Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Liv Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/sh_x (sh_1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Grundforløb; Sociologi (+PU)
Grundforløb i samfundsfag HTX
Overordnet en introduktion til samfundsfag og grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi
- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)
Samf. C - din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 1 + 2
https://samfc.systime.dk/?id=216
-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (back&front); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet
Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4
-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)
Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5
Teknologi og samfund, kap. 2 afsnit 3
https://teknologiogsamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384
Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.
Temaer: Sociologi -og social arv; socialisering og Socialisering i det senmoderne samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Problemanalyse
Fokus på:
- Fælles oplæg for alle tre 1. års klasser omhandlende samfundsfaglige teoretikere og kvantitativ/kvalitativ metode.
- Problemanalyse påbegyndes: problemstillingen dokumenteres gennem egne empiriske undersøgelser og videnindsamling fra nettet/litteratur (valide kilder) samt egne argumenter.
- Kvalitative interviews ude af huset
- Informationssøgning og kildedokumentation introduceres ved oplæg af bibliotekar
- Arbejde med problemanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik
Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Politik, ideologier og værdier.
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
"Demokratisk velfærd"
-Velfærd og arbejdsmarked
-Velfærd og velfærdsudfordringer
Med afsæt i Kap. 15 og 16
Begreber: Ideologier. Magt. Legalisering og legitimering. Hård og blød magt. Velfærdsmodeller: liberalistisk, konservativ og socialistisk, den danske model, arbejdsmarkedsmodel, 3 parts aftaler.
International politik: USA, EU, BRIKS; NATO, konflikter
Eleverne arbejder med informations søgning, aflæsning af statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi
Økonomi:
-Samarbejde (EU)
-Den politiske forbruger
-Finanspolitik /Pengepolitik
-Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
-International politik
Begreber: Expensiv og kontraktiv, Udbud /efterspørgsel, Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme
Blandt andet med afsæt i: Samfundsfag C;
Kap. 3: Politisk deltagelse
Kap.18: Økonomisk politik
Informations søgning, fra information til viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globalisering
Globalisering
-og globaliserings dimensioner; kulturel, politisk og økonomisk (Teknologisk og miljø/klima)
-Det globale arbejdsmarked
-Hyberglobalisering vs. afglobalisering
Arbejde projekt orienteret.
Mål: forstå teori omkring globalisering søge og anvende empiri, herunder tydelig, kildehenvisning og litteraturliste.
lave en mundtlig præsentation
Samfundsfag: Kapitel 19 – Globalisering
Teori: Rodriks Trilemma
Aktive link:
Trading economics: https://tradingeconomics.com
CIA World Factbook: https://www.cia.gov/library
OECD: http://www.oecd.org
FN Forbundet: https://www.globalis.dk
Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da
World Bank: http://www.worldbank.org
Se også dette direkte link: https://data.worldbank.org/indicator
IMF: http://www.principalglobalindicators.org/?sk=E30FAADE-77D0-4F8E-953C-C48DD9D14735
Begreber: *Unipolar, bipolar, multipolar, *Magtdimensioner; økonomisk, politisk og militært, (hård og blød), *Suverænitet, *International økonomi, *3 parts aftaler, *EU, *NATO, *FN, *BRIKS, *Embargo, *Handelskrig, *Interventioner, *IGOér/ NGOér.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsfag
Samfundsfag:
-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi
Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331545",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331545",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331545"
}