Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Kirkeby Mosthaf
|
Hold
|
2024 if/sh_x (sh_1x if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Informatik
Introduktion til informatik
Indhold
Hvad er informatik?
- Læreplan og faglige mål
- Kernestof og undervisningsform
- (den meget vigtige) Logbog
- Prøveform
Hvad er en computer?
- Processor
- Hukommelse
- Input- og output-enheder
- Det binære talsystem
- Bits og bytes osv.
Hvordan fungerer internettet?
- Client-server
- DNS og domæner
- IP-numre
Hvad er Web?
- HTML, CSS og Javascript
- HTTP og links
- Min første webside!
Kernestof
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Referencer
Læreplan til Informatik C – hhx, htx, stx 2017 (pdf)
Vejledning til Informatik C – hhx, htx, stx, hf 2024 (pdf)
Ken Mathiasen: Informatik C, Praksis, 2.udgave
https://informatik-c-2.praxis.dk
Kapitel 1: Hvad er IT?
Kapitel 7: Internet og sikkerhed
How Computers Work, code.org, Youtube, videospilleliste.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-
Se også
Min oversigt over forløb i studieplan
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling af IT-systemer
Indhold
Udvikling
- Tre-lags-modellen
- Den iterative udviklingsmodel
- Kravspecifikation
- Low-fi og Hi-fi prototyper
- Rige billeder
- Testmetoder
Blokprogrammering
- Applap
- Min første app!
Programmering
- Variable og datatyper
- Sekvenser
- Gentagelser (løkker, loops)
- Betingelser (forgreninger)
- Funktioner
Interaktionsdesign
- Norman, Gestalt, Usability, Jacob Nielsens 10 principper
- First-Things-First, KISS, Recognition over recall, Don't Make Me Think
- Målgruppe: Maslow, persona
Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Interaktionsdesign
Programmering
Referencer
Digitalt design og udvikling - et teknikfag
https://ddu.systime.dk/?id=206
Informatik
https://informatik.systime.dk/?id=939
Erhvervsinformatik til EUD/EUX
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=160
UX design
https://uxdesign.systime.dk/?id=149
Gestaltlovene
https://www.nielsgamborg.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Privatliv og sikkerhed
Digital dannelse
Introduktion og gennemgang af udvalgte emner som relaterer sig til privatliv og sikkerhed i en digital tilværelse.
Se også oversigt i dette dokument:
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md
3.1 GDPR
3.2 Cookies
3.3 Authentication vs. authorization
3.4 Sikkerhed på internettet
3.5 Beskyttelse af digital identitet
3.5 Netværk, sikkerhed og kryptering
3.6 Kryptering som middel til datasikkerhed
Faglige mål: It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
̶ redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Fra vejledningen (HTX):
Emnet om it-sikkerhed, og hvordan man opnår beskyttelse af digital identitet, kan både behandles fra
et brugerperspektiv og fra et udviklerperspektiv. Som bruger er det vigtigt at kende til love om ophavs-
ret, etik og sikkerhedsindstillinger såsom passwords og firewalls. Som udvikler er det endvidere vigtigt
at kende til krypterings- og sikkerhedsmekanismer såsom SSL, HTTPS, VPN, åbne og lukkede netværk
m.m. Hacking- og vira-beskyttelse er også oplagte temaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Databaser og E/R-diagrammer
(Referencer mangler)
Indhold
Det tredje lag i trelagsmodellen: Data
Entiteter
E/R-Diagrammer
Databaser
- CRUD
- SQL
Faglighed
Repræsentation og manipulation af data
Modellering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
App-udviklingsprojekt
Vi bringer hele faget i spil i længerevarende udviklingsforløb, enten i AppLab eller i Wordpress.
Indhold
Følger.
Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Repræsentation og manipulation af data
Programmering
Interaktionsdesign
Innovation
Redskaber og læremidler
AppLab (code.org)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afrunding på app / Innovation
(Referencer mangler)
Indhold
Innovation
- inkrementiel vs. radikal
- 4P: produkt-proces-position-paradigme
Big Data og AI (eventuelt)
- Prompting
- LLM
Faglighed
Innovation
Big Data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling og afrunding
Vi samler op på løse ender og forbereder os på eksamen.
Opsamling på alle forløb
- Eksamenstræning
- Spørgetimer
- Quizzer
- Logbøger
- Fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331498",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331498",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331498"
}