Holdet 2024 er/sh_2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Birgitte Dalsgaard Jonsson
Hold 2024 er/sh_2c (sh_2c er)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + demokrati/digitalisering
Titel 2 Det Danske retssystem og retskilder
Titel 3 Erstatningsret, forsikring og juridisk metode
Titel 4 Aftaleret
Titel 5 Forbrugeraftaler og køb
Titel 6 Markedsføringsret
Titel 7 Handelskøb
Titel 8 Kreditret
Titel 9 Projektforløb
Titel 10 Repetition/eksamenstræning
Titel 11 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + demokrati/digitalisering

Forløbets indhold og fokus:
Introduktion gennem bogens kapitel 1. Særlig fokus på digital dannelse.
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Demokratisk forståelse
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitel 1 og 2 og materiale fra gymnasie.kenddinret.dk
(https://eud.kenddinret.dk/tema-3/)

Arbejdsforme:
Introduktion fra læren og klassedialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det Danske retssystem og retskilder

Forløbets indhold og fokus:
Introduktion til retskilder og retssystemet.  
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Retskilder og det danske retssystem
Anvendt materiale. Lærebogens kapitlerne 3 og 5
Hjemmeside: retsinformation.dk
https://www.lovtidende.dk/
https://domsdatabasen.dk/
https://gymnasie.kenddinret.dk/
Arbejdsformer:
Klassedialog via tjekspørgsmål samt informationssøgning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erstatningsret, forsikring og juridisk metode

Forløbets indhold og fokus:
Erstatningsbetingelser og introduktion til principperne om forsikring
Den juridiske metode blev generelt præsenteret for eleverne; metoden blev anvendt til case løsning ift. erstatningsret
Faglige mål:
Erstatningsret – det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Forsikringsretlige principper – det redegørende niveau
Den juridiske metode – det anvendelsesniveau
Kernestof:
Erstatningsret, forsikring og den juridiske metode
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitler 4,  6 , 7 og 8.
Lawschool.dk
Arbejdsformer:
Klassedialog,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Aftaleret

Forløbets indhold og fokus
- Aftalens indgåelse
- Aftalens ugyldighed (fokus på tilblivelsesmangler)
- Fuldmagt
Fokus på fagbegreberne, reglernes formål og løsning af caseopgaver
via den juridiske metode

Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emnet på den redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Aftaleret
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitlerne 9 -12
Elevernes selvudarbejdede materiale
Lawschool.dk
Arbejdsformer:
Gruppearbejde med anvendelse af multimodaliteten (fremlæggelser)
Klassedialog via tjekspørgsmål og caseopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forbrugeraftaler og køb

Forløbets indhold og fokus:
- Forbrugeraftaleret
- Forbrugerkøb

Faglige mål:
Det redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Forbrugeraftaler og køb
Anvendt materiale. Lærebogens kapitler 13, 14 og 15
Arbejdsformer Begrebstræning; caseløsning; klassedialog via tjekspørgsmål
Caseopgaver fra bogen
Lawschool.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Markedsføringsret

Forløbets indhold og fokus: Markedsføringslovens formål; generelle klausuler og specifikke individuelle bestemmelser; forbrugerombudsmandens virksomhed.
PBL-forløb: via anvendelsen af multimodaliteten har eleverne udarbejde en reklame, som indeholder ulovlige tiltag i uoverensstemmelse med Markedsføringsloven.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Markedsføringsret
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 16
Eksempler på Forbrugerombudsmandens retspraksis i bogen og på https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2023/forhandler-af-e-cigaretter-og-nikotinposer-skal-betale-boede-paa-60000-kroner/
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/bmw-betaler-millionboede-vildledende-miljoeudsagn
Forbrugerombudsmandens opgaver ex. https://forbrug.dk/medier/podcast-raad-til-forbrug/koeb-af-brugt-bil
Product placement:
https://youtu.be/4cgVR7YZuVU?si=zmQyTPgRtH8YXxfX


Elevernes multimodale produktion
Arbejdsformer Klassedialog, gruppearbejde.Indivisuelt,  Caseopgaver, quizes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Handelskøb

Forløbets indhold og fokus: Sælger og købers pligter og misligholdelse samt misligholdelsesbeføjelser. Levering, Transportklausuler, mv.

Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Købeloven.
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 17

Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kreditret

Forløbets indhold og fokus: Kredit i forbrugerforhold, ejendomsforbehold, pant i forbrugerforhold, tinglysning inkasso og fogedret.

Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof:
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 18-24

Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver, individuelle opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caseopg. 21.b 24-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Projektforløb

Forløbets indhold og fokus:  At forstå sammenhængen ml. etablering af virksomhed fra fagene INN og VØ og kombinere med de juridiske problemstillinger fra kernestofområderne.

Faglige mål: Forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag
Det redegørende, analyserende og vurderende niveau

Kernestof: Alle områder.
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 1-24

Arbejdsformer: Projektorienteret, tværfagligt, gruppearbejde, caseopgaver,
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition/eksamenstræning

Forløbets indhold og fokus: Dybdelæring af kernestofområderne og afprøvning af eksamensformen.

Faglige mål: Forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage juridisk informationssøgning, foretage et juridisk ræsonnement.
Det redegørende, analyserende og vurderende niveau

Kernestof: Alle områder.
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 1-24

Arbejdsformer: Individuelt, gruppearbejde, prøve eksamen, Interaktive opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer