Holdet 2024 sa/sh_r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Liv Rasmussen
Hold 2024 sa/sh_r (sh_1r sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb; Sociologi (+PU)
Titel 2 Problemanalyse
Titel 3 Politik
Titel 4 International Politik
Titel 5 Globale og lokale udfordringer
Titel 6 Samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb; Sociologi (+PU)

Grundforløb i samfundsfag HTX

Overordnet en introduktion til samfundsfag og grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.

Felt: Sociologi

- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)

Samf. C - din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 1 + 2

https://samfc.systime.dk/?id=216


-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (back&front); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet

Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4

-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)

Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5

Teknologi og samfund, kap. 2 afsnit 3
https://teknologiogsamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384

Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Problemanalyse

Fokus på:

- Fælles oplæg for alle tre 1. års klasser omhandlende samfundsfaglige teoretikere og kvantitativ/kvalitativ metode.

- Problemanalyse påbegyndes: problemstillingen dokumenteres gennem egne empiriske undersøgelser og videnindsamling fra nettet/litteratur (valide kilder) samt egne argumenter.

- Kvalitative interviews ude af huset

- Informationssøgning og kildedokumentation introduceres ved oplæg af bibliotekar

- Arbejde med problemanalyse



Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik

Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Amerikanske valg
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 International Politik

International Politik:

Rigsfællesskab og suverænitet

Globalisering
-samarbejde, EU
-økonomi (verdens økonomi i korte træk)
-bæredygtighed

Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...

Økonomi:
Finanspolitik /Pengepolitik
Expensiv og kontraktiv
Udbud /efterspørgsel
Økonomisk kredsløb

Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme

Fokus:
Begreber, modeller og teori

Arbejdsform:
Arbejdsopgaver (læse/forstå spørgsmål) - gennemgang
Arbejdsopgaver - fremstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Globale og lokale udfordringer

Det danske arbejdsmarked
- Tre parts aftaler
- EU og arbejdskraftens fribevægelighed
- Formandsskab
- Suverænitet

Internationale aktører
- NATO
- FN
NGO/IGO
Realisme vs. Idealisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundsfag

Samfundsfag:

-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi

Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer