Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Brian Juul, Flemming van Hauen
|
Hold
|
2024 sa/sh_1b (sh_1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitetsdannelse og Sociale dynamikker
I dette forløb arbejder vi med identitetsdannelse og socialisering. Vi anvender sociologisk teori og undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i særligt i uddannelse og sundhed, socialklasser, chanceulighed og social mobilitet og mønsterbrud. Vi introducerer Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv. Desuden skal vi undersøge ulighed og fattigdom og politiske perspektiver på disse fænomener.
Kernestof:
Sociologi
-Identitetsdannelse og socialisering
-Sociale og kulturelle forskelle.
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider
Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Politisk deltagelse.
Politisk deltagelse
Formål:
At opnå indsigt i, hvordan politisk deltagelse og vælgeradfærd fungerer i Danmark, med fokus på ideologier, politiske partier og Molins model som analyseværktøj. Eleverne skal særligt forstå forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere samt deres betydning for partistrategier.
Kernestof:
• Ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme og nyere strømninger (fx grøn ideologi, populisme).
• Politiske partier: Partisystemet i Danmark, højre-venstre-aksen, partiprogrammer og kernevælgere.
• Politisk deltagelse og vælgeradfærd: Stemmemønstre, valgdeltagelse, engagement i demokratiske processer, socioøkonomiske faktorers betydning og forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere.
Faglige begreber/indhold:
• Ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme, populisme, grøn ideologi.
• Politiske partier: Partiprogrammer, positionering på højre-venstre-aksen, kernevælgere.
• Molins model: Politisk strategi, interessefaktorer, opinionsfaktorer, personfaktorer og situationsfaktorer.
• Politisk deltagelse: Valgdeltagelse, protestformer, digitale kampagner.
• Vælgeradfærd: Sociologisk, psykologisk og økonomisk vælgeradfærdsteori. Fokus på kernevælger og marginalvælger, herunder deres adfærd og betydning for partistrategier.
Læringsmål:
1. Eleverne kan forklare og anvende Molins model til at analysere politiske partiers strategier.
2. Eleverne kan redegøre for ideologiers betydning for politiske partiers placering og vælgeropbakning i Danmark.
3. Eleverne kan analysere faktorer, der påvirker vælgeradfærd, med fokus på forskellen mellem kernevælgere og marginalvælgere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Sociologi rep.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globalisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331549",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331549",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331549"
}