Holdet 2024 if/sh_a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Mikkel Kirkeby Mosthaf
Hold 2024 if/sh_a (sh_1a if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Informatik
Titel 2 Udvikling af IT-systemer og interaktionsdesign
Titel 3 Privatliv og sikkerhed
Titel 4 Data + innovation
Titel 5 Appudviklingsforløb
Titel 6 Opsamling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Informatik

Introduktion til informatik

Indhold
    Hvad er informatik?
        - Læreplan og faglige mål
        - Kernestof og undervisningsform
        - (den meget vigtige) Logbog
        - Prøveform
    Hvad er en computer?  
        - Processor
        - Hukommelse
        - Input- og output-enheder  
        - Det binære talsystem
        - Bits og bytes osv.
    Hvordan fungerer internettet?
        - Client-server
        - DNS og domæner
        - IP-numre
    Hvad er Web?
        - HTML, CSS og Javascript
        - HTTP og links
        - Min første webside!

Kernestof
It-sikkerhed, netværk og arkitektur

Referencer
Læreplan til Informatik C – hhx, htx, stx 2017 (pdf)
Vejledning til Informatik C – hhx, htx, stx, hf 2024 (pdf)

Ken Mathiasen: Informatik C, Praksis, 2.udgave
https://informatik-c-2.praxis.dk
Kapitel 1: Hvad er IT?
Kapitel 7: Internet og sikkerhed

How Computers Work, code.org, Youtube, videospilleliste.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udvikling af IT-systemer og interaktionsdesign

Indhold

Udvikling
    - Tre-lags-modellen
    - Den iterative udviklingsmodel
    - Kravspecifikation
    - Low-fi og Hi-fi prototyper
    - Rige billeder
    - Testmetoder
Blokprogrammering
    - Applap
    - Min første app!
Programmering
    - Variable og datatyper
    - Sekvenser
    - Gentagelser (løkker, loops)
    - Betingelser (forgreninger)
    - Funktioner  
Interaktionsdesign
    - Norman, Gestalt, Usability, Jacob Nielsens 10 principper
    - First-Things-First, KISS, Recognition over recall, Don't Make Me Think
    - Målgruppe: Maslow, persona   

Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Interaktionsdesign
Programmering

Referencer

Digitalt design og udvikling - et teknikfag
https://ddu.systime.dk/?id=206

Informatik
https://informatik.systime.dk/?id=939

Erhvervsinformatik til EUD/EUX
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=160

UX design
https://uxdesign.systime.dk/?id=149

Gestaltlovene
https://www.nielsgamborg.dk/

Se også
Min oversigt over forløb i studieplan
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Privatliv og sikkerhed

Indhold

Beskyttelse af digital identitet
    - Big Tech forretningsmodeller
    - Datasalg og tracking
    - You are the product
GDPR
    - Personoplysninger
    - Rettigheder
    - Samtykke
    - Europa, USA og databehandleraftaler
Cookies
    - De fire typer: nødvendige, funktionelle, statistiske - og trackere!
    - Hvad er en tredjepartscookie?
    - Browserværktøjer  
    - Adblockere
Sikkerhed på internettet
    - Adgangskoder
    - Angrebstyper
    - Authentication vs. authorization
    - Kryptering
    - Netværksikkerhed

Kernestof
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Referencer


Sådan fungerer cookies - og sådan begrænser du dem
https://taenk.dk/forbrugerliv/elektronik-og-digitale-tjenester/cookies-saadan-fungerer-de

Cookies og GDPR - Datatilsynet
https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/gdpr-univers-for-smaa-virksomheder/cookies-og-gdpr

Ken Mathiasen: Informatik C, Praksis, 2.udgave
https://informatik-c-2.praxis.dk
Kapitel 7


Se også
Min oversigt over forløb i studieplan
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Data + innovation

(Referencer mangler)

Indhold
Databaser
    - CRUD
    - SQL
Innovation
    - inkrementiel vs. radikal
    - 4P: produkt-proces-position-paradigme
Big Data og AI (eventuelt)
    - Prompting
    - LLM

Kernestof
Repræsentation og manipulation af data
Innovation

Referencer


Se også
Min oversigt over forløb i studieplan
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Appudviklingsforløb

Vi bringer hele faget i spil i længerevarende udviklingsforløb i AppLab.

Først øver vi os på App Lab med nogle videoer som viser hvordan man laver en app til et pizzaria.
Så laver vi vores egen app til et taxaselskab med faste priser.

Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Repræsentation og manipulation af data
Programmering
Interaktionsdesign
Innovation

Redskaber og læremidler
AppLab (code.org)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opsamling og eksamensforberedelse

Vi samler op på løse ender og forbereder os på eksamen.

Opsamling på alle forløb
- Eksamenstræning
- Spørgetimer
- Quizzer
- Logbøger
- Fremlæggelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Taxa-app-dokumentation + app-link 09-05-2025
Aflevering af logbog til godkendelse 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer