
20-12-2023
|
Nye tegninger
|
20-12-2023
|
Nye tegninger
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Miljøvurdering 1
Introduktion til:
Formål (afgrænsning af funktion/det der skal vurderes)
Livscyklusanalyse
MEKA skema
Kvantificeringer
Vurdering og konklusion
Lidt historisk om miljøvurderingens udvikling.
Forskellige tilgange i faget teknologi til at arbejde med miljø
Forløbet tjener bl.a. til optakt til SO1 (bæredygtighed om madspild med samarbejde mellem teknologi, engelsk og samfundsfag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miljøvurdering
|
23-01-2024
|
Miljøvurdering
|
24-01-2024
|
Miljøvurdering
|
30-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Miljøvurdering 2, inkl. SO1
Der arbejdes specifikt med miljøvurdering af fødevarer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fordybelsesemne
|
26-02-2024
|
Fordybelsesemner_fødevare_Miljøvurdering
|
27-02-2024
|
Gruppeansøgning
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fuldt teknologiudviklingsforløb
Eleverne gennemfører i grupper et fuldt teknologiudviklingsforløb med faserne:
problemidentifikation
problemanalyse
produktprincip
produktudformning
produktionsforberedelse
realisering
evaluering
herunder miljøovervejelser elle miljøvurdering som led i det enkelte projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeansøgning
|
05-03-2024
|
Gruppeansøgning
|
05-03-2024
|
Gruppekontrakt ti
|
12-03-2024
|
Gruppekontrakt_ti
|
12-03-2024
|
Tidsplan og gruppekontrakt
|
13-03-2024
|
Problemidentifikation
|
19-03-2024
|
Problemidentifikation
|
20-03-2024
|
Problemidentifikation
|
25-03-2024
|
Genaflevering
|
02-04-2024
|
Genaflevering af problemidentifikation
|
02-04-2024
|
Statusrapport
|
16-04-2024
|
Statusrapport
|
17-04-2024
|
Statusrapport
|
17-04-2024
|
Feed back til anden gruppe
|
23-04-2024
|
Feed back til anden gruppe
|
23-04-2024
|
Feed back til anden gruppe
|
24-04-2024
|
Værkstedsbrief
|
07-05-2024
|
Værkstedsbrief
|
07-05-2024
|
Værkstedsbrief
|
07-05-2024
|
Endelig projektrapport
|
22-05-2024
|
Endelig projektrapport
|
22-05-2024
|
Endelig projektrapport
|
26-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO3 - Energi
Forløbet er delt i to faser.
1. fase
Elevbesøg på selvvalgte virksomheder, der har fokus på energi. Det kan være solcellemontører, biogasanlæg eller andet. Eleverne præsenterer efterfølgende de vigtigste informationer knyttet til energi de har fået fra besøget.
2. fase
Der skal udarbejdes sammenlignende teknologianalyse (2 teknologianalyser).
Den ene teknologianalyse skal omhandle jeres gruppes virksomhed. Den anden laves over en selvvalgt energifremstilling.
Der skal indgå et eller flere forsøg (egne - (empri) - fysik/kemi)
Der er fokus på indsamling, behandling og brug af naturvidenskabelig viden.
Der skal bruges faglig viden fra andre fag (kemi, fysik og biologi) til at understøtte "vidensdelen " i teknologianalysen.
Vi besøger fælles en større energivirksomhed - Energitårnet i Roskilde
Der er fire skriftlige afleveringer:
- problemformulering
- statusrapport (midtvejsrapport før studietur)
- endelig rapport (før efterårsferien)
- SO3 refleksionsskema
De skriftlige afleveringer ligger i SO-regi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Unge forskere - Øve eksamensprojekt 2024
Klasserne gennemfører et fuldt teknologiprojekt, med samme krav som til eksamensprojektet.
Vi deltager samtidigt i unge forskere konkurrencen.
Realisering af produkt foregår i skolens værksteder i uge 2 og 3.
Alle grupper afleverer et fuldt teknologiprojekt.
Aflevering af projektbeskrivelse, rapport samt videopitch til unge forskere inden deadline d. 27/01 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forberede eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
Timetallet er inkl. teknologiugen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse
|
25-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330651",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330651",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330651"
}