Holdet 2023 Ty/sh_g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Marharyta Møberg-Poulsen
Hold 2023 Ty/sh_g2 (sh_1g Ty/2, sh_2g Ty/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben
Titel 2 Krimi
Titel 3 Trends und Perspektiven
Titel 4 Trends und Perspektiven (fortsæt)
Titel 5 Deutsche Unternehmen
Titel 6 SO4: Kultur, marked og kommunikation
Titel 7 Gemeinschaften
Titel 8 Migranten und Geschichte
Titel 9 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben

Formål:
Eleverne opøver et ordforråd, så de kan tale om andres og eget digitale liv. Der er fokus på, hvordan digitale medier påvirker unge menneskers liv og dagligdag på godt og ondt. Der tales om fordele og ulemper, og eleverne skal kunne udtrykke deres egen holdning til digitale medier. Teksterne læses med fokus på at finde nøgleord og vigtige pointer til resumeer. Der lægges vægt på, at eleverne skal kunne genfortælle teksterne indholdsmæssigt korrekt og udtale ordene.

Kernestof (faglige mål):
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter

Materialer:
- Programmiert (Tim Bendzko)
- Wie wäre mein Leben ohne Handy, Facebook und CO. (Lukas Böing, Auf uns)
- Gefällt mir (Kira Brück, Auf uns)
- Film "LenaLove"


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Resume "Programmiert" 27-11-2023
Beobachtungsaufgabe 15-01-2024
Soziale Netzwerke und ihre Rolle im Film 18-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

Formål:
- Eleverne skal udvide sin ordforråd om emnet.
- Læse og forstå tekster af genre ”krimi”. Vide hvad definerer en krimi.
- Indblik i samfundsmæssige forhold, der fungerer som baggrund for forskellige typer af krimi.
- Egen tekstproduktion.
Kernestof (faglige mål):
- Læse og forstå ubearbejdede nyere tysksprogede tekster af genre ”krimi” - Analysere og referer tysksprogede tekster - Grundlæggende grammatiske normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk - Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Materialer:
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Mord im Hotel, Teil 1, Teil 2, Teil 3
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Jan Flieger: Liebfrauenmorgen (2010)
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen (2010), Teil 1, Teil 2, Teil 3
- Film "Tatort"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Trends und Perspektiven

Formål: Eleverne arbejder med aktuelle trends i Tyskland, herunder minimalisme, deleøkonomi (car-sharing), genbrug og genanvendelse (Repair-Cafeer). Eleverne definerer begrebet 'Trend' samt argumenterer for, hvad det dækker over. Eleverne indgår i diskussioner om fordele og ulemper ved de forskellige trends samt udtrykker deres holdninger og egne forhold til trends. Eleverne skal desuden kunne analysere en tekst efter en analysemodel.
Kernestof (faglige mål): – forstå talt tysk standardsprog om kendte emner
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere – føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk – på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke – søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet - aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland - anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande – aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins
- Eskesen A.L. GENAU!: Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen (2016)
- Eskesen A.L. GENAU!: Leubecher, Marcel og Meyer, Simone: Containern: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
- Eskesen A.L. GENAU!: Trölsch, Antje: Reparieren statt wegwerfen (2014)
- Herman M., Blume K. EINS, ZWEI, DREI: Analysemodell für die Analyse von literarischen Texten
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 7: Modalverber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Aufgabe: En tur i Holbæk 29-04-2024
Schriftliche Aufgabe 13-05-2024
Repetition 16-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Trends und Perspektiven (fortsæt)

Formål:
Eleverne arbejder med aktuelle trends i Tyskland, herunder minimalisme, deleøkonomi (car-sharing), genbrug og genanvendelse (Repair-Cafeer). Eleverne definerer begrebet 'Trend' samt argumenterer for, hvad det dækker over. Eleverne indgår i diskussioner om fordele og ulemper ved de forskellige trends samt udtrykker deres holdninger og egne forhold til trends. Eleverne skal desuden kunne analysere en tekst efter en analysemodel.

Kernestof (faglige mål):
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet
- aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland

Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins  
- Eskesen A.L. GENAU!: Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen (2016)
- Eskesen A.L. GENAU!: Leubecher, Marcel og Meyer, Simone: Containern: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
- Eskesen A.L. GENAU!: Trölsch, Antje: Reparieren statt wegwerfen (2014)
- Herman M., Blume K. EINS, ZWEI, DREI: Analysemodell für die Analyse von literarischen Texten
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 7: Modalverber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Schriftliche Aufgabe Trends 14-09-2024
Portfolio Trends 07-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsche Unternehmen

Formål:
Eleverne arbejder med tysk virksomhedskultur. Der er både fokus på fysisk virksomhedskultur (opførsel, påklædning, humor osv.) samt kommunikation på skrift, herunder opbygning af forretningsbrev- og mail. Derudover arbejdes der med Ritter Sport som case. Her er der fokus virksomhedskultur og værdier, historie, udviklingsmuligheder og grøn omstilling. Eleverne analyserer virksomheds hjemmeside.

Kernstof:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold

Materialer:
- Tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
- Eskesen A.L. GENAU!: Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnen  
- Systime. Tysk Virksomhedskommunikation. Kapitel 2.1: En typisk forretningsbrev. Kapitel 3: Forespørgsel. Tilbud. Ordre.
- Systime. Kreditkarte, Bargeld, Handy? Zeigt her, wie Berlin zahlt!. bz-berlin.de, 2021.
- Systime. Wie reagieren Menschen auf ungefragtes Duzen? rtl.de
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die Briefe 02-12-2024
Portfolio Deutsche Unternehmen 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SO4: Kultur, marked og kommunikation

Tværfagligt forløb - IØ, engelsk, tysk, matematik - med fokus på markedsføring, kultur (herunder virksomhedskultur) og kommunikation. I tysk introduceres til virksomhedskommunikation og kulturelle aspekter i forbindelse med markedsføring på det tysktalende marked (Tyskland, Østrig eller Schweiz). I forløbet udarbejdes:
- et handelsbrev til det tyske Industrie- und Handelskammer med en forespørgsel om mulighederne for et møde, hvor man kan få rådgivning til at udvide virksomhed til det tyske marked;
- en e-mail til arrangøren af Internationale Fachmesse und Kongress., med en anmodning om at deltage i eventet.

Kernestof (faglige mål):
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf – behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
– virksomhedens eksterne kommunikation med særlig vægt på grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi

Materialer:
- Egne undersøgelser på internettet.
- Kulturforskelle (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Forretningsbreve - sådan! (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Forespørgsel (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- E-mails i ekstern og intern kommunikation (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Dansk-Tysk ordliste (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)


Evaluering:
- En handelsbrev og en e-mail
- Opgaver til tysk handelskorrespondance
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Handelskorrespondance 1: Forretningsbrev 17-12-2024
Handelskorrespondance 2: Forretningsmail 17-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gemeinschaften

Formål:
- Eleverne skal opbygge ordforråd for at kunne tale om moderne ungdom og sig selv, som en del af ungdommen.
- Eleverne skal kunne definere forskellige fælleskaber og redegør for hvilke fælleskaber de er en del af.
- Der tales om begrebet ”mainstream” og dens betydning for unge mennesker og berømte personligheder.
- Eleverne skal kunne forholde sig til og redegøre på tysk, hvor vigtig det er for dem selv at være mainstream. Der tales om fordele og ulempe ved det  at være mainstream.
Teksterne læses med det formål, at kunne diskutere -  ved at anvende ordforråd fra teksterne -  betydning af fælleskaber for mennesker.

Kernestof (faglige mål):
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Analysere og referer tysksprogede emner og tekster
- Grundlæggende grammatiske normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
- Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation

Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Alle wollen Mainstream sein (Barbara Vorsamer)
- Eskesen A.L. GENAU!: Gödde, Patrick: Solidaritätsaktion: Haare ab für Max (2017) -
- Eskesen A.L. GENAU!: Hannah Beitzer: Stellen Sie sich vor – ich trage das Kopftuch freiwillig (2016) -
- Eskesen A.L. GENAU!: Wolfgang Herrndorf: Tschick (2010) (Aus Kapitel 12)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Aufgabe Gemeinschaften 12-03-2025
Portfolio Gemeinschaften 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Migranten und Geschichte

Formål:
Eleverne arbejder med Tyskland som migrationsland fra ca. 1960 til i dag. Der er fokus på årsager til migration, livet i Tyskland for migranterne (multikultur, arbejdsforhold, familiesammenføring, racisme, grænser, integration etc). Eleverne diskuterer årsager og konsekvenser ved migrationen til Tyskland. Der er både fokus på migration på personniveau samt på et historisk og samfundsfagligt niveau. Hovedværket er filmen Almanya som perspektiveres til de andre materialer i emnet. Grammatik: tidsangivelser

Kernestof (faglige mål)
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre land
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland

Materiale:
- Madsen H. W., Storgaard S. TYSKBOGEN, Grundbog til niveau B og A. Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland. Deutsch, Türkisch, Deukisch: Drei Generationen in der Autofabrik.
- Almanya (Film, https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/almanya-velkommen-til-tyskland?sub=4059#chapter)
- Madsen H. W., Storgaard S. TYSKBOGEN, Grundbog til niveau B og A. Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland. Videos und Songs: Melda
- UNO: Flüchtlinge erzählen ihre Geschichte: https://www.uno-fluechtlingshilfe.de/hilfe-weltweit/fluechtlinge-erzaehlen
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 11: Tidsangivelser. Med tilhørende underkapitler og opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drei Generationen in der Autofabrik. 19-03-2025
Portfolio Migranten und Geschichte 28-04-2025
Schriftliche Aufgabe Migranten und Geschichte 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og eksamensforberedelse

Forberedelse til evt. eksamen.
Arbejde med eksempler på eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Aufgabe 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer