Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Katrine Matilde Ahlberg Purhus
|
Hold
|
2024 er/sh_2d (sh_2d er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro + demokrati/digitalisering
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion gennem bogens kapitel 1. Særlig fokus på digital dannelse.
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Demokratisk forståelse
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitel 1 og 2 og materiale fra gymnasie.kenddinret.dk
(https://eud.kenddinret.dk/tema-3/)
Arbejdsform:
Introduktion fra lærer og klassedialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Det Danske retssystem og retskilder
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion til retskilder og retssystemet.
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Retskilder og det danske retssystem
Anvendt materiale. Lærebogens kapitlerne 3 og 5
Hjemmeside: retsinformation.dk
https://domsdatabasen.dk/
https://gymnasie.kenddinret.dk/
Arbejdsformer:
Klassedialog via tjekspørgsmål samt informationssøgning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Erstatningsret, forsikring og juridisk metode
Forløbets indhold og fokus:
Erstatningsbetingelser og introduktion til principperne om forsikring
Den juridiske metode blev generelt præsenteret for eleverne; metoden blev anvendt til case løsning ift. erstatningsret
Faglige mål:
Erstatningsret – det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Forsikringsretlige principper – det redegørende niveau
Den juridiske metode – det anvendelsesniveau
Kernestof:
Erstatningsret, forsikring og den juridiske metode
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitler 6 , 7 og 8.
Lawschool.dk
Arbejdsformer:
Klassedialog,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Aftaleret
Forløbets indhold og fokus:
- Aftalens indgåelse
- Aftalens ugyldighed (fokus på tilblivelsesmangler)
- Fuldmagt
Fokus på fagbegreberne, reglernes formål og løsning af caseopgaver
via den juridiske metode
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emnet på den redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Aftaleret
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitlerne 9 -12
Elevernes selvudarbejdede materiale
Lawschool.dk
Arbejdsformer:
Gruppearbejde med anvendelse af multimodaliteten (fremlæggelser)
Klassedialog via tjekspørgsmål og caseopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Forbrugeraftaler og køb
Forløbets indhold og fokus:
- Forbrugeraftaleret
- Forbrugerkøb
Faglige mål:
Det redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Forbrugeraftaler og køb
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitler 13, 14 og 15
Arbejdsformer:
Begrebstræning; caseløsning; klassedialog via tjekspørgsmål
Caseopgaver fra bogen
Lawschool.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Handelskøb
Forløbets indhold og fokus: Sælger og købers pligter og misligholdelse samt misligholdelsesbeføjelser. Levering, Transportklausuler, mv.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Købeloven.
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 17
Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Kreditret
Forløbets indhold og fokus: Kredit i forbrugerforhold, ejendomsforbehold, pant i forbrugerforhold, tinglysning inkasso og fogedret.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof:
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 18-24
Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver, individuelle opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i KREDITRET
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition/eksamenstræning
Forløbets indhold og fokus: Dybdelæring af kernestofområderne og afprøvning af eksamensformen.
Faglige mål: Forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage juridisk informationssøgning, foretage et juridisk ræsonnement.
Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Alle områder.
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 1-24
Arbejdsformer: Individuelt, gruppearbejde, prøve eksamen, Interaktive opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331476",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331476",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331476"
}