Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Marharyta Møberg-Poulsen
|
Hold
|
2023 Ty/sh_g2 (sh_1g Ty/2, sh_2g Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitales Leben
Formål:
Eleverne opøver et ordforråd, så de kan tale om andres og eget digitale liv. Der er fokus på, hvordan digitale medier påvirker unge menneskers liv og dagligdag på godt og ondt. Der tales om fordele og ulemper, og eleverne skal kunne udtrykke deres egen holdning til digitale medier. Teksterne læses med fokus på at finde nøgleord og vigtige pointer til resumeer. Der lægges vægt på, at eleverne skal kunne genfortælle teksterne indholdsmæssigt korrekt og udtale ordene.
Kernestof (faglige mål):
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
Materialer:
- Programmiert (Tim Bendzko)
- Wie wäre mein Leben ohne Handy, Facebook und CO. (Lukas Böing, Auf uns)
- Gefällt mir (Kira Brück, Auf uns)
- Film "LenaLove"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) Vi arbejder med verber i nutid. Opgaver udleveres i timen.
-
Einstieg
-
I skal have kuglepen/blyant med til timen
-
1) Øvelse: Wer in der Klasse?
-
2. Wer in der Klasse?
-
Tim Bendzko: Programmiert
-
Asmus viser og forklarer øvelse 2 fra dokumentet:
-
1) Vi lytter til sangen Programmiert
-
I skal læse to sidste afsnitte
-
I skal øve sig på jeres resume.
-
1) vi skriver resume af sangen "Programmiert". I skriver på papir uden hjælpemidler.
-
I skal være forberedte til at skrive jeres resume på papir uden hjælpemidler. Medbring en skriveredskab.
-
3 Listen machen
-
1) Vi skriver vores resume færdig. (Abschnitt 7.01 og 7.20)
-
I skal have blyant/kuglepen med til timen.
-
Grammatik. Opgaver udleveres i klassen.
-
I skal være forberedte i at fortælle resume af teksten Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
-
I skal være tilbage 12.35
-
I skal have kuglepen/blyant med til timen. I skal også have grammatikopgaver med, som er udleveret i den sidste time.
-
Vi repeterer tal på tysk og spiller bingo (om en fritime :-))
-
I skal læse sidste afsnit af teksten (Kiara, 16, geht in die 9. Klasse am Gymnasium)
-
1) Praktiske ting: siddepladser, fritimer, pauser, lektier, læsning af tekster osv. I må gerne komme med feedback til undervisningen og det vil jeg også gerne gør.
-
Jeg kan desværre ikke komme frem i dag, da offentlig transport fra min by er indstillet på ubestemt tid.
-
Vi ser en film sammen. Man må ikke bruge sin fritime i de to timer
-
1) I får 30 min til at forberede besvarelse af jeres opgave.
-
1) Wir arbeiten mit Beobachtungsaufgaben (LenaLove)
-
Wir machen Kahoots über den Film, wir gesehen haben.Man darf gerne Fragen, Sätze und Bilder aus der Aufgaben "Beobachtungsaufgaben" und "Soziale Netzwerke und ihre Rolle im Film" benutzen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Resume "Programmiert"
|
27-11-2023
|
Beobachtungsaufgabe
|
15-01-2024
|
Soziale Netzwerke und ihre Rolle im Film
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
Formål:
- Eleverne skal udvide sin ordforråd om emnet.
- Læse og forstå tekster af genre ”krimi”. Vide hvad definerer en krimi.
- Indblik i samfundsmæssige forhold, der fungerer som baggrund for forskellige typer af krimi.
- Egen tekstproduktion.
Kernestof (faglige mål):
- Læse og forstå ubearbejdede nyere tysksprogede tekster af genre ”krimi” - Analysere og referer tysksprogede tekster - Grundlæggende grammatiske normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk - Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Materialer:
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Mord im Hotel, Teil 1, Teil 2, Teil 3
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Jan Flieger: Liebfrauenmorgen (2010)
- Systime. DEIN DEUTSCHLAND. Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen (2010), Teil 1, Teil 2, Teil 3
- Film "Tatort"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mord im Hotel
-
1) øvelse, hvor I skal bruge de første 4 sætninger fra Hörübung: Mord im Hotel - Teil 1
-
I skal kunne sige højt de første 4 sætninger fraHörübung: Mord im Hotel - Teil 1
-
1) fremlæggelser om personer DSC_0239.JPG
-
I skal være forberedte til at fremlægge om personer.
-
Mündliche Sprachfähigkeit: Mord im Hotel
-
1) Vi øver "meiner Meinung nach" ved at arbejde med sætninger og beskrivelser.
-
I skal have en blyant eller en kuglepen med til timen!!
-
Wir arbeiten mit Fragen auf Deutsch.
-
1) Wir lesen "Liebfrauenmorgen"
-
I grupper skal I besvare spørgsmål fra opponentgruppen.
-
1) Wir lesen den Text "Liebfrauenmorgen" fertig.
-
I skal arbejde med aflevering "Schriftliche Aufgabe: Krimi"
-
I dag er det sprogdag og I skal i biografen sammen med elever fra andre tyskhold.I skal se ”Sonne und Beton”.
-
Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen
-
I skal være forberedte til at præsentere mundtligt den opgave, som I valgte i "Schrifliche Aufgabe: Krimi". Der bliver stillet spørgsmål.Fravær for den mundtlige opgave slettes efter præsentationer.
-
Alexander, Bertel, Frederik, Johs, Luca, Nicoline, Nicolas, Oscar, Thor, Maze
-
Arbejdsark udleveres i timen
-
Aufgabe -Tatort Borowski und der brennende Mann.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trends und Perspektiven
Formål: Eleverne arbejder med aktuelle trends i Tyskland, herunder minimalisme, deleøkonomi (car-sharing), genbrug og genanvendelse (Repair-Cafeer). Eleverne definerer begrebet 'Trend' samt argumenterer for, hvad det dækker over. Eleverne indgår i diskussioner om fordele og ulemper ved de forskellige trends samt udtrykker deres holdninger og egne forhold til trends. Eleverne skal desuden kunne analysere en tekst efter en analysemodel.
Kernestof (faglige mål): – forstå talt tysk standardsprog om kendte emner
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere – føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk – på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke – søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet - aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland - anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande – aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins
- Eskesen A.L. GENAU!: Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen (2016)
- Eskesen A.L. GENAU!: Leubecher, Marcel og Meyer, Simone: Containern: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
- Eskesen A.L. GENAU!: Trölsch, Antje: Reparieren statt wegwerfen (2014)
- Herman M., Blume K. EINS, ZWEI, DREI: Analysemodell für die Analyse von literarischen Texten
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 7: Modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündliche Aufgabe: En tur i Holbæk
|
29-04-2024
|
Schriftliche Aufgabe
|
13-05-2024
|
Repetition
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trends und Perspektiven (fortsæt)
Formål:
Eleverne arbejder med aktuelle trends i Tyskland, herunder minimalisme, deleøkonomi (car-sharing), genbrug og genanvendelse (Repair-Cafeer). Eleverne definerer begrebet 'Trend' samt argumenterer for, hvad det dækker over. Eleverne indgår i diskussioner om fordele og ulemper ved de forskellige trends samt udtrykker deres holdninger og egne forhold til trends. Eleverne skal desuden kunne analysere en tekst efter en analysemodel.
Kernestof (faglige mål):
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet
- aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins
- Eskesen A.L. GENAU!: Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen (2016)
- Eskesen A.L. GENAU!: Leubecher, Marcel og Meyer, Simone: Containern: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
- Eskesen A.L. GENAU!: Trölsch, Antje: Reparieren statt wegwerfen (2014)
- Herman M., Blume K. EINS, ZWEI, DREI: Analysemodell für die Analyse von literarischen Texten
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 7: Modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Schriftliche Aufgabe Trends
|
14-09-2024
|
Portfolio Trends
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutsche Unternehmen
Formål:
Eleverne arbejder med tysk virksomhedskultur. Der er både fokus på fysisk virksomhedskultur (opførsel, påklædning, humor osv.) samt kommunikation på skrift, herunder opbygning af forretningsbrev- og mail. Derudover arbejdes der med Ritter Sport som case. Her er der fokus virksomhedskultur og værdier, historie, udviklingsmuligheder og grøn omstilling. Eleverne analyserer virksomheds hjemmeside.
Kernstof:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
Materialer:
- Tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
- Eskesen A.L. GENAU!: Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnen
- Systime. Tysk Virksomhedskommunikation. Kapitel 2.1: En typisk forretningsbrev. Kapitel 3: Forespørgsel. Tilbud. Ordre.
- Systime. Kreditkarte, Bargeld, Handy? Zeigt her, wie Berlin zahlt!. bz-berlin.de, 2021.
- Systime. Wie reagieren Menschen auf ungefragtes Duzen? rtl.de
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Briefe
|
02-12-2024
|
Portfolio Deutsche Unternehmen
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SO4: Kultur, marked og kommunikation
Tværfagligt forløb - IØ, engelsk, tysk, matematik - med fokus på markedsføring, kultur (herunder virksomhedskultur) og kommunikation. I tysk introduceres til virksomhedskommunikation og kulturelle aspekter i forbindelse med markedsføring på det tysktalende marked (Tyskland, Østrig eller Schweiz). I forløbet udarbejdes:
- et handelsbrev til det tyske Industrie- und Handelskammer med en forespørgsel om mulighederne for et møde, hvor man kan få rådgivning til at udvide virksomhed til det tyske marked;
- en e-mail til arrangøren af Internationale Fachmesse und Kongress., med en anmodning om at deltage i eventet.
Kernestof (faglige mål):
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf – behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– tekst- og casemateriale om tyske virksomheder
– virksomhedens eksterne kommunikation med særlig vægt på grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi
Materialer:
- Egne undersøgelser på internettet.
- Kulturforskelle (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Forretningsbreve - sådan! (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Forespørgsel (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- E-mails i ekstern og intern kommunikation (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
- Dansk-Tysk ordliste (Paul Klitnæs, Tysk virksomhedskommunikation)
Evaluering:
- En handelsbrev og en e-mail
- Opgaver til tysk handelskorrespondance
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Handelskorrespondance 1: Forretningsbrev
|
17-12-2024
|
Handelskorrespondance 2: Forretningsmail
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gemeinschaften
Formål:
- Eleverne skal opbygge ordforråd for at kunne tale om moderne ungdom og sig selv, som en del af ungdommen.
- Eleverne skal kunne definere forskellige fælleskaber og redegør for hvilke fælleskaber de er en del af.
- Der tales om begrebet ”mainstream” og dens betydning for unge mennesker og berømte personligheder.
- Eleverne skal kunne forholde sig til og redegøre på tysk, hvor vigtig det er for dem selv at være mainstream. Der tales om fordele og ulempe ved det at være mainstream.
Teksterne læses med det formål, at kunne diskutere - ved at anvende ordforråd fra teksterne - betydning af fælleskaber for mennesker.
Kernestof (faglige mål):
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- Analysere og referer tysksprogede emner og tekster
- Grundlæggende grammatiske normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
- Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Materialer:
- Eskesen A.L. GENAU!: Alle wollen Mainstream sein (Barbara Vorsamer)
- Eskesen A.L. GENAU!: Gödde, Patrick: Solidaritätsaktion: Haare ab für Max (2017) -
- Eskesen A.L. GENAU!: Hannah Beitzer: Stellen Sie sich vor – ich trage das Kopftuch freiwillig (2016) -
- Eskesen A.L. GENAU!: Wolfgang Herrndorf: Tschick (2010) (Aus Kapitel 12)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündliche Aufgabe Gemeinschaften
|
12-03-2025
|
Portfolio Gemeinschaften
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Migranten und Geschichte
Formål:
Eleverne arbejder med Tyskland som migrationsland fra ca. 1960 til i dag. Der er fokus på årsager til migration, livet i Tyskland for migranterne (multikultur, arbejdsforhold, familiesammenføring, racisme, grænser, integration etc). Eleverne diskuterer årsager og konsekvenser ved migrationen til Tyskland. Der er både fokus på migration på personniveau samt på et historisk og samfundsfagligt niveau. Hovedværket er filmen Almanya som perspektiveres til de andre materialer i emnet. Grammatik: tidsangivelser
Kernestof (faglige mål)
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre land
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Materiale:
- Madsen H. W., Storgaard S. TYSKBOGEN, Grundbog til niveau B og A. Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland. Deutsch, Türkisch, Deukisch: Drei Generationen in der Autofabrik.
- Almanya (Film, https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/almanya-velkommen-til-tyskland?sub=4059#chapter)
- Madsen H. W., Storgaard S. TYSKBOGEN, Grundbog til niveau B og A. Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland. Videos und Songs: Melda
- UNO: Flüchtlinge erzählen ihre Geschichte: https://www.uno-fluechtlingshilfe.de/hilfe-weltweit/fluechtlinge-erzaehlen
- Häckert L., Lohse B. ALLES IN ALLEM: Kaiptel 11: Tidsangivelser. Med tilhørende underkapitler og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drei Generationen in der Autofabrik.
|
19-03-2025
|
Portfolio Migranten und Geschichte
|
28-04-2025
|
Schriftliche Aufgabe Migranten und Geschichte
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og eksamensforberedelse
Forberedelse til evt. eksamen.
Arbejde med eksempler på eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündliche Aufgabe
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330657",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330657",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330657"
}