Holdet 2024 sa/sh_x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Liv Rasmussen
Hold 2024 sa/sh_x (sh_1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb; Sociologi (+PU)
Titel 2 Problemanalyse
Titel 3 Politik
Titel 4 Økonomi
Titel 5 Globalisering
Titel 6 Samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb; Sociologi (+PU)

Grundforløb i samfundsfag HTX

Overordnet en introduktion til samfundsfag og grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.

Felt: Sociologi

- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)

Samf. C - din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 1 + 2

https://samfc.systime.dk/?id=216


-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (back&front); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet

Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4

-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)

Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5
Teknologi og samfund, kap. 2 afsnit 3
https://teknologiogsamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384


Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.

Temaer: Sociologi -og social arv; socialisering og Socialisering i det senmoderne samfund
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Problemanalyse

Fokus på:

- Fælles oplæg for alle tre 1. års klasser omhandlende samfundsfaglige teoretikere og kvantitativ/kvalitativ metode.

- Problemanalyse påbegyndes: problemstillingen dokumenteres gennem egne empiriske undersøgelser og videnindsamling fra nettet/litteratur (valide kilder) samt egne argumenter.

- Kvalitative interviews ude af huset

- Informationssøgning og kildedokumentation introduceres ved oplæg af bibliotekar

- Arbejde med problemanalyse



Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik

Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Politik, ideologier og værdier.
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati

"Demokratisk velfærd"
-Velfærd og arbejdsmarked
-Velfærd og velfærdsudfordringer
Med afsæt i Kap. 15 og 16

Begreber: Ideologier. Magt. Legalisering og legitimering. Hård og blød magt. Velfærdsmodeller: liberalistisk, konservativ og socialistisk, den danske model, arbejdsmarkedsmodel, 3 parts aftaler.
International politik: USA, EU, BRIKS; NATO, konflikter

Eleverne arbejder med informations søgning, aflæsning af statistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi

Økonomi:
-Samarbejde (EU)
-Den politiske forbruger
-Finanspolitik /Pengepolitik

-Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
-International politik

Begreber: Expensiv og kontraktiv, Udbud /efterspørgsel, Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme

Blandt andet med afsæt i: Samfundsfag C;
Kap. 3: Politisk deltagelse
Kap.18: Økonomisk politik

Informations søgning, fra information til viden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Globalisering

Globalisering
-og globaliserings dimensioner; kulturel, politisk og økonomisk (Teknologisk og miljø/klima)
-Det globale arbejdsmarked
-Hyberglobalisering vs. afglobalisering

Arbejde projekt orienteret.

Mål: forstå teori omkring globalisering søge og anvende empiri, herunder tydelig, kildehenvisning og litteraturliste.
lave en mundtlig præsentation

Samfundsfag: Kapitel 19 – Globalisering
Teori: Rodriks Trilemma

Aktive link:
Trading economics: https://tradingeconomics.com
CIA World Factbook: https://www.cia.gov/library
OECD: http://www.oecd.org
FN Forbundet: https://www.globalis.dk
Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da
World Bank: http://www.worldbank.org
Se også dette direkte link: https://data.worldbank.org/indicator
IMF: http://www.principalglobalindicators.org/?sk=E30FAADE-77D0-4F8E-953C-C48DD9D14735

Begreber: *Unipolar, bipolar, multipolar, *Magtdimensioner; økonomisk, politisk og militært, (hård og blød), *Suverænitet, *International økonomi, *3 parts aftaler, *EU, *NATO, *FN, *BRIKS, *Embargo, *Handelskrig, *Interventioner, *IGOér/ NGOér.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundsfag

Samfundsfag:

-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi

Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer