Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Waqas Ahmed
|
Hold
|
2024 er/sh_2e (sh_2e er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + demokrati
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion gennem bogens kapitel 1 - demokrati, etik og moral
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Demokratisk forståelse
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitel 1
Arbejdsforme:
Introduktion fra læren og klassedialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digitalisering
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion til digitalisering
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof og anvendt materiale: Lærebogens kapitel 2
Arbejdsformer:
Undervisning, spørgsmål og caseopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reskilder
Introduktion til retskilder
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Retskilder
Anvendt materiale. Lærebogens kapitlerne 3
Hjemmeside: retsinformation.dk
https://www.lovtidende.dk/
Arbejdsformer:
Undervisning, tjekspørgsmål og klassedialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Juridisk metode + Det danske retssystem
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion til juridisk metode og retssystemet.
Faglige mål:
Eleverne har fået kendskab til emne på det redegørende niveau
Kernestof:
Juridisk metode og det danske retssystem
Anvendt materiale, Lærebogens kapitlerne 4 og 5
Arbejdsformer:
Undervisning, klassedialog, tjekspørgsmål samt caseopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aftaleret
Forløbets indhold og fokus
- Aftalens indgåelse
- Aftalens ugyldighed (fokus på tilblivelsesmangler)
- Fuldmagt
Fokus på fagbegreberne, reglernes formål og løsning af caseopgaver
via den juridiske metode
Eleverne har fået kendskab til emnet på den redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Aftaleret
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitlerne 9 -12
Caseopgaver 10A-10F + 11A-11F + 12A-12E
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Aftaleret
Forløbets indhold og fokus
- Aftalens indgåelse
- Aftalens ugyldighed (fokus på tilblivelsesmangler)
- Fuldmagt
Fokus på fagbegreberne, reglernes formål og løsning af caseopgaver
via den juridiske metode
Eleverne har fået kendskab til emnet på den redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Aftaleret
Anvendt materiale:
Lærebogens kapitlerne 9 -12
Caseopgaver 10A-10F + 11A-11F + 12A-12E
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forbrugeraftaler og køb
Forløbets indhold og fokus:
- Forbrugeraftaleret
- Forbrugerkøb
Faglige mål:
Det redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Forbrugeraftaler og køb
Anvendt materiale. Lærebogens kapitler 13 - 15
Arbejdsformer Begrebstræning; caseløsning; klassedialog via tjekspørgsmål
Caseopgaver fra bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forbrugeraftaler og køb
Forløbets indhold og fokus:
- Forbrugeraftaleret
- Forbrugerkøb
Faglige mål:
Det redegørende, analyserende, vurderende og anvendelsesniveau
Kernestof:
Forbrugeraftaler og køb
Anvendt materiale. Lærebogens kapitler 13 - 15
Arbejdsformer Begrebstræning; caseløsning; klassedialog via tjekspørgsmål
Caseopgaver fra bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Markedsføringsret
Markedsføringslovens formål; generelle klausuler og specifikke individuelle bestemmelser; forbrugerombudsmandens virksomhed.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Markedsføringsret
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 16 + caseopgaver 15A-15B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Handelskøb
Forløbets indhold og fokus:
Sælger og købers pligter og misligholdelse samt misligholdelsesbeføjelser. Levering, Transportklausuler, mv.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Købeloven.
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 17
Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Handelskøb
Forløbets indhold og fokus: Sælger og købers pligter og misligholdelse samt misligholdelsesbeføjelser. Levering, Transportklausuler, mv.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Købeloven.
Anvendt materiale.
Lærebogens kapitel 17
Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kreditret
Kreditret
Forløbets indhold og fokus: Kredit i forbrugerforhold, ejendomsforbehold, pant i forbrugerforhold, tinglysning inkasso og fogedret.
Faglige mål: Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof:
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 18-24
Arbejdsformer klassedialog, gruppearbejde, caseopgaver, individuelle opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Projektforløb
Forløbets indhold og fokus: At forstå sammenhængen ml. etablering af virksomhed og kombinere med de juridiske problemstillinger fra kernestofområderne.
Faglige mål: Forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag
Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Alle områder.
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 1-24
Arbejdsformer: Projektorienteret, tværfagligt, gruppearbejde, caseopgaver,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition/eksamenstræning
Forløbets indhold og fokus: Dybdelæring af kernestofområderne og afprøvning af eksamensformen.
Faglige mål: Forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage juridisk informationssøgning, foretage et juridisk ræsonnement.
Det redegørende, analyserende og vurderende niveau
Kernestof: Alle områder.
Anvendt materiale: Lærebogens kapitel 1-24
Arbejdsformer: Individuelt, gruppearbejde, prøve eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331477",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331477",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331477"
}