Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Liv Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/sh_r (sh_1r sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Grundforløb; Sociologi (+PU)
Grundforløb i samfundsfag HTX
Overordnet en introduktion til samfundsfag og grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi
- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)
Samf. C - din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 1 + 2
https://samfc.systime.dk/?id=216
-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (back&front); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet
Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4
-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)
Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5
Teknologi og samfund, kap. 2 afsnit 3
https://teknologiogsamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384
Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Problemanalyse
Fokus på:
- Fælles oplæg for alle tre 1. års klasser omhandlende samfundsfaglige teoretikere og kvantitativ/kvalitativ metode.
- Problemanalyse påbegyndes: problemstillingen dokumenteres gennem egne empiriske undersøgelser og videnindsamling fra nettet/litteratur (valide kilder) samt egne argumenter.
- Kvalitative interviews ude af huset
- Informationssøgning og kildedokumentation introduceres ved oplæg af bibliotekar
- Arbejde med problemanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik
Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Amerikanske valg
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
International Politik
International Politik:
Rigsfællesskab og suverænitet
Globalisering
-samarbejde, EU
-økonomi (verdens økonomi i korte træk)
-bæredygtighed
Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
Økonomi:
Finanspolitik /Pengepolitik
Expensiv og kontraktiv
Udbud /efterspørgsel
Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme
Fokus:
Begreber, modeller og teori
Arbejdsform:
Arbejdsopgaver (læse/forstå spørgsmål) - gennemgang
Arbejdsopgaver - fremstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globale og lokale udfordringer
Det danske arbejdsmarked
- Tre parts aftaler
- EU og arbejdskraftens fribevægelighed
- Formandsskab
- Suverænitet
Internationale aktører
- NATO
- FN
NGO/IGO
Realisme vs. Idealisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsfag
Samfundsfag:
-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi
Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331543",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331543",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331543"
}