Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Liv Rasmussen
|
Hold
|
2024 sa/sh_1d (sh_1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Sociologi
Grundforløb 1: Sociologi
Identitetsdannelse og socialisering.
Introduktion til grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi
- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)
Introducere flere sociologoger:
Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.
Giddens, Beck og Rosa; Det senmoderne samfund, risiko samfundet og accelerationssamfundet.
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Kernestof:
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider
Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom /Relativ fattigdom
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi. Redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige udfordringer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
+ Afkode metode brugt i empiri.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik
Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Amerikanske valg
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
International Politik
Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
Globalisering
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
Økonomi:
Finanspolitik /Pengepolitik
Expensiv og kontraktiv
Udbud /efterspørgsel
Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Globale og lokale udfordringer
Det danske arbejdsmarked
- Tre parts aftaler
- EU og arbejdskraftens fribevægelighed
- Formandsskab
- Suverænitet
Internationale aktører
- NATO
- FN
NGO/IGO
Realisme vs. Idealisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samfundsfag
Samfundsfag:
-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi
Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331551",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331551",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331551"
}