Holdet 2024 sa/sh_1c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anna Bolette Lind-Valdan
Hold 2024 sa/sh_1c (sh_1c sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt, demokrati og medborgerskab
Titel 2 Økonomi, arbejdsmarked og ligestilling
Titel 3 Partier, ideologier, velfærd og økonomisk styring
Titel 4 Globalisering, økonomi & internationalt samarbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt, demokrati og medborgerskab

I dette forløb tager vi et nærmere kig på demokratiet i Danmark. Vi karakteriserer det danske demokrati og sammenligner Danmark med en række andre lande på blandt andet politiske og civile frihedsrettigheder. Centralt i forløbet er magtens tredeling og den parlamentariske styringskæde, der sammen danner grundlaget for at forstå ansvarsfordelingen i det politiske system og en række aktuelle samfundsmæssige problemstillinger.

Kernestof:
Kapitel 4.1-4.4, 5.1-5.5, 5.7, 6.1, 7.1, 7.2
Ca. 43 sider

Politik:
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige begreber/indhold:
Styreformer: Anarki, diktatur, teokrati, demokrati
Demokratiformer: Direkte demokrati og repræsentativt demokrati
Demokratiopfattelser: konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
Krav til et godt demokrati
Frihed, politiske, civile og sociale rettigheder
Menneskerettigheder i Danmark og internationalt
Grundloven
Grundlovssikrede rettigheder
Grundlovsbestemte pligter
Statsborgerskab
Medborgerskab
Magtens tredeling
Den parlamentariske styringskæde
Valg til Folketinget
Valgkredse
Forholdstalsmetoden
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Valgbarhed og valgret
Lovgivningsprocessen i Danmark og EU's indflydelse herpå
Folkeafstemninger
Medierne  som den fjerde statsmagt og medialisering

Faglige mål:
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
-Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi, arbejdsmarked og ligestilling

Vi tager udgangspunkt i kapitel 12, 13, 14

Kernestof:
I dette forløb lærer vi om samfundsøkonomi, arbejdsmarked og ligestilling. Vi arbejder med det økonomiske kredsløb og økonomiske grundbegreber. Vi undersøger mål for en god samfundsøkonomi og hvordan prioriteringen af disse kan knyttes til politiske ideologier.

Faglige begreber/indhold:
Samfundsøkonomiske mål
Målkonflikter
Det økonomiske kredsløb
Økonomiske sektorer
Produktion
Planøkonomi og markedsøkonomi
Organisationer på arbejdsmarkedet
Fagbevægelse
Hovedaftale og overenskomster
Flexicurity
Kønsopdelt arbejdsmarked
Arbejdsløshed

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Partier, ideologier, velfærd og økonomisk styring

I dette forløb bygger vi videre på vores viden fra forløbet om demokrati og styreformer. Vi dykker ned i ideologier og politiske skillelinjer og lærer om partierne og deres syn velfærd og økonomi. Vi dykker ned i den offentlige sektor, hvordan velfærd i Danmark finansieres og hvordan politikerne fører finanspolitik ved at regulere de offentlige indtægter og udgifter.

Vi tager udgangspunkt i kapitel 1, 2, 3, 15, 16, 18.

Kernestof:
Politik
-Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Økonomi og erhvervsliv
-Økonomiske styringsinstrumenter
-Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund̶
-Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Metode:
-Kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskab om politik, ideologi, deltagelse og adfærd.
-Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (Ligestilling).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Globalisering, økonomi & internationalt samarbejde

I dette sidste forløb lærer vi om globalisering, økonomi og internationalt samarbejde. I forløbet indgår SO2: Globalisering; et tværfagligt projekt med international økonomi, samfundsfag, matematik og engelsk, hvor eleverne arbejder projektorienteret med kvalitative og kvantitative metoder og skal fremlægge et projekt for deres lærere i matematik og international økonomi.

Vi tager udgangspunkt i kapitel 17, 19 og 20.

Kernestof:
Betalingsbalancen
Valuta
Danmarks konkurrenceevne
Økonomisk, kulturel og politisk globalisering
Globaliseringens årsager og konsekvenser, herunder ulighed.
EUs institutioner
EUs betydning for dansk lovgivning
Det indre marked

Faglige mål:
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler (SO2)
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (SO2)
-Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber (SO2)
-Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog (SO2)
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer