Holdet 2024 if/sh_b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Per Frank Jakobsen
Hold 2024 if/sh_b (sh_1b if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til informatik
Titel 2 Digital dannelse
Titel 3 Webteknologier
Titel 4 SO1 - Digitalisering og markedsanalyse
Titel 5 Appudvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til informatik

Introduktion til informatik
https://pfj.slotshaven.it/1-introduktion-til-informatik/

Introduktion til AppLab i code.rog
Anvendelse af sekvenser og variabler
Udarbejdelse af simple apps
https://pfj.slotshaven.it/fra-bruger-til-udvikler/

Faget informatik og eksamen
Mennesker, IT-systemer og data
Computerens opbygning
Hardware og software
Bits og byte
Fra bruger til udvikler
Anvendelse og undersøgelse af app
Modificere en app
Udarbejde app ud fra beskrivelse
Udarbejdelse af valuta app og rabatberegner app

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digital dannelse

Internettet
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-internettet-2/
Big Data
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-big-data-2/
Klient-server arkitektur
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-klient-server-arkitektur/
Internet of Things (IOT)
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-internet-of-things-iot/
Persondataforordningen og grundlæggende principper for GDPR
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-persondataforordningen-gdpr/
Innovation
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-innovation-2/
IT-sikkerhed
https://pfj.slotshaven.it/2-digital-dannelse/2-it-sikkerhed-2/

Det fysiske internet og internettets teknologi
Big Data og datacentre
Klient-server arkitektur - Trelags-arkitektur
Internet of Things (IOT)
Persondataforordningen og grundlæggende principper (GDPR)
Innovative IT-produkter og begrebet disruption
Radikal eller inkrementel innovation
CIA-model, Brugere og hackere
Fysisk og logisk sikkerhed samt data- og kommunikationssikkerhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Webteknologier

HTML og CSS
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-html-2/
https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/html-css#intro-to-css
WordPress
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-wordpress/
Systemudvikling
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-systemudvikling/
Database
https://pfj.slotshaven.it/3-webteknologier/3-database/
Notat om brug af MySQL og SQL

Introduktion til HTML og CSS med Khan Academy
Grundlæggende funktioner i WordPress
Kontrolpanel, Sider/indlæg, Brug af medier (billeder), Temaer, menuer og plugins
Udvikling af IT-systemer
Systemudvikling (Klassisk eller agil)
Brainstorm og kravspecifikation
Målgrupper og datamining
Interaktionsdesign (FTF, KISS, Gestaltlove, farvesystemet og typografier)
Metoder til design af brugerflader
Strukturdiagram, flowdiagram og skitser
Evaluering af IT-system (funktionstest, brugervenlighedstest og ekstremtest)
Teori om databaser, diagrammer til databaser og udvikling af databaser (SQL og MySQL)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SO1 - Digitalisering og markedsanalyse

Hjemmeside til SO1: Digitalisering og Markedsanalyse:
https://slotshaven-studieportal.dk/studieomraadet-hhx/hhx-2020-23/so1-digitalisering-og-markedsanalyse-3/

Kravspecifikation
Regler og lovgivning for dataindsamling
Planlægning af et IT-system
Udarbejdelse af interaktionsdesign, specifikt et strukturdia-gram
Udarbejdelse af et konkret IT-system, i form af en hjemme-side lavet i WordPress
Overvejelser omkring evaluering af IT-systemer

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Appudvikling

Introduktion til kodning
Sekvenser og variabler
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=166
Forgreninger
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=167
Funktioner og kommentarer
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=168
Løkker
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=169
Egne opgaver i sekvenser og variabler, forgreninger, funktioner og løkker

Appudvikling med code.org
Grundlæggende programmering via code.org: Sekvenser og variabler, forgrening, funktioner og kommentarer og løkker

Udvikling af mindre programmer med code.org: Adgang til klub, BMI beregner, Temperaturberegner
Program Prisberegner - Prisen på en tur i taxa
Program til opstilling af resultatopgørelse og bruttoavanceprocent

Eksamensforberedelse
Mundtlig prøve med 24 timer forberedelse i grupper på 2-3 elever
Individuel prøve på 24 minutter
Præsentation af opgaveløsning og samtale med eksaminator med
udgangspunkt i opgaven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer