Holdet 2024 sa/sh_1b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Brian Juul, Flemming van Hauen
Hold 2024 sa/sh_1b (sh_1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse og Sociale dynamikker
Titel 2 Politisk deltagelse.
Titel 3 Hvordan hænger økonomi og politik sammen?
Titel 4 Sociologi rep.
Titel 5 Globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse og Sociale dynamikker

I dette forløb arbejder vi med identitetsdannelse og socialisering. Vi anvender sociologisk teori og undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i særligt i uddannelse og sundhed, socialklasser, chanceulighed og social mobilitet og mønsterbrud. Vi introducerer Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv. Desuden skal vi undersøge ulighed og fattigdom og politiske perspektiver på disse fænomener.

Kernestof:
Sociologi
-Identitetsdannelse og socialisering
-Sociale og kulturelle forskelle.
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider

Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Politisk deltagelse.

Politisk deltagelse

Formål:
At opnå indsigt i, hvordan politisk deltagelse og vælgeradfærd fungerer i Danmark, med fokus på ideologier, politiske partier og Molins model som analyseværktøj. Eleverne skal særligt forstå forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere samt deres betydning for partistrategier.

Kernestof:
• Ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme og nyere strømninger (fx grøn ideologi, populisme).
• Politiske partier: Partisystemet i Danmark, højre-venstre-aksen, partiprogrammer og kernevælgere.
• Politisk deltagelse og vælgeradfærd: Stemmemønstre, valgdeltagelse, engagement i demokratiske processer, socioøkonomiske faktorers betydning og forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere.
Faglige begreber/indhold:
• Ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme, populisme, grøn ideologi.
• Politiske partier: Partiprogrammer, positionering på højre-venstre-aksen, kernevælgere.
• Molins model: Politisk strategi, interessefaktorer, opinionsfaktorer, personfaktorer og situationsfaktorer.
• Politisk deltagelse: Valgdeltagelse, protestformer, digitale kampagner.
• Vælgeradfærd: Sociologisk, psykologisk og økonomisk vælgeradfærdsteori. Fokus på kernevælger og marginalvælger, herunder deres adfærd og betydning for partistrategier.

Læringsmål:
1. Eleverne kan forklare og anvende Molins model til at analysere politiske partiers strategier.
2. Eleverne kan redegøre for ideologiers betydning for politiske partiers placering og vælgeropbakning i Danmark.
3. Eleverne kan analysere faktorer, der påvirker vælgeradfærd, med fokus på forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Sociologi rep.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer