Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Liv Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/sh_1a (sh_1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Sociologi
Grundforløb 1: Sociologi temaer:
Identitetsdannelse og socialisering.
Sociologi - socialarv
Socialisering i det senmoderne samfund
Introduktion til grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi
- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)
Introducere flere sociologoger:
Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.
Giddens, Beck og Rosa; Det senmoderne samfund, risiko samfundet og accelerationssamfundet.
(Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.)
Kernestof:
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider
Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens og Rosa. (Goffman, Beck)
Bourdieu: kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Sociale rum.
Social arv
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi. Redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige udfordringer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
+ Afkode metode brugt i empiri.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik
Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Politik, ideologier og værdier.
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
"Demokratisk velfærd"
-Velfærd og arbejdsmarked
-Velfærd og velfærdsudfordringer
Med afsæt i Kap. 15 og 16
Begreber: Ideologier. Magt. Legalisering og legitimering. Hård og blød magt. Velfærdsmodeller: liberalistisk, konservativ og socialistisk, den danske model, arbejdsmarkedsmodel, 3 parts aftaler.
International politik: USA, EU, BRIKS; NATO, konflikter
Eleverne arbejder med informations søgning, aflæsning af statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi
Økonomi:
-Samarbejde (EU)
-Den politiske forbruger
-Finanspolitik /Pengepolitik
-Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
-International politik
Begreber: Expensiv og kontraktiv, Udbud /efterspørgsel, Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme
Blandt andet med afsæt i: Samfundsfag C;
Kap. 3: Politisk deltagelse
Kap.18: Økonomisk politik
Informations søgning, fra information til viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Globalisering
Globalisering
-og globaliserings dimensioner; kulturel, politisk og økonomisk (Teknologisk og miljø/klima)
-Det globale arbejdsmarked
-Hyberglobalisering vs. afglobalisering
Arbejde projekt orienteret.
Mål: forstå teori omkring globalisering søge og anvende empiri, herunder tydelig, kildehenvisning og litteraturliste.
lave en mundtlig præsentation
Samfundsfag: Kapitel 19 – Globalisering
Teori: Rodriks Trilemma
Aktive link:
Trading economics: https://tradingeconomics.com
CIA World Factbook: https://www.cia.gov/library
OECD: http://www.oecd.org
FN Forbundet: https://www.globalis.dk
Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da
World Bank: http://www.worldbank.org
Se også dette direkte link: https://data.worldbank.org/indicator
IMF: http://www.principalglobalindicators.org/?sk=E30FAADE-77D0-4F8E-953C-C48DD9D14735
Begreber: *Unipolar, bipolar, multipolar, *Magtdimensioner; økonomisk, politisk og militært, (hård og blød), *Suverænitet, *International økonomi, *3 parts aftaler, *EU, *NATO, *FN, *BRIKS, *Embargo, *Handelskrig, *Interventioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samfundsfag
Samfundsfag:
-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi
Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331548",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331548",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331548"
}