Holdet 2024 if/sh_x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Mikkel Kirkeby Mosthaf
Hold 2024 if/sh_x (sh_1x if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Informatik
Titel 2 Udvikling af IT-systemer
Titel 3 Privatliv og sikkerhed
Titel 4 Databaser og E/R-diagrammer
Titel 5 App-udviklingsprojekt
Titel 6 Afrunding på app / Innovation
Titel 7 Opsamling og afrunding

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Informatik

Introduktion til informatik

Indhold
    Hvad er informatik?
        - Læreplan og faglige mål
        - Kernestof og undervisningsform
        - (den meget vigtige) Logbog
        - Prøveform
    Hvad er en computer?  
        - Processor
        - Hukommelse
        - Input- og output-enheder  
        - Det binære talsystem
        - Bits og bytes osv.
    Hvordan fungerer internettet?
        - Client-server
        - DNS og domæner
        - IP-numre
    Hvad er Web?
        - HTML, CSS og Javascript
        - HTTP og links
        - Min første webside!

Kernestof
It-sikkerhed, netværk og arkitektur

Referencer
Læreplan til Informatik C – hhx, htx, stx 2017 (pdf)
Vejledning til Informatik C – hhx, htx, stx, hf 2024 (pdf)

Ken Mathiasen: Informatik C, Praksis, 2.udgave
https://informatik-c-2.praxis.dk
Kapitel 1: Hvad er IT?
Kapitel 7: Internet og sikkerhed

How Computers Work, code.org, Youtube, videospilleliste.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-


Se også
Min oversigt over forløb i studieplan
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udvikling af IT-systemer

Indhold

Udvikling
    - Tre-lags-modellen
    - Den iterative udviklingsmodel
    - Kravspecifikation
    - Low-fi og Hi-fi prototyper
    - Rige billeder
    - Testmetoder
Blokprogrammering
    - Applap
    - Min første app!
Programmering
    - Variable og datatyper
    - Sekvenser
    - Gentagelser (løkker, loops)
    - Betingelser (forgreninger)
    - Funktioner  
Interaktionsdesign
    - Norman, Gestalt, Usability, Jacob Nielsens 10 principper
    - First-Things-First, KISS, Recognition over recall, Don't Make Me Think
    - Målgruppe: Maslow, persona   

Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Interaktionsdesign
Programmering

Referencer

Digitalt design og udvikling - et teknikfag
https://ddu.systime.dk/?id=206

Informatik
https://informatik.systime.dk/?id=939

Erhvervsinformatik til EUD/EUX
https://erhvervsinformatik.systime.dk/?id=160

UX design
https://uxdesign.systime.dk/?id=149

Gestaltlovene
https://www.nielsgamborg.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Privatliv og sikkerhed

Digital dannelse

Introduktion og gennemgang af udvalgte emner som relaterer sig til privatliv og sikkerhed i en digital tilværelse.

Se også oversigt i dette dokument:
https://github.com/kirkby/informatik/blob/main/studieplan/0-studieplan-hhx.md

3.1 GDPR
3.2 Cookies
3.3 Authentication vs. authorization    
3.4 Sikkerhed på internettet
3.5 Beskyttelse af digital identitet
3.5 Netværk, sikkerhed og kryptering
3.6 Kryptering som middel til datasikkerhed

Faglige mål: It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne
̶  redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
̶  redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer

Fra vejledningen (HTX):
Emnet om it-sikkerhed, og hvordan man opnår beskyttelse af digital identitet, kan både behandles fra
et brugerperspektiv og fra et udviklerperspektiv. Som bruger er det vigtigt at kende til love om ophavs-
ret, etik og sikkerhedsindstillinger såsom passwords og firewalls. Som udvikler er det endvidere vigtigt
at kende til krypterings- og sikkerhedsmekanismer såsom SSL, HTTPS, VPN, åbne og lukkede netværk
m.m. Hacking- og vira-beskyttelse er også oplagte temaer.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Databaser og E/R-diagrammer

(Referencer mangler)

Indhold
Det tredje lag i trelagsmodellen: Data

Entiteter
E/R-Diagrammer

Databaser
    - CRUD
    - SQL

Faglighed
Repræsentation og manipulation af data
Modellering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 App-udviklingsprojekt

Vi bringer hele faget i spil i længerevarende udviklingsforløb, enten i AppLab eller i Wordpress.


Indhold
Følger.


Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Repræsentation og manipulation af data
Programmering
Interaktionsdesign
Innovation

Redskaber og læremidler
AppLab (code.org)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Afrunding på app / Innovation

(Referencer mangler)

Indhold
Innovation
    - inkrementiel vs. radikal
    - 4P: produkt-proces-position-paradigme
Big Data og AI (eventuelt)
    - Prompting
    - LLM

Faglighed
Innovation
Big Data





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opsamling og afrunding

Vi samler op på løse ender og forbereder os på eksamen.

Opsamling på alle forløb
- Eksamenstræning
- Spørgetimer
- Quizzer
- Logbøger
- Fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer