Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Anders Juhl, Morten Smærup Bell Bisgaard
|
Hold
|
2023 Vø/sh_b (sh_1b Vø, sh_2b Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedens indtjening
Opstart af virksomhed
Virksomhedstyper og ejerformer
Virksomhedens økonomi
Virksomhedens indtægter og omkostninger
Virksomhedens indtjening
Forretningsplan og forretningsmodel
Virksomhedens interessenter
Virksomhedsøkonomi (Læreplan 2017), forlaget SYSTIME, kapitel 1 - 7
Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske
modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/PBL
Der arbejdes med Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
PBL 1 opstart af virksomhed
PBL - 1: Opstart af virksomhed
Indhold:
Idégenererering i udvalgte grupper med fokus på at finde ideer.
Systematisk arbejde med informationsindsamling i forhold til ideer.
Sætte ideer ind i en given kontekst for opstart af virksomheder og få forståelse for den systematiske tilgang til forretningsplanens udarbejdelse.
Forstå forretningsmodeller gennem Business Canvas Model for forskellige virksomheder og stille kritiske spørgsmål til modellen.
Mål:
Eleverne skal kunne:
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske modeller og forklare modellerne i forhold til nystartede virksomheder
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante forhold for enkelte opstartsvirksomheder ud fra et dynamisk perspektiv.
Væsentligste arbejdsformer::
PBL, gruppearbejde og fremlæggelse.
Skriftlig fremstilling af Business Canvas Model for egne ideer.
Elevforedrag om opstart af virksomheder i mindre grupper (peer-to-peer).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rapportering
Årsregnskabet og registreringssystemet
Det samlede regnskabssystem
Årsrapporten
Virksomhedsøkonomi (Læreplan 2017), forlaget SYSTIME kapitel 9 - 11
Eleverne skal kunne:
• forstå hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi,
og du har viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en
virksomheds økonomiske forhold
• anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
• udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhængen mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given situation
• forstå de grundlæggende begreber om årsregnskab og registrering
• forstå det samlede regnskabssystem og kunne udarbejde et årsregnskab ud fra givne informationer
• indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomheden i vækst
Virksomheden i vækst
Indhold:
Redegøre for hvordan en virksomheds vækst måles
Beregne en virksomheds vækst
Redegøre for begreberne gazelle- og højvækstvirksomhed
Forklare hvorfor gazelle- og højvækstvirksomheder er vigtige for samfundet
Redegøre for vækstvirksomheders ejerformer
Vurdere fordele og ulemper ved forskellige ejerrformer
Redegøre for begreberne mission, vision, mål og værdier
Diskutere konkrete virksomheders mission, vision, mål og værdier
Virksomhedsøkonomi (Læreplan 2017), forlaget SYSTIME, kapitel 8
Mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleverin-ger/tests/PBL
Der er arbejdet med Excel
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/tests
Der arbejdes med Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Årsrapporten vol 2.0
I dette forløb om udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet arbejder vi med virksomhedens årsrapport og alle de regler der gælder for opstilling af den eksterne årsrapport. Forløbet er en del af kernestoffet "Rapportering" - og handler mere specifikt om udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet.
Vi tager udgangspunkt i kapitel 11 i iBogen på https://virksomhed.systime.dk som omhandler:
11: Årsrapporten
Læringsmålene er opsummeret:
11: Årsrapporten
Redegøre for formålet med udarbejdelse af en årsrapport
Redegøre for regnskabsklasser og for hovedindholdet i en årsrapport
Redegøre for de grundlæggende krav til årsrapporten
Udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance
Redegøre for indholdet af de enkelte poster i resultatopgørelsen og balancen
Forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse
Forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance
Redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter
Forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet
Herudover løses opgaver i kapitlet, og der inddrages artikler.
Forventet sideantal: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Introduktion til regnskabsanalyse
Dette forløb giver en introduktion til økonomisk analyse, og vi arbejder med både analyse af indtjeningsevnen (OG) og kapitaltilpasningsevnen (AOH).
Forløbet dækker kernestoffet "Virksomhedsanalyse" - med den del der handler om analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale (på dansk og engelsk!)
Vi arbejder med kapitel 12 (Økonomiske analyser), 13 (Analyse af indtjeningsevnen) og 14 (Analyse af kapitaltilpasningsevnen)
Der er inkluderet skriftligt arbejde i forløbet, og vi vil bruge en del tid på opgaveløsning i klassen.
Læringsmålene for forløbet er opsummeret:
Redegøre for begrebet nøgletal
Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse
Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
Forventet læsestof i VØ-bogen: 40 sider
Vi slutter forløbet med en lille PBL i regnskabsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Strategisk analyse inkl. SO3
Forløbet om strategisk analyse dækker en anden vigtig del af kernestoffet "Virksomhedsanalyse" med sit fokus på strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning.
Forløbet bygger på kapitel 19 (Strategiens kendetegn), 20 (Strategisk analyse af eksterne forhold) og 21 (Strategisk analyse af interne forhold)
Forløbet foregår i samarbejde med afsætning.
Læringsmålene er opsummeret listet nedenfor:
Redegøre for begrebet strategi
Redegøre for sammenhængen mellem værdiskabelse og strategi
Redegøre for væsentlige karakteristika ved en virksomheds strategi
Redegøre for vigtigheden af at udvikle og implementere den rette strategi
Udarbejde en brancheanalyse vha. Porters Five Forces
Vurdere en branches attraktivitet på baggrund af brancheanalysen
Analysere den afsætningsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
Analysere den produktionsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
Vurdere betydningen af ændringer i forbrugeradfærd, øget digitalisering og disruption
Udarbejde en opstilling af de eksterne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
Analysere virksomhedens værdiskabelse vha. af Porters værdikæde
Analysere virksomhedens konkurrencestrategi vha. Porters generiske strategier
Analysere virksomhedens vækststrategi vha. af Ansoffs vækstmatrice
Redegøre for væsentlige sammenhænge mellem strategi og rentabilitet
Udarbejde en relevant opsamling af de interne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
Forventet læsestof i VØ-bogen: 85 sider
Vi afslutter forløbet med en lille PBL - og har SO3 (strategiforløbet) ca. midtvejs i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rentabilitetsanalyse
I dette forløb arbejder vi med rentabilitetsanalysen, som er den overordnede økonomiske analyse af virksomheden. Vi bygger videre på vores viden om OG og AOH - og bliver skarpe på at kommentere virksomhedens økonomiske udvikling.
Forløbet dækker kernestoffet "Virksomhedsanalyse" - med den del der handler om analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale (på dansk og engelsk!)
Der er inkluderet skriftligt arbejde i forløbet, og vi vil bruge en del tid på opgaveløsning i klassen.
Forløbet bygger på kapitel 15 - Analyse af rentabilitet.
Læringsmålene er opsummeret:
Beregne nøgletallene afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallene afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet
Vi slutter forløbet med en lille PBL i regnskabsanalyse.
Forventet læsestof i VØ bogen: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analyse af soliditet og likviditet
I dette forløb arbejder vi videre med regnskabsanalysen, hvor vi arbejder vi med analyse af likviditet og soliditet.
Forløbet dækker kernestoffet "Virksomhedsanalyse" - med den del der handler om analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale (på dansk og engelsk!)
Der er inkluderet skriftligt arbejde i forløbet, og vi vil bruge en del tid på opgaveløsning i klassen.
Læringsmålene er opsummeret:
Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad
Forventet læsestof: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Udvikling af strategi
I dette forløb (som kører parallelt med erhvervscase) fokuseres der på udvikling af virksomhedens strategi. Fokus er på hvordan man kommer fra strategisk platform til formulering af konkrete handlingsforslag - og vurdering af disse.
Forløbet dækker kernestoffet "Virksomhedsanalyse" - med den del der handler om strategiudvikling. Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 22 "Den strategiske plan" og 23 "Udvikling af forretningsmodel" i VØ bogen på systime.dk.
Der er inkluderet skriftligt arbejde i forløbet, og vi vil bruge en del tid på opgaveløsning i klassen.
De faglige mål for forløbet er:
Redegøre for forskellige metoder til at frembringe strategiske forslag
Redegøre for forskellige metoder til at vurdere de strategiske forslag
Redegøre for vigtigheden af at bruge forskellige metoder til vurderingen af strategiske forslag
Sammenligne forskellige strategiske forslag
Vurdere forskellige strategiske forslag
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens værdikæde, forsyningskæde, generiske strategi og vækststrategi
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens forretningsmodel
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens rentabilitet
Redegøre for digitale forretningsmodeller
Redegøre for virksomhedens behov for at fortsætte strategiarbejdet
Forventet læsestof: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
CSR & CSR rapportering
Forløb om CSR og CSR rapportering. Forløbet dækker kernestofområdet rapportering og virksomhedsanalyse i relation til CSR.
Vi tager udgangspunkt i kapitel 17 & 18 i grundbogen
Læringsmål for forløbet er opsummeret:
Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats
Redegøre for ÅRL §99a
Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
Redegøre for principperne for en CSR-analyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
Vurdere en virksomheds CSR-resultater
Forventet læsestof: 50 sider
Der arbejdes med en PBL i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamensforberedelse
Vi repeterer 1. & 2. års stof og forbereder os til eksamen - vi arbejder med både skriftlig og mundtlig eksamen, men har fokus på forberedelse til den mundtlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330672",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330672",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330672"
}