Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Erhvervscase -
|
Lærer(e)
|
Jørgen Gregersen Nielsen, Mathias Christian Hviid Jönsson
|
Hold
|
2024 ec/sh_c (sh_2c ec)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervscase - forår 2024
Forløbet i erhvervscase kører som et samarbejde mellem VØ og afsætning, hvor hvert fag indgår med ca. 30 timer - altså 60 timer i alt. Der arbejdes problembaseret i forløbet, og kravene stiger igennem de enkelte cases.
Følgende cases er planlagt:
1) Case 1 (forretningsmodel og introduktion til centrale begreber, samt refleksion over gruppearbejdet)
2) Case 2 (metode og arbejde med kreative processer)
3) Terminsprøve (mundtlig afprøvning er i fokus)
Læringsmålene er opsummeret:
- Indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne og eksterne forhold
- Identificere en virksomheds kritiske succesfaktorer ud fra en analyse af virksomhedens forretningsmodel
- Argumentere for en virksomheds centrale udfordringer ud fra interne og eksterne analyser
- Udvikle løsninger på en virksomheds udfordringer ud fra en kreativ proces
- Argumentere fagligt for udvalgte løsninger og deres konsekvenser
- Formidle viden med anvendelse af faglige ræsonnementer
- Anvende it og medier til informationssøgning, samarbejde, produktion og formidling
- Forholde dig kritisk til egne arbejdsprocesser og resultat.
Forventet læsestof: ca. 70 sider i I bog - erhvervscase.systime.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg er med i 1 lektion- Mathias er syg. Vi fixer en god løsning og kommer i mål.
-
Læs og løs vedlagte opgave!!
-
I skal have skimmet nedenstående afsnit, - alle skal have gjort dette! I har læst følgende kapitler 5.1 + 5.2 + 5.3 + 5.4 dvs til og med "udfordringer"
-
Vi har 3 ting på programmet;
-
Dagsorden (arbejd selv da Mathias har undervisning i Roskilde)
-
Dagsorden
-
Introduktion til erhvervscase.pptx
-
Eksempel på opbygning af EC-fremlæggelse.docx
-
PureGym - EC (Synopsis) (anonymiseret).docx
-
PureGym - EC (PP).pptx
-
Vi laver synopsis færdig og jeg taler med grupperne og vi coacher hinanden..vi skal have styr på SNT og en synopsis!!
-
alle grupper skal forbi lokale 23 og pitche jeres idé for Jette ogr hente/skrive navneskilte, hente rejsekort ...
-
Se 1 time for dagens agenda....Alle møder op til tiden, for I skal, når I ikke præsenterer i EC, træne med Jette if Innovation,
-
Kom ned i nordsalen, så vi kan øve jeres pitch og fået lavet navneskilte
-
I skal have gennemlæst og forstået vedlagte ppt om Kreative Processer og Grupperoller. Casen om Fårup Sommerland ligger på Studieportalen,..under Cases.
-
VØ-bogens kap. 22.4 (Vurdering af strategiske forslag)
-
Forberede fremlæggelser - se vedlagte (Fælles for JGN + Mathias)
-
Vedlagt tidsplan for fremlæggelse. I skal møde op lidt før og være klar til mindre tidsforskydelser. Alle grupper og deltagerne skal høres og have feedback mm. Vi lægger op til en samlet fremlægning på ca. 50 mim. Præsentation fra jer på 15 min., der
-
Materiale til DM i Erhvervscase 2025
-
hej alle. Vedlagt tidsplan - vi har lavet tiderne. Er der udfordringer, kan I skifte, - men vi blander os ikke. Mød op lidt før og vær klar til at fleksible. Vær forberedt - det er en terminsprøve og der gives karakter!
-
Tidspunkter;
-
Vi har vel to punkter på dagens agenda;
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331467",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331467",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331467"
}