Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Marie Svarer Bai Andersen, Natascha Drachmann
|
Hold
|
2023 Ty/sh_g1 (sh_1g Ty/1, sh_2g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitales Leben
I forløbet beskæftiger vi os med digitale mediers betydning for vores liv, hverdag og identitet. Hvilke fordele og ulemper er der med de sociale medier, og hvordan påvirker de sociale medier vores måde at leve på samt vores værdier? Forløbet har særligt fokus på unge menneskers liv og dagligdag på godt og ondt. Eleverne trænes i at kunne udtrykke deres egen holdning til digitale medier. Teksterne læses med fokus på at finde nøgleord og vigtige pointer til resumeer. Der lægges vægt på, at eleverne skal kunne genfortælle teksterne indholdsmæssigt korrekt og udtale ordene.
I forløbet indgår to skriftlige afleveringer.
Materialer:
• Tim Bendzko: Programmiert (2013)
• Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Handy, Facebook und CO. (2015)
• Kira Brück: Gefällt mir (2014)
• Film: Lenalove (2016)
Evaluering:
Skriftlig opgave: Was bedeutet dein Handy für dich?
Skriftlig opgave om Lenalove
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Krimis (EKSAMEN)
Forløbet zoomer ind på krimien som genre. Vi arbejder med definition af krimien, forskellige typer af krimier (klassiske og moderne) samt med krimiens genretræk (fx Komposition, Zeit, Ort und Raum, Personen, die Waffe, das Motiv etc.) og bruger disse som fokuspunkter i analyse og fortolkning af forskellige litterære tekster. Derudover ser og arbejder vi med filmen ’Jeanny – das fünfte Mädchen’.
I forløbet indgår to skriftlige afleveringer.
Materialer:
• Jan Flieger: Liebfrauenmorgen (2010)
• Milena Moser: Letzte Pizza (1990)
• Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010)
• Film: Jeanny – das fünfte Mädchen (2022)
Supplerende materialer:
• Erik Christophersen: Der Krimi – Einige Informationen https://dd.systime.dk/?id=121
• ’Merkmale des Krimis’ in: Egendal, H. (2017). 4. Krimi. I Gattungen. Gyldendal. https://gattungen.systime.dk/?id=133
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufgabe 3: Liebfrauenmorgen
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Trends
Forløbet handler om aktuelle trends i Tyskland, primært med fokus på bæredygtighed. De nuværende tekster er med fokus på deleøkonomi (car-sharing), genbrug og genanvendelse (Repair-Cafeer). Eleverne definerer begrebet 'Trend' samt argumenterer for, hvad det dækker over. Eleverne indgår i diskussioner om fordele og ulemper ved de forskellige trends samt udtrykker deres holdninger og egne forhold til trends. Eleverne skal desuden kunne beskrive en selvvalgt trend og herunder forklare, hvorfor det er en trend.
I forløbet indgår en tekst- og lydaflevering af selvvalgt trend.
I dette forløb har eleverne desuden haft tyskdag, hvor de har været rundt i byen for at finde tyske produkter, lejlighed og fritidsinteresser til to fiktive kommende tyskere, der skal studere i DK.
Materialer:
• Mirjam Hecking: Meins ist auch deins (2016)
• Antje Trölsch: Berliner Repair Cafés bieten kostenlose Hilfe (2014)
• Bobo Wartke & Marti Fischer: Barbaras Rhabarberbar (2024) (https://www.youtube.com/watch?v=ZYkBf0dbs5I)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Multikulturalität (EKSAMEN)
I forløbet beskæftiger vi os med, hvordan det er at vokse op og leve i Tyskland som multikulturelt land og samfund. Forløbet indledes med en historisk indføring til Tyskland som migrationsland fra ca. 1960 til i dag. Herefter undersøger vi litteratur og medier med særligt fokus på temaer som identitet og identitetsdannelse med to kulturer, fordomme, kulturforskelle og kultursammenstød samt integration og parallelsamfund. Forløbet fokuserer på migration ud fra både forskellige individers perspektiv og ud fra et historisk, samfundsfagligt og politisk perspektiv. Som en del af forløbet stifter vi bekendtskab med integrationsteori og skelner mellem (1) Assimilation, (2) Pluralistische Integration og (3) Segregation og bruger disse betegnelser til at beskrive de/den integrationsform(er), vi møder i teksterne. Derudover undersøger vi, hvilken holdning de forskellige tyske partier har til multikultur og integration og zoomer særligt ind på udvalgte dele af Alternative für Deutschlands partiprogram og -plakater.
Forløbet indeholder to skriftlige afleveringer i relation til temaet.
Vi arbejder med følgende tekster og medier:
- Gudrun Pausewang: 'Alptraum‘ (1995)
- Özlem Topcu: 'Eine Familie – Zwei Welten‘ (2009)
- Canan Büyrü: 'Macht der Kulturen‘ (2010)
- Nevfel Cumart: 'Zwei Welten‘ (2010)
- Petra Albers, dpa: ‚Deutsch, türkisch, deukisch. Drei Generationen in der Autofabrik‘ (2011)
- Film: 'Almanya – Willkommen in Deutschland‘ (2012)
- Multikultimusik: Cem Karaca 'Willkommen' (1984), Udo Lindenberg 'Bunte Republik Deutschland' (1989), Die Prinzen 'Deutschland' (2001), Die Toten Hosen 'Willkommen in Deutschland' (1993), Chefket 'Entscheide du' (2013), Eko Fresh 'Aber' (2018)
Supplerende litteratur:
• Baggrundsmateriale fra Goethe Institut: ’Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde’.
• Integrationstheorie: https://dd.systime.dk/?id=135#c397
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufgabe 1: Almanya
|
06-10-2024
|
Aufgabe 2: Zwei Welten
|
26-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Im Unternehmen (EKSAMEN)
Forløbet handler om tysk handelsliv og virksomhedskommunikation. Forløbet er en optakt til SO4 (samarbejde mellem tysk, spansk, engelsk, IØ og matematik) under titlen ‚Kultur, marked og kommunikation‘. Vi stifter bekendtskab med nogle af de vigtigste varegrupper og brancher inden for tysk handel og med udvalgte store tyske firmaer. I forløbet indgår en case om Lidl med fokus på kædens værdier, historie og branding. Vi får kendskab til den tyske regerings klimabeskyttelsesprogram som ramme for at beskæftige os med forskellige virksomheder og deres bæredygtige bio-produkter samt deres reklamering herfor. Derudover zoomer vi ind på arbejdsgange, arbejdstider og stress på arbejdspladsen. Endeligt undersøger vi i forløbet regler og normer for Duzen und Siezen samt arbejder med forretningsbrevet og forretningsmailen som to centrale genrer i virksomhedens eksterne kommunikation.
Som en del af forløbet indgår også et fælles oplæg for alle tyskelever i 2.g fra en lokal virksomhed, Q-Interline, der forhandler til det tyske handelsmarked. Oplægget fokuserer på vigtigheden af at kunne tysk for at kunne begå sig på det tyske marked samt indeholder eksempler på tysk virksomhedskultur og
-kommunikation.
I forløbet indgår to afleveringer. Den første aflevering relaterer sig til Duzen oder Siezen, mens den anden aflevering er en case omhandlende Spangsberg og Bio4Pack. Som en del af SO4 udarbejder eleverne også forretningsbreve og -mails på tysk.
Materialer:
• Werbespot von EDEKA ’Wir & Jetzt für mehr Nachhaltigkeit’ (2021) https://www.youtube.com/watch?v=KpGsyYtTDo0,
• Werbespot von KlimaInvest ‘Klimaschutz’ (2023) https://www.youtube.com/watch?v=6z7lTPfY-fQ
• bz-berlin.de: Kreditkarte, Bargeld, Handy? Zeigt her, wie Berlin zahlt! (2021)
• Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern (2012)
• Quecke Franca: Viertagewoche: ”Freitags arbeiten wir nicht” (2020)
• Matthias Hambsch: Zwischen Boom und Burnout: Start-up-Gründer unter Druck (2024)
Supplerende materialer:
• Das Bundesumweltministerium: ’Natur stärken – Klima schützen’ (2023): https://www.natuerlicher-klimaschutz.de
• Siezen und Duzen – eine unterschiedliche Anredekultur: https://imunternehmen.systime.dk/?id=160
• Forretningsbrev: https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=132
• Forretningsmail: https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=144
• En forretningsgang: https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=124
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufgabe 3: Duzen oder Siezen
|
08-12-2024
|
SO4: Milepæl 4: Tysk handelskorrespondance 1
|
17-12-2024
|
SO4: Milepæl 5: Tysk handelskorrespondance 2
|
17-12-2024
|
Aufgabe 4: Case: Spangsberg und Bio4Pack
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die moderne Familie (EKSAMEN)
Forløbet handler om, hvordan familien fremstilles i nutidens skøn- og børnelitteratur. Vi beskæftiger os med spørgsmål såsom: Hvad er en familie? Hvilke familieformer findes der? Hvilke måder kan en familie leve på? Hvordan fremstilles familien i litteraturen? Hvad kendetegner den moderne familie?
Vi undersøger familiens udvikling gennem tiden og arbejder med definitioner af forskellige familieformer (Einelternfamilie, Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie, Adoptivfamilie, Großfamilie, Kleinfamilie m.m.) og bruger familieformerne til at beskrive, hvilke typer familier, vi ser repræsenteret i litteraturen. Forløbet rundes af med et perspektiv til børnelitteratur med fokus på børnebogen Das alles ist Familie. Her zoomer vi særligt ind på, hvordan en bred repræsentation af forskellige familieformer fungerer som ’Ein Spiegel und Fenster’-Metapher ’i litteraturen.
Forløbet indeholder kommunikative aktiviteter, analyse- og fortolkningsarbejde, refleksions- og argumentationsøvelser samt en skriftlig aflevering i relation til temaet.
I forløbet arbejder vi med følgende tekster:
• Franz Hohler: Eine kurze Geschichte (2010)
• Heiner Müller: Märchen vom kleinen Klaus (2008)
• Julia Franck: Streuselschnecke (2000)
• Oliver Gehrs: So leben wir (2013)
• Daniel Erk: So leben wir (2013)
• Børnebogen: Das alles ist Familie (Engler & Swaney, 2021)
Derudover indeholder forløbet følgende sekundærlitteratur:
• Artikel om familieformer: https://www.familie.de/familienleben/diese-7-familienformen-machen-unsere-gesellschaft-bunter--01HYE5XGFFTK699QYFBP3KRQ7F
• Artikel om familieformernes udvikling gennem tiden: https://dd.systime.dk/?id=120#c1062
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufgabe 5: Die moderne Familie
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330656",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330656",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330656"
}