Holdet 2024 sa/sh_1d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Liv Rasmussen
Hold 2024 sa/sh_1d (sh_1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Sociologi
Titel 2 Politik
Titel 3 International Politik
Titel 4 Globale og lokale udfordringer
Titel 5 Samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Sociologi

Grundforløb 1: Sociologi
Identitetsdannelse og socialisering.

Introduktion til grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi

- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)

Introducere flere sociologoger:
Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.

Giddens, Beck og Rosa;  Det senmoderne samfund, risiko samfundet  og accelerationssamfundet.

Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.

Kernestof:
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider

Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom /Relativ fattigdom

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi. Redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige udfordringer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

+ Afkode metode brugt i empiri.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik

Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Amerikanske valg
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 International Politik

Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
Globalisering
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...

Økonomi:
Finanspolitik /Pengepolitik
Expensiv og kontraktiv
Udbud /efterspørgsel
Økonomisk kredsløb

Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Globale og lokale udfordringer

Det danske arbejdsmarked
- Tre parts aftaler
- EU og arbejdskraftens fribevægelighed
- Formandsskab
- Suverænitet

Internationale aktører
- NATO
- FN
NGO/IGO
Realisme vs. Idealisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samfundsfag

Samfundsfag:

-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi

Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer