Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Per Frank Jakobsen
|
Hold
|
2024 if/sh_b (sh_1b if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til informatik
Introduktion til informatik
https://pfj.slotshaven.it/1-introduktion-til-informatik/
Introduktion til AppLab i code.rog
Anvendelse af sekvenser og variabler
Udarbejdelse af simple apps
https://pfj.slotshaven.it/fra-bruger-til-udvikler/
Faget informatik og eksamen
Mennesker, IT-systemer og data
Computerens opbygning
Hardware og software
Bits og byte
Fra bruger til udvikler
Anvendelse og undersøgelse af app
Modificere en app
Udarbejde app ud fra beskrivelse
Udarbejdelse af valuta app og rabatberegner app
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digital dannelse
Internettet
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-internettet-2/
Big Data
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-big-data-2/
Klient-server arkitektur
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-klient-server-arkitektur/
Internet of Things (IOT)
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-internet-of-things-iot/
Persondataforordningen og grundlæggende principper for GDPR
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-persondataforordningen-gdpr/
Innovation
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-innovation-2/
IT-sikkerhed
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-it-sikkerhed-2/
Det fysiske internet og internettets teknologi
Big Data og datacentre
Klient-server arkitektur - Trelags-arkitektur
Internet of Things (IOT)
Persondataforordningen og grundlæggende principper (GDPR)
Innovative IT-produkter og begrebet disruption
Radikal eller inkrementel innovation
CIA-model, Brugere og hackere
Fysisk og logisk sikkerhed samt data- og kommunikationssikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Webteknologier
HTML og CSS
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-html-2/
https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/html-css#intro-to-css
WordPress
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-wordpress/
Systemudvikling
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-systemudvikling/
Database
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-database/
Notat om brug af MySQL og SQL
Introduktion til HTML og CSS med Khan Academy
Grundlæggende funktioner i WordPress
Kontrolpanel, Sider/indlæg, Brug af medier (billeder), Temaer, menuer og plugins
Udvikling af IT-systemer
Systemudvikling (Klassisk eller agil)
Brainstorm og kravspecifikation
Målgrupper og datamining
Interaktionsdesign (FTF, KISS, Gestaltlove, farvesystemet og typografier)
Metoder til design af brugerflader
Strukturdiagram, flowdiagram og skitser
Evaluering af IT-system (funktionstest, brugervenlighedstest og ekstremtest)
Teori om databaser, diagrammer til databaser og udvikling af databaser (SQL og MySQL)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331494",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331494",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331494"
}